ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2024 року
м. Київ
справа №500/2355/22
адміністративне провадження № К/990/28816/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білак М.В.,
суддів: Мельник-Томенко Ж.М., Радишевської О.Р.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Комунального підприємства теплових мереж Тернопільської обласної ради "Тернопільтеплокомуненерго"
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2023 року (головуючий суддя - Кузьмич С. М., судді: Матковська З.М., Улицький В.З.)
у справі № 500/2355/22
за позовом Комунального підприємства теплових мереж Тернопільської обласної ради "Тернопільтеплокомуненерго"
до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області
про визнання протиправною та скасування письмової вимоги
I. РУХ СПРАВИ
1. У червні 2022 року Комунальне підприємство теплових мереж Тернопільської обласної ради "Тернопільтеплокомуненерго" (далі - Комунальне підприємство, Підприємство, позивач) звернулась до суду із позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати письмову вимогу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області від 15 квітня 2022 року № 131907-14/922-2022 про усунення виявлених порушень законодавства (далі - вимога, спірна вимога).
2. На обґрунтування позовних вимог Комунальне підприємство зазначило, що спірна вимога є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки суперечать чинному законодавству України, не відповідає фактичним обставинам та документам.
3. Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 24 січня 2023 року позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправною та скасовано письмову вимогу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області №131907-14/922-2022 від 15 квітня 2022 року про усунення виявлених порушень законодавства в частині вимог:
забезпечення відшкодування на користь підприємства матеріальної шкоди (збитків) внаслідок зайво нарахованих та виплачених працівникам підприємства премій та, відповідно, сплати єдиного соціального внеску на загальну суму 1 148 846,32 грн (премії в сумі 949 455 грн, єдиний соціальний внесок в сумі 199 391,32 грн), в тому числі відповідно до норм статті 22 Цивільного кодексу України; проведення перерахунку, відповідних взаємозвірок щодо зайво сплаченої суми єдиного соціального внеску та повернення коштів підприємству (зарахування в рахунок майбутніх платежів) (наказ Міністерства фінансів України від 23 липня 2021 року № 417);
забезпечення відшкодування на користь підприємства матеріальної шкоди (збитків) внаслідок зайво нарахованих та виплачених працівникам підприємства відпускних та, відповідно, сплати єдиного соціального внеску на загальну суму 68 836,17 грн (відпускні в сумі 56 840,79 грн, єдиний соціальний внесок в сумі 11 995,38 грн), в тому числі відповідно до норм статті 22 Цивільного кодексу України; проведення перерахунку, відповідних взаємозвірок щодо зайво сплаченої суми єдиного соціального внеску та повернення коштів Підприємству (зарахування в рахунок майбутніх платежів) (наказ Міністерства фінансів України від 23 липня 2021 року №417);
забезпечення відшкодування на користь Підприємства матеріальної шкоди (збитків), заподіяної внаслідок неоплати вартості спожитих юридичною та фізичною особами комунальних послуг, на загальну суму 172 974,1 грн (громадська організація "Клуб спортивного танцю "ІНФОРМАЦІЯ_1" в сумі 20130,85 грн, ФОП ОСОБА_1 в сумі 152 843,25 грн), відповідно до норм статей 193, 199 Господарського кодексу України, статей 22, 610-625 Цивільного кодексу України;
стягнення з винних осіб нестачі металобрухту на загальну суму 13 664,80 грн в порядку та розмірах, встановлених статтями 130-136 КЗпП України.
У задоволенні позовних вимог про скасування вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області №131907-14/922-2022 від 15 квітня 2022 року про усунення виявлених порушень законодавства в частині вимоги забезпечити відшкодування, відповідно до норм статей 130-136 КЗпП України, на користь Підприємства матеріальної шкоди (збитків) на суму 19 894,22 грн, заподіяної внаслідок невчинення відповідних правових дій для відшкодування боржниками завданих збитків від невиконання договірних зобов`язань; забезпечити відшкодування на користь Підприємства матеріальної шкоди (збитків) від недоотриманої орендної плати в загальній сумі 1 162 697,74 грн, відповідно до норм статей 193, 199 Господарського кодексу України, статей 22, 610-625 Цивільного кодексу України відмовлено.
4. Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року про виправлено описку в рішенні суду від 24 січня 2023 року, а саме:
абзац сьомий резолютивної частини рішення суду замість:
"В задоволенні позовних вимог про скасування вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області №131907-14/922-2022 від 15 квітня 2022 року про усунення виявлених порушень законодавства в частині вимоги забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 КЗпП України на користь підприємства матеріальної шкоди (збитків) на суму 19 894,22 грн, заподіяної внаслідок невчинення відповідних правових дій для відшкодування боржниками завданих збитків від невиконання договірних зобов`язань; забезпечити відшкодування на користь підприємства матеріальної шкоди (збитків) від недоотриманої орендної плати в загальній сумі 1 162 697,74 грн відповідно до норм статей 193, 199 Господарського кодексу України, статей 22, 610-625 Цивільного кодексу України, - відмовити." (абзац шостий аркушу 18 рішення суду), читати:
"В задоволенні позовних вимог про скасування вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області №131907-14/922-2022 від 15 квітня 2022 року про усунення виявлених порушень законодавства в частині вимоги забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 КЗпП України на користь підприємства матеріальної шкоди (збитків) на суму 19 894,22 грн, заподіяної внаслідок невчинення відповідних правових дій для відшкодування боржниками завданих збитків від невиконання договірних зобов`язань, - відмовити".
Водночас абзац п`ятий резолютивної частини рішення суду замість:
"Забезпечити відшкодування на користь підприємства матеріальної шкоди (збитків), заподіяної внаслідок не оплати вартості спожитих юридичною та фізичною особами комунальних послуг на загальну суму 172 974,10 грн (громадська організація "Клуб спортивного танцю "ІНФОРМАЦІЯ_1" в сумі 20 130,85 грн, ФОП ОСОБА_1 в сумі 152 843,25 грн) відповідно до норм статей 193, 199 Господарського кодексу України, статей 22, 610-625 Цивільного кодексу України;" (абзац четвертий аркушу 18 рішення суду), читати:
"Забезпечити відшкодування на користь підприємства матеріальної шкоди (збитків), заподіяної внаслідок не оплати вартості спожитих юридичною та фізичною особами комунальних послуг на загальну суму 172 974,10 грн (громадська організація "Клуб спортивного танцю "ІНФОРМАЦІЯ_1" в сумі 20 130,85 грн, ФОП ОСОБА_1 в сумі 152 843,25 грн) відповідно до норм статей 193, 199 Господарського кодексу України, статей 22, 610-625 Цивільного кодексу України; забезпечити відшкодування на користь підприємства матеріальної шкоди (збитків) від недоотриманої орендної плати в загальній сумі 1 162 697,74 грн відповідно до норм статей 193, 199 Господарського кодексу України, статей 22, 610-625 Цивільного кодексу України".
5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2023 року рішення суду першої інстанції скасовано в частині задоволення позовних вимог, окрім пункту щодо стягнення з винних осіб нестачі металобрухту на загальну суму 13 664,80 грн в порядку та розмірах, встановлених статтями 130-136 КЗпП України, та в цій частині рішення залишено без змін.
В іншій частині в задоволенні позовних вимог відмовлено.
6. Також постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2023 року скасовано ухвалу суду першої інстанції від 23 лютого 2023 року про виправлення описки у судовому рішенні, вказуючи на те, що фактично мало місце не виправлення описки, а зміна рішення суду.
7. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, Комунальне підприємство звернулося із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило частково скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове, яким визнати протиправною та скасувати лист-вимогу № 131907-14/922-2022 від 15 квітня 2022 року "Щодо усунення виявлених порушень законодавства".
8. Ухвалою Верховного Суду від 06 вересня 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
9. Комунальне підприємство теплових мереж Тернопільської обласної ради "Тернопільтеплокомуненерго" зареєстровано як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з основним видом економічної діяльності " 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря". Підприємство є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області. Власником і засновником підприємства є Тернопільська обласна рада.
10. Відповідно до Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби України на IV квартал 2021 року, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 27 жовтня 2021 року № 657 (із змінами, внесені наказом Західного офісу Держаудитслужби від 10 грудня 2021 року № 786), на підставі направлень на проведення ревізії №301 від 08 листопада 2021 року та №/№ 16, 17 від 24 січня 2022 року проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства за період з 01 січня 2012 року по 30 вересня 2021 року.
11. Ревізія проводилася з 08 листопада 2021 року по 31 січня 2022 року (зупинена з 10 листопада по 15 листопада 2021 року та з 29 листопада 2021 року по 21 січня 2022 року) відповідно до питань програми та робочого плану.
12. За результатами проведеної ревізії 07 лютого 2022 року складено Акт № 07-22/01 в трьох примірниках, підписаний начальником відділу контролю в аграрній галузі, екології та природокористування Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області, в.о. директора та головним бухгалтером Комунального підприємства та вручено уповноваженим особам позивача.
13. 17 лютого 2022 року позивачем подано заперечення до Акта ревізії № 07-22/01.
14. Відповідач, розглянувши подані заперечення, 13 квітня 2022 року прийняв висновок, який супровідним листом № 131907-14/913-2022 від 14 квітня 2022 року направив позивачу.
15. Зважаючи на часткове врахування відповідачем наданих підприємством до заперечень на Акт ревізії документів, Управлінням прийнято 15 квітня 2022 року письмову вимогу №131907-14/922-2022, в якій вказано про виявлені ревізією та не усунуті позивачем порушення, зокрема:
- проведення підприємством виплати премій працівникам з нагоди ювілейних дат, днів народження, державних та професійних свят, за довголітню та бездоганну трудову діяльність, в той час коли підприємство було збитковим (тобто фонд матеріального заохочення не був створений), що призвело до зайво нарахованих та виплачених працівникам підприємства премій за період з 01 січня 2018 року по 30 вересня 2021 року на суму 949 455 грн та зайво нарахованого та перерахованого єдиного соціального внеску в сумі 199 391,32 грн, чим завдано матеріальної шкоди Підприємству на загальну суму 1 148 846,32 грн;
- підприємством неправильно встановлено середньомісячний розмір заробітної плати окремим працівникам, що призвело до зайвого нарахування та виплати відпускних, за період з 01 січня 2018 року по 30 вересня 2021 року на загальну суму 56 840,79 грн, як наслідок, зайво нараховано та перераховано єдиний соціальний внесок в сумі 11 995,38 грн, чим завдано матеріальної шкоди (збитків) підприємству на загальну суму 68 836,17 грн;
- внаслідок непроведення претензійно-позовної роботи підприємством допущено втрату боржника у зобов`язанні, в результаті чого недотримано вимог статті 611 Цивільного кодексу України в частині вчинення відповідних правових дій для відшкодування боржниками завданих збитків від невиконання договірних зобов`язань і, як наслідок, Підприємству завдано матеріальної шкоди (збитків) на суму 19 894,22 грн;
- Підприємство проводило нарахування орендної плати громадській організації "Клуб спортивного танцю "ІНФОРМАЦІЯ_1" та ФОП ОСОБА_1 за заниженою вартістю, що призвело до недоотримання орендної плати в загальній сумі 1 162 697, 74 грн (громадська організація "Клуб спортивного танцю "ІНФОРМАЦІЯ_1" - 170 796,03 грн та ФОП ОСОБА_1 - 991 901,71 грн) і, як наслідок, недоотримання доходів на вказану суму, чим завдано матеріальної шкоди (збитків);
- Підприємством зайво оплачено та віднесено на витрати вартість спожитих юридичною та фізичною особами комунальних послуг на суму 172 974,10 грн (громадська організація "Клуб спортивного танцю "ІНФОРМАЦІЯ_1" - 20 130,85 грн та ФОП ОСОБА_1 - 152 843,25 грн), чим завдано матеріальної шкоди (збитків) Підприємству на вказану суму;
- відповідачем виявлено нестачу металобрухту в кількості 3 671,75 кг, яку під час ревізії оцінено на суму 13 664,80 грн.
16. Відповідно до спірної вимоги контролюючий орган вимагав у Підприємства вжити відповідні заходи в розрізі кожного з пунктів встановлених порушень, а саме:
- розглянути результати проведеної ревізії та питання щодо притягнення у порядку, встановленому законодавством, до відповідальності працівників Підприємства, винних у допущених порушеннях;
- забезпечити відшкодування на користь Підприємства матеріальної шкоди (збитків) внаслідок зайво нарахованих та виплачених працівникам підприємства премій та, відповідно, сплати єдиного соціального внеску на загальну суму 1 148 846,32 грн (премії в сумі 949 455 грн, єдиний соціальний внесок в сумі 199 391,32 грн), в тому числі відповідно до норм статті 22 Цивільного кодексу України; проведення перерахунку, відповідних взаємо звірок щодо зайво сплаченої суми єдиного соціального внеску та повернення коштів підприємству (зарахування в рахунок майбутніх платежів) (наказ Міністерства фінансів України від 23 липня 2021 року №417);
- забезпечити відшкодування на користь Підприємства матеріальної шкоди (збитків) внаслідок зайво нарахованих та виплачених працівникам підприємства відпускних та, відповідно, сплати єдиного соціального внеску на загальну суму 68 836,17 грн (відпускні в сумі 56 840,79 грн, єдиний соціальний внесок в сумі 11 995,38 грн), в тому числі відповідно до норм статті 22 Цивільного кодексу України; проведення перерахунку, відповідних взаємозвірок щодо зайво сплаченої суми єдиного соціального внеску та повернення коштів Підприємству (зарахування в рахунок майбутніх платежів) (наказ Міністерства фінансів України від 23 липня 2021 року №417);
- забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 КЗпП України на користь Підприємства матеріальної шкоди (збитків) на суму 19 894,22 грн, заподіяної внаслідок невчинення відповідних правових дій для відшкодування боржниками завданих збитків від невиконання договірних зобов`язань;
- забезпечити відшкодування на користь Підприємства матеріальної шкоди (збитків) від недоотриманої орендної плати в загальній сумі 1 162 697,74 грн відповідно до норм статей 193, 199 Господарського кодексу України, статей 22, 610-625 Цивільного кодексу України;
- забезпечити відшкодування на користь Підприємства матеріальної шкоди (збитків), заподіяної внаслідок не оплати вартості спожитих юридичною та фізичною особами комунальних послуг на загальну суму 172 974,10 грн (громадська організація "Клуб спортивного танцю "ІНФОРМАЦІЯ_1" в сумі 20 130,85 грн, ФОП ОСОБА_1 в сумі 152 843,25 грн) відповідно до норм статей 193, 199 Господарського кодексу України, статей 22, 610-625 Цивільного кодексу України;
- стягнути з винних осіб нестачу металобрухту на загальну суму 13 664,8 грн в порядку та розмірах, встановлених статтями 130-136 КЗпП України.
17. Не погоджуючись зі спірною вимогою, позивач звернувся до суду.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
18. Суд першої інстанції, задовольняючи частково позовні вимоги, дійшов таких висновків.
Щодо порушення в частині проведення підприємством виплати премій працівникам з нагоди ювілейних дат, днів народження, державних та професійних свят, за довголітню та бездоганну трудову діяльність, в той час коли Підприємство було збитковим.
19. Проведеною перевіркою порядку нарахування, затвердження і виплати премій працівникам Підприємства встановлено, що такий порядок визначений Колективним договором підприємства.
20. Спірні премії виплачувалися Підприємством не відповідно до додатку № 14 (як указано в Акті ревізії), а згідно з додатком № 4 Колективного договору на 2017 рік, у якому вказано, що виплата визначених видів премій може проводитися в тому числі і за рахунок фонду матеріального заохочення Комунального підприємства. Однак відповідачем не враховано, що позивач не позбавлений права використовувати інші фонди підприємства, в тому числі оплати праці, для виплати зазначених винагород працівникам. Окрім того, судом зазначено, що відповідач не надав доказів факту збитковості Підприємства і вказаних ним сум розмірів збитків.
Щодо неправильного встановлення Підприємством середньомісячного розміру заробітної плати окремим працівникам, що призвело до зайвого нарахування та виплати відпускних.
21. Указані порушення є пов`язаними (похідними) з попередніми порушенням та вимогою, а тому, зважаючи на те, що суд дійшов переконання про необґрунтованість висновків суб`єкта владних повноважень в частині протиправності проведення підприємством виплати премій працівникам з нагоди ювілейних дат, днів народження, державних та професійних свят, за довголітню та бездоганну трудову діяльність, в той час коли підприємство було збитковим, то, як наслідок, наявні підстави для визнання протиправним висновку відповідача щодо неправильно встановленого середньомісячного розміру заробітної плати окремим працівникам.
Щодо непроведення претензійно-позовної роботи Підприємством.
22. Так, судом не здобуто, а сторонами не представлено жодних доказів вжиття позивачем всіх належних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості з 2014 року, в тому числі - шляхом проведення взаємозвірок з контрагентом, чи вжиття інших заходів спрямованих на стягнення зазначеної суми боргу, в тому числі у судовому порядку. Також позивачем не надано і доказів, що у зв`язку зі спливом строку позовної давності таку заборгованість у встановленому порядку згідно з вимогами ведення бухгалтерського обліку було віднесено до безнадійної та/або до такої, що підлягає списанню. Відповідно, суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість висновків відповідача та правомірність спірної вимоги в цій частині.