1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2024 року

м. Київ

справа №640/21435/22

адміністративне провадження № К/990/10615/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Соколова В.М.,

суддів: Загороднюка А.Г., Білак М.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 640/21435/22

за позовом ОСОБА_1 до Броварської міської територіальної виборчої комісії, Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", треті особи Київська обласна організація Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", Броварська міська рада Броварського району Київської області, ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Сиротіна Дмитра Вікторовича, який діє в інтересах ОСОБА_1, на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2024 року (головуючий суддя - Безименна Н.В., судді: Бєлова Л.В., Кучма А.Ю.),

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

07 грудня 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивачка) звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Броварської міської територіальної виборчої комісії (далі - Броварська МТВК, відповідач), Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", у якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" № 3/2 від 28 листопада 2022 року про відкликання за народною ініціативою депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1, обрану на місцевих виборах 17 січня 2021 року шляхом висування від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність";

- визнати протиправною та скасувати постанову Броварської МТВК від 29 листопада 2022 року № 230 "Про визнання ОСОБА_2 обраним депутатом Броварської міської ради Броварського району Київської області";

- визнати протиправною та скасувати постанову Броварської МТВК від 29 листопада 2022 року № 238 "Про реєстрацію депутатом Броварської міської ради Броварського району Київської області, наступного за черговістю, обраного у єдиному територіальному виборчому окрузі на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17 січня 2021 року ОСОБА_2";

- визнати протиправною та скасувати реєстрацію 29 листопада 2022 року депутатом Броварської міської ради Броварського району Київської області, наступного за черговістю, обраного у єдиному територіальному виборчому окрузі на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області від 17 січня 2021 року, ОСОБА_2 .

Позовні вимоги обґрунтовані невідповідністю оскаржуваних рішень вимогам щодо їх мотивування із посиланням на конкретні нормативно-правові акти, оскільки відповідачем жодним чином не проаналізовано рішення Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", рішення Політичної ради цієї Партії та їх Статут. На думку позивача, оскаржувані постанови відповідача є протиправними з підстав порушення алгоритму вчинення територіальною виборчою комісією дій щодо дотримання вимог статей 38- 41 Закону України від 11 липня 2002 року № 93-IV "Про статус депутатів місцевих рад" (по тексту - Закон № 93-IV) при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Вважає, що оскільки подані Політичною радою Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" документи було оформлено з порушенням норм Закону № 93-IV, відповідач повинен був прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів місцевої ради.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 грудня 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі.

У зв`язку з прийняттям Верховною Радою України Закону України від 13 грудня 2022 року №2825-IX "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду", матеріали адміністративної справи №640/21435/22 передано на розгляд Київського окружного адміністративного суду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16 січня 2023 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху та встановлено десятиденний строк з дня отримання копії цієї ухвали для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі № 640/21435/22.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2023 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено.

Позиція суду першої інстанції полягає у тому, що з аналізу положень Закону № 93-IV слідують висновки, що: 1) однією із законних підстав для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, яка не потребує прийняття рішення про це відповідною радою, є відкликання депутата за народною ініціативою; 2) перелік правових підстав для відкликання депутата за народною ініціативою є вичерпним, а сама процедура відкликання депутата чітко регламентована законом; 3) право ініціювати відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою належить двом суб`єктами: місцевій організації політичної партії, від якої особу обрано депутатом, та громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу; водночас алгоритм дій у процедурі відкликання депутата різниться залежно від суб`єкта ініціативи; 4) рішення про відкликання депутата за ініціативою місцевої організації політичної партії приймається вищим керівним органом політичної партії за результатами розгляду протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення пропозиції про відкликання такого депутата за народною ініціативою; 5) рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою є достатньою та самостійною правовою підставою для визнання відповідною територіальною виборчою комісією обраним наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії; при цьому територіальна виборча комісія зобов`язана (а не наділена дискреційними повноваженнями) прийняти рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата у депутати та зареєструвати його депутатом відповідної місцевої ради; 6) повноваження такого депутата починаються після заслуховування на черговому пленарному засіданні місцевої ради відповідного повідомлення територіальної виборчої комісії; 7) закон гарантує право на оскарження в адміністративному суді будь-яких рішень, дій або бездіяльності виборчої комісії, що стосуються процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

На підставі наведеного суд першої інстанції резюмував, що відновлення прав позивачки у спірних правовідносинах є неможливим без скасування у судовому порядку спірних постанов, зважаючи на те, що наступний за черговістю кандидат ( ОСОБА_2 ) набув повноважень депутата саме на підставі цих постанов.

Дослідивши правомірність дострокового припинення повноважень позивачки як депутата місцевої ради суд першої інстанції установив, що вона була позбавлена гарантованого права у наданні пояснень щодо суті питань стосовно її діяльності, у поданні відповідних заяв на засіданні ради та у зверненні до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про її відкликання.

Також матеріалами справи не підтверджено, а судом не встановлено наявності передбачених статтею 37 Закону № 93-IV обставин, за якими може бути відкликано позивачку, як депутата місцевої ради.

Стосовно процедури ініціювання відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою окружний суд керувався тим, що ініціювати вказані питання в силу вимог статей 38, 39 та 41 Закону № 93-IV та Статуту Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", зокрема пунктів 6.1, 6.2.4, мав виключно З`їзд Партії, оскільки підпункти 5.11 - 5.16 не містять порядку скликання зборів (конференції) та повноважень щодо ініціювання звернення обласної організації з пропозицією про відкликання того чи іншого депутата місцевої ради.

За таких обставин Київський окружний адміністративний суд дійшов висновку про протиправність та скасування рішення Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" від 28 листопада 2022 року №3/2 про відкликання за народною ініціативою депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1, обрану на місцевих виборах 17 січня 2021 року шляхом висування від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", як такого, що стало підставою для безпідставного та необґрунтованого відкликання позивачки за народною ініціативою, як депутата місцевої ради.

Вирішуючи позовні вимоги у частині визнання протиправними та скасування постанов Броварської МТВК від 29 листопада 2022 року № 230 і №238 суд першої інстанції, ураховувавши порушення процедури прийняття рішення Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" від 28 листопада 2022 року №3/2, виснував, що оскільки вказані постанови прийняті на підставі протиправного рішення Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", то також є протиправними і підлягають скасуванню.

Окрім того, Броварською МТВК відповідно до статті 48 Закону № 93-IV не дотримано гарантованого права ОСОБА_1, як депутата місцевої ради, в частині належного повідомлення про засідання територіальної виборчої комісії і доведення своєї позиції. Матеріали справи свідчать, що позивачка не запрошувалась на засідання територіальної виборчої комісії, водночас частиною першою статті 48 указаного Закону гарантовано право депутата бути присутнім на засіданні територіальної виборчої комісії під час розгляду питання щодо його відкликання за народною ініціативою.

Визначаючись щодо способу захисту порушеного права ОСОБА_1, суд першої інстанції дійшов висновку, що задля відновлення її прав та інтересів, а також дотримання судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, існують правові підстави для задоволення позовних вимог у частині визнання протиправною та скасування реєстрації 29 листопада 2022 року депутатом Броварської міської ради Броварського району Київської області, наступного за черговістю, обраного депутатом у єдиному територіальному виборчому окрузі на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області від 17 січня 2021 року ОСОБА_2 .

Шостий апеляційний адміністративний суд з позицією суду першої інстанції по суті спору та вищенаведеними мотивами не погодився, у зв`язку із чим прийняв 20 лютого 2024 року постанову, якою скасував рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2023 року та відмовив у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив із того, що місцева організація політичної партії наділена повноваженнями вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень), у передбачених частиною першою статті 37 Закону № 93-IV випадках.

Таке рішення може бути прийнятим на конференції місцевої організації політичної партії не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників, та про дату, час і місце якої у письмовому порядку повідомляться депутат, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на конференції до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Також він має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу конференції місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Разом із тим, положення законодавства не передбачають обов`язок керівного органу політичної партії, або територіальної виборчої комісії повідомляти особисто депутата про розгляд питання щодо його відкликання, а лише визначають його право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії такого питання і на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

У цьому зв`язку суд апеляційної інстанції зауважив, що суть повідомлення зводиться до обов`язкової обізнаності депутата про день, час та місце скликання відповідної конференції з метою надання йому можливості скористатись своїми правами бути присутнім та на гарантований виступ.

В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник позивача підтвердив, що ОСОБА_1 з`явилася на конференцію Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", що відбувалась 25 листопада 2022 року та була обізнана про розгляд питання щодо внесення пропозиції про її відкликання, що в повному обсязі спростовує твердження позивачки про те, що про вказану конференцію вона дізналася лише 29 листопада 2022 року з соціальної мережі Facebook.

Перевіряючи обґрунтованість висновку суду першої інстанції про відсутність у Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" повноважень щодо ініціювання пропозиції про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1, апеляційний суд зазначив, що за змістом положень Статуту Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" керівними органами Партії є: З`їзд Партії, Політична рада Партії. Вищим керівним органом Партії є З`їзд Партії, а в період між з`їздами - Політична Рада Партії. У період між З`їздами, діяльністю Партії керує Політична Рада Партії (Політрада). Політична Рада Партії, у період між З`їздами Партії, є вищим керівним органом Партії.

Таким чином, Політична рада Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" є вищим керівним органом партії, який уповноважений розглядати пропозиції про відкликання депутата і приймати рішення про відкликання депутату з міської ради в силу положень Закону № 93-IV.

Втім, апеляційний суд звернув увагу на те, що в рамках перевірки правомірності рішення вищого керівного органу політичної партії суд не може втручатись у дискреційні повноваження та впливати на свободу вільного вибору керівництва партії щодо ставлення до тих чи інших дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії, натомість до повноважень суду належить саме перевірка дотримання визначеної законодавством процедури прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою.

У підсумку суд апеляційної інстанції вказав, що з матеріалами справи підтверджується те, що під час здійснення процедури внесення пропозиції про відкликання депутата Броварської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та прийняття відповідного рішення про її відкликання було в повному обсязі дотримано права позивачки та виконано норми Закону № 93-IV, зокрема, вона була обізнана про проведення конференції та про питання, яке на ній вирішувалось, надано їй можливість гарантованого виступу та надання пояснень, а також відсутні будь-які докази, які б свідчили, що позивачку не допустили на засідання Політичної ради Політичної партії 28 листопада 2022 року, або на засідання Броварської МТВК під час розгляду нею питань, що стосувались відкликання позивачки.

При цьому враховуючи зміст статей 283, 284 Виборчого кодексу України, за наявності рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата міської ради за народною ініціативою у територіальної виборчої комісії відсутні дискреційні повноваження, оскільки положення чинного законодавства не передбачають свободи вибору територіальної виборчої комісії при визнанні наступного в черговості кандидата у депутати від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" ОСОБА_2 обраним депутатом із здійсненням його реєстрації депутатом Броварської міської ради Броварського району Київської області.

За таких обставин апеляційний суд дійшов висновку про правомірність оскаржуваних рішень та дій відповідачів, натомість доводи позивачки не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, внаслідок чого позовні вимоги не підлягають задоволенню внаслідок їх необґрунтованості.

ІІІ. Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи

19 березня 2024 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Сиротіна Дмитра Вікторовича, який діє в інтересах ОСОБА_1, у якій скаржник просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2024 року та залишити в силі рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2023 року.

Касаційна скарга подана на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

На обґрунтування доводів касаційної скарги її автор зазначає, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному рішенні неправильно застосував норми статей 37- 39, 41, 48 Закону № 93-IV, при цьому висновок Верховного Суду щодо застосування вказаних норм матеріального права у правовідносинах про відкликання депутата за народною ініціативою на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії наразі відсутній.

Скаржник посилається на те, що дана справа має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, оскільки на сьогодні депутати місцевих рад позбавлені дієвого адміністративного та судового захисту в частині дотримання вимог статей 10, 37- 39 та 48 Закону № 93-IV при їх відкликанні політичними партіями, натомість, політичні партії отримують можливість не дотримуватися вимог цього Закону. Вказує, що при розгляді цієї справи Верховний Суд має надати відповідь, зокрема на питання:

чи має суд надати оцінку не тільки процедурним питанням відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, а й у контексті статті 2 КАС України обґрунтованості підстав (тобто змісту) відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, а отже, надати системне тлумачення норм статей 10, 37 у співвідношенні з процедурою, встановленою частиною дев`ятою статті 38, частиною другою статті 39, частинами сьомою і дев`ятою статті 41 Закону №93-IV;

чи призводить порушення визначених статтею 48 Закону № 93-IV гарантій депутата до скасування рішення політичної партії про відкликання депутата за народною ініціативою та рішень територіальної виборчої комісії про визнання обраним наступного депутата та його реєстрацію;

чи має повноваження місцева організація політичної партії вносити пропозиції про відкликання депутата за народною ініціативою з огляду на невідповідність Статуту політичної партії приписам пункту 5 частини першої статті 8 Закону України від 05 квітня 2001 року № 2365-III "Про політичні партії в Україні" (далі - Закон № 2365-III) у співвідношенні з нормами частин першої та дев`ятої статті 38 Закону № 93-IV.

Скаржник у касаційній скарзі висловлює незгоду з висновками Шостого апеляційного суду щодо дотримання процедури відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 за народною ініціативою. Вважає, що апеляційний суд констатував формальне дотримання процедури проведення конференції Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" 25 листопада 2022 року та засідання Політичної ради Політичної партії від 28 листопада 2022 року, позаяк залишив поза увагою те, що як протокол № 2 від 28 листопада 2022 року, так і оскаржуване рішення № 3/2 від 28 листопада 2022 року не містять опису обставин та критеріїв невідповідності практичної діяльності депутата ОСОБА_1 у співвідношенні з вимогами Статуту політичної партії та її Програми.

На переконання касатора, суд апеляційної інстанції, на відміну від суду першої інстанції, помилково усунувся від оцінки фактичних обставин та обґрунтування, що стали підставою для відкликання депутата ОСОБА_1, та звів мотивацію оскаржуваної постанови до неможливості втручатися у дискреційні повноваження вищого політичного органу партії. Між тим, чинне законодавство передбачає два варіанти вибору можливої поведінки вищого керівного органу політичної партії, один з яких мав відповідати критеріям адміністративного розсуду, визначеним у статті 2 КАС України. Тому суд апеляційної інстанції мав застосувати норми статей 10, 37 Закону № 93-IV, надати оцінку змісту оскаржуваного рішення від 28 листопада 2022 року, чого зроблено не було.

Аргументуючи необхідність тлумачення норм пункту 5 частини першої статті 8 Закону № 2365-III у співвідношенні з нормами частин першої та дев`ятої статті 38 Закону № 93-IV, скаржник зазначає, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) має місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом.

У даному випадку правом на відкликання депутата скористалась Київська обласна організація Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", однак положення Статуту партії не містять порядку скликання зборів (конференції) та повноважень щодо ініціювання звернення обласної організації з пропозицією про відкликання того чи іншого депутата місцевої ради. Відтак, положення підпунктів 5.11- 5.16 Статуту щодо права обласного осередку, без закріплення таких повноважень безпосередньо у Статуті, вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не узгоджується зі статтею 8 Закону № 2365-III. Якщо Статутом не передбачено повноважень у обласної організації на вчинення таких дій, то в силу пунктів 6.1 та 6.2.4 Статуту такими повноваженням наділений виключно вищий керівний орган партії - З`їзд Партії. Водночас, апеляційний суд не надав належної оцінки таким аргументам позивачки.

Також автор скарги посилається на неправильне тлумачення судом апеляційної інстанції статті 48 Закону № 93-IV, що призвело до помилкового висновку про дотримання Політичною партією "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" та Броварською ТВК гарантій депутата бути присутнім при розгляді питань, що стосуються його відкликання за народною ініціативою. Скаржник переконаний, що публікація оголошення про засідання Політичної ради Політичної партії у соціальній мережі не є виконанням гарантій у розумінні статті 48 Закону № 93-IV, оскільки гарантії будуть дотримані лише тоді, коли особа достеменно та завчасно отримала це повідомлення і дізналась про дату та час скликання такого засідання, щоб скористатись правом довести свою позицію. Так само, позивач не запрошувалася й на засідання Броварської МТВК, хоча в силу приписів згаданої норми Закону № 93-IV територіальна виборча комісія мала переконатися у тому, чи обізнана ОСОБА_1 .

На тлі вищенаведеного скаржник уважає, що наявність правові підстави для скасування постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2024 року та залишення у силі рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2023 року.

Ухвалою Верховного Суду від 08 квітня 2024 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

Політична партія Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" подала відзив на касаційну скаргу, у якому просить Суд залишити касаційну скаргу ОСОБА_1 без задоволення, а постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2024 року - без змін.

Партія не погоджується з доводами касаційної скарги та вважає їх необґрунтованими, посилаючись на те, що при обговоренні, як на конференції Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", так і на засіданні Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", членами партії та її керівними органами був зроблений висновок про те, що діяльність ОСОБА_1, як депутата Броварської міської ради, не відповідає основним принципам та положенням Програми Партії, її дії завдають шкоду Партії та її репутації, нею втрачений зв`язок з місцевим осередком Партії.

Поряд із цим, надання оцінки діяльності депутата Програмі партії та прийняття рішення з цього питання, є виключною компетенцією політичної партії. Лише політична партія може визначити чи є існують порушення її Програми у діях тієї чи іншої особи та прийняти відповідне рішення, право на яке їй надано Законом. Те саме стосується і оцінки наявності втрати зв`язку депутата місцевої ради з місцевим осередком партії. Таким чином, правовідносини щодо оцінки політичною партією діяльності депутатів, обраних від неї, на відповідність Програмі партії, на наявність чи відсутність зв`язку з місцевим осередком партії, належить до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу. Як наслідок, оцінка та скасування таких рішень суб`єктами владних повноважень, в тому числі судом, є втручанням органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх місцевих осередків, яке не охоплюється випадками, передбаченими Законом №2365-III.

Позивачка, не заперечуючи права політичної партії приймати рішення про відкликання депутата місцевої ради та надавати оцінку його діяльності, не погоджується з оцінкою наданою Політичною партією "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" її діяльності, як депутата міської ради від цієї партії, та фактично просить суд здійснити оцінку діяльності депутата на наявність підстав для його відкликання відповідно до статті 10 Закону № 93-IV.

Тож відповідач уважає, що суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що в рамках перевірки правомірності рішення вищого керівного органу політичної партії суд не може втручатись у дискреційні повноваження та впливати на свободу вільного вибору керівництва партії щодо ставлення до тих чи інших дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії.

З погляду відповідача, доводи скаржника про те, що ініціювати звернення обласної організації з пропозицією про відкликання того чи іншого депутата місцевої ради мав виключно З`їзд Партії є необґрунтованими та суперечать положенням законодавства, адже повноваження політичних партій, а також їх осередків, зокрема щодо порядку скликання конференцій та права ініціювати ті чи інші питання, регламентуються не тільки Статутом політичної партії, а також Конституцією України, Законом № 2365-III, та іншими законами, зокрема Законом № 93-IV. Відповідно до статті 38 цього Закону право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу. Таким чином, повноваження місцевої організації політичної партії на внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, від якої його було обрано, прямо передбачені Законом та не потребують додаткового закріплення у Статуті партії.

На противагу доводам касаційної скарги, що дана справа має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики з підстав порушення прав депутатів місцевих рад при їх відкликанні політичними партіями, представник Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" у відзиві на касаційну скаргу зазначає наступне.

У касаційній скарзі вказано, що підставою для відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_1 стала втрата зв`язку депутата з окремими членами Політичної партії, які виразились у її неузгодженому голосуванні на сесії Броварської міської ради 17 листопада 2023 року щодо створення Тимчасової контрольної комісії з питань перевірки використання коштів місцевого бюджету, сплачених на користь приватної структури Управління будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради. Разом із тим, відповідач стверджує, що позивачка намагається донести недостовірну інформацію щодо підстав її відкликання.

Детальний опис подій сесії міської ради та підстав відкликання зазначений в протоколі Конференції Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" від 25 листопада 2022 року та у протоколі № 2 засідання Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" від 28 листопада 2022 року. Так, позивачка зазначає про сплату коштів на користь приватної структури. При цьому позивачка не зазначає достовірної інформації стосовно того, що 24 січня 2022 року наказом Господарського суду Київської області у справі № 911/264/21 на виконання рішення цього суду від 18 травня 2021 року, з урахуванням постанови Північного апеляційного господарського суду від 07 грудня 2021 року, стягнуто з УБЖКГ Броварської міської ради на користь ТОВ "Броварський ЗБК" 4 992 447,60 грн основного боргу, 748 867,14 грн інфляційних втрат, 360 976,35 грн та 91 534,39 грн витрат по сплаті судового збору. 20 жовтня 2022 року Управлінням Державного казначейства у Броварському районі здійснено безспірне списання коштів у сумі 6 193 825,66 грн з рахунку УБЖКГ Броварської міської ради на користь ТОВ "Броварський ЗБК". Таким чином, відбулась не сплата, а безспірне списання коштів в порядку примусового виконання судового рішення. Дані обставини, встановленні рішеннями суду, зокрема ухвалою апеляційної палати Вищого антикорупційного суду від 09 листопада 2023 року (справа № 991/7979/23). У той же час, під час сесії Броварської міської ради за ініціативи секретаря міської ради ОСОБА_13 (який також у подальшому був відкликаний за народною ініціативою), було озвучено те, що УБЖКГ Броварської міської ради на користь приватної особи було добровільно сплачено 6 193 825,66 грн., і в цьому було звинувачено посадових осіб органу місцевого самоврядування та місцевих депутатів. Ці дії ґрунтувались на недостовірній інформації, були спрямовані на викликання суспільного інтересу, з метою дискредитації посадових осіб та депутатів Броварської міської ради, і були підтримані позивачкою. Таким чином, дії ОСОБА_1 та інших осіб, які також були відкликані за народною ініціативою, спрямовані на штучне створення суспільного інтересу з метою отримання політичних дивідендів.

Заперечуючи проти доводів касаційної скарги про недотримання дотримання Політичною партією "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" гарантій депутата, передбачених статтею 48 Закону № 93-IV, представник Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" вказує, що в матеріалах справи містяться поштові повідомлення про запрошення ОСОБА_1 на засідання Політичної ради. Крім того, оголошення про проведення Політичної ради було висвітлено на офіційній сторінці Facebook, роздруківка про що є в матеріалах справи. Позивачка, будучи допитаною у судовому засіданні в якості свідка, заявила про те, що її не повідомляли про проведення засідання Політичної ради. Між тим, у судовому засіданні позивачці було надано для прослуховування запис телефонної розмови, яка відбулась 27 листопада 2022 року, між членом Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" ОСОБА_6 і ОСОБА_1, під час якої ОСОБА_6 запросила ОСОБА_1 на засідання Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" на 28 листопада 2022 року. При цьому, після прослуховування вказаного запису, всупереч своїм попереднім показам як свідка, на запитання представника Політичної партії про те, чи все ж таки запрошували ОСОБА_1 на засідання Політичної ради, остання відповіла що не пам`ятає. Ці обставини, на переконання представника відповідача, свідчать про те, що позивачка самостійно відмовилась від участі у засіданні Політичної ради, хоча і була повідомлена про неї.

Також зазначив, що поштове повідомлення ОСОБА_1 про проведення засідання Політичної ради партії 28 листопада 2022 року надсилалось точно у такий самий спосіб, як і повідомлення про проведення конференції від 25 листопада 2022 року. Відповідно, Політичною партією "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" вжито всіх можливих заходів щодо повідомлення ОСОБА_1, запрошення її на засідання та забезпечення її участі у такому засіданні.

Ухвалою від 12 вересня 2024 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження.

ІV. Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Постановою Броварської МТВК від 27 січня 2021 року № 218 ОСОБА_1 зареєстрована депутатом Броварської міської ради Броварського району Київської області VIII скликання, обраною у єдиному територіальному окрузі на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17 січня 2021 року шляхом висування від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність".

Відповідно до рішення засідання Ради Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" від 23 листопада 2022 року (Протокол засідання Ради №1/11-23), на 25 листопада 2022 року скликано конференцію Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" для розгляду питання щодо ініціювання відкликання депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_1, які були висунуті Київською обласною організацією.

23 листопада 2022 року Київською обласною організацією Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" на виконання частини першої статті 48 Закону № 93-IV сформовано повідомлення ОСОБА_1 про проведення конференції 25 листопада 2022 року о 17:00 за адресою: 07403, Київська область, м. Бровари, вул. Олега Онікієнка, 8А, актова зала, яке направлено позивачу засобами електронного поштового зв`язку 24 листопада 2022 року. У вказаному повідомленні зазначено, що на конференції буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання позивачки як депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області за народною ініціативою та поінформовано, що під час конференції вона має право на гарантований виступ для пояснення своєї позиції.

Згідно з протоколом конференції Київської обласної організації політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" 25 листопада 2022 року, на конференцію прибуло 27 із 32 членів Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", які обліковуються у Київській обласній організації. Більш ніж 2/3 голосів членів партії було прийнято рішення про внесення пропозицій про відкликання депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області, у тому числі ОСОБА_1 .

У вказаному протоколі також зазначено, що ОСОБА_14 прибула на конференцію та була присутня під час розгляду питання про її відкликання за народною ініціативою і надавала власні пояснення.

Повідомленням від 26 листопада 2022 року Броварську МТВК поінформовано щодо прийнятого на конференції рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 та надіслано витяг із протоколу конференції від 25 листопада 2022 року.

За результатами засідання Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" складено протокол від 28 листопада 2022 року № 2, за змістом якого на засіданні були присутні 3 із 5 членів Політичної ради, у тому числі голова партії - Сапожко І.В . У вказаному протоколі відображено одноголосне рішення "ЗА" про відкликання депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1, обрану на місцевих виборах 17 січня 2021 року шляхом висування від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" за народною ініціативою.

Результати засідання Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" викладено у рішенні № 3/2 від 28 листопада 2022 року "Про відкликання за народною ініціативою депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області, обраного на місцевих виборах 17 січня 2021 року шляхом висування від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність".

Вказане рішення разом із повідомленням від 29 листопада 2022 року на виконання положень частини дев`ятої статті 41 Закону № 93-IV направлено Броварській МТВК.

Постановою Броварської МТВК від 29 листопада 2022 року № 230 у зв`язку з відкликанням депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 визнано обраним депутатом Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" ОСОБА_2, який був наступним за черговістю кандидатом у депутати.

Постановою Броварської МТВК від 29 листопада 2022 року № 238 зареєстровано депутатом Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_2, обраного на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17 січня 2021 року в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Вважаючи протиправними рішення Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" № 3/2 від 28 листопада 2022 року, постанови Броварської МТВК від 29 листопада 2022 року №230 і №238 та реєстрацію ОСОБА_2 депутатом Броварської міської ради Броварського району Київської області, позивачка звернулася до суду з цим позовом.

V. Джерела права й акти їхнього застосування

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон № 93-IV (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 93-IV депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовані у розділі V Закону № 93-IV.

Так, стаття 37 цього Закону визначає, що підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано; 4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; 5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Згідно з частинами першою, дев`ятою статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.

Як обумовлено частиною другою статті 39 Закону № 93-IV, у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.


................
Перейти до повного тексту