ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2024 року
м. Київ
справа №320/13343/23
адміністративне провадження № К/990/13540/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А.,
суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою Національної поліції України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 07.09.2023 (суддя Дудін С.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.03.2024 (колегія суддів у складі головуючого судді Коротких А.Ю., суддів Сорочка Є.О., Чаку Є.В.) у справі №320/13343/23 за позовом ОСОБА_1 до Національної поліції України про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії,-
I. РУХ СПРАВИ
1. У квітні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Національної поліції України, в якому просив:
- визнати протиправною відмову Національної поліції України у зарахуванні ОСОБА_1 пільгової вислуги років до його календарної вислуги років та до стажу служби у поліції;
- зобов`язати Національну поліцію України зарахувати ОСОБА_1 до календарної вислуги років, яка дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 №2262-XII (далі - Закон №2262-XII, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), час проходження ОСОБА_1 служби на посадах у підрозділах боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ з 29.08.2003 по 15.06.2015 у пільговому обчисленні, у загальній кількості 18 років 03 місяці 17 днів.
2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 07.09.2023, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.03.2023, позов задоволено частково: визнано протиправними дії Національної поліції України щодо неправильного розрахунку вислуги років ОСОБА_1 у частині зарахування при обчисленні вислуги років на пільгових умовах із розрахунку один місяць за півтора служби на посадах у підрозділах боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справи; зобов`язано Національну поліцію України здійснити перерахунок вислуги років ОСОБА_1 шляхом зарахування при обчисленні вислуги років на пільгових умовах із розрахунку один місяць за півтора служби на посадах у підрозділах боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справи періоду служби з 20.08.2003 по 08.10.2012; визнано протиправною бездіяльність Національної поліції України щодо неналежного розгляду поданої ОСОБА_1 заяви від 16.03.2023; зобов`язано Національну поліцію України повторно розглянути подану ОСОБА_1 заяву від 16.03.2023 з урахуванням висновків суду.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
3. Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, Національна поліція України звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою у якій просить їх скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 є громадянином України, який відповідно до послужного списку у період з 20.08.2003 по 06.11.2015 проходив службу на посадах у підрозділах державної служби боротьби з економічною злочинністю, а саме:
- з 20.08.2003 по 22.09.2003 - оперуповноважений державної служби боротьби з економічною злочинністю СВМ с. Кортин Попільнянського РВ УМВС України в Житомирській області;
- з 22.09.2003 по 31.05.2005 - оперуповноважений по боротьбі з економічними злочинами в бюджетній сфері відділення по боротьбі з економічними злочинами на пріоритетних напрямках діяльності міжрайонного спеціального відділу державної служби боротьби з економічною злочинністю при УМВС України в Житомирській області;
- з 31.05.2005 по 25.12.2006 - старший уповноважений спеціального відділу державної служби боротьби з економічною злочинністю по боротьбі зі злочинністю у бюджетній сфері при УМВС України в Житомирській області;
- з 25.12.2006 по 21.05.2007 - старший уповноважений в особливо важливих справах спеціального відділу державної служби боротьби з економічною злочинністю по боротьбі зі злочинністю у бюджетній сфері при УМВС України в Житомирській області;
- з 21.05.2007 по 03.10.2007 - начальник сектору по відслідковуванню законності відшкодування податку на додану вартість спеціального відділу державної служби боротьби з економічною злочинністю по боротьбі зі злочинністю у бюджетній сфері при УМВС України в Житомирській області;
- з 03.10.2007 по 19.07.2010 - старший оперуповноважений в особливо важливих справах відділу захисту бюджетних коштів управління державної служби боротьби з економічною злочинністю УМВС України в Житомирській області;
- з 19.07.2010 по 30.08.2011 - заступник начальника відділу протидії злочинам у бюджетній сфері управління державної служби боротьби з економічною злочинністю УМВС України в Житомирській області;
- з 30.08.2011 по 08.10.2012 - начальник відділу протидії злочинам у бюджетній сфері управління державної служби боротьби з економічною злочинністю УМВС України в Житомирській області;
- з 08.10.2012 по 13.10.2014 - начальник відділу боротьби зі злочинністю у бюджетній сфері та захисту бюджетних коштів;
- з 13.10.2014 по 16.06.2015 - заступник начальника управління державної служби боротьби з економічною злочинністю УМВС;
- з 16.06.2015 по 06.11.2015 - заступник начальника управління протидії злочинності у сфері економіки.
5. У період з 07.11.2016 по 07.12.2018 позивач проходив службу у Департаменті захисту економіки.
6. Вислуга станом на дату звільнення становила 19 років 04 місяці 00 днів, пільгові умови - 03 роки 04 місяці 18 днів.
7. З 04.06.2020 позивач повторно прийнятий на службу до поліції.
8. Наказом Національної поліції від 20.08.2021 №1116 о/с позивача звільнено зі служби в поліції з 20.08.2021 відповідно до пункту 7 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (за власним бажанням). Станом на день звільнення стаж служби для виплати надбавки за вислугу років в поліції склав 20 років 06 місяців 18 днів, вислуга років на пільгових умовах - 03 роки 11 місяців 18 днів.
9. ОСОБА_1 звернувся до Національної поліції України із заявою від 16.03.2023 про зарахування до календарної вислуги років служби в поліції пільгову вислугу років за період з 29.08.2003 по 15.06.2015 у загальній кількості 18 років 03 місяці 17 днів, а також здійснення відповідного перерахунку та надання розрахунку календарної вислуги років служби в поліції.
10. У відповідь на звернення Департамент кадрового забезпечення Національної поліції України листом від 21.03.2023 №М-181/12/1/2/01-2023 повідомив позивача, що з 20.08.2003 по 26.07.2011 він проходив службу на посадах у підрозділах державної служби боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ та зазначені періоди зараховані до стажу служби в поліції, що дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки, як періоди проходження служби в органах внутрішніх справ України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду. Одночасно проінформовано, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Постанова №393), крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб" та Переліку посад начальницького складу підрозділів боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця", затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2006 №722, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.07.2006 за №896/12770 (далі - Перелік №722) до вислуги років для призначення пенсії на пільгових умовах із розрахунку один місяць за півтора місяці може бути зараховано час проходження служби на посадах в підрозділах боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ з 20.08.2003 по 26.07.2011 у кількості 03 роки 11 місяців 18 днів. Зазначена вислуга років у пільговому обчисленні підлягає зарахуванню на пільгових умовах до вислуги років для визначення розміру пенсії особам, які мають право на пенсію за вислугу років відповідно до статті 12 Закону №2262-XII.
11. Департамент кадрового забезпечення Національної поліції України листом від 02.06.2023 №3226/12/1/2/032023 повідомив позивача, що він не набув права на пенсію, а тому розрахунок вислуги років для призначення пенсії не виготовлявся.
12. Відповідач не заперечує наявність підстав для зарахування часу проходження служби на посадах в підрозділах боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ з 20.08.2003 по 26.07.2011 у кількості 03 роки 11 місяців 18 днів у пільговому обчисленні із розрахунку один місяць за півтора місяці до вислуги років, однак вважає неможливим подальше зарахування такого пільгового стажу після 26.07.2011 у зв`язку із втратою чинності постанови Кабінету Міністрів України від 22.06.2005 №497 "Про доповнення пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 (далі - Постанова №497).
13. Позивач, не погоджуючись з правомірністю відмови відповідача щодо зарахування до вислуги років для призначення пенсії на пільгових умовах із розрахунку один місяць за півтора служби на посадах в підрозділах боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, звернувся до суду.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Задовольняючи позов у визначеній судами частині, суди дійшли до висновку, що на позивача поширювалася дія наказу Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2006 №722 та постанови Кабінету Міністрів України від 22.06.2005 №497 протягом усього періоду їх чинності, а право позивача на зарахування при обчисленні вислуги років на пільгових умовах із розрахунку один місяць за півтора служби на посадах в підрозділах боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ часу проходження служби визначаються за тими правилами, які були чинними на момент виникнення відповідного права.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ НА НЕЇ
15 . Підставами касаційного оскарження судових рішень попередніх інстанцій, скаржник визначає положення пункту 3 частини 4 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідно до якого підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
16. Як на підставу касаційного оскарження скаржник покликається на те, що суди вирішили спір без урахування висновків, сформульованих у постанові Верховного Суду від 14.11.2023 у справі №600/3836/22-а щодо можливості зарахування до пільгової вислуги періоду проходження служби на посадах в підрозділах боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ відповідно до Переліку №497.
17. Також, однією з підстав касаційного оскарження позивач визначає положення підпунктів "а", "в", пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України з тих підстав, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики та становить значний суспільний інтерес, має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу.
18. Скаржник зазначає, що судами першої та апеляційної інстанцій невірно застосовані норми матеріального права, зокрема, статті 78 Закону України "Про Національну поліцію", статей 12, 17, 17-1 Закону №2262-XII, пунктів 1, 3 Постанови №393, Переліку №722.
19. Відповідач доводить, що дата видання Міністерством внутрішніх справ України та набрання чинності наказу "Про визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів МВС від 12.08.2011 №546, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 31.08.2011 за №1024/19762 (далі - Наказ №546), яким приведено нормативне регулювання у відповідності до акту, що має вищу юридичну силу - постанови Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 №780 "Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393", не може впливати на принцип ієрархічності системи нормативно-правових актів України від актів вищої юридичної сили до актів нижчої юридичної сили, співвідношення нормативно-правових актів, що полягає в підпорядкованості актів нижчої юридичної сили актам вищої юридичної сили, встановлення взаємозв`язків і взаємозалежності між цими актами.
20. Скаржник зауважує про відсутність правових підстав для зарахування пільгової вислуги років на посадах у підрозділах боротьби з економічною злочинність органів внутрішніх справ після 26.07.2011 (втрати чинності положень пункту 3 Постанови №393 на підставі Постанови №780) та зазначає про неврахування судами, що постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №119 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393" усунуто розбіжності між Законом №2262-XII та Постановою №393 щодо врахування пільгової вислуги років для призначення пенсії за вислугу років відповідно до Закону №2262-XII.
21. У відзиві на касаційну скаргу позивач підтримує висновки судів попередніх інстанцій, зазначаючи, що ці висновки щодо застосування положень Постанови №393 при обчисленні пільгового стажу для призначення пенсії за вислугою років поліцейським відповідають висновкам Верховного Суду, сформульованим у постановах від 03.03.2021 у справі №805/3923/18-а, від 14.04.2021 у справі №480/4241/18.
22. Позивач вважає, що суди першої та апеляційної інстанцій дійшли правильного висновку про те, що на нього поширювалася дія наказу Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2006 №722 та постанови Кабінету Міністрів України від 22.06.2005 №497 протягом усього періоду їх чинності, тобто, до 26.09.2011 та до 26.07.2011 відповідно, а право на зарахування при обчисленні вислуги років на пільгових умовах із розрахунку один місяць за півтора служби на посадах в підрозділах боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ часу проходження служби визначається за тими правилами, які були чинні на момент виникнення відповідного права.
23. Позивач покликається на те, що з 27.07.2011 по 08.10.2012 повинен бути зарахований на пільгових умовах, оскільки наказ Міністерства внутрішніх справ від 20.07.2006 №722 був чинним до 26.09.2011 та, відповідно, підлягав застосуванню протягом усього періоду його чинності, а позивач продовжував працювати на посаді заступника начальника відділу протидії злочинам у бюджетній сфері управління державної служби боротьби з економічною злочинністю УМВС України в Житомирській області до 08.10.2012.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
24. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, виходить з такого.
25. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
26. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
27. Статтею 1 Закону №2262-XII встановлено, що особи з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції та на службі на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.
28. Згідно з пунктом "б" статті 1-2 Закону №2262-XII право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби (крім випадків призначення пенсії в разі втрати годувальника дружині (чоловіку) з урахуванням вимог частини п`ятої статті 30 цього Закону, яка призначається незалежно від звільнення зі служби) особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, поліцейські, співробітники Служби судової охорони, особи начальницького складу податкової міліції, особи начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, особи начальницького і рядового складу органів і підрозділів цивільного захисту.
29. Стаття 2 Закону №2262-XII визначає, що військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби.
30. За правилами пункту "а" частини першої статті 12 Закону №2262-XII пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.
31. Пунктом "б" статті 12 Закону №2262-ХІІ визначено, що пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д" статті 1-2 цього Закону, в разі досягнення ними на день звільнення зі служби 45-річного віку, крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону, за наявності у них страхового стажу 25 років і більше, з яких не менше ніж 12 календарних років і 6 місяців становить військова служба або служба в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України.
32. Положеннями Закону №2262-ХІІ визначено умови призначення пенсії за вислугою років (стаття 12) та види служби і періоди часу, які зараховуються до вислуги років для призначення пенсії.
33. До календарної вислуги років зараховується також період, зазначений у частині другій статті 17 цього Закону.
34. Згідно з пунктом "б" частини першої статті 17 Закону №2262-ХІІ особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби і військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д" статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховується служба в органах внутрішніх справ, поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Державній кримінально-виконавчій службі України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду.
35. Відповідно до статті 17-1 Закону №2262-XII порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
36. На виконання вимог Закону №2262-XII Кабінет Міністрів України постановою від 17.07.1992 №393 затвердив Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей (далі - Постанова №393).
37. Абзацом 8 пункту 1 Постанови №393 встановлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони, особам, зазначеним у пункті "ж" статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховується час роботи в судових органах та органах прокуратури осіб, які працювали на посадах суддів, прокурорів, слідчих і перебувають на військовій службі або службі в органах внутрішніх справ, Службі безпеки, Національній поліції, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі на посадах офіцерського та начальницького складу, в Службі судової охорони на посадах середнього і вищого складу.
38. Постановою Кабінету Міністрів України "Про доповнення пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393" від 22.06.2005 №497, яка набрала чинності 25.06.2005 з дня опублікування у виданні "Урядовий кур`єр" від 25.06.2005 №117, доповнено підпункт "в" пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393: час проходження служби особами начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах боротьби з економічною злочинністю за переліком посад і на умовах, що визначаються Міністерством внутрішніх справ.
39. Із урахуванням цих змін, згідно з абзацом 24 підпункту "в" пункту 3 Постанови №393, з 25.06.2005 було передбачено, що до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця час проходження служби особами начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах боротьби з економічною злочинністю за переліком посад і на умовах, що визначаються Міністерством внутрішніх справ.
40. Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2006 №722 "Про затвердження Переліку посад начальницького складу підрозділів боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.07.2006 за №896/12770 (далі - Наказ №722), на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 22.06.2005 №497 "Про доповнення пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393", а також з метою посилення соціального захисту працівників Державної служби боротьби з економічною злочинністю МВС України, наказано:
1) затвердити Перелік посад начальницького складу підрозділів боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця (далі по тексту - Перелік №722);
2) вислуга років для призначення пенсій на пільгових умовах зараховується особам, зазначеним у пункті 1 цього наказу, які перебували на службі після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2005 №497, при цьому таким особам на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах.
41. Відповідно до Переліку посад начальницького складу підрозділів боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця: начальник Департаменту; перший заступник начальника Департаменту; заступник начальника Департаменту; начальник управління; перший заступник начальника управління; заступник начальника управління; начальник відділу; заступник начальника відділу; начальник відділення, сектору (крім режимно-секретного); заступник начальника відділення; головний оперуповноважений-інспектор; старший оперуповноважений в особливо важливих справах; старший оперуповноважений; оперуповноважений; помічник оперуповноваженого; начальник Головного управління; перший заступник начальника Головного управління; заступник начальника Головного управління; старший інспектор в особливо важливих справах; старший інспектор; інспектор; молодший інспектор. Назви посад визначені з урахуванням штатних розписів підрозділів Державної служби боротьби з економічною злочинністю, захисту економіки від злочинних посягань, боротьби з розкраданням соціалістичної власності органів внутрішніх справ.
42. Як установлено судами і не заперечується відповідачем, відповідно до Переліку, затвердженого Наказом №722, до посад начальницького складу підрозділів боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця, віднесено посади, які займав позивач, зокрема, оперуповноважений, старший оперуповноважений, старший оперуповноважений в особливо важливих справах, начальник сектору та заступник начальника відділу.
43. Постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 №780 "Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України", яка набрала законної сили 27.07.2011, вирішено:
1) внести до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 - абзаци двадцять четвертий, двадцять шостий, двадцять сьомий і двадцять дев`ятий підпункту "в" виключити;
2) установити, що вислуга років осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, яка була обчислена до прийняття цієї постанови, перегляду не підлягає.
44. Наказом Міністерства внутрішніх справи України "Про визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів МВС" від 12.08.2011 №546, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.08.2011 за №1024/19762 (далі - Наказ №546), відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 №780 "Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393" та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України" та з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до законодавства, вирішено:
- пункт 1 - визнати таким, що втратив чинність, наказ МВС від 20.07.2006 №722 "Про затвердження Переліку посад начальницького складу підрозділів боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 31.07.2006 за №896/12770;
- пункт 5 - цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування (офіційно опублікований 26.09.2011 у виданні "Офіційний вісник України", 2011, №72, ст. 2721).
Цей наказ набрав чинності 26.09.2011.
45. Доказів визнання його нечинним матеріали справи не містять та судом не встановлено, а тому колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що положення Наказу №546 підлягають застосуванню у межах спірних відносин.
46. Однак колегія суддів дійшла висновку, що положення Наказу №546 підлягають застосуванню лише у період дії постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393, до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 №780, з огляду на таке.
47. Статтею 8 Конституції України регламентовано, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
48. Як зазначалось раніше, статтею 17-1 Закону №2262-XII визначено, що порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
49. За правилами частини третьої статті 7 КАС України у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
50. Ураховуючи, що Постановою №780, яка набрала законної сили 27.07.2011 абзаци двадцять четвертий, двадцять шостий, двадцять сьомий і двадцять дев`ятий підпункту "в" пункту 3 Постанови №393 виключено та установлено, що вислуга років осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, яка була обчислена до прийняття цієї постанови, перегляду не підлягає, колегія суддів вважає, що Наказ №546 в цій частині, починаючи з 27.07.2011 не може бути застосований, тому позивач має право на перерахунок вислуги років шляхом зарахування при обчисленні вислуги років на пільгових умовах із розрахунку один місць за півтора служби на посадах в підрозділах боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ періоду служби з 20.08.2003 по 26.07.2011 включно.
51. Колегія суддів враховує, що саме Законом України №2262-ХІІ передбачені пільгові умови для призначення пенсій за вислугу років, які встановлюються урядом, шляхом прийняття підзаконних нормативно-правових актів.
52. Постановою №393 визначено, зокрема, порядок обчислення та призначення пенсій за вислугу років у тому числі поліцейським. Вказана постанова є підзаконним нормативно-правовим актом, мета якого конкретизувати нормативне регулювання з метою вирішення питань, що виникають з приводу призначення пенсії за вислугу років, зокрема, і на пільгових умовах.
53. Отже, основним актом, на підставі якого здійснюється обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу є Закон України №2262-ХІІ. Пільгове обчислення періоду проходження військової служби є похідним від визначальної підстави і у даному випадку визначається іншим підзаконним нормативно-правовим актом, Постановою №393.
54. Можливість пільгового обчислення вказаного періоду пов`язується не з категорією працівників, що реалізують право на пенсію, а зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті виконання відповідної роботи, яка визначена у законодавчому порядку. Ця можливість передбачена Постановою №393, чинною до 27.07.2011.
55. Таким чином, період, починаючи з 27.07.2011 не може бути розрахований у пільговому обчисленні, оскільки Постанова №780, якою були внесені зміни до Постанови №393, набрала законної сили 27.07.2011.
56. Враховуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували зазначені вище норми матеріального права, що є підставою для зміни судових рішень попередніх інстанцій.
57. Відповідно до частини першої статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.
58. За правилами частини четвертої цієї статті зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.
59. Підсумовуючи зазначене, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для зміни судових рішень першої і апеляційної інстанцій за мотивами, викладеними у цій постанові, та зміни резолютивної частини рішення шляхом заміни у пункті 3 рішення Київського окружного адміністративного суду від 07.09.2023 у справі №320/13343/23 слова "08.10.2012" на " 26.07.2011". В іншій частині судові рішення першої та апеляційної інстанцій підлягають залишенню без змін.
60. З огляду на результат перегляду справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341, 351, 356, КАС України, Суд -