1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2024 року

м. Київ

справа № 200/16186/21

адміністративне провадження № К/990/13877/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Соколова В.М., Смоковича М.І.,

розглянув як суд касаційної інстанції в попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 200/16186/21

за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ілюс" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Товариства з обмеженою відповідальністю "Бахмут-Агро" - про визнання протиправною та скасування постанови, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30.09.2022, ухвалене у складі головуючого судді Христофорова А. Б., та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023, ухвалену у складі: судді-доповідача Компанієць І.Д., суддів: Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Ілюс" (далі - СТОВ "Ілюс", позивач) звернулося до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (далі - Укртрансбезпека, відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Товариства з обмеженою відповідальністю "Бахмут-Агро" (далі - ТОВ "Бахмут-Агро", третя особа) з вимогами:

- визнати протиправними дії посадових осіб Східного міжрегіонального управління Укратрансбезпеки щодо складання постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 19.10.2021 №283834 у розмірі 17 000,00 грн за порушення відповідачем частини першої абзацу 15 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт";

- скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 19.10.2021 № 283834 у розмірі 17 000,00 грн і розрахунок плати за проїзд великовагового та / або великогабаритного транспортного засобу у розмірі 579,60 євро.

На обґрунтування позову позивач зазначав, що СТОВ "Ілюс" не було перевізником вантажу, щодо якого відповідач виявив порушення. Відповідач також доводив, що процедура зважування була проведена з численними порушеннями: в темну пору доби, на необладнаному відповідним чином майданчику, на несертифікованому обладнанні.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

24.09.2021 Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки у Донецькій області було проведено перевірку транспортного засобу марки "RENAULT", модель "Т460", державний номер НОМЕР_1, з напівпричепом "BODEX", модель "KIS 3WS", державний номер НОМЕР_2, який перебуває у власності СТОВ "Ілюс".

За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки "RENAULT", номерний знак НОМЕР_1, з напівпричепом марки "BODEX", номерний знак НОМЕР_2, було встановлено, що загальна маса транспортного засобу разом з напівпричепом і вантажем становила 44,15 тонн при нормі 40 тонн.

24.09.2021 посадовими особами Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки був складений Акт № 0059072 про перевищення транспортним засобом марки "RENAULT", модель "Т460", державний номер НОМЕР_1, напівпричепу марки "BODEX", модель "KIS 3WS", державний номер НОМЕР_2, та розрахунок плати за проїзд великовагових та / або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування до Акту № 0059072 від 30.09.2020, де зазначено: платник - СТОВ "Ілюс", маршрут - с. Яковлівка (Бахмутський район) - м. Маріуполь, пройдена відстань - 230 км, склад автопоїзду - НОМЕР_1 - НОМЕР_2, всього до сплати 579,60 євро.

24.09.2021 посадовими особами Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки був складений Акт № 284772 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, в якому зазначено, що під час перевірки виявлено порушення передбачене абзацом 15 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10% до 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.

Постановою Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 19.10.2021 № 283834 на СТОВ "Ілюс" накладено штраф в сумі 17 000,00 грн за правопорушення, передбачене статтею 48 та абзацом 15 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Під час розгляду справи судами також досліджувалися докази, посилаючись на які позивач доводив, що він не здійснював перевезення, яке стало причиною накладення на нього санкцій.

Так, судами з`ясовано, що між позивачем та ТОВ "Бахмут-Агро" укладено договір оренди №09/01, відповідно до якого СТОВ "Ілюс" передало в оренду ТОВ "Бахмут-Агро" транспортні засоби, у тому числі тягач марки "RENAULT", модель "Т460", державний номер НОМЕР_1, з напівпричепом "BODEX", модель "KIS 3WS" державний номер НОМЕР_2 .

Водночас ТОВ "Бахмут-Агро" уклало з ТОВ "Сателлит" договори поставки від 18.06.2021 № РС00006 та про надання послуг транспортно-експедиційного обслуговування від 01.09.2021, на умовах яких зобов`язувалося поставити та перевезти насіння соняшнику.

Відповідно до подорожнього листа вантажного автомобіля №060191 від 24.09.2021 ТОВ "Бахмут-Агро" у зазначений день виконувало вантажоперевезення насіння соняшника з міста Бахмут до міста Маріуполя транспортним засобом марки "RENAULT", модель "Т460", державний номер НОМЕР_1, з напівпричепом "BODEX", модель "KIS 3WS", державний номер НОМЕР_2 .

Не погоджуючись з постановою про накладення штрафу, позивач звернувся до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30.09.2022, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023, позов задоволено:

- визнано протиправною та скасовано постанову Східного міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки №283834 від 19.10.2021 про застосування до СТОВ "Ілюс" адміністративно-господарського штрафу в сумі 17 000,00 грн.

Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач у значенні Закону України "Про автомобільний транспорт" не є перевізником, а тому до нього не могли бути застосовані санкції за перевезення вантажу, вага якого перевищує граничнодопустимі норми навантаження на вісі транспортного засобу.

Так, суди попередніх інстанцій, посилаючись на договір оренди, укладений між СТОВ "Ілюс" та ТОВ "Бахмут-Агро", договори поставки та надання транспортних послуг, укладені між ТОВ "Бахмут-Агро" та ТОВ "Сателлит", дійшли висновку, що транспортний засіб марки "RENAULT", номерний знак НОМЕР_1, з напівпричепом марки "BODEX", номерний знак НОМЕР_2 на момент виникнення спірних правовідносин використовувався у господарській діяльності ТОВ "Бахмут-Агро", яке 20.09.2021 виконувало вантажне перевезення насіння соняшника з міста Бахмута до міста Маріуполя.

Суди попередніх інстанцій також з`ясували, що ОСОБА_1, який того дня керував транспортним засобом, не є працівником СТОВ "Ілюс". Водночас щодо наданої ним товарно-транспортної накладної від 23.09.2021 №623266, то суди попередніх інстанцій врахували пояснення комірника СТОВ "Ілюс", яка пояснила, що відомості про СТОВ "Ілюс" як перевізника до вказаної ТТН вона внесла помилково.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

18 квітня 2023 року від відповідача до Суду надійшла касаційна скарга, у якій відповідач просив скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою Верховного Суду від 01.06.2023 відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

За доводами відповідача, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, в спірних правовідносинах відсутній висновок щодо застосування статті 48 і абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Так, скаржник зазначає, що до позивача застосоване стягнення за правопорушення, передбачене абзацом 15 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", об`єктивна сторона якого полягає в перевищенні встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу.

На думку скаржника, подання власником транспортного засобу, яким здійснювалися вантажні перевезення з порушеннями, після закінчення перевірки документів, передбачених вказаними статтями, або ж документів, які взагалі заперечують наявність у власника транспортного засобу статусу автомобільного перевізника, не спростовують факту порушення та не може слугувати підставою для звільнення власника транспортного засобу - перевізника від відповідальності.

Відповідач стверджує, що протилежний підхід, який також був застосований судами попередніх інстанцій, створює умови, за яких недобросовісні перевізники, після завершення перевірки, можуть надати документи, відповідно до яких перевезення нібито здійснювалося іншою особою-перевізником, тим самим уникнувши відповідальності.

Позивач та третя особа відзиву на касаційну скаргу не подали.

За наслідками автоматизованого розподілу справу № 200/16186/21 передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача ОСОБА_2, суддів Мацедонської В.Е., Шевцової Н.В.

У зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 10.08.2023 №815/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_2 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку", розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 14.08.2023 призначено повторний автоматизований розподіл справи.

За наслідками повторного автоматизованого розподілу справу № 200/16186/21 передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Радишевської О.Р., суддів Смоковича М.І., Соколова В.М.

V. Джерела права й акти їхнього застосування

Абзацом 15 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-III (далі - Закон № 2344-ІІІ) передбачено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до статті 1 Закону №2344-ІІІ автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; послуга з перевезення пасажирів чи вантажів - перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.

Згідно зі статтею 34 Закону №2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен, зокрема, виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

У значенні статті 1 Закону №2344-ІІІ документами на вантаж є документи, визначені відповідно до Митного кодексу України, законів України "Про транспортно-експедиторську діяльність", "Про транзит вантажів", інших актів законодавства, в тому числі міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, які необхідні для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом.

Частиною першою статті 48 Закону №2344-ІІІ передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Відповідно до частини другої статті 48 Закону №2344-ІІІ документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

- для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

- для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків (частина четверта статті 48 Закону №2344-ІІІ).

Частиною другою статті 49 Закону №2344-ІІІ передбачено, що водій транспортного засобу зобов`язаний, зокрема, мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень.

Згідно із підпунктом 11.1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 (далі - Правила № 363), основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.


................
Перейти до повного тексту