1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 вересня 2024 року

м. Київ

справа № 808/661/18

адміністративні провадження № К/9901/5099/19; К/9901/8329/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білоуса О.В.,

суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Компанії "Magnum Investments Ltd" та Запорізької митниці ДФС на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 5 липня 2018 року (головуючий суддя Батрак І.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2019 року (головуючий суддя Добродняк І.Ю., Бишевська Н.А., Семененко Я.В.) у справі за адміністративним позовом Компанії "Magnum Investments Ltd" до Запорізької митниці ДФС про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

У лютому 2018 року Компанія "Magnum Investments Ltd" звернулася до суду з позовом до Запорізької митниці ДФС, в якому просило визнати дії відповідача щодо оформлення митних декларацій №112010002/2014/002380 від 5 вересня 2014 року, №112010002/2014/002381 від 5 вересня 2014 року у режимі "відмова на користь держави" незаконними; зобов`язати Запорізьку митницю ДФС передати власнику або уповноваженій ним особі літак ЯК-42Д бортовий №ЕР-QFВ, заводський №4520422003019 із авіадвигунами Д-36 серії 1 №7083601401004 та №7083604301014 з формулярами до них.

В обґрунтування позовних вимог вказувала, що в порушення вимог статті 183 Митного кодексу України (далі - МК України) розміщення товару - літак ЯК-42 Д з двома двигунами - у режим "відмова на користь держави", здійснено Державним підприємством "Івченко-Прогрес" Державним підприємством "Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро "Прогрес" імені академіка О.Г. Івченко (далі - ДП "Івченко-Прогрес"), який не є його власником. Право на заявлення товару у митний режим "відмова на користь держави" у відповідності до статті 183 МК України належить виключно власнику, який свідомо розуміє всі наслідки відмови на користь держави, або уповноваженій ним особі, проте ДП "Івченко-Прогрес" не було наділено позивачем (власником товару) повноваженнями щодо заявлення у митний режим "відмова на користь держави". Крім того, позивач вказував, що при поміщенні зазначених товарів у митний режим "відмова на користь держави" митним органом порушено вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №427 "Про затвердження переліку товарів, які не можуть бути поміщені у митний режим відмови на користь держави", відповідно до якої товари, строк придатності для споживання або використання яких закінчився, не можуть бути поміщені у митний режим відмови на користь держави.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 5 липня 2018 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2019 року, адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Запорізької митниці ДФС в оформленні митних декларацій №112010002/2014/002380 від 5 вересня 2014 року, №112010002/2014/002381 від 5 вересня 2014 року у режимі "відмова на користь держави". У задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Присуджено на користь позивача суму судового збору у розмірі 1762 грн, за рахунок бюджетних асигнувань Запорізької митниці ДФС.

Не погодившись з ухваленими у справі судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, Запорізька митниця ДФС звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просила рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати і позов залишити без розгляду. В обґрунтування скарги зазначила, що судами попередніх інстанцій безпідставно поновлено пропущений позивачем строк звернення до суду з цим позовом, оскільки Компанія "Magnum Investments Ltd" ще у 2015 році зверталася до Державної фіскальної служби України з листами про не правомірність дій митного органу, який оформив літак та двигуни у режим "відмови на користь держави", тобто позивачу ще у 2015 році було відомо про порушення своїх прав. При цьому, уже у самих зверненнях до Державної фіскальної служби України Компанія "Magnum Investments Ltd" конкретно зазначала, ким було здійснено митне оформлення літака та двигунів, коли було здійснено митне оформлення, що свідчить про його обізнаність про всі обставини справи і його звернення до Державної фіскальної служби України. Таким чином, на думку відповідача, позивач звернувся до суду з пропуском шестимісячного строку для звернення до суду з цим позовом. Крім того, митний орган не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача, що полягали в оформленні митних декларацій від 5 вересня 2014 року №112010002/2014/002380 та №112010002/2014/002381 у режим "відмова на користь держави". Запорізька митниця у касаційній скарзі зазначає, що ДП "Івченко-Прогрес" як резидент - сторона зовнішньоекономічного договору, наділене правами та обов`язками по відношенню до предмета такого договору, та відповідно як декларант у розумінні пункту 1 частини першої статті 265 Митного кодексу України та частини 1 Розділу VІ Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №657 від 31 травня 2012 року, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 2 жовтня 2012 року №1669/21981, подало заяву на розміщення літака в митний режим "відмова на користь держави". Перелік товарів, які не можуть бути поміщені у митний режим "відмови на користь держави" визначено постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №427. Заявлений декларантом літак не відноситься до зазначеного Переліку, та відповідно, підстав для відмови в розміщенні його в митний режим "відмови на користь держави" не було. Таким чином, дії митного органу щодо оформлення оскаржуваних митних декларацій були правомірними.

Компанією "Magnum Investments Ltd" до Верховного Суду також подано касаційну скаргу на рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині відмови у задоволенні позовних вимог, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просила скасувати рішення суду першої інстанції, в частині, якою відмовлено у зобов`язанні відповідача передати власнику або уповноваженій ним особі літак Як-42Д бортовий №ЕР-QFВ, заводський №4520422003019 із авіадвигунами Д-36 серії 1 №7083601401004 та №7083604301014 з формулярами до них. Скасувати постанову суду апеляційної інстанції, якою апеляційну скаргу позивача залишено без задоволення. Ухвалити постанову, якою задовольнити у повному обсязі позовні вимоги Компанії "Magnum Investments Ltd".

Ухвалами Верховного Суду у складі колегії суддів Пасічник С.С., Васильєвої І.А., Юрченко В.П. від 3 та 22 квітня 2019 року відкрито касаційні провадження у цій справі.

Згідно із протоколами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 2 липня 2024 року передано для розгляду касаційних скарг колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Білоуса О.В. (суддя-доповідач), Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.

У судове засідання сторони не з`явилися хоча були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Таким чином, у зв`язку з неприбуттям жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, відповідно до пункту 2 частини першої статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України справу розглянуто в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Частиною першою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційних скарг та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційних скарг без задоволення.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що відповідно до Контракту № VS2002/103019 від 11 серпня 2002 року Компанія "Magnum Investments Ltd" придбала у "ВМС Agro-Industry A.S", Kroftova 1/329, 5000 Praha 5, Crech Republic, повітряне судно - літак ЯК-42Д, заводський №03019, з трьома авіадвигунами Д-36 - №7083601401004, №7083604301014, №7083602301013, які відповідно до акту прийому-передачі передано позивачу 16 березня 2003 року.

1 травня 2009 року між Компанією "Magnum Investments Ltd" та Компанією "AVIALINX TRADING L.L.C.", Reg.№1001055, P.O. Box 94992, Dubai, U.A.E. укладено договір на невизначений термін про генеральну агенцію з продажу 0105-09/Yак-42 Р/АС МІ, згідно умов якого позивач призначив агента з продажу та експлуатації вищевказаного літака - компанію "AVIALINX TRADING L.L.C.". Агент зобов`язується: виконувати від імені позивача продаж або передачу в оренду вищевказаного літака, що належить Компанії "Magnum Investments Ltd", надавати допомогу з виконання всіх видів технічного обслуговування, підписувати та виконувати контракти з технічної підтримки; збирати та отримувати платежі, що стосуються продажу та оренди літака; приймати та звільняти працівників та визначати здійснювати управління договорами продажу та оренди літака; домовлятися з банками, фінансовими та кредитними установами; видавати та здійснювати заміну довіреностей, а також, у разі отримання чи очікування інструкцій від позивача, агент зобов`язується вчиняти від Компанії "Magnum Investments Ltd" інші випадкові чи пов`язані з ними послуги, що можуть бути розумно необхідні для правильного та ефективного ведення справи.

На виконання своїх обов`язків Компанія "AVIALINX TRADING L.L.C." надала вищевказаний літак у користування в Ісламську Республіку Іран компанії "FARS QESHM AIRLINERS" (м. Тегеран).

Компанією "AVIALINX TRADING L.L.C." 30 жовтня 2007 року з ДП "Івченко-Прогрес" укладено Контракт № 1323/5828-784-07037 щодо надання послуг з експлуатації з технічного стану двигунів типу Д-36 серії 1 з урахуванням доповнень до контракту №9 від 2 грудня 2011 року, додатку №1 від 20 лютого 2012 року до Доповнення №9, Доповнення №10 від 11 вересня 2012 року, додатку №2 від 28 листопада 2013 року до Доповнення №9, Доповнення №11 від 11 грудня 2013 року.

Пунктом 16 додаткової угоди від 11 вересня 2012 року № 10 до вказаного зовнішньоекономічного Контракту від 30 жовтня 2007 року № 1323/5828-784-07037 сторони Договору встановили, що після завершення строку ремонту (360 днів) і не вивезення літака, літак буде оформлений в режим "відмови на користь держави".

Листом від 30 жовтня 2017 року №1180/11/08-70-03-03-ЗПі митний орган повідомив позивача, що літак Як-42Д для цивільної авіації, бортовий №ЕР-QFВ, заводський №4520422003019 з авіадвигуном Д-36 серії 1 заводський №7083604301014 та авіадвигун Д-36 серії 1 заводський №7083601401004 перебувають на зберіганні КП "Міжнародний аеропорт Запоріжжя" (м. Запоріжжя, вул. Блакитна, 4) за договором зберігання від 26 червня 2014 року №2.

Згідно заяв ДП "Івченко-Прогрес" від 2 вересня 2014 року: №79-14/6173 вказаний літак з авіадвигуном Д-36 серії 1 заводський №7083604301014 за митною декларацією від 5 вересня 2014 року №1120100028/2014/002381 та №79-14/6174 авіадвигун Д-36 серії 1 заводський №7083601401004 за митною декларацією від 5 вересня 2014 року №112010002/2014/002380 оформлені в режим відмови на користь держави.

На запит Компанії "Magnum Investments Ltd" від 26 жовтня 2017 року № 2, зареєстрований відповідачем 26 жовтня 2017 року №ЗПІ32, митним органом надано позивачу копію Акта про результати тематичної перевірки Запорізької митниці ДФС від 20 березня 2017 року №666/99-99-18-02-03-18.

Перевіркою встановлено, що 5 жовтня 2012 року рейсом № QFZ5700 із аеропорту "Масхад" (Іран) в аеропорту Комунального підприємства "Аеропорт "Запоріжжя" в пункт пропуску "Запоріжжя-аеропорт" здійснив посадку літак ЯК-42 бортовий номер ЕР-QFВ.

В генеральній довіреності, яка надана посадовій особі митниці на цей рейс, виконавцем рейсу зазначена Іранська авіакомпанія "FARS QESHM AIR LINERS". На момент здійснення робочою групою перевірки документи, які були підставою для здійснення митного оформлення рейсу № QFZ5700, відсутні.

Також перевіркою встановлено та заперечується позивачем, що 21 березня 2013 року на митний пост "Запоріжжя-аеропорт" Запорізької митниці, ДП "Івченко-Прогрес" подано заяву від 21 березня 2013 року №79-15-35/004 про надання дозволу на поміщення товарів: літак Як-42 Д, бортовий №ЕР-QFВ, заводський №4520422003019 з авіадвигунами Д-36 заводський №2253603700024Р та №7083604301014 у митний режим "переробки на митній території України", до якої додано зовнішньоекономічний контракт від 30 жовтня 2007 року №1323/5828-784-07037, укладений між Компанією "AVIALINX TRADING L.L.C." та ДП "Івченко-Прогрес", додаток до нього від 11 вересня 2012 року №10, рахунок-проформа від 5 жовтня 2012 року №1, посвідчення ДСЕКУ від 12 серпня 2010 року №237/08/2013, лист ДП "Івченко-Прогрес" до Запорізької митниці від 13 листопада 2012 року №79-14/2150.

Тимчасово виконуючим обов`язки начальника митного поста "Запоріжжя-аеропорт" Шаповаловим В.П., на підставі поданої заяви та доданих до неї документів, надано дозвіл на поміщення літака в статусі "товару" у митний режим переробки на митній території України. При цьому, робочою групою звернуто увагу як на різницю у номері літака у заяві від 21 березня 2013 року №79-15-35/004, в Доповненнях від 11 вересня 2012 року №10 до контакту, так і на візуальну різницю якості друку першої та другої сторінки доповнення.

За митною декларацією від 22 березня 2013 року №112010000/2013/000694 літак ЯК-42Д бортовий №ЕР-QFВ, заводський №4520422003019 з двигунами Д-36 заводський №2253603700024Р та №7083604301014 оформлено в митний режим переробки на митній території України та встановлено термін закінчення дії митного режиму - 16 березня 2014 року.

В подальшому, відповідно до Технічного акту оцінки технічного стану двигуна Д-36 заводський №2253603700024Р від 12 квітня 2013 року, технічний стан двигуна був визнаний незадовільним, тому на підставі листів ДП "Івченко-Прогрес" від 16 квітня 2013 року №329/НИО та "AVIALINX TRADING L.L.C." від 20 травня 2013 року №2005/МІ/2013, двигун був демонтований з літака та направлений на адресу ТОВ "Авіакомпанія "ТУЛПАР", м. Казань, Росія, за МД від 12 червня 2013 року №112010000/2013/001557.

16 грудня 2013 року відповідно до доповнень від 2 грудня 2011 року №9 та від 11 грудня 2013 року №11 до контракту від 30 жовтня 2007 року №1323/5828-784-07037 та рекламаційного Акта від 11 грудня 2013 року б/н до митного поста "Запоріжжя-аеропорт" ДП "Івченко-Прогрес" надана заява №79-15/142 щодо розміщення двигуна Д-36 серії 1 №7083601401004, який надійшов на адресу підприємства від підприємства "I.C.S. "Cago-Exportica" SRL, Флорешель, с. Лунга, Молдова, в митний режим переробки на митній території України. До заяви додані зовнішньоекономічний контракт від 30 жовтня 2007 №1323/5828-784-07037 між Компанією "AVIALINX TRADING L.L.C." та ДП "Івченко-Прогрес", доповнення до нього від 2 грудня 2011 року №9, доповнення від 11 грудня 2013 року №111, рахунок-проформа від 12 грудня 2013 року №3, посвідчення ДСЕКУ від 2 вересня 2013 року №237/20/2016, лист ДП "Івченко-Прогрес" від 13 листопада 2012 року №79-14/2150.

16 грудня 2013 року начальником ВМО №2 митного поста "Запоріжжя-аеропорт", на підставі поданої заяви та доданих до неї документів, надано дозвіл на поміщення двигуна в митний режим "переробки на митній території України", у зв`язку із чим 17 грудня 2013 року до ВМО №2 митного поста "Запоріжжя-аеропорт" для здійснення митного оформлення надано електронну митну декларацію №112010002/2013/003619, за якою двигун Д-36 серії 1 №7083601401004 оформлений у митний режим "переробки на митній території України" та встановлено термін закінчення митного режиму - 15 червня 2014 року.

ДП "Івченко-Прогрес" листом від 25 лютого 2014 року №79-14/1520 повідомило компанію "AVIALINX TRADING L.L.C." про виконання зобов`язань по ремонту двигунів літака, на який 7 березня 2014 року ДП "Івченко-Прогрес" отримано лист №0703/АТ/2014 про неможливість проведення монтажних робіт двигунів на літак для повного укомплектування.

Після виконання передбачених умовами зовнішньоекономічного договору від 30 жовтня 2007 №1323/5828-784-07037 робіт, згідно із МД від 13 березня 2014 року №112010002/2014/000589 ДП "Івченко-Прогрес" задекларовано літак Як-42Д, бортовий №ЕР-QFВ, заводський №4520422003019 з двигуном заводський №7083604301014 в митний режим "реекспорту" та встановлено строк доставки (вивезення) 18 березня 2014 року, при цьому, у графі 25 ЕМД вказано код " 40" - авіаційний транспорт, проте номер рейсу у графі 21 ЕМД не вказаний, при цьому, на літаку був встановлений тільки один двигун (фактично літак не міг експлуатуватися).

Після проведеного ремонту, 12 червня 2014 року до закінчення строку переробки (15 червня 2014 року) за митною декларацією ід 12 червня 2014 року №112010002/2014/001496, двигун №7083601401004 також оформлено у митний режим "реекспорту", та встановлено строк доставки (вивезення) 17 червня 2014 року.

18 липня 2014 року відповідно до Акта приймання-передавання майна №11, літак Як-42Д, бортовий №ЕР-QFВ, заводський №4520422003019 з одним двигуном Д-36 заводський №7083604301014, який було оформлено за ЕМД від 13 березня 2014 року №112010000/2013/00694, та відповідно до уніфікованої квитанції форми - МД-1 серія КБ №454215, двигун Д-36 сер. 1 № №7083601401004, який було оформлено за ЕМД від 12 червня 2014 року №112010002/2014/001496, головним державним інспектором митного поста "Запоріжжя-аеропорт" передано на склад митниці.

14 серпня 2014 року листом №79-14/5804 ДП "Івченко-Прогрес" повторно звернулось до компанії "AVIALINX TRADING L.L.C." щодо подальших дій з літаком, у зв`язку із незабезпеченням авіакомпанією "AVIALINX TRADING L.L.C." умов контракту по зворотному вивезенню літака за межі митної території України.

Керуючись пунктом 16 Додаткової угоди від 11 вересня 2012 року №10 до зовнішньоекономічного Контракту від 30 жовтня 2007 №1323/5828-784-07037, ДП "Івченко-Прогрес" 5 вересня 2014 року подано заяви від 2 вересня 2014 року №79-14/6173 та №79-14/6174 щодо надання дозволу на поміщення товарів: літак Як-42Д, бортовий реєстраційний №ЕР-QFВ, заводський №4520422003019 з авіаційним двигуном Д-36 заводський №7083604301014 та двигуна Д-36 серії 1 №7083601401004 в митний режим "відмови на корить держави".

5 вересня 2014 року начальником митного поста "Запоріжжя - аеропорт" надано дозволи на поміщення товарів у митний режим "відмови на користь держави" за вище зазначеними заявами ДП "Івченко-Прогрес".

Згідно митних декларацій №112010002/2014/002380 від 5 вересня 2014 року літак Як-42Д, бортовий реєстраційний №ЕР-QFВ, заводський №4520422003019 з авіадвигуном Д-36, заводський №7083604301014 та від 5 вересня 2014 року №112010002/2014/002381 авіадвигун заводський №7083601401004 оформлено в митний режим "відмови на користь держави".

Листами від 7 жовтня та 23 грудня 2015 року позивач звертався до ДФС України з проханнями переглянути незаконні дії Запорізької митниці з оформлення майна у митний режим "відмови на користь держави", проте жодних відповідей не отримано.

Наявні листи від 11 листопада 2015 року №26052/5/99-99-24-02-03-16, від 16 січня 2016 року №781/6/99-99-24-02-03-15, від 21 квітня 2016 року №9082/6/99-99-24-02-03-15 не містили жодної інформації щодо місцезнаходження спірного літака.

Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що тільки після 1 листопада 2017 року позивач дізнався, що Запорізькою митницею ДФС було здійснено митне оформлення митних декларацій від 5 вересня 2014 року у режимі "відмова на користь держави".

Вважаючи дії відповідача щодо оформлення митних декларацій №112010002/ 2014/002380 та №112010002/2014/002381 у режимі "відмови на користь держави" протиправними, позивач звернувся до суду із цим позовом, у якому також просив суд зобов`язати відповідача передати власнику або уповноваженій ним особі літак ЯК-42Д бортовий №ЕР-QFВ, заводський №4520422003019 із авіадвигунами Д-36 серії 1 №7083601401004 та №7083604301014 з формулярами до них.

Задовольняючи позов в частині вимог про визнання протиправними дій митного органу в оформленні митних декларацій від 5 вересня 2014 року: №112010002/ 2014/002380 та №112010002/2014/002381 у режимі "відмова на користь держави", суд першої інстанції виходив з того, що за встановлених обставин справи оформлення товару у митний режим "відмови на користь держави" здійснено за заявами ДП "Івченко-Прогрес", якому власником літака не було надано повноважень щодо заявлення у митний режим "відмова на користь держави". Крім того, у матеріалах справи відсутні докази того, що власник спірного літака відмовлявся від права власності на літак на користь держави.


................
Перейти до повного тексту