ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 серпня 2024 року
м. Київ
справа № 200/1310/23
провадження № К/990/34067/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Єресько Л. О., Радишевської О. Р.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1, за участю третьої особи - Військової частини НОМЕР_2, про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Кириленка Андрія Володимировича на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2023 року, ухваленого у складі головуючого судді Духневича О. С., та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року, прийнятої у складі колегії суддів: головуючого судді - Гаврищук Т. Г., суддів: Геращенка І. В., Компанієць І. Д.,
І. Суть спору
1. У березні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1, за участю третьої особи - Військової частини НОМЕР_2, в якому просить:
1.1. визнати протиправну бездіяльність (дії) Військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року № 168 (далі - Постанова № 168) у розмірі 100 000 гривень, у зв`язку з безпосередньою участю та у здійсненні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в період з вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
1.2. зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 збільшену додаткову грошову винагороду, передбаченої Постановою № 168 у розмірі 100 000 гривень у зв`язку з безпосередньою участю та у здійсненні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в період з вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
2. На обґрунтування заявлених позовних вимог вказує, що він набув право на отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 000 грн відповідно до Постанови № 168 у зв`язку з безпосередньою участю у бойових діях або забезпечуванні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, оскільки фактично виконував бойові завдання на підставі бойових розпоряджень (наказів), перебуваючи у службовому відрядженні.
Стверджує, що наказ Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - Адміністрація Держприкордонслужби) від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" (далі - Наказ від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ) не є тим нормативним актом, на підставі якого можна позбавити (обмежити) право на додаткову винагороду, передбачену Постановою № 168.
Вважаючи бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати додаткової винагороди відповідно до пункту 1 Постанови № 168 неправомірною, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 проходить військову службу в НОМЕР_3 прикордонному загоні (Військовій частині НОМЕР_1 ) Державної прикордонної служби України.
4. Відповідно до витягу з наказу начальника НОМЕР_3 прикордонного загону від 22 листопада 2019 року № 392-ОС "Про особовий склад", зараховано у списки особового складу та на всі види забезпечення старшого прапорщика ОСОБА_1 (П-041271), який зарахований у розпорядження начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 та прибув для подальшого проходження військової служби з НОМЕР_4 прикордонного загону ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_1 ), з 22 листопада 2019 року. Призначено старшого прапорщика ОСОБА_1 інспектором прикордонної служби 2 категорії - механіком-водієм 1 відділення інспекторів прикордонної служби прикордонної застави (з місцем дислокації АДРЕСА_2 ) оперативно-бойової прикордонної комендатури " ІНФОРМАЦІЯ_3".
5. 25 листопада 2022 року Військова частина НОМЕР_1 звернулась з листом № 22/2811-12 вих. "Про надання інформації" до начальника ІНФОРМАЦІЯ_4, відповідно до якого просив надати до НОМЕР_3 прикордонного загону відносно військовослужбовців (прикордонної комендатури швидкого реагування № НОМЕР_5, № НОМЕР_6, відділу прикордонної служби № 2, що виконують завдання на дільниці ІНФОРМАЦІЯ_4, та відділу прикордонної служби № 1, відділу прикордонної служби (тип С), що виконують завдання на дільниці ІНФОРМАЦІЯ_6 ) інформацію щодо їх безпосередньої участі у бойових діях або заходах, передбачених ПКМУ № 168 та наказом № 392-АГ, за формою наведеною у додатку № 2 наказу № 392-АГ за період виконання завдань протягом вересня та жовтень 2022 року.
6. 29 листопада 2022 року ІНФОРМАЦІЯ_4 (Військова частина НОМЕР_2 ) листом за № 22-4820-22-вих. повідомив Військову частину НОМЕР_1 про те, що підрозділи Держприкордонслужби України, що знаходяться в межах Чернігівської та Сумської областей, не виконують бойові завдання на лінії бойового зіткнення і тому підпункт 7 пункту 2 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року № 392/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" не застосовується.
Відповідно до розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 17 квітня 2022 року № 21-1215-2022 "Щодо однакового трактування положень" збільшення додаткової винагороди до 100 тисяч грн. (із розрахунку на місяць) здійснюється військовослужбовцям, які у районах ведення бойових дій здійснюють охорону і оборону об`єктів Державної прикордонної служби України (у т.ч. військові містечка, пункти постійної дислокації (пункти управління) органів (підрозділів), місця базування (стоянки) корабельно-катерного складу, стоянки літаків (вертольотів), місця тривалого несення служби, пункти пропуску (пункти контролю) через державний кордон України, інші місця й об`єкти, де особовий склад Державної прикордонної служби України виконує, визначені законодавством України завдання), а також виконують бойові (спеціальні) завдання на бойових позиціях, блокпостах (контрольно-пропускних пунктах, спостережних пунктах, тощо), збільшення додаткової винагороди визначається лише за дні безпосереднього виконання бойових завдань з відбиття атак (вогневого ураження, бойового контракту з ворогом), збройного нападу на об`єкти, які охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення (вогневого ураження), у т.ч. перебування безпосередньо цих об`єктів під бомбардуванням, артилерійським, ракетними обстрілами.
У зв`язку з вищевикладеним, довідки про військовослужбовців військової частини НОМЕР_1, які брали участь у бойових діях або заходах за вересень та жовтень 2022 року у складі Військової частини НОМЕР_2, не опрацьовувались.
Разом з тим, на адресу НОМЕР_3 прикордонного загону були направлені копії рапортів щодо виплати додаткової винагороди військовослужбовцям НОМЕР_3 прикордонного загону за вересень та жовтень 2022 року для прийняття правового рішення.
7. 22 грудня 2022 року представником позивача до Військової частини НОМЕР_1 та Військової частини НОМЕР_2 подано адвокатські запити із проханням надати інформацію, зокрема:
" 1. Надати обґрунтовану відповідь щодо підстав і причин не нарахування та не виплати щомісячної доплати у вигляді додаткової винагороди, передбаченою Постановою № 168, військовослужбовцю ОСОБА_1 за його безпосередню участь у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії у період з вересня по сьогоднішній день.
1.1. У разі якщо такі не нарахування та не виплати відбулися через службове розслідування або накладене стягнення судом за порушення (вживання алкоголю або інше) військового порядку та несення військової служби військослужбовцем ОСОБА_1, надати копії таких документів, які стали підставою для позбавлення такого виду грошового забезпечення.
2. Надати довідку про грошове забезпечення (додаткові виплати, компенсації) здійснені ОСОБА_1 у період з 24 лютого 2022 року по теперішній час включно.
3. Надати довідку командира Військової частини про безпосередню участь військовослужбовця ОСОБА_1 в бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії.
3.1. Якщо довідки не має, надати документи, які підтверджують безпосередню участь ОСОБА_1 в бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії.
4. Надати інформацію щодо можливого дисциплінарного провадження (кримінального провадження, службового розслідування тощо, притягнення до адміністративної відповідальності відносно ОСОБА_1 з наданням копій документів (наказів, актів, висновків тощо) цього провадження (розслідування)."
8. 28 грудня 2022 року ІНФОРМАЦІЯ_4 листом вих.№ 22/5612-22-Вих надав відповідь на адвокатський запит від 22 грудня 2022 року (вхідний №5653-22-Вх від 26.12.2022 року) в якій повідомив, зокрема, що майстер-сержанта ОСОБА_1, у відповідності до бойового наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року № 165/гриф, (володільцем даного бойового наказу є Адміністрація Державної прикордонної служби України), у складі 2 відділу прикордонної служби НОМЕР_3 прикордонного загону (військова частина НОМЕР_1 ) направлено в оперативне підпорядкування ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Відповідно до бойових розпоряджень начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 від 19 вересня 2022 року №276/гриф (скасоване), від 25 вересня 2022 року № 1348/гриф (скасоване) та від 25 жовтня 2022 року № 1697/дск майстер-сержант ОСОБА_1 у складі 2 відділу прикордонної служби НОМЕР_3 прикордонного загону (Військова частини НОМЕР_1 ) приступив до виконання та по теперішній час виконує завдання в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Бойові накази (розпорядження) видавались стосовно 2 відділу прикордонної служби НОМЕР_3 прикордонного загону (військова частини НОМЕР_1 ). Бойові розпорядження начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 19.09.2022 року №276/гриф (скасоване), від 25.09.2022 року №1348/гриф (скасоване) та від 25.10.2022 року №1697/дск, надати немає можливості, оскільки мають обмежений гриф доступу.
Списки, передбачені додатком 2 до наказу від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України вiд 28 лютого 2022 №168" на адресу НОМЕР_3 прикордонного загону (військова частини НОМЕР_1 ) не направлялись, так як відповідно до листа Адміністрації Державної прикордонної служби України від 17 квітня 2022 року "Щодо однакового трактування положень" (володільцем даного листа є Адміністрація Державної прикордонної служби України) визначено, що збільшення додаткової винагороди визначається лише за дні безпосереднього виконання бойових завдань військовослужбовцями ДПСУ з відбиття атак (вогневого ураження, бойового контакту з ворогом), збройного нападу на об`єкти, які охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення (вогневого ураження), у тому числі перебування безпосередньо цих об`єктів під бомбардуванням, артилерійським, ракетним обстрілом.
Військовослужбовці НОМЕР_3 прикордонного загону (Військова частини НОМЕР_1 ), у тому числі й майстер-сержант ОСОБА_1, перебувають на фінансовому забезпеченні у НОМЕР_3 прикордонного загону (Військова частини НОМЕР_1 ). Наказ про виплату додаткової винагороди у розмірі 100000,00 грн., пропорційно із розрахунку на місяць, опрацьовується посадовими особами НОМЕР_3 прикордонного загону (військова частини НОМЕР_1 ). Таким чином, повідомити про причину невиплати майстер-сержанту ОСОБА_1 додаткової винагороди, передбаченої вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" ІНФОРМАЦІЯ_4 не має можливості. Також, вказаний вище прикордонний загін є володільцем інформації про грошове забезпечення (додаткові виплати та компенсації) майстер-сержанта ОСОБА_1 .
Довідка про безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії майстер-сержанту ОСОБА_1 не видавалась.
Стосовно майстер-сержанта ОСОБА_1 службові розслідування не проводилися, до дисциплінарної чи адміністративної відповідальності не притягувався. Інформація щодо внесення в Єдиний реєстр досудових розслідувань та відкритих кримінальних проваджень стосовно майстер-сержанта ОСОБА_1 у ІНФОРМАЦІЯ_4 відсутня.
9. 03 січня 2023 року № 14-47-23-вих Військова частина НОМЕР_1 розглянула адвокатський запит від 22 грудня 2022 року (вхідний № 2776-22 від 29.12.2022 року) та повідомила, що Адміністрацією Держприкордонслужби було видано наказ від 30 липня 2022 року № 392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168" (далі - Наказ № 392), який набрав чинності з 01 серпня 2022 року та застосовувався до 30 листопада 2022 року. Пунктами 2 та 3 цього наказу визначені заходи, які відносяться до безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій у період здійснення зазначених заходів. Крім того, пунктом 4 Наказу №392 визначені вимоги до документів, які підтверджують виконання заходів, передбачених пунктами 2, 3 цього наказу. Додатково для військовослужбовців, відряджених до органів військового управління Держприкордонслужби, крім документів, зазначених у пункті 4 Наказу №392, безпосередня участь у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, підтверджується довідкою за формою, наведеною у додатку 1 до вказаного наказу, що видається начальником органу Держприкордонслужби, який веде (вів) бойові дії та до якого для виконання завдань відрядженні військовослужбовці із зазначенням періоду (кількості днів) такої участі. Підвищена додаткова винагорода за період перебування військовослужбовця у відрядженні на ділянці НОМЕР_7 прикордонного загону Держприкордонслужби не нараховувалась та не виплачувалась, оскільки начальником цього загону не надано інформації про дні безпосередньої участі у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 Наказу №392-АГ за формою, наведеною у додатку 2 до нього.
Попри це, з метою реалізації вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" та наказу № 392-АГ НОМЕР_3 прикордонним загоном на адресу ІНФОРМАЦІЯ_4 направлено лист від 25 листопада 2022 року № 22/2811-22-вих з клопотанням надання наявної інформації про безпосередню участь у бойових діях або заходах, передбачених наказом № 392-АГ за встановленою формою.
На адресу відповідача надійшов лист НОМЕР_7 прикордонного загону Держприкордонслужби від 04 грудня 2022 року № 22/4928-22 вих. "Про надання інформації", в якому зазначено, що підтверджуючої інформації (щодо безпосередньої участі військовослужбовця у бойових діях або забезпечені здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій), відповідно до вимог пункту 2, підпунктів 1-8 наказу № 392-АГ немає.
Враховуючи вищевикладене, на даний час в НОМЕР_3 прикордонного загону відсутні підстави для внесення майстер-сержанта ОСОБА_1 в наказ про збільшення розміру виплати додаткової грошової винагороди до 100 000 гривень за період перебування військовослужбовця у відряджені на ділянці ІНФОРМАЦІЯ_4 .
10. Відповідно до довідки щодо відрядження військовослужбовця від 08 квітня 2023 року, що видана військовою частиною НОМЕР_1, майстер-сержант ОСОБА_1 (П-041271) 11 липня 2022 року вибув у службове відрядження на ділянку НОМЕР_8 прикордонного загону Південного регіонального управління відповідно до наказу начальника НОМЕР_3 прикордонного загону від 11.07.2022 року№153-ВВ.
11. З 15 листопада 2022 року по 19 листопада 2022 року перебував у відпустці відповідно до вхідної телеграми НОМЕР_8 прикордонного загону № 12-1616 від 11 листопада 2022 року.
12. Відповідно до розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року № (гриф)/25-2075-Е військовослужбовця передислоковано з НОМЕР_8 прикордонного загону на ділянку НОМЕР_7 прикордонного загону, військовослужбовець з 29 вересня 2022 року по 08 січня 2023 року перебував у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні начальника НОМЕР_7 прикордонного загону.
13. 08 січня 2023 року військовослужбовець прибув зі службового відрядження до НОМЕР_3 прикордонного загону і приступив до виконання обов`язків 09 січня 2023 року відповідно до наказу начальника НОМЕР_3 прикордонного загону від 09 січня 2023 року № 7-ВВ.
14. Згідно з архівними відомостями про грошове забезпечення у спірний період позивач, зокрема, отримував додаткову винагороду передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" у вересні - 30 000, 00 грн., в жовтні - 30 000, 00 грн., листопаді - 30 000, 00 грн та в грудні - 55 000, 00 грн.
15. Відповідно до довідки Військової частини НОМЕР_2 від 20 квітня 2023 року № 5212, ОСОБА_1 приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпечені заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області; з 27 вересня 2022 року по 30 вересня 2022 року, з 01 жовтня 2022 року по 31 жовтня 2022 року, з 01 листопада 2022 року по 14 листопада 2022 року, з 20 листопада 2022 року по 30 листопада 2022 року, з 01 грудня 2022 року по 31 грудня 2022 року, з 01 січня 2023 року по 07 січня 2023 року. Підстава: бойовий наказ Адміністрації державної прикордонної служби України № 165 гриф від 16 вересня 2022 року.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
16. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року, в позові відмовлено.
17. Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що у спірний період позивач перебував у відрядженні у ІНФОРМАЦІЯ_4, а тому саме ця військова частина мала надати документи, які підтверджують участь позивача в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів. Водночас на запит вказана військова частина повідомила, що підрозділи не виконували бойові завдання на лінії бойового зіткнення.
Враховуючи, що додаткова винагорода в розмірі до 100 000,00 грн виплачується за безпосередню участь військовослужбовця в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, а не будь-яких завдань в умовах режиму воєнного часу, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для нарахування позивачу додаткової винагороди в розмірі до 100000,00 грн за вказаний період.
Крім того, суд першої інстанції зазначив, що накази Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року № 392-/0/81-22-АГ та від 09 грудня 2022 року № 628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" (далі - наказ № 628/0/81-22-АГ) є нормативними актами, які підлягали державній реєстрації в Міністерстві юстиції України у встановленому порядку. Враховуючи, що зазначені накази не є регуляторними актами у значенні Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11 вересня 2003 року № 1160-IV (далі - Закон № 1160-IV), тому суд першої інстанції дійшов висновку, що зазначені акти не можуть застосовуватися до спірних правовідносин.
Разом з цим суд першої інстанції зазначив, що відсутність документів, передбачених наказами Адміністрації Держприкордонслужби № 392/0/81-22-АГ та/або № 628/0/81-22-АГ, не вплинуло на вирішення цієї справи, адже ІНФОРМАЦІЯ_4 взагалі не підтвердив участі позивача протягом спірного періоду в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів.
18. Зазначена позиція підтримана Першим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
19. Представник позивача - адвокат Кириленко А. В. подав касаційну скаргу на вказані судові рішення з підстав, передбачених пунктом 3 частини четвертої, підпунктів "а", "в" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.
20. Так, скаржник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування: пункту 1 Постанови № 168; Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Державної прикордонної служби та командуванням військових частин у зв`язку з невиплатою таким військовослужбовцям додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 № 168; пункту 2-1 Постанови № 168; Інструкції про порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18 березня 2016 року № 188 (далі - Інструкція № 188), в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень зазначеної Інструкції для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно з пунктом 2-1 Постанови № 168; наказів Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року № 392-/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" та від 09 грудня 2022 року № 628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168", в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень зазначених Наказів для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно з пунктом 2-1 Постанови № 168.
21. Верховний Суд ухвалою від 17 жовтня 2023 року відкрив касаційне провадження за скаргою представника позивача - адвоката ОСОБА_2 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2023 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
22. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
23. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
24. Частинами першою - третьою статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.
До складу грошового забезпечення входять:
посадовий оклад, оклад за військовим званням;
щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
25. Згідно з абзацами першим, другим частини четвертої статті 9 Закону № 2011-ХІІ грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
26. За змістом частини першої статті 6 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" від 03 квітня 2003 року № 661-IV (далі - Закон № 661-IV) Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону; територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону; .
27. За пунктом 1 Положення про Адміністрацію Держприкордонслужби, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 533 (далі - Положення № 533), Адміністрація Держприкордонслужби є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері захисту державного кордону та охорони суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні.
28. Відповідно до пункту 5 Положення № 533 Адміністрація Держприкордонслужби з метою організації своєї діяльності: 3) організовує планово-фінансову роботу в апараті Адміністрації Держприкордонслужби, органах Держприкордонслужби, на підприємствах, в установах, що належать до сфери її управління, здійснює контроль за використанням фінансових і матеріальних ресурсів, забезпечує організацію та вдосконалення бухгалтерського обліку в установленому законодавством порядку; 4) забезпечує ефективне і цільове використання бюджетних коштів; 5) контролює діяльність органів Держприкордонслужби, підприємств, установ, що належать до сфери її управління.
29. Частиною першою статті 14 Закону № 661-IV визначено, що до особового складу Державної прикордонної служби України входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.
30. Згідно зі статтею 16 Закону № 661-IV умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.
31. Відповідно до підпункту 2 пункту 4 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" Кабінет Міністрів України зобов`язаний невідкладно забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
32. Згідно з пунктом 6 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 "Про загальну мобілізацію" Кабінету Міністрів України доручено забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.
33. На виконання вказаних Указів Кабінет Міністрів України видав Постанову № 168, якою, серед іншого, передбачив на період дії воєнного стану виплату для військовослужбовців додаткової винагороди.
34. Так, відповідно до пункту 1 Постанови № 168, (в редакції, зі змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 07 березня 2022 року № 271, від 22 березня 2022 року № 350, від 01 квітня 2022 року № 400), установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми "єПідтримка", виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.