ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 вересня 2024 року
м. Київ
справа № 380/9878/23
провадження № К/990/5789/24, № К/990/6189/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Мацедонської В. Е., Уханенка С. А.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Мандрика Владислава Володимировича на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року, ухваленого у складі головуючого судді Карп`як О. О., та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2024 року, прийнятої у складі колегії суддів: головуючого судді - Затолочного В. С., суддів: Гудима Л. Я., Качмара В. Я., та
за касаційною скаргою Військової частини НОМЕР_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2024 року, прийнятої у складі колегії суддів: головуючого судді - Затолочного В. С., суддів: Гудима Л. Я., Качмара В. Я.
І. Суть спору
1. У травні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1, в якому просить:
1.1. визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова № 168), у розмірі до 100000 гривень, в розрахунку на місяць пропорційно дням участі ОСОБА_1 у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, за період з 28 вересня 2022 року по 20 січня 2023 року з урахуванням фактично сплачених сум;
1.2. зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити позивачу збільшену додаткову грошову винагороду, передбачену Постановою № 168, у розмірі до 100000 гривень, в розрахунку на місяць пропорційно дням участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, за період з 28 вересня 2022 року по 20 січня 2023 року з урахуванням фактично сплачених сум.
2. На обґрунтування заявлених позовних вимог позивач вказує, що він набув право на отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 000 грн відповідно до Постанови № 168 у зв`язку з безпосередньою участю у бойових діях або забезпечуванні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, оскільки фактично виконував бойові завдання на підставі бойових розпоряджень (наказів), перебуваючи у службовому відрядженні.
Стверджує, що наказ Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - Адміністрація Держприкордонслужби) від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" (далі - Наказ від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ) не є тим нормативним актом, на підставі якого можна позбавити (обмежити) право на додаткову винагороду, передбачену Постановою № 168.
Вважаючи бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати додаткової винагороди відповідно до пункту 1 Постанови № 168 неправомірною, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 проходить військову службу у Військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
4. Відповідно до бойового наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - також Адміністрація ДПС) від 16 вересня 2022 року № 165 (гриф) позивача направлено в складі військовослужбовців відділу прикордонної служби № 2 Військової частини НОМЕР_1 в оперативне підпорядкування ІНФОРМАЦІЯ_2 (Військова частина НОМЕР_2 ).
5. Згідно з бойовим наказом Адміністрації ДПС від 19 грудня 2022 року № 229 (гриф) та бойового наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 від 17 січня 2023 року № 263 (гриф) військовослужбовці відділу прикордонної служби № 2 Військової частини НОМЕР_1, зокрема позивач, вибули до ІНФОРМАЦІЯ_3 20 січня 2023 року.
6. У зазначений період (перебування в оперативному підпорядкуванні Військової частини НОМЕР_2 ) ОСОБА_1 ніс військову службу на території Чернігівської області. Під час проходження військової служби, перебуваючи в оперативному підпорядкуванні Військової частини НОМЕР_2, позивач виконував бойові завдання на підставі бойових наказів (розпоряджень), які видавались командиром Військової частини НОМЕР_2, а також ІНФОРМАЦІЯ_4 .
7. Згідно з довідкою Військової частини НОМЕР_2 від 20 січня 2023 року № 4465 ОСОБА_1, який проходить військову службу у Військовій частині НОМЕР_1, брав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області з 28 вересня 2022 року по 30 вересня 2022 року; з 01 жовтня 2022 року по 31 жовтня 2022 року; з 01 листопада 2022 по 30 листопада 2022 року; з 01 грудня 2022 року по 31 грудня 2022 року; з 01 січня 2023 року по 20 січня 2023 року.
8. Відповідно до рапорту начальника відділу прикордонної служби № 2 підполковника ОСОБА_2 від 01 лютого 2023 року на ім`я начальника Військової частини НОМЕР_1 полковника ОСОБА_3 (зареєстрований відповідачем 02.02.2023 року) заявлено клопотання про виплату додаткової винагороди у розмірі 70000 грн., пропорційно із розрахунку на місяць, особовому складу відділу прикордонної служби № 2 за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій за вересень 2022 року. Під номером 111 в рапорті зазначений період, за який належить виплата позивачу, з 28 вересня 2022 року по 30.09.2022, кількість днів - 3, підстава для виплати - бойове розпорядження ІНФОРМАЦІЯ_9 від 22 вересня 2022 року № 1322-дск "Про прийом-передачу підрозділів", журнал бойових дій № 53 дск; ст. 2-8.
9. У рапорті начальника відділу прикордонної служби № 2 підполковника ОСОБА_2 від 01 листопада 2022 року (вх. № 1474 від 01.11.2022) на ім`я першого заступника начальника загону - коменданта прикордонної комендатури швидкого реагування (далі - також ПКШР) ІНФОРМАЦІЯ_4 зазначено про виплату додаткової винагороди у розмірі 70000 грн., пропорційно із розрахунку на місяць, особовому складу відділу прикордонної служби № 2 за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій з 01 жовтня 2022 року по 31 жовтня 2022 року. Під номером 119 в рапорті зазначений період, за який належить виплата позивачу, з 01 жовтня 2022 року по 31 жовтня 2022 року, кількість днів - 31, підстава для виплати - бойові розпорядження Коменданта ІНФОРМАЦІЯ_10 від 30 вересня 2022 року № 601-ДСК, від 21 жовтня 2022 року № 668-ДСК, від 26 жовтня 2022 року № 690-ДСК, від 28 жовтня 2022 року № 699-ДСК, журнал бойових дій № 53 дск, ст. 7-14, 52-62.
10. Вказаний рапорт супровідним листом від 08 листопада 2022 року № 22/4313-22-Вих за підписом начальника Військової частини НОМЕР_2 направлений начальнику Військовій частині НОМЕР_1 . В листі також зазначено, що підтверджуюча інформація відповідно до вимог пункту 2 підпунктів 1-8 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року № 392-АГ відсутня.
11. Відповідно до рапорту начальника відділу прикордонної служби № 2 підполковника ОСОБА_2 від 01 грудня 2022 року (вх. № 1883 від 01.12.2022) на ім`я першого заступника начальника загону - коменданта ПКШР ІНФОРМАЦІЯ_4 зазначено про виплату додаткової винагороди у розмірі 70000 грн, пропорційно із розрахунку на місяць, особовому складу відділу прикордонної служби № 2 за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій з 01 листопада 2022 року по 30 листопада 2022 року. Під номером 120 в рапорті зазначений період, за який підлягає виплата позивачу, з 01 листопада 2022 року по 30 листопада 2022 року, кількість днів - 30, підстава для виплати - бойові розпорядження ІНФОРМАЦІЯ_5 від 30 вересня 2022 року № 601-ДСК, від 21 жовтня 2022 року № 668-ДСК, від 26 жовтня 2022 року № 690-ДСК, від 28 жовтня 2022 року № 699-ДСК, журнал бойових дій № 53 дск, ст. 3-20, 62-67.
12. Вказаний рапорт супровідним листом від 01 грудня 2022 року № 18856 надісланий комендантом прикордонної комендатури ІНФОРМАЦІЯ_4 начальнику ІНФОРМАЦІЯ_2 у зв`язку з тим, що особовий склад 2 відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_3 перебуває в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_2 . В листі також зазначено прохання про направлення відповідних документів для проведення виплати додаткової винагороди до ІНФОРМАЦІЯ_3 .
13. Копія рапорту надіслана начальником ІНФОРМАЦІЯ_2 начальнику ІНФОРМАЦІЯ_3 (супровідний лист від 04 грудня 2022 року № 22-4933-22-Вих). В листі зазначено, що "підтверджуюча інформація відповідно до вимог пункту 2 підпунктів 1-8 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року № 392-АГ.
14. Наказами начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 від 03 листопада 2022 року № 3632-ОС, від 03 грудня 2022 року № 4112-ОС, від 26 грудня 2022 року № 4613-ОС, від 03 лютого 2023 року № 56-ОС "Про виплату додаткової винагороди" прийнято рішення про виплату додаткової винагороди у розмірі 30000 гривень за період з 01 жовтня 2022 року по 31 жовтня 2022 року, з 01 листопада 2022 року по 30 листопада 2022 року, з 01 грудня 2022 року по 31 грудня 2022 року та з 01 січня 2023 року по 31 січня 2023 включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_3, зокрема і позивачу.
15. У списках військовослужбовців Військової частини НОМЕР_1 на виплату додаткової винагороди у розмірі 30000 гривень за жовтень 2022 року, листопад 2022 року, грудень 2022 року, січень 2023 року, які є додатками № 1 до наказів від 03 листопада 2022 року № 3632-ОС, від 03 грудня 2022 року № 4112-ОС, від 26 грудня 2022 року № 4613- ОС, від 03 лютого 2023 року № 56-ОС "Про виплату додаткової винагороди", зазначений також і позивач, кількість діб, за які належить виплата, - 30 за листопад та - 31 (за жовтень 2022 та грудень - січень 2022), сума 30000 гривень за кожен місяць.
16. Наказом відповідача від 08 лютого 2023 року № 64-ОС "Про виплату додаткової винагороди" наказано виплатити додаткову винагороду у розмірі 70000 гривень пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за період з 01 січня 2023 року по 31 січня 2023 року включно військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_1 згідно з додатком 1, зокрема ОСОБА_1, за 6 діб в сумі 13548,39 гривень.
17. Представник позивача, адвокат Задорожня В. О. у квітні 2023 року подала заяву до Військової частини НОМЕР_1 з приводу інформації щодо виплати ОСОБА_1 щомісячної доплати у підвищеної вигляді додаткової винагороди, передбаченою Постановою № 168, за його безпосередню участь у бойових діях та забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії за період з 28 вересня 2022 року по 20 січня 2023 року.
18. Листом від 16 квітня 2023 року № 25/2749-23-вих відповідач повідомив, що збільшена додаткова винагорода ОСОБА_1 не нараховувалась у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджують час безпосередньої участі позивача у бойових діях.
19. Згідно з особистою карткою грошового забезпечення за 2023 рік позивачу в січні 2023 року виплачено 13548,39 грн (з додаткової винагороди 70000 грн).
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
20. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року в позові відмовлено.
21. Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що у спірний період позивач перебував у відрядженні у ІНФОРМАЦІЯ_6, а тому саме ця військова частина мала надати документи, які підтверджують участь позивача в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів. Водночас на запит вказана військова частина повідомила, що підрозділи не виконували бойові завдання на лінії бойового зіткнення.
Враховуючи, що додаткова винагорода в розмірі до 100 000,00 грн виплачується за безпосередню участь військовослужбовця в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, а не будь-яких завдань в умовах режиму воєнного часу, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для нарахування позивачу додаткової винагороди в розмірі до 100000,00 грн за вказаний період.
Крім того, суд першої інстанції зазначив, що накази Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року № 392-/0/81-22-АГ та від 09 грудня 2022 року № 628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" (далі - наказ № 628/0/81-22-АГ) є нормативними актами, які підлягали державній реєстрації в Міністерстві юстиції України у встановленому порядку. Враховуючи, що зазначені накази не є регуляторними актами у значенні Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11 вересня 2003 року № 1160-IV (далі - Закон № 1160-IV), тому суд першої інстанції дійшов висновку, що зазначені акти не можуть застосовуватися до спірних правовідносин.
Разом з цим суд першої інстанції, вказавши на приписи статті 1 Закону України "Про оборону України" від 06 грудня 1991 року № 1932-XII (далі - Закон № 1932-XII), дійшов висновку, що до спірних правовідносин має застосовуватися Інструкція про порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, яка затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18 березня 2016 року № 188 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 31 березня 2016 року за № 488/28618 (далі - Інструкція № 188).
22. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 18 січня 2024 року скасував рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року та ухвалив нове, яким позовні вимоги задовольнив частково.
22.1. Визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1, яка полягає у нерозгляді рапортів начальника відділу прикордонної служби № 2 Військової частини НОМЕР_1 від 01 листопада 2022 року на ім`я першого заступника начальника загону - коменданта прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_7 (вх. № 1474 від 01.11.2022), від 01 грудня 2022 року на ім`я першого заступника начальника загону - коменданта прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_7 (вх. № 1883 від 01.12.2022) та від 01 лютого 2023 року на ім`я начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 (вх. № 1786р від 02.02.2023) в частині встановлення ОСОБА_1 у додаткової винагороди в розмірі 70000 грн на місяць пропорційно часу його участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів у вересні, жовтні та листопаді 2022 року.
22.2. Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 розглянути рапорти начальника відділу прикордонної служби № 2 Військової частини НОМЕР_1 від 01 листопада 2022 року на ім`я першого заступника начальника загону - коменданта прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_7 (вх. № 1474 від 01.11.2022), від 01 грудня 2022 року на ім`я першого заступника начальника загону - коменданта прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_7 (вх. № 1883 від 01.12.2022) та від 01 лютого 2023 року на ім`я начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 (вх. № 1786р від 02.02.2023) в частині встановлення ОСОБА_1 додаткової винагороди в розмірі 70000 грн на місяць пропорційно часу його участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів у вересні, жовтні та листопаді 2022 року та прийняти рішення за результатами їх розгляду, з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом.
22.3. В решті позову - відмовлено.
23. Вказану постанову суд апеляційної інстанції прийняв з огляду на те, що додаткова винагорода в розмірі до 100 000,00 грн виплачується за безпосередню участь військовослужбовця в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, а не будь-яких завдань в умовах режиму воєнного часу, а відтак суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для нарахування позивачу додаткової винагороди в розмірі до 100 000,00 грн за вказаний період.
Разом з цим суд апеляційної інстанції вказав, що у справі наявні лише рапорти начальника підрозділу, в якому проходив військову службу позивач, про виплату військовослужбовцям і, зокрема, позивачу додаткової винагороди за жовтень та листопад 2022 року. Інші документи і, перш за все, довідки ІНФОРМАЦІЯ_6 за формою, визначеною у Додатках 2 до наказів від 30 липня 2022 року № 392-/0/81-22-АГ та від 09 грудня 2022 року № 628/0/81-22-АГ, у справі відсутні, а, як стверджує, відповідач, такі довідки до нього не надходили.
Апеляційний суд також врахував, що відповідач будь-яких рішень за результатами розгляду рапортів про встановлення додаткової винагороди позивачу за вересень-листопад 2022 року, зокрема, рішень про задоволення чи відмову у задоволенні цих рапортів, суду не надав. Заперечуючи факт прийняття позивачем у вересні-листопаді 2022 року безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області, відповідачем не надано жодних доказів на спростування перелічених рапортів, зокрема службового розслідування щодо безпідставного складення зазначених рапортів та висновків за підсумками службового розслідування (наказів про притягнення до дисциплінарної відповідальності, тощо), а також вчинення будь-яких дій для перевірки наявної в них інформації, зокрема запитів до ІНФОРМАЦІЯ_6 та ІНФОРМАЦІЯ_7 .
За таких обставин, апеляційний суд дійшов висновку про те, що рапорти начальника відділу прикордонної служби № 2 ОСОБА_2 про встановлення позивачу додаткової винагороди в розмірі із розрахунку до 70000 грн за вересень, жовтень та листопад 2022 року фактично є нерозглянутими, у зв`язку з чим зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 розглянути такі рапорти
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
24. Представник позивача - адвокат Мандрик В. В. подав касаційну скаргу на вказані судові рішення з підстав, передбачених пунктом 3 частини четвертої, підпунктів "а", "в" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
25. Так, автор скарги зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування пункту 1 Постанови № 168, в цілому Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Державної прикордонної служби та командуванням військових частин у зв`язку з невиплатою таким військовослужбовцям додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 Постановою № 168; пункту 2-1 Постанови № 168, в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень зазначеної Інструкції для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно пункту 2-1 Постанови № 168, а саме: визначення вичерпного переліку документів, обов`язкових для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди; необхідності попереднього звернення військовослужбовця із рапортом для підготовки командуванням частини усіх необхідних документів для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди; порядку підготовки та обміну необхідними для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди документами між різними військовими частинами у разі, коли військовослужбовець набув право на таку винагороду, перебуваючи у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні іншої військової частини (тобто, в особовому складі та на фінансовому утриманні якої він не перебуває); пункту 2-1 Постанови № 168 в цілому наказів Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року № 392-/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" та від 09 грудня 2022 року № 628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168", в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень зазначених Наказів для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно пункту 2-1 Постанови № 168.
26. Своєю чергою представник Військової частини НОМЕР_1 також подав касаційну скаргу з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення першої інстанції.
Автор скарги зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування пункту 1 Постанови № 168 в частині […а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.…].
27. Верховний Суд ухвалами від 05 березня 2024 року та від 28 березня 2024 року відкрив касаційні провадження за скаргами представника позивача - адвоката ОСОБА_4 та Військової частини НОМЕР_1 на вказані судові рішення з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування
28. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
29. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
30. Частинами першою-третьою статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.
До складу грошового забезпечення входять:
посадовий оклад, оклад за військовим званням;
щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
31. Згідно з абзацами першим, другим частини четвертої статті 9 Закону № 2011-ХІІ грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
32. За змістом частини першої статті 6 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" від 03 квітня 2003 року № 661-IV (далі - Закон № 661-IV) Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону; територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону; .
33. За пунктом 1 Положення про Адміністрацію Держприкордонслужби, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 533 (далі - Положення № 533), Адміністрація Держприкордонслужби є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері захисту державного кордону та охорони суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні.
34. Відповідно до пункту 5 Положення № 533 Адміністрація Держприкордонслужби з метою організації своєї діяльності: 3) організовує планово-фінансову роботу в апараті Адміністрації Держприкордонслужби, органах Держприкордонслужби, на підприємствах, в установах, що належать до сфери її управління, здійснює контроль за використанням фінансових і матеріальних ресурсів, забезпечує організацію та вдосконалення бухгалтерського обліку в установленому законодавством порядку; 4) забезпечує ефективне і цільове використання бюджетних коштів; 5) контролює діяльність органів Держприкордонслужби, підприємств, установ, що належать до сфери її управління.
35. Частиною першою статті 14 Закону № 661-IV визначено, що до особового складу Державної прикордонної служби України входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.
36. Згідно зі статтею 16 Закону № 661-IV умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.
37. Відповідно до підпункту 2 пункту 4 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" Кабінет Міністрів України зобов`язаний невідкладно забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
38. Згідно з пунктом 6 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 "Про загальну мобілізацію" Кабінету Міністрів України доручено забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.
39. На виконання вказаних Указів Кабінет Міністрів України видав Постанову № 168, якою, серед іншого, передбачив на період дії воєнного стану виплату для військовослужбовців додаткової винагороди.
40. Так, відповідно до пункту 1 Постанови № 168, (в редакції, зі змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 07 березня 2022 року № 271, від 22 березня 2022 року № 350, від 01 квітня 2022 року № 400), установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми "єПідтримка", виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Відповідно до наказів про виплату додаткової винагороди, збільшеної до 100000 гривень, включати осіб, зазначених у цьому пункті, у тому числі тих, які:
у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних), включаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого, або перебувають у відпустці для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної) комісії;
захоплені в полон (крім тих, які добровільно здалися в полон) або є заручниками, а також інтерновані в нейтральні держави або безвісно відсутні (у разі, коли зазначені події сталися як до введення воєнного стану, так і після його введення);
загинули (померли внаслідок отриманих після введення воєнного стану поранень, травм), - виплата здійснюється за весь місяць, у якому особа загинула (померла).
41. Кабінет Міністрів України постановою від 07 липня 2022 року № 793 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" (яка набрала чинності 19 липня 2022 року та, за пунктом 2 цієї постанови, та застосовується з 24 лютого 2022 року) затвердив низку змін до Постанови № 168, зокрема у пункті 1 в абзаці першому слова і цифри "додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно" замінив словами і цифрами "додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць"; крім того, Постанова № 168 доповнена пунктом 2-1 такого змісту: "Установити, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.".
42. На підставі цього пункту Адміністрація Держприкордонслужби видала Наказ від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ, який був уведений в дію з 01 серпня 2022 року.
43. Відповідно до пункту 2 Наказу від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ заходами, передбаченими абзацом другим пункту 1 цього наказу, визначається виконання у відповідні дні військовослужбовцем: 1) бойових завдань із ведення руху опору на тимчасово окупованій території України; 2) бойових завдань з пошуку, виявлення і знешкодження диверсійна розвідувальних груп, незаконних збройних формувань (озброєних осіб), поєднаних з безпосереднім контактом з такими групами, формуваннями, особами; 3) бойових завдань у районах безпосереднього ведення бойових дій з і виявлення та огневого ураження повітряних цілей; 4) польотів у районах безпосереднього ведення бойових дій або ведення повітряного бою, а також заходів з виводу повітряних суден з-під удару противника з виконанням зльоту; 5) бойових (спеціальних) завдань у районах безпосереднього ведення бойових дій кораблями, катерами, суднами в морській, річковій акваторії, поєднаних з вогневим ураженням або безпосереднім зіткненням з противником; 6) бойових завдань з відбиття збройного нападу (безпосереднього вогневого ураження) на об`єкти, що охороняються, у тому числі бойові позиції, блокпости, контрольно-пропускні пункти, спостережні пункти, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою, за умови безпосереднього зіткнення з противником або нанесення руйнувань чи пошкоджень цим об`єктам під час вогневого ураження; 7) бойових (спеціальних) завдань на лінії бойового зіткнення (в межах району виконання бойових (спеціальних) завдань органом (підрозділом, у тому" числі зведеним) Держприкордонслужби оборони або наступу, контрнаступу, контратаки) під час перебування у складі органу військового управління, штабу угрупування військ (сил) або штабу тактичної групи, включеної до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави; 8) бойових (спеціальних) завдань із всебічного забезпечення органів Держприкордонслужби або їх підрозділів (у тому числі зведених), які: виконують завдання у складі діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави безпосередньо в районі ведення бойових дій згідно з бойовим розпорядженням, поєднане з вогневим ураженням або безпосереднім зіткненням 3 противником.
44. У пункті 4 Наказу від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ встановлено, що підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, здійснюється на підставі сукупності наявної інформації у таких документах: 1) бойового наказу (бойового розпорядження); 2) журналу бойових дій (службово-бойових дій, вахтового, навігаційно-вахтового, навігаційного журналу), журналу ведення оперативної обстановки, бойового донесення (підсумкового, термінового, позатермінового) або постової відомості (під час охорони об`єкта, на який було здійснено збройний напад; 3) рапорту (донесення) начальника (командира) підрозділу (тимчасово створеної групи військовослужбовців, зведеного загону, катерів і кораблів Морської охорони, екіпажу літака, вертольоту тощо) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань, із зазначенням військових звань, прізвищ, імен та по батькові, а також кількості днів участі військовослужбовців у таких діях та заходах.
45. Згідно з пунктом 5 Наказу від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ для військовослужбовців, відряджених до органів військового управління Держприкордонслужби, окрім документів, зазначених у пункті 4 цього Наказу, безпосередня участь у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, додатково підтверджується довідкою за формою, наведеною у додатку 1 до цього наказу, що видається начальником органу Держприкордонслужби, який веде (вів) бойові дії та до якого для виконання завдань відряджені військовослужбовці, із зазначенням періоду (кількості днів) такої участі (абзац перший пункту 5 Наказу).
46. Для військовослужбовців Держприкордонслужби, які відряджені до органів військового управління (штабів угрупувань військ (сил) або штабів тактичних груп), включених до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, у підпорядкування яких вони передані, безпосередня участь у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, підтверджується довідкою, виданою керівником відповідного органу військового управління, з відображенням у ній термінів безпосередньої участі у бойових діях або заходах кожного військовослужбовця. У довідках, передбачених цих пунктом, обов`язково мають зазначатися відомості про підтверджуючі документи, передбачені пунктом 4 цього наказу (абзаци другий, третій пункту 5 Наказу).
47. Відповідно до пункту 10 Наказу від 30 липня 2022 року № 392-/0/81-22-АГ облік військовослужбовців, які беруть безпосередню участь в бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу та підготовку проєкту наказу про виплату додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 цього наказу, в органах Держприкордонслужби покладено на штаб органу, а у випадку відсутності штабу - на підрозділ (посадову особу), який веде облік бойових дій.
Надання військовослужбовцям довідок про участь у зазначених заходах здійснює підрозділ, який веде облік особового складу.
48. Відповідно до пункту 11 Наказу від 30 липня 2022 року № 392-/0/81-22-АГ склад органів і підрозділів Держприкордонслужби, які беруть (брали) участь у бойових діях або заходах у відповідних районах ведення бойових дій, визначаються щомісячно наказом Адміністрації Держприкордонслужби відповідно до рішень (наказів, директив, розпоряджень) Головнокомандувача Збройних Сил України (абзац перший пункту 11 Наказу).
Інформація про військовослужбовців, відряджених з інших органів та підрозділів Держприкордонслужби, дні їх безпосередньої участі у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, подаються начальниками органів Держприкордонслужби (органів військового управління (штабів угрупування військ (сил) або штабів тактичних груп), включених до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, до 5 числа щомісячно (у поточному місяці за попередній) в органи, в яких ці військовослужбовці проходять службу, за формою, наведеною у додатку 2 до цього наказу (абзац другий пункту 11 Наказу).
49. Згідно з пунктом 12 наказу № 392-/0/81-22-АГ виплата військовослужбовцям додаткової винагороди здійснюється щомісяця (у поточному місяці за попередній) на підставі наказів начальника (командира) органу Держприкордонслужби, а начальникам (командирам) органів Держприкордонслужби - на підставі наказів вищих начальників (командирів).
До наказу про виплату додаткової винагороди, виходячи з розміру до 100 тисяч гривень на місяць, в обов`язковому порядку додаються узагальнені дані, отримані з документів, передбачених пунктами 4-6 цього наказу.
50. З 01 грудня 2022 року був уведений в дію наказ Адміністрації Держприкордонслужби від 09 грудня 2022 року № 628/0/81-22-АГ, яким був дещо змінений перелік бойових дій і заходів, передбачених пунктом 1 Постанови № 168, але залишився незмінним перелік документів для підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців, у тому числі відряджених, у таких бойових діях або заходах.