ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2024 року
м. Київ
cправа № 913/356/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Мамалуй О.О. - головуючий, Кролевець О. А., Студенець В. І.,
за участю секретаря судового засідання - Балли Л. М.,
за участю представників:
товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України": Кисіль Т. В.,
акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Луганськгаз": не з`явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України"
на постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.06.2024
у складі колегії суддів: Склярук О.І. - головуючий, Гетьман Р.А., Россолов В.В.
та на рішення господарського суду Луганської області від 26.02.2024
суддя: Косенко Т.В.
у справі № 913/356/23
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України"
до акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Луганськгаз"
про стягнення 12 922 320,08 грн,
ВСТАНОВИВ:
Історія справи
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" (далі - ТОВ "Оператор газотранспортної системи України", позивач) звернулось з позовом до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Луганськгаз" (далі - АТ "Луганськгаз", відповідач) про стягнення заборгованості в сумі 9 024 332,63 грн, пені у сумі 2 012 690,49 грн, 3% річних у сумі 323 033,38 грн, інфляційних втрат у сумі 1 562 263,58 грн.
2. Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за договором транспортування природного газу від 31.12.2019 щодо своєчасної оплати вартості перевищення замовленої (договірної) потужності.
Короткий зміст рішення та постанови судів попередніх інстанцій
3. Рішенням господарського суду Луганської області від 26.02.2024 у справі № 913/356/23 позов задоволено частково. Стягнуто з Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Луганськгаз" на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" заборгованість у сумі 8 220 979,93 грн, 3% річних у сумі 44 596,00 грн, інфляційні втрати в сумі 16 047,36 грн, судовий збір у сумі 124 224,35 грн.
У решті позову відмовлено.
4. Рішення мотивовано неналежним виконанням договірних зобов`язань в частині оплати вартості перевищення замовленої (договірної) потужності за період березень, квітень 2022 року.
5. Відносно вимоги позивача про стягнення з відповідача пені за період з 21.04.2022 по 20.11.2022, суд відмовив у її задоволенні, оскільки, з огляду на вставлені судом граничні строки оплати, вони знаходяться поза межами заявленого позивачем періоду.
6. Судом відмовлено в частині стягнення основного боргу за період червень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень 2023 року та відповідно відмовлено і в задоволенні похідних вимог про стягнення пені, 3% річних та інфляційних втрат, оскільки доказів на підтвердження факту споживання АТ "Луганськгаз" природного газу у спірний період позивачем суду не надано.
7. Суд зазначає, що сама по собі наявність факту постачання природного газу на територію Луганської області, яка є тимчасово окупованою територією, у період червень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень 2023 року не свідчить про споживання його саме відповідачем і не є підставою покладення на останнього витрат з вартості поставленого газу, який він фактично не споживав, та вартості перевищення замовленої потужності.
8. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 13.06.2024 рішення першої інстанції в частині стягнення 3% річних та інфляційних втрат змінено.
Стягнуто з Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Луганськгаз" на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" 3% річних у сумі 310 646, 00 грн, інфляційні втрати в сумі 1 474 210, 03 грн, судовий збір у сумі 150 087,54 грн.
У стягненні 3 % річних у розмірі 12 387,38 грн та інфляційних втрат у розмірі 88 053,55 грн - відмовлено.
У решті рішення - залишено без змін.
9. Постанова в частині зміни рішення мотивована тим, що судом неправильно визначено початок періоду прострочення, суд апеляційної інстанції зазначає, що він почався з 21.04.2022 (щодо акта за березень 2022) та 21.05.2022 (щодо акта за квітень 2022), оскільки позивач направив відповідачеві розрахунок від 31.03.2022 та від 30.04.2022 на оплату за перевищення потужності через інформаційну платформу.
10. Щодо відмови у стягненні пені суд апеляційної інстанції вказав на те, що відповідач своєчасно не здійснив оплату у зв`язку з початком проведення активних бойових дій у Луганській області. Апеляційний господарський суд посилається на норми ст. 617 Цивільного кодексу України та вказує на наявність сертифікатів ТПП України.
11. Суд апеляційної інстанції погодився з висновками місцевого господарського суду стосовно відмови у стягненні з відповідача заборгованості за отримані послуги перевищення замовленої (договірної) потужності за період з червня 2022 по січень 2023 років та нарахованої пені, 3% річних та інфляційних на зазначену заборгованість, оскільки позивачем не було доведено, що саме відповідач у період з червня 2022 по січень 2023 років отримував газ за договором.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
12. Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, позивач звернувся з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.06.2024 в частині відмовлених позовних вимог щодо стягнення 3 % річних у розмірі 12 387,38 грн; інфляційних втрат у розмірі 88 053,55 грн та в частині залишення без змін рішення Господарського суду Луганської області від 26.02.2024 стосовно відмови у задоволенні позовних вимог; скасувати рішення в частині відмовлених позовних вимог щодо стягнення основного боргу у розмірі 803 352,70 грн; пені у розмірі 2 012 690,49 грн.
В цій частині ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги ТОВ "Оператор ГТС України" задовольнити.
13. Підставою касаційного оскарження позивач зазначає п. 1 ч. 2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.
14. Позивач вказує на:
- неправильне застосування судами попередніх інстанцій приписів п. 1, 2 глави 1 розділу IX Кодексу ГТС у взаємозв`язку з положеннями п. 8.4 договору транспортування природного газу без урахування висновків Верховного Суду у постанові від 23.02.2023 у справі № 910/17423/21;
- неправильне застосування судами попередніх інстанцій приписів ч. 1 ст. 530, ч. 3 ст. 549, ст. 617 ЦК України, у взаємозв`язку з положеннями п. 8.4, 13.5 договору без урахування висновків Верховного Суду у постановах від 29.06.2023 у справі № 922/999/22, від 30.11.2021 у справі № 913/785/17, від 19.08.2022 у справі № 908/2287/17, від 02.04.2024 у справі № 910/9226/23.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
15. Відзивів чи заперечень на касаційну скаргу не надходило.
Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій
16. 31 грудня 2019 року між ТОВ "Оператор ГТС України" (далі - оператор) та АТ "Луганськгаз" (далі - замовник) укладено договір транспортування природного газу №1910000182 за умовами п. 2.1 якого оператор надає замовнику послугу транспортування природного газу (далі - послуга) на умовах, визначених у цьому договорі, а замовник сплачує оператору встановлені в цьому договорі вартість такої послуг та плат (за їх наявності), які виникають при його виконанні.
17. Обсяг послуги, що надається за цим договором, визначається підписанням додатка 1 до цього договору (розподіл потужності) та/або додатка 2 (розподіл потужності з обмеженнями), крім надання доступу до потужності на період однієї газової доби (п. 2.3 договору).
18. Взаємовідносини між замовником та оператором при забезпеченні (замовленні, наданні, супроводженні) послуг транспортування за цим договором здійснюються сторонами через інформаційну платформу оператора відповідно до вимог Кодексу. Замовник набуває права доступу до інформаційної платформи з моменту підписання цього договору, а його уповноважені особи - з моменту їх авторизації, що оформлюється наданим замовником повідомленням на створення облікового запису уповноважених осіб користувача платформи за формою, визначеною Кодексом. Після набуття права доступу до інформаційної платформи замовник зобов`язується дотримуватися порядку взаємодії з інформаційною платформою, визначеною Кодексом (п. 2.8 договору).
19. Замовник зобов`язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі сплачувати вартість наданих йому послуг; не перевищувати замовлені потужності, визначені у цьому договорі; здійснити своєчасну та повну оплату додаткової плати оператору у разі перевищення розміру замовленої потужності та/або недотримання параметрів якості природного газу, який передається ним у газотранспортну систему, у порядку, визначеному цим договором та кодексом; здійснити своєчасну та повну оплату за перевищення розміру договірної потужності, додаткову плату за зміну умов (обмежень) використання потужності з обмеженнями, плату за добовий небаланс, плату за нейтральність балансування, додаткову плату у разі недотримання параметрів ФХП газу та плату за несанкціонований відбір природний газу з газотранспортної системи в порядку, визначеному кодексом та цим договором; здійснити у термін до 5 робочих днів з дня виставлення рахунка оплату вартості добових небалансів, якщо загальна вартість щодобових негативних небалансів протягом звітного газового місяця перевищує загальну вартість щодобових позитивних небалансів замовника протягом звітного газового місяця (п.4.1 договору).
20. За приписами п. 8.4 договору замовник, який є оператором газорозподільної системи, здійснює остаточний розрахунок за надані у звітному місяці послуги до двадцятого числа місяця, наступного за звітним, відповідно до акта наданих послуг.
У випадку якщо розрахунковий обсяг використання потужності замовником (суб`єктом, на якого в установленому порядку рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до статті 11 Закону України "Про ринок природного газу" покладено спеціальні обов`язки з постачання природного газу, у межах виконання ним таких спеціальних обов`язків, або оператором газорозподільної системи), визначений оператором газотранспортної системи на підставі остаточної алокації, перевищує обсяг договірної потужності, замовник послуг транспортування зобов`язаний здійснити оплату вартості перевищення договірної потужності за кожен день такого перевищення до двадцятого числа місяця, наступного за звітним, відповідно до звіту використання договірної потужності та з урахуванням раніше перерахованих коштів.
Звіт оператора про використання замовленої потужності замовником, який надається до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, на його електронну адресу, містить розрахунок перевищення розміру договірних потужностей та рахунок на оплату або повідомлення про зарахування надмірно сплачених коштів у рахунок плати за використання договірної потужності на наступні періоди.
21. Послуги, які надаються за цим договором, за винятком послуг балансування, оформлюються оператором і замовником актами наданих послуг (п.11.1 договору).
22. Пунктами 11.2, 11.3 договору передбачено, що оператор до п`ятнадцятого числа місяця, наступного за звітним, направляє замовнику два примірники акта наданих послуг за газовий місяць, підписані уповноваженим представником та скріплені печаткою оператора.
Замовник протягом двох днів з дати одержання акта наданих послуг зобов`язується повернути оператору один примірник оригіналу акта наданих послуг, підписаного уповноваженим представником та скріпленого печаткою замовника, або надати в письмовій формі мотивовану відмову від підписання акта наданих послуг. У випадку відмови від підписання акта наданих послуг розбіжності підлягають урегулюванню відповідно до умов цього договору або в судовому порядку. До прийняття рішення судом вартість послуг визначається за даними оператора (п.11.3 договору).
23. Відповідно до п. 13.5 договору у разі порушення замовником строків оплати, передбачених цим договором, замовник сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.
24. Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання своїх зобов`язань за цим договором, якщо таке невиконання є наслідком обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) та якщо в момент взяття на себе зобов`язань за цим договором така сторона не могла ані передбачити, ані попередити їх настання (п.14.1 договору).
25. Під форс-мажорними обставинами розуміють надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами цього договору. Строк виконання зобов`язань відкладається на строк дії форс-мажорних обставин (п.14.2 договору).
26. Згідно з п. 14.3 договору сторони зобов`язані негайно повідомити про форс-мажорні обставини та протягом чотирнадцяти днів з дня їх виникнення надати підтвердні документи щодо їх настання відповідно до чинного законодавства. Засвідчення форс-мажорних обставин здійснюється у встановленому чинним законодавством порядку. Неповідомлення про настання форс-мажорних обставин позбавляє сторону права посилатися на них як на причину звільнення від відповідальності за невиконання вимог Кодексу та цього договору.
27. Після припинення дії форс-мажорних обставин сторона, що потрапила під їх дію, має невідкладно повідомити про це іншу сторону та негайно виконати зобов`язання, які не були нею виконані внаслідок настання форс-мажорних обставин (п. 14.4 договору).
28. Усі зміни та доповнення до договору оформлюються письмово та підписуються уповноваженими особами сторін (п.17.2 договору).
29. Відповідно до п. 17.4, 17.5 договору цей договір може бути розірваний: за згодою сторін цього договору; будь-якою стороною в односторонньому порядку шляхом надання письмового повідомлення іншій стороні за тридцять календарних днів, якщо інша сторона не виконує свої зобов`язання за цим договором; в інших випадках, передбачених чинним законодавством України та Кодексом.
Розірвання цього договору не звільняє сторони від виконання своїх фінансових зобов`язань за цим договором.
30. Між сторонами було підписано додаток № 3 до договору транспортування природного газу від 31.12.2019 №1910000182 "Перелік комерційних вузлів обліку газу, фактично встановлених у пунктах приймання-передачі газу".
31. 15 червня 2021 року між ТОВ "Оператор ГТС України" та АТ "Луганськгаз" підписано Технічну угоду №2106000056 про умови приймання-передачі природного газу, за умовами п. 1.1 якої, ця Технічна угода визначає порядок приймання-передачі природного газу (Оператором ГТС до газопроводів Оператора ГРМ у точках виходу з газотранспортної системи. Перелік комерційних, дублюючих та контрольних вузлів обліку газу (далі - ВОГ), через які сторона 1 передає газ стороні 2, наведено у додатку 1, який є невід`ємною частиною цієї Технічної угоди.
32. Позивач здійснив розрахунок вартості плати за перевищення потужності у відповідному розрахунковому місяці, а саме за: березень, квітень, червень, серпень, жовтень - грудень 2022 року, січень 2023 року.
33. Позивачем до позовної заяви додано реєстр файлів відправлених з Інформаційної платформи ТОВ "Оператор ГТС України" за газовий місяць рахунки на оплату за перевищення договірної потужності за березень, квітень, червень, серпень, жовтень - грудень 2022 року та січень 2023 року, звіти про використання замовленої потужності АТ "Луганськгаз" за газові місяці: березень, квітень, червень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень 2023 року.
34. До матеріалів справи позивачем додано листи про направлення відповідачеві актів наданих послуг. Позивачем не доведено направлення відповідачу вказаних листів разом із актами засобами поштового зв`язку на адресу відповідача (вул. Гагаріна, буд. 87, м. Сєвєродонецьк Луганської області, 93400).
35. 17 травня 2023 року позивач направив на адресу відповідача (вул. Старокиївська, буд. 14, м. Київ, 04116) лист № ТОВВИХ-23-6194, з оригіналами актів наданих послуг (перевищення замовленої (договірної) потужності): №03-2022-19100001821000322 від 31.03.2022, №04-2022-19100001821000422 від 30.04.2022, №06-2022-19100001821200622 від 30.06.2022, №08-2022-19100001821000822 від 31.08.2022, №10-2022-19100001821001022 від 31.10.2022, №11-2022-19100001821001122 від 30.11.2022, №12-2022-19100001821001222 від 31.12.2022, №01-2023-19100001821000123 від 31.01.2023, та коригуючий акт наданих послуг №06-2022-1910000182/1000622 від 30.09.2022 до акта №06-2022-1910000182/1200622 від 30.06.2022.
36. Листом від 13.06.2023 №01-02-52/214 АТ "Луганськгаз" повідомило ТОВ "Оператор ГТС України" про те, що не отримувало послуги з транспортування природного газу починаючи з 01.05.2022 і по теперішній час.
З 24 лютого 2022 року на території Луганської області проводяться активні бойові дії, відбулося захоплення території Луганської області армією держави-агресора, що, зокрема, виключає можливість працівників АТ "Луганськгаз" виконувати свої трудові функціональні обов`язки.
Відповідно до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 станом на 13.06.2023 до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блоковані) віднесені всі 8 районів Луганської області. 21.04.2022 Головним управлінням Національної поліції в Луганській області було розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні №12022130000000051 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ст. 341 КК України, за фактом того, що з 24.02.2022 внаслідок дій держави-агресора здійснено захоплення структурних підрозділів АТ "Луганськгаз" включно зі всім рухомим та нерухомим майном.
37. Відповідач листами № 01-02-52/352 від 18.03.2022, № 01-02-52/353 від 18.03.2022, № 01-02-52/354 від 18.03.2022, повідомленнями про припинення зобов`язань № 01-02-52/358 від 08.04.2022, про істотну зміну обставин № 01-02-52/360 від 20.04.2022 та про відмову від послуги транспортування природного газу № 01-02-52/378 від 30.06.2022, проінформувало ТОВ "Оператор ГТС України" про припинення зобов`язань за договором № 1910000182 транспортування природного газу від 31.12.2019.
38. Окремо, листом № 01-02-52/449 від 12.12.2022 АТ "Луганськгаз" направило на адресу ТОВ "Оператор ГТС України" копію сертифіката Торгово-промислової палати України № 3100-22-1428 від 14.11.2022, яким засвідчуються форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) АТ "Луганськгаз" щодо зобов`язань за договором №1910000182 від 31.12.2019 - з 24.02.2022.
39. Відповідачем повернуто на адресу позивача без підписання оригінали актів наданих послуг (перевищення замовленої (договірної) потужності): від 30.06.2022, від 31.08.2022,, від 31.10.2022, від 30.11.2022, від 31.12.2022, від 31.01.2023, та коригуючий акт наданих послуг від 30.09.2022 до акта від 30.06.2022 та підписані та скріплені печаткою акти наданих послуг (перевищення замовленої (договірної) потужності) від 31.03.2022 № 03-2022-19100001821000322, від 30.04.2022 № 04-2022-19100001821000422.
40. Оскільки відповідач не оплатив на користь позивача вартість перевищення договірної потужності за березень, квітень, червень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень 2023 року, відповідач звернувся до господарського суду з відповідним позовом.
Позиція Верховного Суду
41. Відповідно до ч. 1, 2 ст. 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
42. Позивач у касаційній скарзі просить Суд скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.06.2024 в частині відмовлених позовних вимог щодо стягнення 3 % річних у розмірі 12 387,38 грн; інфляційних втрат у розмірі 88 053,55 грн та в частині залишення без змін рішення господарського суду Луганської області від 26.02.2024 стосовно відмови у задоволенні позовних вимог; скасувати рішення в частині відмовлених позовних вимог щодо стягнення основного боргу у розмірі 803 352,70 грн; пені у розмірі 2 012 690,49 грн.
У цій частині ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги ТОВ "Оператор ГТС України" задовольнити. Стягнути з відповідача на користь позивача: 803 352,70 грн основного боргу, 12 387,38 грн 3% річних, 88 053,55 грн інфляційних втрат, 2 012 690,49 грн пені.
43. Зміст касаційної скарги свідчить, що правомірність стягнення з відповідача на користь позивача заборгованість у розмірі 8 220 979,93 грн, 3% річних у сумі 310 646, 00 грн, інфляційних втрат у розмірі 1 474 210,03 грн у справі, що розглядається, фактично не оскаржується, а тому з урахуванням принципу диспозитивності Верховним Судом не досліджується.
44. Предметом касаційного оскарження є судові рішення судів попередніх інстанцій в частині відмови у стягненні з відповідача на користь позивача 803 352,70 грн основного боргу (вартості плати за перевищення замовленої (договірної) потужності, за період березень, квітень, червень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень 2023 року), 12 387,38 грн 3% річних, 88 053,55 грн інфляційних втрат, 2 012 690,49 грн - пені.
45. Відповідно до ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема договори.
46. Частинами 1, 2 ст. 509 ЦК України передбачено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
47. Згідно з ч. 1 ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
48. Статтею 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
49. Взаємовідносини, які виникають у процесі укладення договорів транспортування природного газу, регулюються Законом України "Про ринок природного газу", Кодексом газотранспортної системи та типовим договором, затвердженим постановою НКРЕКП.
50. Кодекс ГТС є регламентом функціонування газотранспортної системи України та визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України. Дія цього Кодексу поширюється на всіх суб`єктів ринку природного газу України: операторів суміжних систем, газовидобувні підприємства, замовників, споживачів та постачальників природного газу незалежно від підпорядкування та форми власності.
51. Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 32 Закону України "Про ринок природного газу" транспортування природного газу здійснюється на підставі та умовах договору транспортування природного газу в порядку, передбаченому Кодексом ГТС та іншими нормативно-правовими актами. За договором транспортування природного газу оператор ГТС зобов`язується забезпечити замовнику послуги транспортування природного газу на період та умовах, визначених у договорі транспортування природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору ГТС встановлену в договорі вартість послуг транспортування природного газу. Типовий договір транспортування природного газу затверджується Регулятором.
52. Згідно з п. 15, 16 гл. І розд. ІХ Кодексу ГТС величина використаних замовником послуг транспортування обсягів потужності точок входу/виходу дорівнює величинам остаточних алокацій щодобових подач та відборів замовника послуг транспортування природного газу у відповідних точках входу/виходу. Відповідальність за перевищення замовлених потужностей несуть замовники послуг транспортування відповідно до договору транспортування природного газу.
Оператор газотранспортної системи оприлюднює на своєму вебсайті перелік точок входу/виходу, обсяг технічної, договірної та вільної потужності. Оператор газотранспортної системи зазначає про точки входу/виходу, для яких з точки зору технічних обмежень обсяг та вид потужності може відрізнятись в окремі періоди газового року.
53. Відповідно до п. 8 гл. І розд. ХІ Кодексу ГТС, якщо замовник послуг транспортування природного газу не надав номінацію на точку входу/виходу, на яку йому було розподілено потужність на відповідну газову добу, то вважається, що замовником було подано нульову номінацію на відповідну точку входу та/або виходу.
54. Пунктом 8.3 договору передбачено, що підставою для плати за перевищення замовленої потужності є рахунок на оплату за перевищення замовленої потужності та звіт оператора про використання замовленої потужності замовником, що містить розрахунок перевищення розміру договірних потужностей, які надаються замовнику до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, на його електронну адресу.
55. Згідно з п. 8.4 договору у випадку якщо розрахунковий обсяг використання потужності замовником (суб`єктом, на якого в установленому порядку рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до статті 11 Закону України "Про ринок природного газу" покладено спеціальні обов`язки з постачання природного газу, у межах виконання ним таких спеціальних обов`язків, або оператором газорозподільної системи), визначений оператором газотранспортної системи на підставі остаточної алокації, перевищує обсяг договірної потужності, замовник послуг транспортування зобов`язаний здійснити оплату вартості перевищення договірної потужності за кожен день такого перевищення до двадцятого числа місяця, наступного за звітним, відповідно до звіту використання договірної потужності та з урахуванням раніше перерахованих коштів.
56. Судами попередніх інстанцій встановлено, що акти наданих послуг за період з червня 2022 по грудень 2022 року та січень 2023 року, направлені відповідачеві 17.05.2023, не були підписані з боку відповідача.
57. Листом від 13.06.2023 №01-02-52/214 АТ "Луганськгаз" повідомило ТОВ "Оператор ГТС України" про те, що не отримувало послуги з транспортування природного газу починаючи з 01.05.2022 і по теперішній час.
58. Суд першої інстанції, з позицією якого погодився апеляційний господарський суд, відмовляючи позивачеві в частині стягнення заборгованості за період з червня 2022 по грудень 2022 року та січень 2023 року вказав на те, що доказів на підтвердження споживання АТ "Луганськгаз" природного газу у спірний період позивачем суду не надано. Недоведеність позивачем факту споживання природного газу АТ "Луганськгаз" має наслідком відсутність у відповідача обов`язку його оплатити.
59. Суди попередніх інстанцій встановили, що відповідач у спірний період не споживав природний газ, не здійснював діяльності з розподілу природного газу та повідомляв, зокрема, Міністерство енергетики України, ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" про втрату контролю над об`єктами газорозподільної системи.
60. Суди встановили, що:
- листом від 04.03.2022 № 01-02-52/351 АТ "Луганськгаз" повідомило ТОВ "Оператор ГТС України", що не може виконувати обов`язки передбачені Кодексом ГТС, а саме надання будь-якої інформації щодо прогнозів відборів/споживання по споживачах, у зв`язку з воєнними діями на території України та Луганської області зокрема, загрозою життю співробітників, відсутність доступу до мережі Internet, тощо;
- АТ "Луганськгаз" листом №01-02-52/352 від 18.03.2022 повідомило офіс Генерального прокурора України, Національну поліцію України, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство енергетики України, Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, ТОВ "Оператор ГТС України" про те, що станом на 17.03.2022 частина структурних підрозділів підприємства захоплена незаконними збройними чи воєнізованими формуваннями, створеними на тимчасово окупованих територіях та/або збройними чи воєнізованими формуваннями держави-агресора. Навело перелік захоплених структурних підрозділів АТ "Луганськгаз", над якими підприємство не здійснює контроль: Старобільське МРУЕГГ, Марківське МРУЕГГ, Новопсковське МРУЕГГ. Повідомило, що підприємство позбавлене можливості провадження господарської діяльності та не здійснює її на території Старобільського, Сватівського, Щастинського та частині Сєвєродонецького районів Луганської області;
- у листі від 18.03.2022 №01-02-52/354, адресованому Офісу Генерального прокурора України, Національній поліції України, Міністерству внутрішніх справ України, Міністерству енергетики України, НКРЕКП, ТОВ "Оператор ГТС України" АТ "Луганськгаз", як оператор газорозподільної системи та балансоутримувач державного майна відповідно до п. 27 договору від 12.11.2012 № 31/03 повідомив про настання форс-мажорних обставин та про неможливість виконання обов`язків за вказаним договором щодо об`єктів газорозподільної системи (державного майна), які перебувають на території Старобільського, Сватівського, Щастинського та частини Сєвєродонецького районів Луганської області.
- у повідомленні від 08.04.2022 №1-02-52/358 АТ "Луганськгаз" повідомило ТОВ "Оператор ГТС України" про припинення зобов`язань за договором №1910000182 транспортування природного газу від 31.12.2019 через неможливість їх виконання у зв`язку з обставинами, за які жодна із сторін вказаного договору не відповідає, зокрема втрата АТ "Луганськгаз" фактичного контролю над своїми основними засобами (газопроводи, обладнання тощо) та неможливість фізично припинити постачання газу на тих об`єктах, де підприємством втрачений контроль через відсутність безпечного доступу працівників на захоплені агресором території Луганської області. АТ "Луганськгаз" позбавлено можливості контролювати та на даний час підтвердити обсяги транспортування природного газу. Також АТ "Луганськгаз" у Таблиці 1 надало перелік фізичних точок надходження у зоні обслуговування із зазначенням періодів, починаючи з яких втрачено контроль та можливість визначення обсягів надходження природного газу за вузлами обліку на фізичних точках входу до газорозподільної системи АТ "Луганськгаз". У таблиці 2 - наведено перелік фізичних точок надходження у зоні обслуговування товариства, які до цього моменту товариство частково контролювало, але у зв`язку з проведенням постійних бойових дій, що створюють небезпеку життю та здоров`ю співробітників, не мало можливості контролювати та визначати фактичні обсяги споживання природного газу;
- 20.04.2022 АТ "Луганськгаз" повідомило ТОВ "Оператор ГТС України" про зміну істотних умов, про втрату фізичного доступу та відсутність контролю над об`єктами (ВОГ та ГРС), перелік яких наведено у вказаному повідомленні та, керуючись ст.652 ЦК України, просило внести зміни до додатку №3 до договору №1910000182 від 31.12.2019 шляхом викладення його у новій редакції;
- у листі від 30.06.2022 № 01-02-52/378 АТ "Луганськгаз" повідомило ТОВ "Оператор ГТС України", що згідно з укладеним договором №1910000182 транспортування природного газу від 31.12.2019, відмовляється від послуг транспортування природного газу через всі фізичні точки входу до газорозподільної системи АТ "Луганськгаз" та навело відповідний перелік;
- у листі від 08.07.2022 №01-02-52/380 АТ "Луганськгаз" повідомило ТОВ "Оператор ГТС України" про зловживання ТОВ "Оператор ГТС України" своїм монопольним становищем на ринку, та що ТОВ "Оператор ГТС України" свідомо ігноруючи письмові вимоги АТ "Луганськгаз" щодо припинення транспортування природного газу через усі фізичні точки входу до газорозподільної системи АТ "Луганськгаз" продовжує відображати відомості щодо обсягів надходження природного газу до ГРМ Луганської області та на Інформаційній платформі, а також оформлює та надсилає акти приймання-передачі;
- у листах від 13.07.2022 № 01-02-52/381 та від 11.08.2022 № 01-02-52/398 АТ "Луганськгаз" повідомило НКРЕКП про зловживання ТОВ "Оператор ГТС України" своїм монопольним становищем на ринку, та що ТОВ "Оператор ГТС України" свідомо ігноруючи письмові вимоги АТ "Луганськгаз" щодо припинення транспортування природного газу через усі фізичні точки входу до газорозподільної системи АТ "Луганськгаз" продовжує відображати відомості щодо обсягів надходження природного газу до ГРМ Луганської області та на Інформаційній платформі, а також оформлює та надсилає акти приймання-передачі;
- у листі від 05.09.2022 № 01-02-52/403 АТ "Луганськгаз" повідомило Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України про зловживання ТОВ "Оператор ГТС України" своїм монопольним становищем на ринку, та що ТОВ "Оператор ГТС України" свідомо ігноруючи письмові вимоги АТ "Луганськгаз" щодо припинення транспортування природного газу через усі фізичні точки входу до газорозподільної системи АТ "Луганськгаз", продовжує відображати відомості щодо обсягів надходження природного газу до ГРМ Луганської області та на Інформаційній платформі, а також оформлює та надсилає акти приймання-передачі;
- у листі від 08.09.2022 № 01-02-52/409 АТ "Луганськгаз" повідомило Міністерство енергетики України, що воно як оператор газорозподільної системи у Луганській області відповідно до укладеного з Міненерговугілля договору експлуатації газорозподільних систем або їх складових від 02.10.2017 № 021017/35-Лг-ГРМ є балансоутримувачем державних газорозподільних систем або їх складових, що є державним майном, не підлягає приватизації та використовується для забезпечення розподілу природного газу і не може бути відокремлене від його основного виробництва згідно з переліком, що є додатками №1 та №1.1 до цього договору, до яких підключені (приєднані) інші газові мережі. Зазначило, що на даний час АТ "Луганськгаз" розглядається питання щодо здійснення дій по відшкодуванню збитків, завданих товариству російською федерацією, у зв`язку із втратою, знищенням та пошкодженням майна, яке обліковується на балансі підприємства, а також питання проведення оцінки майна з метою визначення розміру спричиненої шкоди. Просило повідомити щодо подальших дій Міністерства енергетики України як органу управління державним майном стосовно захисту прав держави на це майно;
- у листі від 22.11.2022 №01-02-52/445 АТ "Луганськгаз" повідомило Міністерство енергетики України, що відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75, із змінами, станом на 10.10.2022 до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блоковані) віднесено всі 8 (вісім) районів Луганської області, у зв`язку з чим АТ "Луганськгаз" на сьогоднішній день не здійснюється діяльність з розподілу природного газу споживачам Луганської області і відповідно не експлуатуються державні газорозподільні системи або їх складові;
- 27.09.2022 АТ "Луганськгаз" отримано сертифікат Торгово-промислової палати України № 3100-22-0947, який засвідчив форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану; протиправні дії третіх осіб, зокрема захоплення структурних підрозділів оператора газорозподільної системи АТ "Луганськгаз" включно зі всім рухомим та нерухомим майном АТ "Луганськгаз" за договором експлуатації газорозподільних систем або їх складових №021017/35-ЛГ-ГРМ від 02.10.2017, який укладений з Міністерством енергетики України. У сертифікаті вказано період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання - 24.02.2022, дата закінчення - тривають на 27.09.2022. Листом №01-02-52/445 від 22.11.2022 означений сертифікат було направлено Міністерству енергетики України;
- АТ "Луганськгаз" 14.11.2022 отримано сертифікат Торгово-промислової палати України № 3100-22-1428, який засвідчив форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану; протиправні дії третіх осіб, зокрема захоплення структурних підрозділів оператора газорозподільної системи АТ "Луганськгаз" включно зі всім рухомим та нерухомим майном АТ "Луганськгаз" за договором транспортування природного газу № 1910000182 від 31.12.2019, який укладений з ТОВ "Оператор ГТС України". Зазначено період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання - 24.02.2022, дата закінчення - тривають на 14.11.2022. Листом №01-02-52/449 від 12.12.2022 означений сертифікат направлено ТОВ "Оператор ГТС України";
- 14.11.2022 АТ "Луганськгаз" отримано сертифікат Торгово-промислової палати України №3100-22-1429, який засвідчив форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану; протиправні дії третіх осіб, зокрема захоплення структурних підрозділів оператора газорозподільної системи АТ "Луганськгаз" включно зі всім рухомим та нерухомим майном АТ "Луганськгаз" за діючими Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 16.02.2017 № 201 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності на ринку природного газу". Зазначено період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання 24.02.2022, дата закінчення: тривають на 14.11.2022;
- листом від 24.04.2023 № 01-02-52/180 АТ "Луганськгаз" повідомило НКРЕКП, що станом на 24.04.2023 всі структурні підрозділи АТ "Луганськгаз" (включно зі всім майном, в тому числі об`єктами газорозподільної системи, що експлуатувались такими структурними підрозділами та іншим рухомим і нерухомим майном) захоплені незаконними збройними чи воєнізованими формуваннями, створеними на тимчасово окупованих територіях, та/або збройними чи воєнізованими формуваннями держави-агресора. АТ "Луганськгаз" наразі позбавлено можливості провадження господарської діяльності та не здійснює провадження господарської діяльності на території Луганської області, що повністю виключає здійснення відбору природного газу з газотранспортної системи, відповідно і спроможність надавати до інформаційної платформи інформації про прогнозне/фактичне використання газу споживачами, які приєднані до газорозподільної системи з подачею газу з ГРС Троїцьке та ГРС Воєводське. Повідомило, що згідно з рекомендаціями НКРЕКП, листом від 05.09.2022 №01-02-52/403 зверталося до Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, для отримання роз`яснень з питань особливостей здійснення господарської діяльності ТОВ "Оператор ГТС України" на тимчасово окупованих територіях станом на 24.04.2023 АТ "Луганськгаз" відповідь від Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України не отримало;
- наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" затверджений відповідний перелік, відповідно до якого майже вся територія Луганської області станом на 01.05.2022 відносилась і продовжує відноситься до тимчасово окупованих російською федерацією територій України;
- позивачем належними доказами не доведено, що поставлений на територію Луганської області у період червень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень 2023 року природний газ споживався саме АТ "Луганськгаз", а у листі від 27.02.2023 № ТОВВИХ-23-2442 ТОВ "Оператор ГТС України" указує про свою обізнаність про втрату АТ "Луганськгаз" контролю над газорозподільними мережами.
61. Суд першої інстанції зазначає, що сама по собі наявність факту постачання природного газу на територію Луганської області, яка є тимчасово окупованою територією, у період червень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень 2023 року не свідчить про споживання його саме відповідачем і не є підставою покладення на останнього сплати вартості перевищення замовленої потужності.
62. Оскільки позивачем не надано належних доказів на спростування обставин того, що у зв`язку із втратою АТ "Луганськгаз" контролю над газорозподільними станціями та вузлами обліку на фізичних точках входу до газорозподільної системи відповідач у період червень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень 2023 року споживав природний газ, суди попередніх інстанцій дійшли правомірного висновку про відсутність у відповідача обов`язку оплати вартості за перевищення замовленої потужності за період червень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень 2023 року.
63. Верховний Суд бере до уваги, що з аналізу змісту наведених вище документів убачається, що АТ "Луганськгаз", втративши контроль над усіма своїми структурними підрозділами на території Луганської області через військову агресію російської федерації проти України, вчиняло всі можливі дії, спрямовані на припинення транспортування природного газу на територію Луганської області.
64. З огляду на необґрунтованість заявлених позовних вимог в частині стягнення заборгованості за перевищення замовленої потужності за період червень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень 2023 року судами правомірно відмовлено позивачеві в частині стягнення пені, 3% річних та інфляційних, нарахованих на заборгованість за спірний період.
65. Суд апеляційної інстанції, відмовляючи позивачеві в частині стягнення пені, нарахованої на заборгованість за період березень та квітень 2022 року, вказує на наявність непереборної сили (збройної агресії російської федерації та проведення активних бойових дій у Луганській області, що підтверджується матеріалами справи).
66. Частиною 1 ст. 546 ЦК України виконання зобов`язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком, правом довірчої власності.
67. Відповідно до п. 13.5 договору у разі порушення замовником строків оплати, передбачених цим договором, замовник сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.
68. Згідно зі ст. 617 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.
69. Частиною 2 ст. 218 Господарського кодексу України передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.
70. Згідно з ч. 4 ст. 219 Господарського кодексу України сторони зобов`язання можуть передбачити певні обставини, які через надзвичайний характер цих обставин є підставою для звільнення їх від господарської відповідальності у випадку порушення зобов`язання через дані обставини, а також порядок засвідчення факту виникнення таких обставин.
71. Відповідно до ч. 1, 2 ст. 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
72. Верховний Суд у постанові від 02.04.2024 у справі № 910/9226/23, на яку посилається позивач у касаційній скарзі, зазначив, що:
"Надзвичайними є ті обставини, настання яких не очікується сторонами при звичайному перебігу справ. Під надзвичайними можуть розумітися такі обставини, настання яких добросовісний та розумний учасник правовідносин не міг очікувати та передбачити при прояві ним достатнього ступеня обачливості.
Невідворотними є обставини, настанню яких учасник правовідносин не міг запобігти, а також не міг запобігти наслідкам таких обставин навіть за умови прояву належного ступеня обачливості та застосуванню розумних заходів із запобігання таким наслідкам. Ключовим є те, що непереборна сила робить неможливим виконання зобов`язання в принципі, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які сторона понесла чи могла понести (постанова Верховного Суду від 21.07.2021 у справі № 912/3323/20).
Разом з тим форс-мажорні обставини мають індивідуальний персоніфікований характер щодо конкретного договору та його сторін. Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин. Тобто мають індивідуальний персоніфікований характер щодо конкретного договору та його сторін.
Форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність (схожий правовий висновок викладено в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.07.2019 у справі № 917/1053/18, від 30.11.2021 у справі № 913/785/17, від 25.01.2022 в справі № 904/3886/21, від 30.05.2022 у справі № 922/2475/21, від 31.08.2022 у справі № 910/15264/21).
Водночас у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.07.2019 у справі № 917/1053/18 зазначено, що лише посилання сторони у справі на наявність обставин непереборної сили та надання підтверджуючих доказів не може вважатися безумовним доведенням відповідних обставин, яке не потребує оцінки суду. Саме суд повинен на підставі наявних у матеріалах доказів встановити, чи дійсно такі обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.
У постанові від 31.08.2022 у справі № 910/15264/21 Верховний Суд виснував, що між обставинами непереборної сили та неможливістю належного виконання зобов`язання має бути причинно-наслідковий зв`язок. Тобто неможливість виконання зобов`язання має бути викликана саме обставиною непереборної сили, а не обставинами, ризик настання яких несе учасник правовідносин.
Посилання на наявність обставин форс-мажору використовується стороною, яка позбавлена можливості виконувати договірні зобов`язання належним чином, для того, щоб уникнути застосування до неї негативних наслідків такого невиконання. Інша ж сторона договору може доводити лише невиконання/неналежне договору контрагентом, а не наявність у нього форс-мажорних обставин (як обставин, які звільняють сторону від відповідальності за невиконання). Доведення наявності непереборної сили покладається на особу, яка порушила зобов`язання. Саме вона має подавати відповідні докази в разі виникнення спору (постанови Верховного Суду від 15.06.2018 у справі № 915/531/17, від 26.05.2020 у справі № 918/289/19, від 17.12.2020 у справі № 913/785/17, від 30.11.2021 у справі № 913/785/17, від 07.06.2023 у справі № 906/540/22).
Сертифікат торгово-промислової палати, який підтверджує наявність форс-мажорних обставин, не може вважатися беззаперечним доказом про їх існування, а повинен критично оцінюватися судом з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами. Адже визнання сертифіката торгово-промислової палати беззаперечним та достатнім доказом про існування форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) без надання судом оцінки іншим доказам суперечить принципу змагальності сторін судового процесу".
73. Як зазначалося вище, відповідно до п. 14.1, 14.2, 14.3 договору сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання своїх зобов`язань за цим договором, якщо таке невиконання є наслідком обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) та якщо в момент взяття на себе зобов`язань за цим договором така сторона не могла ані передбачити, ані попередити їх настання.
Під форс-мажорними обставинами розуміють надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами цього договору. Строк виконання зобов`язань відкладається на строк дії форс-мажорних обставин.
Сторони зобов`язані негайно повідомити про форс-мажорні обставини та протягом чотирнадцяти днів з дня їх виникнення надати підтвердні документи щодо їх настання відповідно до чинного законодавства. Засвідчення форс-мажорних обставин здійснюється у встановленому чинним законодавством порядку. Неповідомлення про настання форс-мажорних обставин позбавляє сторону права посилатися на них як на причину звільнення від відповідальності за невиконання вимог Кодексу та цього договору.
74. Як встановлено судами попередніх інстанцій та зазначалося вище, листами від 18.03.2022 №01-02-52/354, від 08.04.2022 №1-02-52/358 АТ "Луганськгаз" повідомило ТОВ "Оператор ГТС України" про настання форс-мажорних обставин, про припинення зобов`язань за договором №1910000182 транспортування природного газу від 31.12.2019 через неможливість їх виконання у зв`язку з обставинами, за які жодна із сторін вказаного договору не відповідає, зокрема втрата АТ "Луганськгаз" фактичного контролю над своїми основними засобами (газопроводи, обладнання тощо) та неможливість фізично припинити постачання газу на тих об`єктах, де підприємством втрачений контроль через відсутність безпечного доступу працівників на захоплені агресором території Луганської області. АТ "Луганськгаз" позбавлено можливості контролювати та на даний час підтвердити обсяги транспортування природного газу. Також АТ "Луганськгаз" у Таблиці 1 надано перелік фізичних точок надходження у зоні обслуговування із зазначенням періодів, починаючи з яких втрачено контроль та можливість визначення обсягів надходження природного газу за вузлами обліку на фізичних точках входу до газорозподільної системи АТ "Луганськгаз". У таблиці 2 - наведено перелік фізичних точок надходження у зоні обслуговування товариства, які до цього моменту товариство частково контролювало, але у зв`язку з проведенням постійних бойових дій, що створюють небезпеку життю та здоров`ю співробітників, не мало можливості контролювати та визначати фактичні обсяги споживання природного газу.
75. Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або, які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) віднесені всі 8 районів Луганської області.
76. Суди попередніх інстанцій встановили, що АТ "Луганськгаз" 14.11.2022 отримано сертифікат Торгово-промислової палати України № 3100-22-1428, який засвідчив форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану; протиправні дії третіх осіб, зокрема захоплення структурних підрозділів оператора газорозподільної системи АТ "Луганськгаз" включно зі всім рухомим та нерухомим майном АТ "Луганськгаз", за договором транспортування природного газу № 1910000182 від 31.12.2019, який укладений з ТОВ "Оператор ГТС України". Зазначено період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання - 24.02.2022. Листом № 01-02-52/449 від 12.12.2022 означений сертифікат направлено ТОВ "Оператор ГТС України".
77. З огляду на зазначене та враховуючи приписи ст. 617 ЦК України, суд апеляційної інстанції дійшов правомірного висновку про наявність підстав для відмови позивачеві в задоволенні позовних вимог про стягнення з відповідача пені, з огляду на встановлені та підтверджені обставини непереборної сили.
78. Верховним Судом відхиляються посилання позивача на неврахування висновків Верховного Суду у постановах від 23.02.2023 у справі № 910/17423/21, від 29.06.2023 у справі № 922/999/22, від 30.11.2021 у справі № 913/785/17, від 19.08.2022 у справі № 908/2287/17, від 02.04.2024 у справі № 910/9226/23, оскільки у справі, що розглядається, та в наведених скаржником справах суди встановили різні фактичні обставини та прийняли відповідні рішення, що не свідчить про різне застосування одних і тих самих норм права у подібних правовідносинах.
79. Доводи касаційної скарги фактично зводяться до незгоди з висновками апеляційного господарського суду стосовно оцінки фактичних обставин у цій справі і спрямовані на доведення необхідності їх переоцінки у тому контексті, який, на думку скаржника, свідчить про наявність підстав для задоволення позову, що знаходиться поза межами повноважень суду касаційної інстанції в силу приписів ст. 300 Господарського процесуального кодексу України.
80. Таким чином, скаржник у межах доводів і вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, не довів неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і порушення норм процесуального права, як необхідної передумови для скасування оскаржуваного судового рішення в цій справі. Тому Верховний Суд вважає за необхідне касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову - без змін.