ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 року
м. Київ
справа № 280/4363/18
касаційне провадження № К/9901/11703/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Запорізької митниці ДФС на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08.11.2018 (суддя Сацький Р.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 21.03.2019 (головуючий суддя - Юрко І.В., судді - Чабаненко С.В., Чумак С.Ю.) у справі за позовом Акціонерного товариства "Гідросила МЗТГ" до Запорізької митниці ДФС про визнання протиправною та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації,
УСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство "Гідросила МЗТГ" (далі - Товариство, позивач, платник) звернулось до суду із позовом до Запорізької митниці ДФС (далі - відповідач, Митниця, митний орган), в якому просило визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 03.10.2018 №UA112090/2018/00026.
Вимоги адміністративного позову обґрунтовано тим, що поданий позивачем до митного оформлення товар не є об`єктом антидемпінгових заходів, передбачених рішенням Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 27.12.2017 №АД-382/2017/4411-05 "Про застосування остаточних антидемпінгових заходів щодо імпорту в Україну арматури та катанки походженням з Російської Федерації (із змінами, внесеними рішенням Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 20.04.2018 №АД-390/2018/4411-05). Прутки, які отримував позивач, є прокатом сортовим сталевим гарячекатаним круглим, виготовленим за ГОСТ 4543-2016 і ГОСТ 2590-2006 і не відповідає за своїм хімічним складом арматурному прокату. Крім того, митна декларація містила усі відомості та обов`язкові реквізити, була подана позивачем без порушення вимог митного законодавства.
Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 08.11.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.03.2019, позов задовольнив повністю: визнав протиправною та скасував картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 03.10.2018 №UA112090/2018/00026.
Задовольняючи позовні вимоги, суди дійшли висновку, що відповідачем не надано доказів, які підтверджують законність прийняття рішення про відмову в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення та видачі картки відмови №UA112090/2018/00026, тому картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA112090/2018/00026 є протиправною та підлягає скасуванню. Зокрема, суди вказали, що позивачем надано висновок № 1 Державного підприємства "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут трубної промисловості ім. Я.Ю. Осади", яке зазначено у додатку до листа Міністерства економічного розвитку та торгівлі України № 4413-06/37204-03 від 22.08.2018, як акредитована лабораторія, у якому встановлено, що: "Згідно представлених сертифікатів якості випробувана продукція була виготовлена підприємством-виробником як прокат сортовий сталевий гарячекатаний круглий, за результатами проведених досліджень має всі ознаки виду продукції прокат сортовий сталевий гарячекатаний круглий, виготовлений за ГОСТ 4543-2016 та ГОСТ 2590-2006, і, таким чином, не є арматурою чи катанкою" та "за результатами аналізування даних проведених випробувань та Сертифікатів якості № 0629575, №0629576 та №0629577 від 23.08.18 зразки металопродукції діаметрами 26, 34 та 36 мм зі сталі марки 20Х, відносяться до виду продукції прокат сортовий сталевий гарячекатаний круглий, виготовлений за ГОСТ 4543-2016 і ГОСТ 2590-2006, та не є арматурою чи катанкою".
Митниця, не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, звернулася до суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, неповне з`ясування обставин справи. Відповідач зазначає, що судами попередніх інстанцій залишено поза увагою, що у рішенні №АД-382/2017/4411-05 Комісія чітко визначила, що саме відноситься до арматурного прокату, який обкладається антидемпінговим митом, із визначених конкретних кодів УКТ ЗЕД такого товару. Заявлений позивачем до митного оформлення товар з кодом УКТ ЗЕД 7228306900 міститься у переліку, наведеному у вказаному рішенні Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 15.05.2019 відкрив провадження за касаційною скаргою відповідача.
Позивач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень, просить залишити їх без змін, а скаргу відповідача залишити без задоволення.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 24.09.2024 призначив справу до касаційного розгляду в попередньому судовому засіданні на 25.09.2024.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.
Як установлено судами попередніх інстанцій, 16.02.2017 між Акціонерним товариством "Оскольський електрометалургійний комбінат" та позивачем укладено контракт №СГИМ-307444 (далі - Контракт).
24.07.2018 сторони Контракту уклали специфікацію №6 до вказаного Контракту.
У відповідності до вказаного Контракту за тимчасовою митною декларацією UA112090/2018/002492 позивач 07.09.2018 отримав від Акціонерного товариства "Оскольський електрометалургійний комбінат" товар - прутки з легованої сталі марки 20Х (ГОСТ 4543-2016) гарячекатані прямі відрізки круглого поперечного перерізу не укладені в бунти діаметром 34 мм, 26мм, 36мм, які не мають виїмок, виступів, борозен або інших рельєфів поверхні, одержаних у процесі прокатування. Прутки не являють собою арматурний прокат (арматурою) або катанку.
Проби вказаного товару направлялись митним органом до Дніпропетровського відділу з питань експертиз та досліджень Департаменту податкових та митних експертиз ДФС для визначення хімічних та фізичних характеристик товару для однозначної класифікації товару згідно з УКТ ЗЕД.
За результатом проведених експертних досліджень 17.09.2018 надано висновок №142008200-0937, яким встановлено, що надані на дослідження проби № 1-3, заявлені в графі 31 митної декларації як "Прутки із легованої сталі марки 20Х (ГОСТ 4543-2016) гарячекатані. Прямі відрізки круглого поперечного перерізу не укладені в бунти діаметром 34мм, 26мм, 36мм. Не мають виїмок, виступів, борозен або інших рельєфів поверхні, одержаних у процесі прокатування. Прутки не являють собою арматурний прокат (арматуру) або катанку, за визначеними показниками ідентифіковані як прутки круглого поперечного перерізу із сталі легованої, іншої, діаметром менш як 80 мм. Вміст вуглецю не визначався за відсутності необхідного обладнання. Визначені в результаті дослідження показники не суперечать інформації, зазначеній у графі 31 митної декларації. Встановлення відповідності наданих проб товару до прокату арматурного відповідно до ДСТУ 3760:2016 "Прокат арматурний для залізобетонних конструкцій. Загальні технічні умови" на цей час у ДПМЕ ДФС не видається можливим у зв`язку з відсутністю необхідного обладнання для дослідження механічних властивостей". Цим висновком підтверджено код товару 7228306900.
Позивач, одночасно з відбором проб відповідачем, відібрав проби товару для проведення експертизи товару з метою його ідентифікації та визначення чи є цей товар арматурою, катанкою або прокатом сортовим сталевим гарячекатаним круглим.
Державне підприємство "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут трубної промисловості ім. Я.Ю. Осади" провело дослідження та надало висновки №1, в яких зазначено, що за результатами аналізування даних проведених випробувань та Сертифікатів якості №0629575, №0629576, №0629577 від 23.08.2018 зразки металопродукції діаметрами 26, 34 та 36 мм зі сталі марки 20Х, відносяться до виду продукції прокат сортовий сталевий гарячекатаний круглий, виготовлений за ГОСТ 4543-2016 і ГОСТ 2590-2006, та не є арматурою чи катанкою.
Вказані висновки направлені позивачем на адресу відповідача листом від 19.09.2018 №1490.
Позивач звернувся до Державного підприємства "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут трубної промисловості ім.Я.Ю.Осади", оскільки йому стало відомо про наявність листа Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.08.2018 №4413-06/37204-03 щодо роз`яснень застосування антидемпінгових заходів, в якому Міністерство економічного розвитку і торгівлі України визначило алгоритм дій для встановлення того, чи є товар арматурою, катанкою чи прокатом сортовим сталевим гарячекатаним круглим. Також цим листом визначені параметри за якими необхідно проводити дослідження товару для його ідентифікації. Крім того, цим листом визначені експертні установи (організації), які мають відповідну сферу акредитації для проведення дослідження товару. Однією з цих установ є Державного підприємства "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут трубної промисловості ім. Я.Ю.Осади".
Позивач 03.10.2018 подав до митного органу митну декларацію UA112090/2018/002702 для остаточного оформлення товару, оформленого тимчасовою митною декларацією, а саме: прутки з легованої сталі марки 20Х (ГОСТ 4543-2016) гарячекатані. Прямі відрізки круглого поперечного перерізу не укладені в бунти діаметром 34 мм, 26 мм та 36 мм. Не мають виїмок, виступів, борозен або інших рельєфів поверхні, одержаних у процесі прокатування. Прутки не являють собою арматурний прокат (арматурою) або катанку. Країна виробництва - RU. Виробник: АО "Оскольский электрометаллургический комбинат".
За результатами перевірки митної декларації митним органом прийнято картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 03.10.2018 UA112090/2018/00026, відповідно до якої відмовлено у митному оформленні (випуску) товарів.
Причинами для прийняття вказаної картки відмови вказано: "невірно заповнена графа 47 митної декларації: а саме невірно заповнено спосіб розрахунку щодо повернення сплаченого за тимчасовою МД антидемпінгового мита по тов. №1 код товару 7228306900, опис якого відповідає опису товару, зазначеному у рішенні Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 20.04.2018 №АД-390/2018/4411-05, яким внесено зміни в рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 28.12.2017 №АД-382/2017/4411-05. Невірно заповнена графа 47 по товару №2. Порушені вимоги наказу Міністерства фінансів від 30.05.2012 №651 "Про затвердження порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа". Декларантом протягом строків, встановлених статтею 255 Митного кодексу України для завершення митного оформлення не подано письмове звернення щодо внесення змін до митної декларації відповідно до положень пункту 4 частини 4 статті 54 та статті 269 Митного кодексу України.
У зазначеній картці відмови декларанту роз`яснено вимоги, виконання яких забезпечить можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, а саме: вірно заповнити графу 47.
Відносини, з приводу яких виник даний спір, регулюються Митним кодексом України.
За змістом пункту 4 частини другої статті 271 МК України антидемпінгове мито застосовується в Україні як особливий вид мита.
Відповідно до частини четвертої статті 275 МК України антидемпінгове мито встановлюється відповідно до Закону України "Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту" у разі ввезення на митну територію України товарів, які є об`єктом демпінгу, що заподіює шкоду або створює загрозу заподіяння шкоди національному товаровиробнику.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 289 МК України моментом виникнення обов`язку із сплати митних платежів зокрема є момент фактичного ввезення товарів на митну територію України.
Пунктом 2 статті 1 Закону України "Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту" від 22 грудня 1998 року №330-XIV (далі - Закон №330-XIV) встановлено, що антидемпінгове мито (попереднє або остаточне) - це особливий вид мита, що справляється у разі ввезення на митну територію країни імпорту