ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 вересня 2024 року
м. Київ
справа № 200/1938/23
адміністративне провадження № К/990/40983/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,
суддів: Соколова В.М., Єресько Л.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу адвоката Кириленка Андрія Володимировича, який діє в інтересах ОСОБА_1, на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 серпня 2023 року (суддя: Аляб`єв І.Г.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року (судді: Блохін А.А., Геращенко І.В., Казначеєв Е.Г.) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_6 (військова частина НОМЕР_2 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_3 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_6 (військова частина НОМЕР_2 ) (далі - відповідач), в якому просив:
визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_2 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" у розмірі 100 000,00 грн, у зв`язку з безпосередньою участю у бойових діях та забезпеченням здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в період з 10 жовтня 2022 року по 26 листопада 2022 року, з 01 січня 2023 року по 08 січня 2023 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
зобов`язати військову частину НОМЕР_2 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 збільшену додаткову грошову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" у розмірі 100 000,00 грн у зв`язку з безпосередньою участю у бойових діях та забезпеченням здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в період з 10 жовтня 2022 року по 26 листопада 2022 року, з 01 січня 2023 року по 08 січня 2023 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначив, що під час проходження військової служби, зокрема в зазначений ним період, перебуваючи у відрядженні в ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_3 ), він виконував бойові завдання на підставі бойових наказів (розпорядження), які видавалися начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_3 ). Однак, відповідач не виплатив йому збільшену додаткову грошову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" у розмірі 100 000,00 грн, у зв`язку з безпосередньою участю та у здійсненні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії з 10 жовтня 2022 року по 26 листопада 2022 року та з 07 грудня 2022 року по 08 січня 2023 року. ОСОБА_1 вказав, що позиція відповідача щодо невиплати йому додаткової винагороди у збільшеному розмірі обумовлена наказами Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392/0/81-22-АГ та від 09 грудня 2022 року №628/0/81-22-АГ. Позивач вважав, що він не може бути позбавлений підвищеної додаткової винагороди на підставі таких наказів Адміністрації Державної прикордонної служби України, оскільки вони не пройшли обов`язкову державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року відкрито провадження у справі та витребувано докази від відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_6 (військова частина НОМЕР_2 ).
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року залучено до участі у справі як другого відповідача ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_3 ).
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 04 серпня 2023 року у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду 14 листопада 2023 року рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Приймаючи таке судове рішення по суті позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанції погодилися з доводами позивача, що накази Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392/0/81-22-АГ та від 09 грудня 2022 року №628/0/81-22-АГ зачіпають соціально-економічні права свободи й законні інтереси військовослужбовців, тому вони підлягають державній реєстрації в Міністерстві юстиції України у встановленому порядку. Враховуючи відсутність факту їхньої державної реєстрації суди констатували, що такі накази Адміністрації Державної прикордонної служби України не можуть прийматися до виконання та створювати правові наслідки.
Суди попередніх інстанцій зазначили, що наказом від 26 січня 2023 року №36 Міністерство внутрішніх справ України затвердило Порядок та умови виплати на період дії воєнного стану додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, які визначають механізм виплати на період дії воєнного стану військовослужбовцям Державної прикордонної служби України додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану". Проте зауважили, що зазначений Порядок введений в дію з 01 лютого 2023 року, а тому не може бути застосований до спірних правовідносин.
З посиланням на частину шосту статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, суди попередніх інстанцій вважали застосовною до спірних правовідносин Інструкцію про порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затверджену наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18 березня 2016 року №188 (далі - Інструкція №188).
Аналізуючи приписи вказаної Інструкції №188 у взаємозв`язку з положеннями пункту 1 постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", суди в цій справі виходили з того, що обов`язковою умовою виникнення права на виплату додаткової винагороди у розмірі до 100 000,00 грн є підтвердження безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні здійсненні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах воєнний (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів.
Констатуючи, що в матеріалах справи немає належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів безпосередньої участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, його безпосереднього перебування в районах у період здійснення зазначених заходів, а також кількості днів участі у таких діях та заходах суди першої та апеляційної інстанції дійшли висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
При цьому суди першої та апеляційної інстанції не прийняли як доказ довідку військової частини НОМЕР_3 від 08 січня 2023 року №3964 про безпосередню участь ОСОБА_1 у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області: з 10 жовтня 2022 по 31 жовтня 2022 року; з 01 листопада 2022 року по 26 листопада 2022 року; з 07 грудня 2022 року по 31 грудня 2022 року; 01 січня 2023 року по 08 січня 2023 року, зазначивши, що вона не може бути належним доказом участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, його безпосереднього перебування в районах у період здійснення зазначених заходів.
Підстави касаційного оскарження та їх обґрунтування
Не погодившись з такими судовими рішеннями, адвокат Кириленко Андрій Володимирович, який діє в інтересах ОСОБА_1, звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій покликаючись на неправильне застосування судами в цій справі норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення судів першої та апеляційної інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити.
Касаційну скаргу подано з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Касаційна скарга мотивована тим, що суди в цій справі неправильно застосували норми матеріального права, за відсутності правової позиції Верховного Суду щодо питання застосування цих норм у подібних правовідносинах, а саме:
пункт 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", в цілому Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309, в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Державної прикордонної служби України та командуванням військових частин у зв`язку з невиплатою таким військовослужбовцям додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану"
пункт 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", в цілому Інструкція про порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18 березня 2016 року №188, в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень зазначеної Інструкції для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно з пунктом 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", а саме: визначення вичерпного переліку документів, обов`язкових для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди; необхідності попереднього звернення військовослужбовця із рапортом для підготовки командуванням частини усіх необхідних документів для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди; порядку підготовки та обміну необхідними для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди документами між різними військовими частинами у разі, коли військовослужбовець набув право на таку винагороду, перебуваючи у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні іншої військової частини (тобто, в особовому складі та на фінансовому утриманні якої він не перебуває);
пункт 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", в цілому накази Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" та від 09 грудня 2022 року №628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Державної прикордонної служби України у зв`язку із застосуванням положень зазначених наказів для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно з пунктом 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".
Скаржник уважає, що суди попередніх інстанцій зробили правильний висновок, що здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів є підставою для виплати 100 000,00 грн, проте посилаючись на Інструкцію №188, в якій перераховані документальні підстави для такої виплати, дійшли помилкового висновку про відсутність у позивача права на отримання спірної додаткової винагороди. Скаржник вважає, що єдиним нормативно-правовим актом для регулювання виплати додаткової винагороди на період дії воєнного стану є постанова Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".
Крім цього скаржник вказує на помилковість висновку судів попередніх інстанцій про те, що позивач не має права на виплату додаткової винагороди у розмірі до 100 000,00 грн за окреслений ним період через відсутність в матеріалах справи документального підтвердження його безпосередньої участі у бойових діях та заходах в цей період. Скаржник звертає увагу, що в матеріалах справи наявна довідка військової частини НОМЕР_3 від 08 січня 2023 року №3964, якою підтверджується його безпосередня участь у бойових діях та заходах. На переконання скаржника, певні формальні недоліки довідки про безпосередню участь у бойових діях не можуть мати наслідком невиплату позивачу підвищеної до 100 000 грн додаткової винагороди.
Позиція інших учасників справи
Військова частина НОМЕР_2 подала відзив на касаційну скаргу, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
Військова частина НОМЕР_3 правом подати відзив на касаційну скаргу не скористалася.
Рух касаційної скарги
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду 18 грудня 2023 року (судді: Загороднюк А.Г., Соколов В.М., Єресько Л.О.) відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Кириленка Андрія Володимировича на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 серпня 2023 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року у справі №200/1938/23 за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_6 (військова частина НОМЕР_2 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Верховного Суду (суддя: Загороднюк А.Г.) від 04 вересня 2024 року призначено справу до розгляду.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_3, є громадянином України, що підтверджено паспортом ID НОМЕР_4, позивач є учасником бойових дій (посвідчення серії НОМЕР_5, видане 13 грудня 2018 року).
Відповідно до довідки про відрядження військовослужбовця військової частини НОМЕР_2 від 23 червня 2023 року №12/1328 у період з 09 жовтня 2022 року по 09 січня 2023 року ОСОБА_1 перебував у відрядженні в ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відповідно до бойових розпоряджень начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 19 вересня 2022 року №276/гриф (скасоване), від 25 вересня 2022 року №1348/гриф (скасоване) та від 25 жовтня 2022 року №1697/гриф позивач у складі ІНФОРМАЦІЯ_7 (військова частина НОМЕР_2 ) приступив до виконання завдань в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Керівництвом ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_3 ) під час перебування позивача у відрядженні було прийнято наступні документи:
витяг з рапорту заступника начальника загону - коменданта НОМЕР_6 комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_7 підполковника ОСОБА_2 від 01 листопада 2022 року №1461 стосовно сержанта ОСОБА_1 (такий рапорт був відправлений до ІНФОРМАЦІЯ_7 супровідним листом від 03 листопада 2022 року №22/4235-22-Вих);
витяг з рапорту заступника начальника загону - коменданта НОМЕР_6 комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_7 підполковника ОСОБА_2 від 01 листопада 2022 року №1464 стосовно сержанта ОСОБА_1 (такий рапорт був відправлений до ІНФОРМАЦІЯ_7 супровідним листом від 08 листопада 2022 року №22/4314-22-Вих);
витяг з рапорту заступника начальника загону - коменданта НОМЕР_6 комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_7 підполковника ОСОБА_2 від 01 грудня 2022 року №1888 стосовно сержанта ОСОБА_1 (такий рапорт був відправлений до ІНФОРМАЦІЯ_7 супровідним листом від 02 грудня 2022 року №22/4910-22-Вих);
витяг з рапорту заступника начальника загону - коменданта НОМЕР_6 комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_7 підполковника ОСОБА_2 від 01 грудня 2022 року №1890 стосовно сержанта сержанта ОСОБА_1 (такий рапорт був відправлений до ІНФОРМАЦІЯ_7 супровідним листом від 02 грудня 2022 року №22/4910-22-Вих);
витяг з рапорту заступника начальника загону - коменданта НОМЕР_6 комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_7 підполковника ОСОБА_2 від 22 грудня 2022 року №2188 стосовно сержанта сержанта ОСОБА_1 (такий рапорт надійшов до управління ІНФОРМАЦІЯ_1 згідно рапорту першого заступника начальника загону - коменданта прикордонної комендатури ІНФОРМАЦІЯ_4 від 22 грудня 2022 року №2189 (№5583-22-Вх від 23 грудня 2022 року) та був відправлений до ІНФОРМАЦІЯ_7 супровідним листом від 26 грудня 2022 року №22/5474-22-Вих);
витяг з довідки про військовослужбовців військової частини НОМЕР_2, які брали участь у бойових діях або заходах за грудень 2022 року у складі військової частини НОМЕР_3 стосовно сержанта ОСОБА_1 (таку довідку було відправлено до ІНФОРМАЦІЯ_7 супровідним листом від 03 січня 2022 року №22/64-23-Вих).
03 січня 2023 року ІНФОРМАЦІЯ_5 звернувся з листом №22/64-23 до ІНФОРМАЦІЯ_6, в якому надав інформацію щодо військовослужбовців військової частини НОМЕР_2, які брали участь у бойових діях або заходах за грудень 2022 року у складі військової частини НОМЕР_3 .
Згідно з архівною відомістю ОСОБА_1 №12398 за січень 2022 року - грудень 2023 року, позивачу було нараховано додаткову винагороду відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" в наступних розмірах:
(30 000 грн) - березень 2022 року - 29 550,69 грн, квітень 2022 року- 5 806,45 грн, з травня 2022 року по вересень 2022 року - 30 000 грн, жовтень 2022 року - 20 000 грн, листопад 2022 року - 30 000 грн, грудень 2022 року - 50 193,55 грн;
(70 000 грн) - квітень 2022 року - 82 500 грн, травень 2022 року - липень 2022 року - 70 000 грн; серпень 2022 року - 22 580,65 грн.
Згідно з архівною відомістю ОСОБА_1 №12398 за січень 2023 року - травень 2023 року, позивач у період з лютого 2023 року по травень 2023 року було нараховано додаткову винагороду за постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (30000 грн) в розмірі 30 000 грн щомісячно, а у січні 2023 року додаткову винагороду (70 000 грн) - 56 451,61 грн.
23 березня 2023 року представник позивача звернувся до Адміністрації державної прикордонної служби України із заявою про нарахування та виплату ОСОБА_1 додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" у розмірі до 100000,00 грн за періоди з 10 жовтня 2022 року по 26 листопада 2022 року та з 07 грудня 2022 року по 08 січня 2023 року.
Військовою частиною НОМЕР_2 розглянуто переслану Адміністрацією державної прикордонної служби України за належністю заяву представника позивача та листом від 14 квітня 2023 року №21-2985 повідомлено, що ОСОБА_1 не вносили в наказ про збільшення розміру виплати додаткової винагороди до 100 000,00 грн за жовтень, листопад 2022 року та за період з 01 січня 2023 року по 08 січня 2023 року, оскільки він перебував у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні начальника ІНФОРМАЦІЯ_8. Під час нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди до 100 000,00 грн застосовується пункт 11 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392/0/81-22-АГ, який визначає, що інформація про військовослужбовців, відряджених з інших органів та підрозділів Держприкордонслужби, дні їх безпосередньої участі у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, подаються начальниками органів Держприкордонслужби (органів військового управління (штабів угрупувань військ (сил) або штабів тактичних груп), включених до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, до 5 числа щомісячно (у поточному місяці за попередній) в органи, в яких ці військовослужбовці проходять службу, за формою, наведеною у додатку №2 до цього наказу. Проте ІНФОРМАЦІЯ_1 підтверджуючі документи для здійснення відповідних виплат до ІНФОРМАЦІЯ_6 не надавалися, у зв`язку з чим немає підстав для внесення військовослужбовця в наказ про збільшення розміру виплати додаткової винагороди до 100000,00 грн. Одночасно звернуто увагу, що ОСОБА_1 виплачено додаткову винагороду за грудень 2022 року, оскільки за цей місяць від начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 надійшла довідка встановленого зразка. Також зазначено, що довідка від 08 січня 2023 року №3964 про безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічи і стримуванні військової агресії в Чернігівській області не відповідає формі, передбаченої пунктом 2 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізації вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168"
Відповідно до довідки військової частини НОМЕР_3 від 08 січня 2023 року №3964, виданої на підставі бойового наказу Адміністрації державної прикордонної служби України №165 (гриф) від 16 вересня 2022 року, ОСОБА_1 проходив військову службу в військовій частині НОМЕР_3, в тому числі брав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічи і стримуванні військової агресії в Чернігівській області у наступні періоди: з 10 жовтня 2022 року по 31 жовтня 2022 року; з 01 листопада 2022 року по 26 листопада 2022 року; з 07 грудня 2022 року по 31 грудня 2022 року; з 01 січня 2023 року по 08 січня 2023 року.
В матеріалах справи також міститься лист начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 29 листопада 2022 року №22/4820-22-Вих, надісланий начальнику ІНФОРМАЦІЯ_7 у відповідь на його лист від 25 листопада 2022 року №22/2811-22-Вих, в якому зазначено, що підрозділи Держприкордонслужби, що знаходяться в межах Чернігівської та Сумської областей, не виконують бойові завдання на лінії зіткнення і тому підпункт 7 пункту 2 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" не застосовується.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ
За змістом частини першої статті 6 Закону України від 03 квітня 2003 року №661-IV "Про Державну прикордонну службу України" (далі - Закон №661-IV) Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення.
Відповідно до частини першої статті 14 Закону №661-IV до особового складу Державної прикордонної служби України входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.
Статтею 16 Закону №661-IV визначено, що умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-ХІІ), дія якого, в силу приписів пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону, поширюється в тому числі на військовослужбовців правоохоронних органів спеціального призначення, держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
У частині другій статті 9 Закону №2011-XII установлено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Згідно з абзацами першим і другим частини четвертої статті 9 цього Закону грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 року у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні постановлено ввести воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Строк дії воєнного стану в Україні був продовжений з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб згідно з Указом Президента від 14 березня 2022 року №133/2022, надалі іншими Указами цей строк продовжений до сьогоднішнього дня.
Одночасно із введенням воєнного стану, з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до частини другої статті 102, пунктів 1, 17, 20 частини першої статті 106 Конституції України, Указом Президента України №69/2022 постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію. Цим же Указом надано доручення Кабінету Міністрів України забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.
На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року №64 "Про введення воєнного стану в Україні" та від 24 лютого 2022 року №69 "Про загальну мобілізацію" Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова №168).
Пунктом 1 цієї постанови визначено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).