ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 вересня 2024 року
м. Київ
cправа № 910/5997/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бакуліна С. В. головуючий (доповідач), Кролевець О.А., Студенець В.І.,
за участю секретаря судового засідання - Федорченка В.М.,
представників:
позивача - Лукомського П.В.,
відповідача - Смаляної А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Закритого акціонерного товариства "Українська будівельна компанія"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 01.05.2024 (головуючий суддя - Іоннікова І.А.., судді: Михальська Ю.Б., Тищенко А.І.) та рішення Господарського суду Київської області від 05.10.2023 (суддя Кошик А.Ю.)
у справі №910/5997/23
за позовом Закритого акціонерного товариства "Українська будівельна компанія"
до Вишневої міської ради Бучанського району Київської області
про визнання неправомірними рішення та договору,
ВСТАНОВИВ:
Згідно з розпорядженням заступника керівника апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду від 29.08.2024 №32.2-01/2019 "Щодо призначення повторного автоматизованого розподілу судової справи", у зв`язку із запланованою відпусткою судді Кібенко О.Р., проведено повторний автоматизований розподіл судової справи №910/5997/23, за результатами якого визначено наступний склад колегії суддів: Бакуліна С.В. - головуючий, Кролевець О.А., Студенець В.І.,
1.Короткий зміст позовних вимог
1.1.Закрите акціонерне товариство "Українська будівельна компанія" (далі також - ЗАТ "Українська будівельна компанія") звернулось до Господарського суду Київської області з позовом до Вишневої міської ради Бучанського району Київської області про:
- визнання неправомірним та скасування рішення Виконавчого комітету Крюківщинської сільської ради від 31.08.2017 №5/27 про укладення договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Крюківщина;
- визнання недійсним договору №77 від 01.09.2017 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села Крюківщина, укладеного між ЗАТ "Українська будівельна компанія" та Вишневою міською радою Бучанського району Київської області.
1.2.В обґрунтування протиправності рішення №5/27 та договору №77 позивач зазначив, що договір №77 укладений не із замовником будівництва, як того вимагає Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності", а із позивачем як особою, що виконує функції замовника та діє від імені замовника будівництва - Товариства з обмеженою відповідальністю "СТБУД". Отже, вказані вище обставини, за твердженням позивача, є свідченням невідповідності спірного рішення №5/27 та договору №77 вимогам законодавства, що є підставою для визнання їх незаконними та недійсними.
2.Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
2.1.Рішенням Виконавчого комітету Крюківщинської сільської ради від 31.08.2017 року №5/27 "Про укладення договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Крюківщина" на виконання статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", на підставі поданої ЗАТ "Українська будівельна компанія" заяви, залучено до пайової участі, шляхом укладення договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Крюківщина ЗАТ "Українська будівельна компанія".
2.2.01.09.2017 між Крюківщинською сільською радою та ЗАТ "Українська будівельна компанія" укладено договір №77 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Крюківщина у зв`язку із будівництвом житлового комплексу загальною площею 12 736,85 кв.м, що знаходиться за адресою вул. Балукова, 1 в с. Крюківщина.
2.3.У преамбулі вищезазначеного договору зазначено, що ЗАТ "Українська будівельна компанія" діє від імені замовника будівництва ТОВ "СТБУД" та інших учасників згідно з договором №30-4/2015 про спільну діяльність від 30.04.2015 та на підставі частини четвертої статті 1135 Цивільного кодексу України (далі - ЦК).
2.4.У зв`язку з проведенням реформи децентралізації, на підставі рішення Вишневої міської ради Бучанського району Київської області від 04.12.2020 №1-01/118-19 Вишнева міська рада є правонаступником прав та обов`язків Крюківщинської сільської ради, в тому числі за оскаржуваним договором про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села Крюківщина від 01.09.2017 №77.
2.5.Зазначаючи про те, що ЗАТ "Українська будівельна компанія" не могла бути залучена до пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Крюківщина, оскільки таке товариство не підпадає під визначення замовника через те, що не є ні власником, ні користувачем земельної ділянки, на якій здійснюється забудова, ЗАТ "Українська будівельна компанія" звернулося до господарського суду з цим позовом.
3.Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3.1.Господарський суд Київської області рішенням від 05.10.2023 у справі №910/5997/23, яке Північний апеляційний господарський суд залишив без змін постановою від 01.05.2024, у задоволенні позову відмовив повністю.
3.2.Судові рішення обґрунтовані таким:
- з огляду на зміст визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" правовідносин, замовником будівництва є особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву. Позивач належить до кола осіб, які спільно здійснюють забудову, тобто має відповідний намір і подав заяву;
- в діях відповідача відсутні ознаки неправомірності, оскільки позивач сам подав заяву та прийняв на себе функції та обов`язки замовника будівництва, що виключає наявність підстав для визнання незаконним та скасувати рішення Виконавчого комітету Крюківщинської сільської ради від 31.08.2017 №5/27 про укладення договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Крюківщина;
- обсяг повноважень позивача щодо укладення спірного договору №77 підтверджений положеннями договору №30-04/2015 про спільну діяльність від 30.04.2015, тобто повністю відповідає вимогам законодавства.
4.Короткий зміст вимог касаційної скарги та її обґрунтування. Доводи інших учасників справи
4.1.ЗАТ "Українська будівельна компанія" звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 01.05.2024 та рішення Господарського суду Київської області від 05.10.2023 у справі №910/5997/23 і ухвалити нове рішення, яким задовольнити повністю позовні вимоги.
4.2.Підставою касаційного оскарження рішень судів попередніх інстанцій у цій справі скаржник вважає наявність випадків, передбачених пунктами 3 та 4 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК), зазначаючи що:
- відсутні висновки Верховного Суду щодо питання застосування норми статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) у подібних правовідносинах, які стосуються: а) визначення правомірності прийняття органом місцевого самоврядування акта індивідуальної дії щодо укладення договору про пайову участь із третьою особою, яка не є замовником будівництва; б) визначення правомірності укладення органом місцевого самоврядування такого договору не із замовником будівництва;
- суд не дослідив зібрані у справі докази (пункт перший частини третьої статті 310 ГПК, що кореспондується з пунктом 4 частини другої статті 287 ГПК).
4.3.Вишнева міська рада подала відзив на касаційну скаргу, в якому зазначаючи про безпідставність викладених у скарзі доводів, просила залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
5.Позиція Верховного Суду
5.1.Як визначено частинами першою-третьою статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (тут і далі в редакції, чинній на час укладення оспорюваного договору), порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
5.2.Згідно з частиною п`ятою статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.
5.3.Відповідно до частини восьмої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками. У разі зміни замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму коштів, сплачених попереднім замовником відповідно до укладеного ним договору про пайову участь.
5.4.Згідно з частиною дев`ятою статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію. Істотними умовами договору є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін. Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.
5.5.Пунктом 4 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що в розумінні цього Закону замовником є фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
5.6.Отже, відповідно до визначення замовника, яке наведене у статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", та інших вищенаведених норм цього Закону, такою особою є саме та, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, та виявила бажання вступити у відносини з органом місцевого самоврядування щодо участі у розвитку інфраструктури населеного пункту у зв`язку з будівництвом конкретного об`єкту, про що подала відповідну заяву. При цьому, у наведених нормах не встановлено жодних критеріїв, яким особа, яка має намір укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, має відповідати, а органу місцевого самоврядування для укладення договору та визначення розміру пайової участі нею додаються до заявки лише документи, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками. Істотні умови договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту також не залежать від того, чи є замовник власником земельної ділянки або її орендарем, а також чи є він її забудовником чи замовником, зазначеним у дозволі на виконання будівельних робіт.
5.7.Водночас, як визначено статтею 1130 ЦК, за договором про спільну діяльність сторони (учасники) зобов`язуються спільно діяти без створення юридичної особи для досягнення певної мети, що не суперечить законові. Спільна діяльність може здійснюватися на основі об`єднання вкладів учасників (просте товариство) або без об`єднання вкладів учасників.
5.8.Згідно зі статтею 1131 ЦК договір про спільну діяльність укладається у письмовій формі. Умови договору про спільну діяльність, у тому числі координація спільних дій учасників або ведення їхніх спільних справ, правовий статус виділеного для спільної діяльності майна, покриття витрат та збитків учасників, їх участь у результатах спільних дій та інші умови визначаються за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом про окремі види спільної діяльності.