ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 вересня 2024 року
м. Київ
справа № 140/4642/21
адміністративне провадження № К/990/9033/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2021 року (суддя Ковальчук В.Д.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 січня 2022 року (колегія у складі суддів Гінди О.М., Ніколіна В.В., Пліша М.А.)
у справі № 140/4642/21
за позовом ОСОБА_1
до Міністерства внутрішніх справ України
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВ
1. У травні 2021 року ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 ; позивач) звернувся до суду із позовом до Міністерства внутрішніх справ України (далі - МВС України; відповідач), в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неналежного оформлення довідки від 03.03.2021 № 22/6-1165у про грошове забезпечення за відповідною посадою;
- зобов`язати МВС України відкликати з Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі - ГУ ПФ України у Волинській області) довідку від 03.03.2021 № 22/6-1165 у про грошове забезпечення за відповідною посадою станом на 19.11.2019 для перерахунку пенсії з 01.12.2019;
- зобов`язати МВС України оформити та подати до ГУ ПФ України у Волинській області нову довідку про розмір грошового забезпечення за відповідною посадою станом на 19.11.2019 відповідно до ст. 43, ст. 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII), з врахуванням Постанови Kабінету Mіністрів України від 11.11.2015 №988, за формою, передбаченою Додатком 2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, встановлених законодавством, а саме: посадовий оклад - 2 400,00 грн, оклад за спеціальним званням - 1 800,00 грн, надбавка за стаж служби (40 %) - 1 680,00 грн, надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (10 %) - 240,00 грн, 100 % надбавка, надбавка за особливі умови служби (50 %), надбавка за виконання особливо важливих завдань (44 %), надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (40 %), доплата до попереднього розміру пенсії (35 %), надбавка за безперервну службу (50 %), премія (138,80 %) та індексація - 887,09 грн, для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з 1999 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Волинській області та отримує пенсію по інвалідності, яка йому призначена відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
3. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 у справі №140/11199/20 визнано протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України щодо відмови позивачу у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 19.11.2019 із обов`язковим зазначенням відомостей про розмір основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для здійснення обчислення і перерахунку основного розміру пенсії з 01.12.2019 та зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 19.11.2019 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії.
4. На виконання цього рішення суду, Департамент персоналу Міністерства внутрішніх справ України, ОСОБА_1 видав довідку від 03.03.2021 № 22/6-1165у про розмір грошового забезпечення, відповідно до якої розмір грошового забезпечення за посадою, яку позивач займав на день звільнення, станом на 19.11.2019, згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015, становить 20231,14 грн, в тому числі: посадовий оклад - 2 400 грн; оклад за спеціальним званням - 1 800 грн; надбавка за стаж служби в поліції (40%) - 1 680,00 грн; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (40%) - 2 352 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень (10%) - 240 грн, премія (138,80%) - 11 759,14 грн.
5. 03.04.2021 позивач звернувся із заявою до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Волинській області", в якій просив відкликати з Головного управління Пенсійного фонду України довідку від 03.03.2021 № 22/6-1165у, оформити і подати до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області нову довідку про розмір грошового забезпечення за відповідною посадою станом на листопад 2019 року у відповідності до ст. 43, 63 Закону №2262-ХІІ та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988, з повною реальною інформацією, за формою передбаченою Додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, які бралися до уваги у грошовому атестаті та отриманні їх на момент його звільнення зі служби, а також з 01.01.2005 при обчисленні (ст. 43) та наступних перерахунках пенсії (ст. 63), а саме: посадовий оклад - 2400 гривень, оклад за спеціальним званням - 1800 грн, надбавка за стаж служби (40%) - 1680 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень (10%) - 240 грн, надбавка за особливі умови служби (50%), надбавка за виконання особливо важливих завдань (44%), надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (40%), надбавка за безперервну службу (50%), доплата до попереднього розміру пенсії (35%), премія (138,80%) та індексація - 887,09 гривень, для проведення з 01.12.2019 у перерахунку основного розміру пенсії.
6. Відповідач повідомив про відсутність підстав для вчинення дій, зазначених у заяві, оскільки рішення Волинського оружного адміністративного суду від 01.10.2020 у справі №140/11199/20 виконано у повному обсязі, підстав для відкликання довідки з Головного управління Пенсійного фонду України та у довідку будь-яких інших видів грошового забезпечення немає.
7. 04.04.2021 позивач з такою ж заявою звернувся до Міністерства внутрішніх справ України. У відповіді від 19.04.2021 Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України зазначено, що на виконання рішення Волинського оружного адміністративного суду від 01.10.2020 у справі № 140/11199/20 направлено довідку до Головного управління Пенсійного фонду України для проведення перерахунку пенсії, інші надбавки і виплати, вказані в заяві, постановою № 988 не передбачені та для виплати поліцейським не встановлювалися, а тому не можуть бути враховані при обчисленні пенсії.
8. Вважаючи відмову відповідача у відкликанні довідки та у підготовці та наданні до органу Пенсійного фонду України оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, станом на 19.11.2019 протиправною, позивач звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
9. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що у зв`язку із скасуванням пунктів 1, 2, 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова КМУ № 103), у довідку від 03.03.2021 № 22/6-1165 протиправно не були включені інші додаткові види грошового забезпечення, які бралися до уваги з 01.01.2005 при обчисленні пенсії та її наступних перерахунках.
10. Відповідач відзиву на позов не подав.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 23.09.2021, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.01.2022, у задоволенні позову відмовлено.
12. Суд першої інстанції виходив з того, що постановою Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 не передбачено встановлення та виплати надбавки, надбавки за особливі умови служби, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції, надбавки за безперервну службу, доплати до попереднього розміру пенсії. Отже, правових підстав для включення цих додаткових видів грошового забезпечення до довідки від 03.03.2021 № 22/6-1165у немає, оскільки останні не входять до складу грошового забезпечення за прирівняною посадою станом на 19.11.2019.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
13. Позивач ОСОБА_1 у касаційній скарзі просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
14. Як на підставу касаційного оскарження скаржник покликається на те, що суди попередніх інстанцій вирішили спір без врахування правової позиції, висловленої Верховним Судом у постанові від 12.11.2019 у справі № 826/3858/18, та рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.05.2019 у справі № 826/12704/18.
Після скасування п. 1, 2, 3 Постанови КМУ № 103 при перерахунку пенсій поліцейських з 01.12.2019 мають включатися додаткові види грошового забезпечення, передбачені ст. 43 Закону № 2262-ХІІ, з яких сплачувалися страхові внески та які ураховувалися у грошових атестатах.
Виняткове значення касаційної скарги скаржник обґрунтовує тим, що у справах № 620/2522/20, № 620/1918/19, № 620/3604/19, № 380/2463/20 суди задовольняли аналогічні позови та у цій справі Верховний Суд має надати висновок, чи відноситься 100% надбавки, надбавки за особливі умови служби кваліфікацію, професійний ризик та виконання особливо важливих завдань (50%), надбавки за безперервну службу (50%) та премії (33,3%), із яких у період з 01.01.2007 до 31.12.2007 сплачувати страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та надбавка за виконання особливо важливих завдань (44%), передбачена Постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова КМУ № 1294), з яких сплачувалися внески на загальнообов`язкове соціальне страхування, до переліку додаткових видів грошового забезпечення, передбачених ст. 43 Закону № 2262-ХІІ; такі висновки є важливими для широкого кола суб`єктів подібних правовідносин.
15. У відзиві відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Покликається на те, що додаткові види грошового забезпечення, які позивач бажає включити в довідку, виплачувались йому на час звільнення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".
Положення постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 не застосовуються при визначенні грошового забезпечення поліцейських з дня набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" і, відповідно, при визначенні грошового забезпечення для перерахунку пенсій колишніх працівників органів внутрішніх справ, посади яких прирівнюються до посад поліцейських.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
16. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.
17. Частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
18. У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ).
19. Порядок перерахунку пенсій врегульовано розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
20. Частиною третьою статті 63 Закону № 2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
21. Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).
22. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
23. 11.11.2015 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 988, яка набрала чинності 02.12.2015, та якою затверджено схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10.
24. Пунктом 7 цієї Постанови доручено Міністерству внутрішніх справ України за погодженням з Міністерством соціальної політики та Міністерством фінансів затвердити у двотижневий строк порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання.
25. Такий порядок було затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських" відповідно до статті 94 Закону № 580-VIII, постанови №988, з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, який набрав чинності 27.05.2016.
26. Згодом відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ Уряд ухвалив постанову № 103, яка набрала чинності 24.02.2018.
27. Пунктом 1 постанови № 103 було визначено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".
28. Також, абзацом першим пункту 3 постанови № 103 було визначено перерахувати з 01.01.2016 пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови № 988. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.
29. Отже, законодавець пов`язав перерахунок пенсій з 01.01.2016 особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), які отримують пенсію за Законом № 2262-ХІІ із складовими грошового забезпечення діючого поліцейського, у тому числі із щомісячними додатковими видами грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), які фактично виплачувались діючим поліцейським у січні 2016 року, оскільки пов`язав їх із сплатою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування саме за січень 2016 року.
30. Пунктом 3 розділу І Порядку № 260 передбачено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
31. Зокрема, розділом ІІ Порядку № 260 установлено такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (пункт 4); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (пункт 5); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (пункт 6); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (пункт 7); надбавка за почесне звання "заслужений" (пункт 8); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (пункт 9); доплата за учене звання (пункт 10); доплата за службу в нічний час (пункт 11).
32. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.05.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, в адміністративній справі № 826/12704/18, визнано протиправним та скасовано пункт 3 постанови № 103.
33. Зокрема, у постанові від 10.01.2023 у справі № 340/507/22 Верховний Суд зазначив наступне:
" 45. Верховний Суд неодноразово наголошував, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи, тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі правові акти (як закони, так і підзаконні акти) не можуть застосовуватися навіть у випадках, коли вони є чинними (постанови від 12.03.2019 у справі № 913/204/18, від 10.03.2020 у справі № 160/1088/19).
46. Отже, з огляду на визначені в частині третій статті 7 КАС України правила, суди у період чинності пункту 3 постанови № 103 у правовідносинах щодо перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, повинні застосовувати Закон № 2262-ХІІ (безвідносно до того, чи скасована ця норма постанови Уряду судом), хоч ця норма й не була скасована на момент перерахунку пенсій відповідній категорії осіб у 2018 році на підставі постанови № 988.
47. З урахуванням наведеного, зміна грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсій, які призначені за Законом № 2262-ХІІ особам, які перебували на службі в органах внутрішніх справ на підставі постанови № 988, з урахуванням всіх складових грошового забезпечення, визначеного у статті 43 Закону №2262-ХІІ та в повному розмірі."
34. Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що встановлення та виплати щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, надбавки за особливі умови служби, надбавки за виконання особливо важливих завдань, доплати від попереднього розміру пенсії, надбавка за безперервну службу, індексація), постановою Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 не передбачено, тому ці виплати правомірно не включені відповідачем у довідку про розмір грошового забезпечення.
35. Позивач з 1999 року перебуває на обліку в органах Пенсійного фонду та пенсія йому призначена згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби да деяких інших осіб", як особі, звільненій з органів внутрішніх справ (міліції), на нього поширювалися положення пункту 3 Постанови № 103. Тому з дня набрання чинності судовим рішенням в адміністративній справі №826/12704/18, тобто 19.11.2019, у нього виникли підстави для перерахунку пенсії, яка призначена за Законом № 2262-ХІІ як особі, яка перебувала на службі в органах внутрішніх справ на підставі постанови № 988, з урахуванням всіх складових грошового забезпечення.
36. Разом із цим, суди попередніх інстанцій не перевірили та не надали правової оцінки на підставі належних та допустимих доказів підставам, якими обумовлювалось звернення позивача до відповідача із заявою про виготовлення нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку її пенсії.
37. Для правильного вирішення спору необхідно встановити, з яких видів грошового забезпечення позивачу була обрахована його пенсія.
38. З метою визначення меж розгляду справи Верховним Судом підлягають застосуванню правила статті 341 КАС України, відповідно до яких під час розгляду справи в касаційному порядку суд в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. При цьому, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
39. Відповідно до частини другої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо, зокрема, суд не дослідив зібрані у справі докази.
40. Частиною четвертою статті 353 КАС України передбачено, що справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.
41. Під час нового розгляду справи суду слід надати належну правову оцінку предмету спору за критеріями, визначеними статтею 2 КАС України, та прийняти на цій підставі мотивоване рішення.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 КАС України, Суд,