1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 серпня 2024 року

м. Київ

справа № 440/10258/22

адміністративне провадження № К/990/34304/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Стародуба О.П.,

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "КЗР Петролеум"

на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06 березня 2023 року (суддя Алєксєєва Н.Ю.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2023 року (колегія у складі суддів П`янової Я.В., Присяжнюк О.В., Спаскіна О.А.)

у справі № 440/10258/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КЗР Петролеум"

до Державної служби геології та надр України

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. У грудні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "КЗР Петролеум" (далі - позивач, ТОВ "КЗР Петролеум") звернулося до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра; відповідач), у якому просило:

(1) визнати протиправними дії відповідача щодо повернення ТОВ "КЗР Петролеум" заяви від 03.02.2022 за № 03/02-1 про внесення змін до додатку № 2 Програми робіт Угоди № 5870 з підстав, що наведені в листі Держгеонадр від 26.05.2022 за №374/07/2-22, з урахуванням листа Держгеонадр від 27.09.2022 за №3389/07/2-22;

(2) зобов`язати Держгеонадра внести зміни до додатку № 2 Програми робіт Угоди № 5870 згідно із заявою ТОВ "КЗР Петролеум" від 03.02.2022 за № 03/02-1, опублікувати відповідну інформацію на своєму офіційному вебсайті в обсязі та строки, визначені пунктом 10 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, (далі - Порядок №615) та надати ТОВ "КЗР Петролеум" належним чином оформлений примірник Угоди про умови користування надрами.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач має спеціальний дозвіл № 5870 від 15.11.2013 на видобування у Краснозаярському родовищі, що знаходиться: Полтавська область, Зіньківський, Гадяцький райони, Сумська область, Охтирський район, площа об`єкта території 47,6 км2, вид корисної копалини: нафта, газ, розчинений у нафті, газ природний, конденсат, супутні компоненти: етан, пропан, бутани, гелій. Мета користування надрами: видобування вуглеводнів.

3. 03.02.2022 позивач звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою про внесення змін до угоди про умови користування надрами № 5870, в якій просив внести зміни до додатку № 2 Програми робіт Угоди № 5870 від 29.12.2018 на користування надрами з метою видобування корисних копалин (вуглеводні).

4. Державною службою геології та надр України розглянуто заяву позивача та листом № 374/017/2-22 від 26.05.2022 її повернуто. Підставою повернення визначено, що при розгляді наданих товариством матеріалів встановлено, що не усунено порушення умов користування надрами.

5. Листом № 3389/07/2-22 від 27.09.2022 представнику позивача повідомлено, що при розгляді наданих товариством матеріалів установлено, що не усунуто порушення умов користування надрами:

(1) до дозволу не внесено новий протокол ДКЗ;

(2) програма робіт не виконується за термінами та видами робіт: складання і затвердження в період з IV кв. 2018 по IV кв. 2020 проектної документації, забурка другого стовбура зі свердловини № 10, видобування свердловини № 10 проектним горизонтом Clt (пункт 4); при отриманні промислових притоків вуглеводнів облаштування свердловини № 10 і введення в розробку в період з IV кв. 2020 по IV кв. 2021.

6. Наказом Держгеонадр від 14.09.2021 за № 662 дію дозволу зупинено з 01.12.2021. Робочою групою з питань надрокористування надано термін для усунення порушень до 01.06.2022.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

7. Позивач вважає, що відмова відповідача та повернення заяви у внесенні змін до угоди про умови користування надрами не ґрунтується на нормах чинного законодавства. Покликається на те, що станом на 26.05.2022 не існувало такого порушення як не внесений новий протокол ДКЗ, адже відповідні зміни були внесені позивачем в січні 2022 року відповідно до наказу Держгеонадра від 04.01.2022 №3.

Крім того, програма робіт в редакції від 07.07.2021 містила нові етапи та строки виконання робіт. За принципом мовчазної згоди датою внесення змін до Угоди про користування нафтогазоносними надрами був останній день розгляду заяви позивача від 07.07.2021 № 07/07-3 - 23.07.2021 (з урахуванням абз. 4 ч. 1 ст. 4-1 Закону України від 06.09.2005 №2806-IV "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №2806-IV)) або 10.08.2021 (п. 18 Порядку №615).

8. Відповідач проти позову заперечив. Зазначив, що правомірно, відповідно до приписів п. 17 Порядку № 617 відмовив позивачу у внесенні змін до Угоди, оскільки позивач не усунув порушення умов користування надрами.

Відповідач розглянув заяву позивача від 07.07.2021 та листом від 30.07.2021 №12729/01/07-21 повернув позивачу заяву разом з доданими документами у зв`язку з їхньою невідповідністю.

У відповіді на відзив позивач вказує на неправомірність покликання відповідача на лист від 30.07.2021 №12729/01/07-21, адже в ньому мова йшла про заяву №07/07-2.

Не розгляд заяви № 07/07-3 підтверджується листом Держгеонадра від 19.10.2021.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 06.03.2023, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2023, відмовив у задоволенні позову.

10. Суди дійшли висновку, що Державна служба геології та надр України правомірно повернула заяву позивача, враховуючи зафіксовані факти невиконання позивачем умов користування надрами та наявність чинного Наказу Держгеонадра від 14.09.2021 за № 662, яким дію дозволу зупинено з 01.12.2021 з терміном усунення порушень до 01.06.2022.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

11. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.03.2023 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2023, ухвалити нове рішення про задоволення позову.

12. Як на підставу касаційного оскарження позивач покликається на те, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували п. 10 ч. 1 ст. 1 Закону № 2806-IV; суд апеляційної інстанції в оскаржуваній постанові дійшов висновку про неможливість застосування принципу мовчазної згоди, не врахував висновки щодо застосування норм права, викладені у п. 69-74, 78 постанови Верховного Суду від 28.11.2019 у справі № 826/2440/18, послався на неналежний доказ - лист Держгеонадр від 30.07.2021 №12729/01/07-21, яким позивачу було повернуто заяву від 07.07.2021 № 07/07-2.

13. ТОВ "КЗР Петролеум" не отримав від відповідача відмову у внесенні змін чи будь-якого листа щодо надання додаткової інформації чи документів для внесення змін в невід`ємну частину спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами № 5870 (Програму робіт), тому станом на 01.01.2022 діяла редакція Угоди про умови користування надрами відповідно до заяви товариства від 07.07.2021 № 07/07-3; Програма робіт містила відмінні етапи та строки виконання робіт ніж ті, про які зазначає відповідач у листі від 26.05.2022 №374/07/2-22, з урахуванням листа Держгеонадр від 27.09.2022 № 3389/07/2-22, і вони не були порушені.

14. Станом на 03.02.2022 тривала бездіяльність Держгеонадр стосовно прийняття рішення за результатами розгляду заяви від 07.07.2021 № 07/07-3, тому у ТОВ "КЗР Петролеум" виникло право на застосування принципу мовчазної згоди.

15. Ухвалою Верховного Суду від 23.10.2023 відкрито касаційне провадження. Підставою для відкриття касаційного провадження у цій справі є доводи ТОВ "КЗР Петролеум" щодо неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, й наведення ним підстави касаційного оскарження, передбаченої у п. 1 ч. 4 ст. 328 КАС України.

16. Позивач клопотав про розгляд справи за його участі, однак відповідно до відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.

17. Відзив від відповідача не надходив. Відповідно до довідки про доставку електронного листа ухвала про відкриття касаційного провадження від 23.10.2023 була доставлена до електронного кабінету відповідача 24.10.2023 о 20 год. 24 хв.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги, відзиву та дійшов такого висновку.

19. Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.15 №1174 (далі- Положення №1174), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

21. Пунктом 4 Положення № 1174 визначено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

22. Частиною 1 ст. 4 Закону №2806-IV передбачено, що виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються: необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види; дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру; платність або безоплатність видачі (переоформлення, анулювання) документа дозвільного характеру; строк видачі документа дозвільного характеру або відмови у його видачі; вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, анулювання документа дозвільного характеру; строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа; перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності; перелік та вимоги до документів, які суб`єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.

23. Згідно з ч.ч. 1, 5 ст. 41 Закону №2806-IV порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є:

(1) подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей;

(2) негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.

Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.

Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

24. Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, поновлення дії, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулюється Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124).

25. Відповідно до п. 17 Порядку № 615 внесення змін до дозволу здійснюється на підставі заяви та поданих надрокористувачем (або правонаступником - у випадку, передбаченому пп. 6 і 7 цього пункту) документів або інформації Міндовкілля за результатами оцінки впливу на довкілля у разі:

1) зміни особливих умов та інших відомостей, зазначених у дозволі, в тому числі щодо продовження строку дії дозволу на строк його незаконного (безпідставного) зупинення та/або анулювання відповідно до рішення суду, що набрало законної сили;

2) зменшення площі ділянки надр за ініціативою надрокористувача або відповідних контролюючих органів;

3) виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів відповідно до Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року за № 865;

4) виявлення надрокористувачем після отримання дозволу описок, очевидних помилок;

5) утворення шляхом виділу з юридичної особи надрокористувача (крім суб`єкта господарювання державного сектору економіки, а також підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого не менш як 50 відсотків належить підприємству та/або господарському товариству, частка держави в статутному капіталі якого становить 100 відсотків) юридичної особи з метою продовження діяльності на наданій йому в користування ділянці надр за таких умов: частка надрокористувача в статутному (складеному) капіталі новоутвореної юридичної особи становитиме не менш як 50 відсотків; відсутність в надрокористувача на час прийняття рішення про внесення змін до дозволу боргу із сплати рентної плати за користування надрами; наявність інформації про відсутність порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, за результатами здійснення заходу державного нагляду (контролю), який проведено не пізніше ніж за шість місяців до дати подання заяви про внесення змін до дозволу;


................
Перейти до повного тексту