ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 серпня 2024 року
м. Київ
справа № 640/18439/20
адміністративне провадження № К/9901/47191/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Берназюк Я.О., Кравчук В.М.
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.08.2021 (суддя - Мазур А.С.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2021 (судді - Мельничук В.П., Лічевецький І.О., Оксененко О.М.)
у справі №640/18439/20 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправним і скасувати наказ Департаменту з питань Державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 21.02.2020 №49 "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення";
- зобов`язати Державну архітектурно-будівельну інспекцію України внести до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, інформацію про зареєстроване повідомлення про початок будівельних робіт від 27.01.2020 №КВ06120027098.
В обґрунтування позовних вимог покликався на відсутність правових підстав для проведення позапланової перевірки та порушення процедури проведення такої перевірки, що призвело до винесення протиправного рішення.
ВСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що згідно будівельного паспорта від 26.07.2019 №382/19/012/010-19 збудовано будинок за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 349,3 кв.м, житловою площею 205,3 кв.м, який у жовтні 2019 року введено в експлуатацію відповідно до декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 16.10.2019 №КВ141192892357, зареєстрованої Департаментом ДАБК.
22.10.2019 за ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Весна на вулиці Осінній" зареєстровано право власності на будинок за вищевказаною адресою, загальною площею 349,3 кв.м, житловою площею 205,3 кв.м, який складається з 10 кімнат. Наведене підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 25.10.2019 №186299097
До Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності внесено зміни в частині зазначення розміру загальної та житлової площі згаданого будинку. Як вбачається з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 12.11.2019 №188420832, загальна площа будинку становить 2350 кв.м, житлова площа - 305 кв.м.
08.01.2020 до Департаменту ДАБК надійшов лист Прокуратури міста Києва від 02.01.2020 №04/2/4/1-1588-19 про здійснення нею процесуального керівництва у кримінальному провадженні №42019100000000124 за фактом незаконного будівництва по АДРЕСА_1, невжиття посадовими особами уповноважених державних та контролюючих органів відповідних заходів до забудовників за вказаною адресою, погодження незаконного будівництва, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 364 Кримінального кодексу України, у зв`язку з чим зобов`язано в строк до 14.01.2020 надати до вказаної прокуратури документи та інформацію, що стосується вищевказаного об`єкта будівництва, та провести в строк до 14.01.2020 заходи державного архітектурно-будівельного контролю з питань дотримання службовими особами забудовників вимог містобудівного законодавства під час проведення будівельних робіт за вищевказаною адресою, про результати якого повідомити Прокуратуру міста Києва.
27.01.2020 замовник будівництва (Позивач) через електронний кабінет подав повідомлення про початок виконання будівельних робіт "Реконструкція індивідуального (садибного) житлового будинку на АДРЕСА_1", що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1). Вказане повідомлення автоматично зареєстроване за №КВ061200270398 за допомогою програмних засобів ведення Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництво об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Наказом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Про проведення позапланової перевірки" від 05.02.2020 №104 вирішено провести позапланову перевірку, зокрема, на предмет дотримання ОСОБА_1 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва "Реконструкція індивідуального (садибного) житлового будинку на АДРЕСА_1".
Згідно вказаного наказу перевірку призначено відповідно до Законів України "Про регулювання містобудівної діяльності" та "Про основні засади державного нагляду (контролю у сфері господарської діяльності", Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553, Положення про Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 01.10.2015 №978 та на підставі необхідності проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 27.01.2020 №КВ 061200270398.
Згідно направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 05.02.2020 №б/н, призначення Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) позапланової перевірки на об`єкті будівництва "Реконструкція індивідуального (садибного) житлового будинку на вул. Осіння, 59 у Святошинському районі міста Києва" щодо дотримання ОСОБА_1 вимог містобудівного законодавства здійснено на підставі наказу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва від 17.10.2016 №60.
Наказом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення" від 21.02.2020 №19 скасовано право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) "Реконструкція індивідуального (садибного) житлового будинку на вул. Осіння, 59 у Святошинському районі міста Києва", від 27.01.2020 №КВ061200270398, замовник ОСОБА_1 .
Управлінню дозвільних процедур доручено забезпечити невідкладне направлення копії наказу до Державної архітектурно-будівельної інспекції України для виключення запису щодо реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 27.01.2020 №КВ061200270398 з єдиного Реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництво об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Зазначений наказ виданий відповідно до частини другої статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 15 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт" від 13.04.2011 №466 та на підставі листа Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 14.02.2020 №055-2001 (вх. від 15.02.2020 №073/1116).
Вважаючи наказ від 21.02.2020 №19 протиправним, Позивач звернувся до суду.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.08.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2021, позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 21.02.2020 №49 "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення".
У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Департаментом ДАБК видано два накази про проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва "Реконструкція індивідуального (садибного) житлового будинку на вул. Осіння, 59 у Святошинському районі міста Києва": від 05.02.2020 №104 та від 17.10.2016 №60, водночас Департамент ДАБК не надав суду доказів того, в межах якої саме перевірки ним виявлено порушення.
Також суди виходили з того, що відповідач не надав копію акта перевірки, складенням якого повинне закінчитися її проведення, і в якому зафіксований факт подання позивачем недостовірних даних в поданому повідомленні про початок виконання будівельних робіт.
Також суд першої інстанції виходив з того, що відсутність в матеріалах справи копії листа Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 14.02.2020 №055-2001 не перешкоджає суду вирішити даний спір, оскільки на його запит надійшов лист від 11.02.2020 за №055/1128, який долучено до матеріалів справи.
Відмовляючи в задоволенні частини позовних вимог, суди виходили з того, що в ході судового розгляду справи судом не встановлено внесення Держархбудінспекцією відповідної інформації на підставі оскаржуваного наказу Департаменту ДАБК до Єдиного реєстру, відтак вимога про внесення інформації про зареєстроване повідомлення про початок будівельних робіт від 27.01.2020 № КВ06120027098 задоволенню не підлягає.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
З рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодився відповідач Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), подав касаційну скаргу.
В обґрунтування касаційної скарги покликається на те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права, неправильно встановлено обставини справи, внаслідок чого суди дійшли помилкового висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Зокрема, покликається на те, що Департаментом видано наказ від 05.02.2020 №104 "Про проведення позапланової перевірки", підставою чого слугувала необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання будівельних робіт 27.01.2020 № КВ 061200270398, що прямо передбачено п. 7 Порядку №553.
Також покликається на те, що наказ Департаменту від 17.10.2016 №60 не був підставою для проведення перевірки позивача. Такий наказ був виданий відповідно до Закону, Порядку №553, Положення про управління контролю, затвердженого наказом Департаменту від 17.06.2016 №59, з метою належного здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю та є рішенням/документом організаційно-розпорядчого характеру.
Також покликається на те, що судом першої та апеляційної інстанції не в повній мірі досліджено, що враховуючи приписи Закону та п. 7 Порядку №553 у Департаменту була пряма підстава щодо призначення та проведення позапланової перевірки за вказаною адресою, однак суди першої та апеляційної інстанції, обмежились обставинами начебто порушення Департаментом порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю жодним чином не дослідивши питання обсягу та характеру порушень, які були зазначені останнім.