ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2024 року
м. Київ
cправа № 909/203/20 (909/1009/22)
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючого - Пєскова В.Г., суддів: Картере В. І., Огородніка К. М.
за участю секретаря судового засідання Багнюка І. І.,
учасники справи:
представник Коломийської міської ради - Максим`юк В. Я.,
представник АТ НАК "Нафтогаз України" (кредитор) - Саранюк В. М.,
арбітражний керуючий Пурій Р. П. - особисто в режимі відеоконференції,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Коломийської міської ради
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 05.10.2023
у складі колегії суддів: Матущака О.І. (головуючий), Бойко С. М., Скрипчук О. С.
у справі № 909/203/20 (909/1009/22)
за заявою Комунального підприємства "Коломиятеплоенергія"
до відповідачів: 1) Коломийської міської ради;
2) Виконавчого комітету Коломийської міської ради
про покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями Комунального підприємства "Коломиятеплоенергія" на його засновника та власника - Коломийську міську раду та Виконавчий комітет Коломийської ради; стягнення солідарно з Коломийської міської ради та Виконавчого комітету Коломийської міської ради на користь Комунального підприємства "Коломиятеплоенергія" 33 012 190,98 грн
в межах справи № 909/203/20
про банкрутство Комунального підприємства "Коломиятеплоенергія"
ВСТАНОВИВ
Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
1. 18.09.2012, на підставі рішення Коломийської міської ради Івано-Франківської області №1287-24/2012 від 11.09.2012, проведено державну реєстрацію суб`єкта господарювання Комунального підприємства "Коломиятеплоенергія" (далі - КП "Коломиятеплоенергія"), про що у Єдиний державний реєстр осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис № 11211020000001629.
2. Згідно з даними ЄДР єдиним засновником КП "Коломиятеплоенергія" є Коломийська міська рада, розмір її внеску до статутного капіталу становить 2 932 940,50 грн.
3. Судом першої інстанції встановлено, що 11.09.2012 Коломийською міською радою затверджено статут КП "Коломиятеплоенергія", а рішенням сорок сьомої сесії від 14.11.2014 внесено до нього зміни.
4. Судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідно до п. 1.1 статуту КП "Коломиятеплоенергія", підприємство є комунальним підприємством, яке засновано на комунальній власності територіальної громади міста Коломиї і входить до сфери управління Коломийської міської ради. Засновником КП "Коломиятеплоенергія" та власником майна є Коломийська міська рада. Оперативне управління майном КП "Коломиятеплоенергія" здійснює відділ управління комунальним майном (1.4 статуту).
5. Згідно з п. 1.5 статуту, КП "Коломиятеплоенергія" несе відповідальність за своїми зобов`язаннями в межах належного йому майна згідно з чинним законодавством. КП "Коломиятеплоенергія" не несе відповідальності за зобов`язаннями засновника. Засновник не несе відповідальності за зобов`язаннями підприємства.
6. У розділі ІІІ статуту "Майно підприємства" зазначено, що міська рада наділяє підприємство статутним капіталом у розмірі 1 167 760,39 грн. Згодом до цього розділу статуту неодноразово вносились зміни щодо збільшення розміру статутного капіталу до розміру 2 932 940,50 грн. Споруди виробничого призначення, котельні, ЦТП, теплові мережі тощо є власністю Коломийської територіальної громади і передаються відділом управління комунальним майном підприємству безоплатно на праві господарського відання на підставі рішення виконкому. Здійснюючи право господарського відання, Підприємство володіє, користується та розпоряджається зазначеним майно на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству та статуту. (пункт 3.2 статуту).
7. Відповідно до п. 5.2 статуту управління Підприємством щодо господарського використання свого майна здійснюється засновником.
8. 14.07.2020 ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області відкрито провадження у справі № 909/203/20 про банкрутство КП "Коломиятеплоенергія", визнано грошові вимоги ініціюючого кредитора НАК "Нафтогаз України" у сумі 17 509 205,27 грн, розпорядником майна призначено арбітражного керуючого Книш З. І.
9. Як вказали суди, підставою відкриття провадження у справі про банкрутство боржника було невиконання боржником рішень суду, винесених у справах №909/478/14 від 10.06.2014, №909/162/16 від 05.05.2016, №909/252/15 від 05.05.2015, №909/575/16 від 26.09.2016, №909/163/16 від 11.05.2016, №909/929/19 від 28.11.2019, №909/931/19 від 28.11.2019, про стягнення заборгованості в зв`язку з невиконанням боржником зобов`язань в частині оплати поставленого газу за період 2012-2015 років та нарахованих пені, 3%, інфляційних втрат, у зв`язку з несвоєчасним виконанням грошового зобов`язання.
10. 30.09.2020 ухвалою господарського суду першої інстанції визнано конкурсними кредиторами боржника АТ "НАК Нафтогаз України" у сумі 30 072 326,74 грн та Головне управління ДПС в Івано-Франківській області на суму 71 828,62 грн.
11. 19.11.2020 постановою господарського суду першої інстанції боржника визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру та призначено ліквідатором арбітражного керуючого Пурія Р. П.
12. 19.05.2021 ухвалою суду додатково визнано поточні грошові вимоги у сумі 2 783 009,69 грн Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, та ухвалою від 07.10.2021 у сумі 85 025,93 грн поточні вимоги АТ "НАК "Нафтогаз України", тому загалом вимоги кредиторів у цій справі про банкрутство складають суму 33 012 190,98 грн.
13. Суд першої інстанції встановив, що матеріали справи містять фінансові звітності банкрута за період з 2014 по 2017 роки, з яких випливає, що у банкрута обліковувалась дебіторська заборгованість, інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо боржника, з якої встановлено зареєстроване право постійного користування земельною ділянкою площею 0,0754 га, відповідь міської ради за вих. №40/01.2-38/734 від 15.03.2021 з переліком запасів боржника, виписки з рахунків боржника, згідно яких на рахунках боржника наявні кошти в сумі понад 50 тис. грн (виписки з рахунків боржника містять також реквізити осіб, які здійснювали оплату наданих боржником послуг, з посиланням, як на договори, так і на рахунки, які виставлялись, а відповідно, містять інформацію про контрагентів божника, які оплачуючи надані боржником послуги їх акцептували).
Короткий зміст заяви про покладення субсидіарної відповідальності та заперечень
14. Ліквідатор боржника арбітражний керуючий Пурій Р. П. подав до господарського суду першої інстанції заяву про покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника на його власника - Коломийську міську раду і виконавчий орган засновника - Виконавчий комітет Коломийської міської ради; стягнення солідарно з Коломийської міської ради та Виконавчого комітету Коломийської міської ради - 33 012 190,98 грн.
15. Обґрунтовуючи заяву, ліквідатор вказував, що з огляду на результати проведеного аналізу фінансово-господарської діяльності КП "Коломиятеплоенергія" за 2015-2017 роки встановлено наявність ознак доведення комунального підприємства до банкрутства. Так, розпорядником майна було встановлено, що у 2016 році змінився рівень забезпечення зобов`язань кредиторів за період, що аналізується, в гіршу сторону. Якщо на кінець 2015 року розмір чистих активів становив 5568,5 тис.грн, то на кінець 2016 року такий розмір становив вже від`ємне значення (-5 030,5 тис.грн.). Відповідно, на кінець 2015 року коефіцієнт забезпечення зобов`язань боржника усіма його активами становив 1,41, а на кінець 2016 року - 0,74.
16. Такі зміни, насамперед, за доводом ліквідатора, зумовлені прийняттям виконавчим органом засновника КП "Коломиятеплоенергія" (виконавчим комітетом Коломийської міської ради) рішення №60 від 23.02.2016, на підставі якого було проведено безоплатну передачу основних засобів, балансовою вартістю 3 808 319,78 грн (залишкова вартість 2 099 639,04 грн), іншого невстановленого обладнання вартістю 143 085,80 грн та документації на суму 120 242,22 грн з балансу КП "Коломиятеплоенергія" на баланс відділу управління майном Коломийської міської ради, що підтверджується актом приймання-передачі від 25.02.2016.
17. Крім того, на підставі рішення Виконавчого комітету ради №241 від 27.09.2016, проведено безоплатну передачу основних засобів, балансовою вартістю 1 328 988,66 грн (залишкова вартість 462 551,79 грн), з балансу КП "Коломиятеплоенергія" на баланс відділу управління майном Коломийської міської ради, що підтверджується актом приймання-передачі від 01.10.2016.
18. Відтак, згідно з висновками, викладеними у Звіті за результатами аналізу фінансово-господарської діяльності КП "Коломиятеплоенергія" за 2015-2017 роки, на думку ліквідатора, зазначені рішення засновника КП "Коломиятеплоенергія" значно змінили рівень забезпечення зобов`язань кредиторів боржника, що призвело до погіршення платоспроможності підприємства, у зв`язку з чим боржник став фінансово неспроможним задовольнити вимоги кредиторів, що дає підстави вважати про наявність ознак доведення до банкрутства.
19. Також ліквідатор вказував, що ні керівником боржника, ні його засновником не вчинялися заходи по відновленню платоспроможності підприємства та не ініціювалося питання про ліквідацію.
20. Таким чином, на думку ліквідатора, вчинення Коломийською міською радою дій та прийняття рішень, спрямованих на вилучення у підприємства майнових активів, що забезпечували його господарську діяльність шляхом передачі їх на баланс відділу управління комунальним майном Коломийської міської ради, фактично призвели КП "Коломиятеплоенергія" до стану банкрутства.
21. Коломийська міська рада щодо заяви заперечила та вказала на безпідставність вимог, відсутність причинно - наслідкового зв`язку між діями/бездіяльністю міської ради та наслідками у вигляді доведення боржника до банкрутства. Міська рада зазначила, що борги у "КП "Колмиятеплоенергія" виникли задовго до прийняття рішень виконавчим комітетом щодо передачі комунального майна, а зазначені рішення стали наслідком неплатоспроможності комунального підприємства і були прийняті виконавчим комітетом виключно з метою забезпечення функціонування закладів освіти міста Коломия. Майно, яке було передано з балансу боржника, на підставі рішень міської ради №60 від 23.02.2016 та № 241 від 27.09.2016, в силу положень ч. 7 ст. 61 КУзПБ, не могло бути включене до ліквідаційної маси і повинно було бути передано територіальній громаді, як об`єкти житлової та комунальної інфраструктури. Міська рада також звернула увагу, що виконавчий комітет не є юридичною особою, а відповідно, не може бути стороною у справі.
Короткий зміст ухвали суду першої інстанції
22. 09.05.2023 ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області у справі №909/203/20 (909/1009/22) у задоволенні заяви ліквідатора КП "Коломиятеплоенергія" про покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями КП "Коломиятеплоенергія" на його засновника та власника - Коломийську міську раду; виконавчий орган засновника КП "Коломиятеплоенергія" - Виконавчий комітет Коломийської міської ради та стягнення солідарно з Коломийської міської ради та Виконавчого комітету Коломийської міської ради 33 012 190,98 грн - відмовлено.
23. Суд першої інстанції вказав, що беручи до уваги відсутність документів, які мали бути складені ліквідатором боржника в силу ст. 61 КУзПБ, на підтвердження дій суб`єктів відповідальності з доведення до банкрутства та те, що міська рада не мала права, як власник втручатись в господарську діяльність боржника, а виконавчий комітет Коломийської міської ради не є юридичною особою, відповідно, не наділений цивільною правоздатністю і дієздатністю і, як наслідок, не може мати цивільні права та обов`язки, заява ліквідатора про покладення субсидіарної відповідальності на засновника та його виконавчий орган, стягнення з них солідарно суми, що становить різницю між сумою вимог кредиторів і ліквідаційною масою, є передчасною.
24. Суд також вказав, що у нього не має можливості встановити суму ліквідаційної маси, різниця між якою і кредиторськими вимогами підлягала би до задоволення, у разі встановлення обставин, за яких настав би такий наслідок, як субсидіарна відповідальність засновників (учасників, акціонерів) або інших осіб, у тому числі керівника боржника.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
25. 05.10.2023 постановою Західного апеляційного господарського суду (повний текст постанови складено 13.11.2023) ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області від 09.05.2023 у справі № 909/203/20 (909/1009/22) скасовано. Прийнято нове рішення, яким заяву задоволено. Покладено субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями КП "Коломиятеплоенергія" на його засновника та власника - Коломийську міську раду і на виконавчий орган Коломийської міської ради - Виконавчий комітет. Стягнуто солідарно з Коломийської міської ради та з Виконавчого комітету Коломийської міської ради на користь КП "Коломиятеплоенергія" суму 33 012 190,98 грн. Стягнуто з Коломийської міської ради на користь КП "Коломиятеплоенергія" 1 342 грн витрат на оплату судового збору за розгляд справи у суді апеляційної інстанції. Стягнуто з Виконавчого комітету Коломийської міської ради на користь КП "Коломиятеплоенергія" 1 342 грн витрат на оплату судового збору за розгляд справи у суді апеляційної інстанції.
26. Суд апеляційної інстанції вказав, що Коломийська міська рада вчинила прийнятими рішеннями від 23.02.2016 і від 27.09.2016 про вилучення основних фондів і оборотних активів з балансу боржника дії, спрямовані на позбавлення кредиторів законного права на одержання коштів за рахунок майна боржника, на які вони мали правомірні очікування, в силу положень ст. 78, 133, 136, 139, 140, 213 ГК України та ст. 42 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (чинним на той час) та згідно ст. 62 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ), чинної на час подання та судового розгляду цієї заяви.
27. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що у даних спірних правовідносинах є доведеною заявником належними і допустимими доказами наявність усіх чотирьох складових частин цивільного правопорушення у діях як органу місцевого самоврядування, так і його виконавчого органу, які виразилися у: 1) наявності шкоди - непогашені вимоги кредиторів і можливості такого погашення відсутні; 2) протиправній поведінці - прийняття двох рішень виконавчим комітетом про вилучення усіх активів у боржника всупереч вимог чинного законодавства; 3) причинному зв`язку виходячи із зворотного: якщо б не були вилучені у боржника активи, він міг би повністю або часткового погасити вимоги кредиторів; 4) вині - саме орган місцевого самоврядування та його виконавчий орган діяли паралельно, протиправно позбавляючи активів боржника.
28. Доводи про те, що виконавчий орган Виконавчий комітет Коломийської міської ради не може бути відповідачем у такій справі оскільки не є юридичною особою, апеляційний суд відхилив із посиланням на п. 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України, ч.ч. 1, 2 ст. 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", п. 2 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 та постанову Верховного Суду у п. 96 у справі № 924/1351/20 (924/214/22) від 25.05.2023.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
29. 29.12.2023 (згідно з відміткою на поштовому конверті) Коломийською міською радою подано до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 05.10.2023 у справі № 909/203/20 (909/1009/22) та залишити в силі ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області від 09.05.2023 у цій справі.
30. Скаржник стверджує, що судом апеляційної інстанції, при винесенні оскаржуваної постанови застосовано норми ч. 10 ст. 78, ст. 136, ст. 215 Господарського кодексу України, ч. 2 ст. 61 Кодексу України з процедур банкрутства без врахування правових висновків щодо застосування даних норм права у подібних правовідносинах викладених у постановах Верховного Суду від 21.07.2021 у справі № 5024/1002/2012, у справі № 927/1191/14 від 14.02.2018, у справі № 904/5948/16 від 08.05.2018, у справі № 905/2727/16 від 23.05.2018, у справі № 904/4863/13 від 06.06.2018, від 16.06.2020 у справі №910/21232/16, від 30.01.2018 у справі №923/862/15, від 05.02.2019 у справі №923/1432/15 та від 10.03.2020 у справі №902/318/16.
31. За доводом скаржника, апеляційний господарський суд не врахував, що рішення виконавчого комітету Коломийської міської ради від 23.02.2016 № 60 "Про передачу комунального майна" та від 27.09.2016 року № 241 "Про передачу комунального майна", були прийняті вже під час стійкої неплатоспроможності КП "Коломиятеплоенергія", а відтак, у даному випадку не можуть бути тими діями власника боржника та обставинами (у розумінні положень ч. 1 ст. 619 ЦК України, ч. 1 ст. 215 ГК України та ч. 2 ст. 61 Кодексу України з процедур банкрутства), що перебувають у причинно-наслідковому зв`язку з доведенням боржника до банкрутства.
32. В матеріалах справи відсутні документи, які би підтверджували факт дотримання ліквідатором вимог ст. 61 КУзПБ, Порядку проведення інвентаризації врегульовано Положенням про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом N 879 від 02.09.2014 Міністерства фінансів України, зокрема звільнення керівника банкрута, створення ним, як особою, яка з дня його призначення виконує функції з управління, розпорядження майном боржника, інвентаризаційної комісії та складання ним за наслідками фіксування активів, зокрема активів, які належать іншим підприємствам і обліковуються поза балансом, відповідних інвентаризаційних актів.
33. Коломийська міська рада звертає увагу, що Виконавчий комітет Коломийської міської ради не є юридичною особою і не може бути позивачем чи відповідачем в господарських судах.