1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 вересня 2024 року

м. Київ

справа № 200/635/23

провадження № К/990/36187/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Жука А. В., Радишевської О. Р.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Мандрика Владислава Володимировича на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року, ухваленого у складі головуючого судді Волгіної Н. П., та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2023 року, прийнятої у складі колегії суддів: головуючого судді - Блохіна А. А., суддів: Компанієць І. Д., Сіваченко І. В.

І. Суть спору

1. У лютому 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1, в якому просить:

1.1. визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати позивачу додаткової винагороди відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року № 168 (далі - Постанова № 168) у розмірі до 100 000,00 грн, починаючи з 26 вересня 2022 року по 30 листопада 2022 року, пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів;

1.2. зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити позивачу додаткову винагороду, передбачену Постановою № 168 у розмірі до 100 000,00 грн починаючи з 26 вересня 2022 року по 30 листопада 2022 року, пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.

2. На обґрунтування заявлених позовних вимог вказує, що він набув право на отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 000,00 грн відповідно до Постанови № 168 у зв`язку з безпосередньою участю у бойових діях або забезпечуванні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, оскільки фактично виконував бойові завдання на підставі бойових розпоряджень (наказів), перебуваючи у службовому відрядженні.

Стверджує, що наказ Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - Адміністрація Держприкордонслужби) від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" (далі - Наказ від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ) не є тим нормативним актом, на підставі якого можна позбавити (обмежити) право на додаткову винагороду, передбачену Постановою № 168.

Вважаючи бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати додаткової винагороди відповідно до пункту 1 Постанови № 168 неправомірною, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. ОСОБА_1, є громадянином України, є учасником бойових дій згідно з посвідченням серії НОМЕР_2, проходить службу у НОМЕР_3 прикордонному загоні Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_1 ).

4. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 полковника ОСОБА_2 від 07 вересня 2017 року № 311-ос по особовому складу сержанта ОСОБА_1, який наказом Голови Державної прикордонної служби України від 17 серпня 2017 року № 847-ос зарахований у розпорядження начальника НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України та прибув 07 вересня 2017 року для подальшого проходження військової служби з ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_1 ), з 7 вересня 2017 року призначено інспектором прикордонної служби 3 категорії - дозиметристом 4 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_3 " ІІ категорії (тип А) оперативно-бойової прикордонної комендатури. Наказ видано на підставі наказу Голови Державної прикордонної служби України від 17 серпня 2017 року № 847-ос та припису від 05 травня 2017 року № 30/106.

5. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 полковника ОСОБА_3 від 30 травня 2019 року № 188-ос, старшину ОСОБА_1 призначено інспектором прикордонної служби 2 категорії 2 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_3 " ІІ категорії (тим А) оперативно-бойової прикордонної комендатури " ІНФОРМАЦІЯ_5 ", звільнено з посади інспектора прикордонної служби 3 категорії - дозиметриста 4 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_3 " ІІ категорії (тип А) оперативно-бойової прикордонної комендатури " ІНФОРМАЦІЯ_5 " згідно з підпунктом 4 пункту 93 Положення про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України, затвердженого Указом Президента України від 29 грудня 2009 року № 1115/2009 (далі - Положення) (на вишу посаду - у порядку просування по службі). Підстава видання наказу - протокол засідання атестаційної комісії від 17 травня 2019 року № 13.

6. Згідно з наказом начальника НОМЕР_3 прикордонного загону ІНФОРМАЦІЯ_6 полковника ОСОБА_3 від 04 квітня 2020 року № 113-ос прапорщика ОСОБА_1 призначено інспектором прикордонної служби 2 категорії 2 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_3 " І категорії (тип Б), звільнивши його з посади інспектора прикордонної служби 2 категорії 2 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_3 " ІІ категорії (тип А) оперативно-бойової прикордонної комендатури " ІНФОРМАЦІЯ_5 " згідно з підпунктом 5 пункту 93 Положення (на рівну посаду - у зв`язку зі скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - за рішенням відповідного начальника). Наказ видано на підставі Директиви Адміністрації Державної прикордонної служби України від 10 січня 2020 року № 8-дск та рішення атестаційної комісії (протокол від 13 березня 2020 року № 5).

7. Відповідно до наказу начальника НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України полковника ОСОБА_4 від 13 липня 2021 року № 267-ос прапорщику ОСОБА_1 присвоєно військове звання у порядку переатестації. Наказ видано на підставі Директиви Адміністрації Державної прикордонної служби України від 29 квітня 2021 року № 57-дск "Про переведення на новий штат органу охорони державного кордону Державної прикордонної служби України", атестації до присвоєння військового звання від 23 червня 2021 року та рішення атестаційної комісії (протокол від 23 червня 2021 року № 9).

8. Наказом начальника НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України полковника ОСОБА_5 від 09 вересня 2022 року № 372-ос штаб-сержанта ОСОБА_1 призначено інспектором прикордонної служби вищої категорії - начальником 4 відділення інспекторів прикордонної служби першої прикордонної застави відділу прикордонної служби № 2, звільнивши його з посади інспектора прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_3 " (тип Б), згідно з пунктом 310 Положення (призначення військовослужбовців на вищі, рівні та нижчі (не більше ніж один ступінь) посади у воєнний час здійснюється без згоди цих військовослужбовців). Наказ видано на підставі наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 19 серпня 2022 року № 83-дск.

9. На підставі бойового наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року № 165 гриф, штаб-сержанта ОСОБА_1 у складі другого відділу прикордонної служби НОМЕР_3 прикордонного загону (військова частина НОМЕР_1 ) направлено в оперативне підпорядкування ІНФОРМАЦІЯ_7 (Військова частина НОМЕР_4 ), де позивач у спірний період проходив (та проходить) військову службу на території Чернігівської області. Відповідно до бойових розпоряджень начальника ІНФОРМАЦІЯ_7 від 19 вересня 2022 року № 276/гриф (скасоване), від 25 вересня 2022 року № 1348/гриф (скасоване) та від 25 жовтня 2022 року № 1697/дск штаб-сержант ОСОБА_1 у складі 2 відділу прикордонної служби НОМЕР_3 прикордонного загону по теперішній час виконує завдання в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_7 .

10. Копії відповідних бойових наказів або витягів з них, а також наказів про відрядження позивача до ІНФОРМАЦІЯ_7 та інших документів щодо проходження позивачем служби у ІНФОРМАЦІЯ_7, - суду не надано.

11. Згідно з довідкою від 31 липня 2023 року № 5248, виданою командиром Військової частини НОМЕР_4 полковником ОСОБА_6, штаб-сержант ОСОБА_1 брав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області: з 27 по 30 вересня 2022 року, з 01 по 31 жовтня 2022 року, з 01 по 9 листопада 2022 року, з 15 листопада по 30 листопада 2022 року, з 01 грудня 2022 року по 31 грудня 2022 року, з 01 січня 2023 року по 7 січня 2023 року; підстава: бойовий наказ Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року № 165 гриф.

12. Разом із цим згідно з письмовими поясненнями начальника ІНФОРМАЦІЯ_7 (Військова частина НОМЕР_4 ) полковника ОСОБА_7, інформація відповідно до вимог п. 2 п.п. 1-8 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року № 392 "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України 28 лютого 2022 року № 168" у НОМЕР_5 прикордонного загону відсутня. Зазначено також, що рапорти, які надходили до ІНФОРМАЦІЯ_7 від керівництва 2 відділу прикордонної служби НОМЕР_3 прикордонного загону щодо виплати додаткової винагороди, були направлені до НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України для вжиття заходів в межах компетенції. Відповідно до розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 17 квітня 2022 року № 21-1215-2022 "Щодо однакового трактування положень" збільшення додаткової винагороди до 100 000,00 грн (із розрахунку на місяць) здійснюється військовослужбовцям, які у районах ведення бойових дій здійснюють охорону і оборону Державної прикордонної служби України, […] а також виконують бойові (спеціальні) завдання на бойових позиціях, блокпостах, збільшення додаткової винагороди визначається безпосереднього виконання бойових завдань з відбиття атак (вогневого ураження, бойового контакту з ворогом), збройного нападу на об`єкти, які охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення (вогневого ураження), у т.ч. перебування безпосередньо цих об`єктів під бомбардуванням, артилерійським, ракетними обстрілами. Зауважено, що підтверджуючі документи щодо прийняття ОСОБА_1 безпосередньої участі (в сукупності) у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, у період здійснення зазначених дій або заходів до ІНФОРМАЦІЯ_7 від прикордонної період 27 вересня 2022 року по 07 січня 2023 року не надходили.

13. Наказами начальника НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 02 жовтня 2022 року № 397-ОС, від 03 листопада 2022 року № 456-ОС, від 02 грудня 2022 року № 503-ОС військовослужбовцям НОМЕР_3 прикордонного загону, зазначених у додатках до цих наказів, визначено виплатити додаткову винагороду з розрахунку 30 000,00 грн на місяць пропорційно часу виконання відповідно до законодавства України обов`язків військової служби згідно додатку 1, окрім військовослужбовців зазначених у додатку 4 цього наказу.

14. Як вбачається з витягів із додатків 1 до вказаних наказів, штаб-сержанту ОСОБА_1 за періоди: з 01 вересня 2022 року по 30 вересня 2022 року визначено нарахувати та виплатити додаткову винагороду в розмірі 30 000,00 грн, з 01 жовтня по 31 жовтня 2022 року - в розмірі 30 000,00 грн, з 01 листопада по 9 листопада, з 15 по 30 листопада 2022 року - в розмірі 25 000,00 (9 000,00 грн та 16 000,00 грн відповідно).

15. Відповідно до архівної відомості за період з січня 2022 року по грудень 2022 року позивачу нараховувалась та виплачувалась додаткова грошова винагорода, передбачена Постановою № 168, виходячи з щомісячного розміру 30 000,00 грн додаткової винагороди: за вересень 2022 року - 30 000,00 грн, за жовтень 2022 року - 30 000,00 грн, за листопад - 30 000,00 грн.

16. 25 листопада 2022 року (вих. № 22/2811-22-Вих) в.о. начальника НОМЕР_3 прикордонного загону підполковник ОСОБА_8 звертався до керівництва ІНФОРМАЦІЯ_7 із листом, в якому просив надати інформацію щодо відряджених військовослужбовців Військової частини НОМЕР_1 про їх безпосередню участь у бойових діях або заходах, за встановленою формою (у виді довідок) визначених наказом № 392-АГ, для нарахування і виплат підвищеної додаткової винагороди.

17. Листом від 29 листопада 2022 року за підписом начальника ІНФОРМАЦІЯ_8 ОСОБА_7, відповідача повідомлено, що підрозділи, які знаходяться в Чернігівській та в Сумській областях, не виконують бойові завдання на лінії бойового зіткнення і тому пп. 7 п. 2 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби від 30 липня 2022 року № 392-АГ від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ на реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 не застосовується. Також у листі зазначено, що відповідно до розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 17 квітня 2022 року № 21-1215-2022 "Щодо однакового трактування положень" збільшена додаткової винагороди до 100 000,00 грн (із розрахунку на місяць) здійснюється військовослужбовцям, які у разі ведення бойових завдань здійснюють охорону і оборону об`єктів Державної прикордонної служби України, а також виконують бойові (спеціальні) завдання на бойових позиціях, блокпостах, збільшення додаткової винагороди визначається лише за дні безпосереднього виконання бойових завдань з відбиття атак (вогневого ураження, бойового контакти уз ворогом), збройного нападу на об`єкти, які охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення (вогневого ураження), у т.ч. перебування безпосередньо цих об`єктів під бомбардуванням, артилерійським, ракетними обстрілами. У зв`язку з вищевикладеним, довідки про військовослужбовців Військової частини НОМЕР_1, які брали участь у бойових діях або заходах за вересень та жовтень 2022 року у складі військової частини НОМЕР_4, не опрацьовувались. Вказано, що на адресу НОМЕР_3 прикордонного загону були направлені копії рапортів щодо виплати додаткової винагороди військовослужбовцям НОМЕР_3 прикордонного загону за вересень та жовтень 2022 року для прийняття правового рішення.

18. 09 грудня 2022 року представник позивача звернувся із адвокатськими запитами до Військової частини НОМЕР_6 та Військової частини НОМЕР_7, в яких просив: надати обґрунтовану відповідь щодо підстав і причин не нарахування та не виплати військовослужбовцю ОСОБА_1 щомісячної доплати у вигляді додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28 лютого 2022 року, за його безпосередню участь у бойових діях у період з вересня по день звернення із запитом, також просив надати довідку про грошове забезпечення (додаткові виплати, компенсації) за період з 24 лютого 2022 року по день звернення із запитом, довідку про безпосередню участь військовослужбовця ОСОБА_1 в бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, інформацію щодо можливого дисциплінарного провадження (кримінального провадження, службового розслідування тощо, притягнення до адміністративної відповідальності) відносно ОСОБА_1 з наданням копій документів (наказів, актів, висновків тощо) цього провадження (розслідування).

19. У відповідь на зазначений адвокатський запит відповідач листом (вих. № 21-385-22) від 21 грудня 2022 року повідомив, що відповідно до пункту 2-1 Постанови № 168 порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів. На виконання Постанови № 168 Адміністрацією Державної прикордонної служби України було видано наказ від 30 липня 2022 року № 392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168", який застосовувався з 01 серпня 2022 року до 30 листопада 2022 року, пунктами 2 та 3 якого визначено заходи, які відносяться до безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії під час перебування безпосередньо в районах ведення бойових дій у період здійснення зазначених заходів, а пункт 4 наказу визначає сукупність інформації у документах, які підтверджують виконання заходів, передбачених пунктами 2, 3 цього наказу. Штаб-сержант ОСОБА_1 з 11 липня 2022 року відряджений до НОМЕР_8 прикордонного загону та в подальшому 27 вересня 2022 року продовжив відрядження на ділянці ІНФОРМАЦІЯ_7 . Пункт 5 наказу 392-АГ визначає, що для військовослужбовців, відряджених до органів військового управління Держприкордонслужби, окрім документів, зазначених у пункті 4 цього наказу, безпосередня участь у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, додаткового підтверджується довідкою за формою, наведеною у додатку 1 до цього наказу, що видається начальником органу Держприкордонслужби, який веде (вів) бойові дії та до якого для виконання завдань відряджені військовослужбовці, із зазначення періоду (кількості днів) такої участі. В період з 27 вересня 2022 року по день надання відповідачі на адвокатський запит підвищена додаткова винагорода не нараховувалась та не виплачувалась, оскільки начальником ІНФОРМАЦІЯ_7 не надавалась інформація про дні безпосередньої участі штаб-сержанта ОСОБА_1 у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 наказу № 392-АГ, за формою, наведеною у додатку 2 до наказу № 392-АГ. Зазначено, що у відповідь на запит відповідача від начальника НОМЕР_5 прикордонного загону надійшов лист від 04 грудня 2022 року, в якому зазначено, що підтверджуючої інформації відповідно до вимог п. 2, пп. 1-2 наказу № 392-АГ немає. Отже, відсутні підстави для внесення штаб-сержанта ОСОБА_1 в наказ про виплати додаткової винагороди в розмірі до 100 000,00 грн за період з 27 вересня 2022 року по день надання відповіді. Також зазначено, що довідка про безпосередню участь штаб-сержанта ОСОБА_1 в бойових діях або забезпечені заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії передбачена додатком 6 до "Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, …", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413, і видається командирами (начальниками) Військових частин (органів, підрозділів) або іншими керівниками підприємств, установ та організацій для надання особам статусу учасника бойових дій. Зазначено, що документи, передбачені пунктом 11 наказу № 392-АГ, які підтверджують безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії щодо штаб-сержанта ОСОБА_1 на адресу НОМЕР_3 прикордонного загону не надходили. Також зазначено, що інформація про кримінальні провадження, притягнення штаб-сержанта ОСОБА_1 до дисциплінарної, адміністративної, кримінальної відповідальності в НОМЕР_3 прикордонному загоні відсутня.

20. У листі ІНФОРМАЦІЯ_7 від 31 січня 2023 року (вих. № 22/621-23), направленому представникові позивача у відповідь на її адвокатський запит від 9 грудня 2022 року, зазначено, що штаб-сержант ОСОБА_1 у відповідності до бойового наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року № 165 гриф у складі 2 відділу прикордонної служби НОМЕР_3 прикордонного загону (Військова частини НОМЕР_1 ) направлений в оперативне підпорядкування ІНФОРМАЦІЯ_7 . Відповідно до бойових розпоряджень начальника ІНФОРМАЦІЯ_7 від 19 вересня 2022 року № 276/гриф (скасоване), від 25 вересня 2022 року № 1348/гриф (скасоване) та від 25 жовтня 2022 року № 1697/дск штаб-сержант ОСОБА_1 у складі 2 відділу прикордонної служби НОМЕР_3 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_1 ) приступив до виконання та по теперішній час виконує завдання в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_7 . […] Списки, передбачені додатком 2 до наказу від 30 липня 2022 року № 392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168", на адресу НОМЕР_3 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_1 ) не направлялись, так як відповідно до листа Адміністрації Державної прикордонної служби України від 17 квітня 2022 року № 21-1215-2022 "Щодо однакового трактування положень" (володільцем даного листа є Адміністрація Державної прикордонної служби України) визначено, що збільшена додаткової винагороди визначається лише за дні безпосереднього виконання бойових завдань військовослужбовцям ДПСУ з відбиття атак (вогневого ураження, бойового контакту з ворогом), збройного нападу на об`єкти, які охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення (вогневого ураження), у т.ч. перебування безпосередньо цих об`єктів під бомбардуванням, артилерійським, ракетним обстрілом. Також зазначено, що довідка про безпосередню участь в бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області штаб-сержантом ОСОБА_1 від 07 січня 2023 року № 3497 ІНФОРМАЦІЯ_7 видана керівництву 2 відділу прикордонної служби НОМЕР_3 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_1 ) в одному примірнику (мета видачі довідки у відповіді не зазначена).

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

21. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2023 року, в позові відмовлено.

22. Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що у спірний період позивач перебував у відрядженні у ІНФОРМАЦІЯ_7, а тому саме ця військова частина мала надати документи, які підтверджують участь позивача в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів. Водночас на запит вказана військова частина повідомила, що підрозділи не виконували бойові завдання на лінії бойового зіткнення.

Враховуючи, що додаткова винагорода в розмірі до 100 000,00 грн виплачується за безпосередню участь військовослужбовця в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, а не будь-яких завдань в умовах режиму воєнного часу, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для нарахування позивачу додаткової винагороди в розмірі до 100000,00 грн за вказаний період.

Крім того, суд першої інстанції зазначив, що накази Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року № 392-/0/81-22-АГ та від 09 грудня 2022 року № 628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" (далі - наказ № 628/0/81-22-АГ) є нормативними актами, які підлягали державній реєстрації в Міністерстві юстиції України у встановленому порядку. Враховуючи, що зазначені накази не є регуляторними актами у значенні Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11 вересня 2003 року № 1160-IV (далі - Закон № 1160-IV), тому суд першої інстанції дійшов висновку, що зазначені акти не можуть застосовуватися до спірних правовідносин.

Разом з цим суд першої інстанції, вказавши на приписи статті 1 Закону України "Про оборону України" від 06 грудня 1991 року № 1932-XII (далі - Закон № 1932-XII), дійшов висновку, що до спірних правовідносин має застосовуватися Інструкція про порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, яка затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18 березня 2016 року № 188 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 31 березня 2016 року за № 488/28618 (далі - Інструкція № 188).

23. Зазначена позиція підтримана Першим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

24. Представник позивача - адвокат Мандрик В. В. подав касаційну скаргу на вказані судові рішення з підстав, передбачених пунктом 3 частини четвертої, підпункту "а" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.

25. Так, скаржник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування: Так, скаржник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах, а саме: абзацу 1 пункту 1 Постанови № 168; частин першої-другої розділу І Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку з позбавленням таких військовослужбовців права на виплату їм додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 Постановою № 168, внаслідок віднесення конкретних населених пунктів, районів чи областей (де військовослужбовець бере безпосередню участь у бойових діях чи забезпечує здійснення заходів із захисту Батьківщини) саме до територій "можливих", а не "активних" бойових дій протягом спірного періоду; пункту 2-1 Постанови № 168; пунктів 2, 3, 4, 5, 6 розділу IV Інструкції № 188, в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень зазначеної Інструкції для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно з пунктом 2-1 Постанови № 168.

26. Верховний Суд ухвалою від 02 листопада 2023 року відкрив касаційне провадження за скаргою представника позивача - адвоката ОСОБА_9 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2023 року з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування

27. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

28. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

29. Частинами першою - третьою статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.

До складу грошового забезпечення входять:

посадовий оклад, оклад за військовим званням;

щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

30. Згідно з абзацами першим, другим частини четвертої статті 9 Закону № 2011-ХІІ грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

31. За змістом частини першої статті 6 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" від 03 квітня 2003 року № 661-IV (далі - Закон № 661-IV) Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону; територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону; .

32. За пунктом 1 Положення про Адміністрацію Держприкордонслужби, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 533 (далі - Положення № 533), Адміністрація Держприкордонслужби є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері захисту державного кордону та охорони суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні.

33. Відповідно до пункту 5 Положення № 533 Адміністрація Держприкордонслужби з метою організації своєї діяльності: 3) організовує планово-фінансову роботу в апараті Адміністрації Держприкордонслужби, органах Держприкордонслужби, на підприємствах, в установах, що належать до сфери її управління, здійснює контроль за використанням фінансових і матеріальних ресурсів, забезпечує організацію та вдосконалення бухгалтерського обліку в установленому законодавством порядку; 4) забезпечує ефективне і цільове використання бюджетних коштів; 5) контролює діяльність органів Держприкордонслужби, підприємств, установ, що належать до сфери її управління.

34. Частиною першою статті 14 Закону № 661-IV визначено, що до особового складу Державної прикордонної служби України входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.

35 Згідно зі статтею 16 Закону № 661-IV умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.

36. Відповідно до підпункту 2 пункту 4 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" Кабінет Міністрів України зобов`язаний невідкладно забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.

37. Згідно з пунктом 6 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 "Про загальну мобілізацію" Кабінету Міністрів України доручено забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.

38. На виконання вказаних Указів Кабінет Міністрів України видав Постанову № 168, якою, серед іншого, передбачив на період дії воєнного стану виплату для військовослужбовців додаткової винагороди.

39. Так, відповідно до пункту 1 Постанови № 168, (в редакції, зі змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 07 березня 2022 року № 271, від 22 березня 2022 року № 350, від 01 квітня 2022 року № 400), установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми "єПідтримка", виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Відповідно до наказів про виплату додаткової винагороди, збільшеної до 100000 гривень, включати осіб, зазначених у цьому пункті, у тому числі тих, які:

у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних), включаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого, або перебувають у відпустці для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної) комісії;

захоплені в полон (крім тих, які добровільно здалися в полон) або є заручниками, а також інтерновані в нейтральні держави або безвісно відсутні (у разі, коли зазначені події сталися як до введення воєнного стану, так і після його введення);


................
Перейти до повного тексту