1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2024 року

м. Київ

справа № 420/15131/23

адміністративне провадження № К/990/17252/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Стеценка С.Г., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 420/15131/23

за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Одеської міської ради, міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, при виконавчому комітеті Одеської міської ради, комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18.04.2024, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Градовського Ю.М., суддів: Турецької І.О., Шеметенко Л.П.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 26.06.2023 ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

скасувати рішення міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради від 16.06.2023 № 394 щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 18.04.2023;

зобов`язати міську комісію з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, при виконавчому комітеті Одеської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 18.04.2023, з урахуванням висновків суду і прийняти рішення про перерахунок призначеної ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, з урахуванням: опосередкованої вартості спорудження житла, згідно із наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 17.05.2023 № 408 "Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розрахованих станом на 01 квітня 2023 року)"; площі 99,22 кв.м; витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, у розмірі 3% від розміру грошової компенсації.

На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_2 вказав на протиправність оспорюваного рішення міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради від 16.06.2023 № 394 щодо відмови йому у перерахунку грошової компенсації, передбаченої Порядком виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 № 280 (далі - Порядок виплати грошової компенсації № 280), оскільки до складу грошової компенсації не було враховано показник витрат, пов`язаних із купівлею, оформленням права власності на житло, а також загальна сума вказаної компенсації на момент зарахування на його рахунок не відповідала показникам опосередкованої вартості житла, розмір якої був змінений наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 17.05.2023 № 408 "Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розрахованих станом на 01 квітня 2023 року)".

2. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 05.02.2024 частково задовольнив позовні вимоги:

визнав протиправним та скасував рішення міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради від 16.06.2023 №394;

зобов`язав міську комісію з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.04.2023 щодо перерахунку грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та прийняти відповідне рішення у відповідності із процедурою, передбаченою чинним законодавством, та з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні;

у задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовив.

3. П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 18.04.2024 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. 02.05.2024 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18.04.2024, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05.02.2024 - залишити в силі, з підстави, визначеної пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

5. Верховний Суд ухвалою від 09.05.2024 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

6. 28.05.2024 до Верховного Суду від виконавчого комітету Одеської міської ради надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, у якому відповідач просить залишити без задоволення цю касаційну скаргу, а оскаржуване ОСОБА_1 судове рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. У справі, яка розглядається, суди встановили, що ОСОБА_1 з 11.11.2014 є внутрішньо переміщеною особою (фактичне місце проживання/перебування - м. Маріуполь, Донецька область), а також є учасником бойових дій. 30.05.2022 позивачу встановлено ІІІ групу інвалідності (захворювання, одержане під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення), що підтверджується довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ №021797.

Відповідно до довідки департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради Донецької області від 13.01.2022 №26.7.2-2319-26.7.2.1/14 ОСОБА_1 з 22.10.2018 перебуває на обліку громадян, потребуючих поліпшення житлових умов, з правом першочергового отримання житлової площі, як учасник бойових дій у зв`язку з проведенням АТО/ООС.

Рішенням виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 14.03.2018 № 111 позивача прийнято на облік надання житлових приміщень для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.

26.10.2018 на підставі положень Порядку виплати грошової компенсації №280 позивач звернувся із відповідною заявою до комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) щодо надання йому грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.

Рішенням комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) від 07.11.2018 №23 позивачу як внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнаної учасником бойових дій відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", вирішено призначити виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення площею 89, 82 кв.м, з урахуванням 4-х членів родини, у загальному розмірі 1 579 574, 52 грн.

В подальшому, вищевказане рішення від 07.11.2018 № 23 неодноразово переглядалось, оскільки сума призначеної грошової компенсації позивачу перераховувалась на підставі прийняття нових наказів Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, якими змінювався показник опосередкованої вартості житла у регіонах України, зокрема:

1) 06.02.2019 комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) було прийняте рішення № 20 на підставі наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 06.12.2018 №335 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України", з огляду на що розмір грошової компенсації підвищився до 1 676 849, 58 грн;

2) 25.02.2020 комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) було прийняте рішення №27 на підставі наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 2.12.2019 № 286 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України", з огляду на що розмір грошової компенсації підвищився до 1 779 109,56 грн;

3) 27.09.2021 комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) було прийняте рішення № 85 на підставі наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 10.09.2021 №230 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України", з огляду на що розмір грошової компенсації підвищився до 2 056 114, 53 грн.

Після прийняття рішення від 27.09.2021 № 85 та отримання відповідного листа департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області від 30.12.2021 №56.4-89631-56.1 позивачу стало відомо, що: до суми грошової компенсації, визначеної йому у рішенні комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) від 27.09.2021 №85, не було враховано показник витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло; загальна сума грошової компенсації була зарахована на його рахунок без врахування зміненої опосередкованої вартості житла, встановленої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 16.12.2021 №337 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України", який набув чинності на момент перерахунку грошової компенсації на рахунок позивача.

Не погоджуючись із вищезазначеним розрахунком грошової компенсації, позивач у лютому 2022 року звернувся із відповідною заявою до департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області щодо перерахунку розміру грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.

Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області своїм листом від 11.02.2022 №56.8-9678/ККЦ повідомив позивача, що грошову компенсацію у розмірі 2 056 114,53 грн йому було розподілено 15.12.2021, тобто до ухвалення наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 16.12.2021 №337 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України", а 30.12.2021 було здійснено перерахунок вказаної суми на спеціальний рахунок позивача.

У серпні 2022 року позивач змінив місце фактичного проживання на м. Одеса.

Рішенням від 20.10.2022 №355 міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради позивачу було надано дозвіл на відкриття поточного рахунку із спеціальним режимом використання у відділенні "Ощадбанк" за місцем перебування на обліку в базі даних.

Згідно із витягом із розпорядження голови Київської районної адміністрації Одеської міської ради від 02.09.2022 №254-01р "Про взяття на квартирний облік, та зняття з обліку громадян, внесення змін до облікових справ за місцем їх проживання та реєстрації при районній адміністрації" ОСОБА_1 взято на квартирний облік за місцем перебування внутрішньо переміщеної особи на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб при Київській районній адміністрації, із складом сім`ї - 4 особи. Підставою для взяття на квартирний облік зазначено статус внутрішньо переміщеної особи з числа осіб з інвалідністю внаслідок війни.

Враховуючи зазначене, а також й те, що з серпня 2022 року позивач фактично мешкає у м. Одесі, 08.12.2022 ОСОБА_1 було подано заяву до департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради про проведення перерахунку грошової компенсації, яка була виплачена йому у грудні 2021 року не в повному обсязі, а саме без врахування витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, та про виплату суми доплати до перерахованого комісією розміру грошової компенсації у зв`язку зі зміною опосередкованої вартості спорудження 1 кв.м загальної площі житла, згідно з наказом Міністерства розвитку громад, території та інфраструктури України від 17.11.2022 № 214 "Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розраховані станом на 01 жовтня 2022 року)" (чинного на момент звернення позивача із цією заявою).

У відповідь на вказану заяву позивача департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради своїм листом від 13.12.2022 повідомив позивача, що Порядком виплати грошової компенсації № 280 визначено вичерпний перелік повноважень міської комісії в частині прийняття рішень за заявами внутрішньо переміщених осіб, які перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії, та яким вже виплачена грошова компенсація за належні для отримання жилі приміщення, серед яких повноваження щодо перерахунку виплаченої грошової компенсації таким особам відсутні.

Посилаючись на вищевказану відповідь, позивач у грудні 2022 року звернувся до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради, який своїм листом від 23.12.2022 №56.1-280 повідомив позивача, що внаслідок бойових дій, які відбувались на території м. Маріуполя, приміщення департаменту разом із його документацією знищено, з огляду на що здійснення своїх повноважень комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) щодо призначення грошової компенсації наразі унеможливлено. Додатково зазначено, що для вирішення вказаного питання позивачу необхідно звернутися до органів соціального захисту за фактичним місцем мешкання на підконтрольній Україні території.

Листом департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 10.02.2023 № К-0123-50-1.8-350 позивача було повідомлено, що з метою врегулювання його питання щодо перерахунку грошової компенсації державним органом було направлено до департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради звернення позивача для прийняття рішення комісією після відновлення її роботи. Додатково департамент зазначив, що ним також направлено запит до Міністерства у справах ветеранів України (далі - Мінветеранів) стосовно механізму проведення перерахунку розміру грошової компенсації позивачу.

Згідно із листом Мінветеранів від 06.03.2023 № 1824/4/4.2.2-23, надісланим у відповідь на вищезгаданий інформаційний запит Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, отримана позивачем сума грошової компенсації 30.12.2021 була розрахована відповідно до наказу Мінрегіонів від 10.09.2021 з опосередкованою вартістю житла у розмірі 15 261, 00 грн. Разом з тим, наказом Мінрегіонів від 16.12.2021 №337 були затверджені нові показники опосередкованої вартості споруддення житла, які склали для Донецької області вже інший показник, а саме - 15 887, 00 грн. Оскільки на дату внесення змін показників опосередкованої вартості згідно з наказом №337 позивачу ще не було виплачено грошову компенсацію, то її розмір підлягав перерахунку за новим показником опосередкованої вартості, який був встановлений наказом Мінрегіону від 16.12.2021 №337.

Також у вказаному листі від 06.03.2023 № 1824/4/4.2.2-23 було зазначено, що якщо попередньо неможливо встановити розмір коштів, який необхідний для оформлення права власності на житло, то розмір таких витрат під час перерахунку розміру грошової компенсації може становити не більше 3% розміру грошової компенсації.

Окрім того, Мінветеранів у своєму листі від 06.03.2023 № 1824/4/4.2.2-23 зазначило, що згідно з внесеними змінами до Порядку забезпечення житлом № 280 уповноважений орган протягом десяти робочих днів з дня прийняття заяви про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, яка включена до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, вносить до комісії подання про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії. Комісія протягом п`яти робочих днів з дати надходження подання органу соціального захисту населення чи уповноваженого органу приймає рішення щодо призначення (відмови в призначенні/виплаті) грошової компенсації, перегляду рішення, скасування попереднього рішення, надання дозволу на відкриття спеціального рахунка в уповноваженому банку за місцем перебування внутрішньо переміщеної особи на обліку в базі даних, виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, внутрішньо переміщеній особі яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові дії, за місцем перебування на обліку в базі даних. Разом з тим, Мінветеранів у вказаному листі підкреслило, що для здійснення перерахунку розміру грошової компенсації, яка виплачена внутрішньо переміщеній особі не у повному обсязі на території, де ведуться бойові дії, надається рішення комісії про призначення внутрішньо переміщеній особі грошової компенсації (витягу з протоколу засідання комісії) за попереднім місцем проживання, а також про перегляд рішення про призначення грошового компенсації у зв`язку зі зміною показників опосередкованої вартості спорудження житла згідно з наказом № 337.

Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації листом від 22.03.2023 на підставі роз`яснень Мінветеранів від 06.03.2023 № 1824/4/4.2.2-23 направив доручення департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради щодо вжиття заходів із перерахування розміру призначеної позивачу грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення із належним показником опосередкованої вартості.

В той же час, департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради листом від 31.03.2023 №56.1-191, посилаючись на внесення 24.03.2023 постановою Кабінету Міністрів України № 263 "Деякі питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 № 280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України", зазначив про те, що перегляд рішення про призначення грошової компенсації за нововиявленими обставинами здійснюється органом соціального захисту населення за місцем перебування заявника на обліку в базі даних. Через зміну позивачем місця проживання рекомендовано ОСОБА_1 задля вирішення його питання звернутися до органу соціального захисту населення за місцем фактичного місцезнаходження.

Враховуючи вищезазначене, позивачем 18.04.2023 було подано заяву (із пакетом необхідних документів) за місцем фактичного проживання до управління соціального захисту населення в Київському районі м. Одеси департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, у якій ОСОБА_1 просив комісію відповідно до абз. 20 пункту 5, абз. 8 пункту 17 Порядку виплати грошової компенсації №280, провести йому перерахунок грошової компенсації у зв`язку зі зміною опосередкованої вартості спорудження 1 кв.м загальної площі житла згідно із наказом Міністерства розвитку громад, території та інфраструктури України від 09.03.2023 № 139 (чинного на час звернення із зазначеною заявою), та з урахування витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів; виплатити йому суму доплати до перерахованої раніше не в повному обсязі грошової компенсації, з огляду на що прийняти відповідне рішення, оскільки грошова компенсація виплачена не в повному обсязі, а житло на час звернення ним не придбане.

01.05.2023 управлінням соціального захисту населення в Київському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради було оформлене подання №16.01-05/1859 (із пакетом документів до нього) та направлено на розгляд комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради задля проведення перерахунку грошової компенсації за зазначеними позивачем у заяві від 18.04.2023 підставами, за його місцем перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб.

Також, департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради своїм листом від 04.05.2023 № 02-27/894 звернувся за роз`ясненнями до Міністерства у справах ветеранів України щодо заяви позивача. У відповідь Мінветеранів надіслало департаменту лист від 16.05.2023, у якому зазначило, що оскільки на дату внесення змін показників опосередкованої вартості згідно з наказом №337 позивачу не було виплачено грошову компенсацію, то її розмір підлягав перерахунку за новим показником опосередкованої вартості, який був встановлений наказом від 16.12.2021 № 337. Крім того, Мінветеранів зазначило, що виходячи з норм Порядку виплати грошової компенсації №280, прийняття рішення про виплату внутрішньо перемішеній особі, яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові дії, грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не у повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, за місцем перебування на обліку в базі даних та визначення розміру грошової компенсації, належить виключно до повноважень комісії щодо розгляду заяв про призначення грошової компенсації. При цьому, якщо під час призначення грошової компенсації її розмір визначено без урахування витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, за заявою заявника комісія щодо розгляду заяв про призначення грошової компенсації наділена повноваженнями щодо перегляду рішення за цими обставинами.

Водночас, у вищевказаному листі від 04.05.2023 № 02-27/894 було зауважено, що згідно із пунктом 26 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів Української РСР і Української республіканської ради професійних спілок від 11.12.1984 №470, громадяни знімаються з квартирного обліку у випадку одноразового отримання від органів державної влади або органів місцевого самоврядування грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення. У зв`язку з цим, Мінветеранів наголосило, що доцільно з`ясувати чи перебуває позивач на квартирному обліку у виконавчому комітеті Маріупольської міської ради, а також необхідно з`ясувати правові підстави взяття його на квартирний облік згідно з розпорядженням голови Київської районної адміністрації Одеської міської ради від 02.09.2022 №254-01р.

Рішенням міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради від 16.06.2023 №470 було відмовлено в задоволенні вимог позивача щодо перерахунку грошової компенсації, які були викладені у заяві від 18.04.2023 №160103/1431.

Не погоджуючись із вказаним рішенням комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради, вважаючи його необґрунтованим та протиправним, ОСОБА_2 звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що оскаржуване рішення міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради від 16.06.2023 №394 є невмотивованим, необґрунтованим та таким, що не враховує всі фактичні обставини, які існували на час прийняття спірного рішення, а тому воно підлягає скасуванню. На підставі вказаного, суд першої інстанції вважав за необхідне для належного захисту прав та інтересів позивача зобов`язати саме міську комісію з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.04.2023 щодо перерахунку грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та прийняти відповідне рішення у відповідності із процедурою, передбаченою чинним законодавством, та з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

9. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив із того, що міська комісія з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради, приймаючи оскаржуване рішення, діяла в межах та на підставі діючих норм законодавства України, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1, оскільки Порядком виплати грошової компенсації №280 не передбачено перерахунок виплаченої суми компенсації з урахуванням зміни опосередкованої вартості спорудження житла у разі виплати особі повної суми обчисленої грошової компенсації раніше.

Окрім того, суд апеляційної інстанції зазначив, що позивач не надав суду доказів понесення витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів у розмірі 3 відсотків від розміру грошової компенсації, а тому здійснення розрахунку таких витрат, виходячи з 3 відсотків розміру грошової компенсації, є необґрунтованим.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. Касаційна скарга позивача мотивована, зокрема тим, що в порушення пунктів 16, 17 Порядку виплати грошової компенсації №280 відповідачем при виплаті 30.12.2021 йому грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для нього як внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність, не було проведено автоматичного перерахунку розміру такої грошової компенсації у зв`язку із затвердженням Міністерством розвитку громад та територій України наказом від 16.12.2021 № 337 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України" показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами. При цьому, позивач вказує на відсутність висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо застосування пунктів 16, 17 Порядку виплати грошової компенсації №280 у контексті питання про те, чи вважається передбачена зазначеною постановою компенсація "виплаченою у повному обсязі", якщо на момент виплати внутрішньо переміщеній особі нарахованого її розміру він не був перерахований у зв`язку із затвердженням Міністерством розвитку громад, території та інфраструктури України нового (підвищеного) показника опосередкованої вартості житла.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

12. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

13. За змістом статей 17, 65 Основного Закону України громадяни України, які захищають Вітчизну, незалежність та територіальну цілісність України, виконують конституційно значущі функції, тож держава повинна надавати їм і членам їхніх сімей особливий статус та забезпечувати їх додатковими гарантіями соціального захисту відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України як під час проходження служби, так і після її закінчення; щодо осіб, на яких покладено обов`язок захищати Україну, її незалежність та територіальну цілісність, та членів їхніх сімей частиною п`ятою статті 17 Конституції України встановлено особливий соціальний захист, який не обмежено умовами й рівнем, визначеними у статті 46 Основного Закону України.

14. Конституційний Суд України неодноразово висловлював низку юридичних позицій, згідно із якими: "З урахуванням встановленого Конституцією України функціонального призначення Збройних Сил України, в умовах триваючої збройної агресії Російської Федерації проти України законодавче регулювання порядку реалізації права на соціальний захист, гарантованого частиною першою статті 46 Конституції України, має здійснюватися у системному взаємозв`язку з вимогами щодо посиленого соціального захисту військовослужбовців у розумінні частини п`ятої статті 17 Основного Закону України"; "припис частини п`ятої статті 17 Конституції України чітко покладає на державу конституційний обов`язок щодо створення системи посиленої соціальної підтримки військовослужбовців і членів їхніх сімей"; "виконання державою конституційного обов`язку щодо забезпечення посиленого соціального захисту військовослужбовців, військовозобов`язаних або резервістів покликане не тільки забезпечити соціальний захист кожного з них індивідуально, а й сприяти виконанню громадянами України обов`язку щодо захисту Вітчизни - України, її суверенітету, незалежності та територіальної цілісності"; "заходи в сфері оборони держави мають бути своєчасними, послідовними та комплексними, оскільки від їх ефективного запровадження залежить стан обороноздатності України" [абзаци четвертий - сьомий підпункту 5.1 пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України (Другий сенат) від 06.04.2022 № 1-р(II)/2022].

15. Розвиваючи зазначені юридичні позиції, Конституційний Суд України у рішенні від 12.10.2022 № 7-р(II)/2022 вказав на те, що встановлений частиною п`ятою статті 17 Основного Закону України обов`язок держави забезпечити соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, поширюється як на громадян України, які безпосередньо перебувають на такій службі, так і на тих, яких звільнено з неї.

16. Тобто, на Державу покладається конституційний обов`язок посиленого соціального захисту громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, осіб, що збройно захищають суверенітет, територіальну цілісність та недоторканність України під час агресії Російської Федерації проти України, розпочатої в лютому 2014 року, а також осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності.

17. Ветерани війни з числа внутрішньо переміщених осіб залишились без житла внаслідок збройної агресії російської федерації проти України.

18. Поліпшення житлових умов ветеранів війни-переселенців є невід`ємною і найважливішою частиною соціальної політики держави.

19. Закон України від 20.10.2014 № 1706-VII "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (далі - Закон № 1706-VII) відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, встановлює гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб.

20. Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 1706-VII внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

21. Предметом спору у цій справі є рішення міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради від 16.06.2023 №394 щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 18.04.2023.

22. Частиною другою статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

23. Тож, здійснюючи основне завдання адміністративного судочинства, суд досліджує правомірність рішення суб`єкта владних повноважень на підставі відповідного законодавства, чинного на момент його прийняття (вчинення).

24. Постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 № 280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" було затверджено Порядок виплати грошової компенсації №280, який визначає умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення (далі - грошова компенсація) для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні до 1 червня 2018 р. заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов, включені у списки осіб, які користуються правом першочергового або позачергового одержання жилих приміщень, за місцем проживання відповідно до законодавства за категоріями, встановленими в пункті 2 цього Порядку (далі - квартирний облік), які були обліковані як внутрішньо переміщені особи в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб (далі - база даних) до 24 лютого 2022 р. і перебувають не менш як один рік на обліку в базі даних.

25. Відповідно до пункту 2 Порядку виплати грошової компенсації № 280 право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають внутрішньо переміщені особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні до 1 червня 2018 р. заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - внутрішньо переміщені особи), які перебувають на квартирному обліку і не менш як один рік на обліку в базі даних та які були обліковані як внутрішньо переміщені особи в базі даних до 24 лютого 2022 року.

Грошова компенсація внутрішньо переміщеним особам, призначена до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 142 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 р. № 280", виплачується в порядку та на умовах, передбачених зазначеною постановою.

Право на отримання грошової компенсації також зберігається за внутрішньо переміщеними особами, яким було призначено грошову компенсацію до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2023 р. № 263 "Деякі питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" і які після введення Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" воєнного стану перемістилися з території, яка включена до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції (далі - територія, на якій ведуться бойові дії), та відомості про яких включено до бази даних.

26. Згідно із пунктом 3 Порядку виплати грошової компенсації № 280 грошова компенсація внутрішньо переміщеним особам виплачується у повному обсязі, за винятком випадків, передбачених абзацами шостим і сьомим пункту 16 цього Порядку, в порядку черговості відповідно до дати взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та які потребують поліпшення житлових умов (далі - субвенція).


................
Перейти до повного тексту