ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 серпня 2024 року
м. Київ
cправа № 927/69/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Дроботової Т. Б. - головуючого, Багай Н. О., Чумака Ю. Я.,
секретар судового засідання - Денисюк І. Г.,
представники учасників справи:
прокуратури - Савицька О. В.,
третьої особи на стороні відповідачів - Хайновський О. О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури та Фонду державного майна України та Фонду державного майна України
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.05.2024 (судді: Станік С. Р. - головуючий, Тарасенко К. В., Шаптала Є. Ю.) та рішення Господарського суду Чернігівської області від 15.06.2023 (суддя Демидова М. О.) у справі
за позовом керівника Новгород-Сіверської окружної прокуратури, в інтересах держави в особі позивача Чернігівської обласної військової адміністрації
до відповідача: 1) Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області; 2) Державного підприємства "Укрліктрави"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Державне підприємство "Новгород-Сіверське лісове господарство"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - 2 Фонд державного майна України
про визнання недійсними рішень, зобов`язання скасувати державну реєстрацію земельних ділянок з припиненням речових прав, усунення перешкод у користуванні земельними ділянками,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. У січні 2023 року керівник Новгород-Сіверської окружної прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Чернігівської обласної військової адміністрації звернувся до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області) та Державного підприємства "Укрліктрави" (далі - ДП "Укрліктрави") про:
- визнання незаконними та скасування наказів ГУ Держземагенства у Чернігівській області від 03.07.2013 № ЧН/7424784500:07:001/00000171; № ЧН/7424787000:11:001/00000148; № ЧН/7424787000:11:001/00000149; № ЧН/7424784500:07:001/00000165; № ЧН/74247845 00:07:001/00000173; № ЧН/7424784500:07:001/00000170; № ЧН/7424784500:07:001/00000153; № ЧН/7424784500:07:001/00000155 (далі - спірні накази/накази від 03.07.2013), згідно з якими надано у користування ДП "Укрліктрави" земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Орликівської сільської ради Семенівського району (на даний час Семенівська об`єднана територіальна громада Новгород-Сіверського району) Чернігівської області, а саме: земельну ділянку площею 25,5117 га з кадастровим номером 7424784500:07:001:0002; земельну ділянку площею 922,5827 га з кадастровим номером 7424787000:11:001:0003; земельну ділянку площею 1078,5743 га з кадастровим номером 7424787000:11:001:0004; земельну ділянку площею 203,8493 га з кадастровим номером 7424784500:07:001:0008; земельну ділянку площею 39,4727 га з кадастровим номером 7424784500:07:001:0009; земельну ділянку площею 31,9292 га з кадастровим номером 7424784500:07:001:0010; земельну ділянку площею 183,5960 га з кадастровим номером 7424784500:07:001:0025; земельну ділянку площею 66,9890 га з кадастровим номером 7424784500:07:001:0026 (далі - спірні земельні ділянки);
- скасування рішень державного реєстратора Семенівського районного управління юстиції Чернігівської області Тихомирової Н.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 22.06.2013 та здійснені на їх підставі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності на спірні земельні ділянки за ГУ Держземагенства у Чернігівській області з одночасним припиненням речових прав ГУ Держземагенства (Держгеокадастру) у Чернігівській області на земельну ділянку (далі - спірні рішення державного реєстратора);
- усунення перешкод у здійсненні Чернігівською обласною військовою адміністрацією права користування та розпорядження спірними земельними ділянками лісового фонду шляхом зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області скасувати їх державну реєстрацію та повернути на користь держави в особі Чернігівської обласної військової адміністрації.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що землі лісового фонду неправомірно були включені до складу сформованих земельних ділянок, право власності на які, як землі сільськогосподарського призначення, безпідставно зареєстровано за ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області, а право користування - за ДП "Укрліктрави".
1.3. Чернігівська обласна військова адміністрація, підтримуючи позовні вимоги, вказувала на те, що з доданих до позовної заяви документів вбачається, що спірні земельні ділянки відносяться до земель лісогосподарського призначення, оскільки були визнані деградованими і малопродуктивними та заліснені ДП "Семенівське лісове господарство", розпорядження якими віднесено до Чернігівської обласної військової адміністрації.
1.4. У відзиві на позовну заяву ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області просило відмовити у її задоволенні, вказуючи на те, що у листі від 29.09.2022 № 01-01-21/5769 Чернігівська обласна військова адміністрація повідомила, що не має підстав для участі у порушеному прокурором питанні і не має до цього відношення, отже прокурор не дотримався процедури, передбаченої статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", та не обґрунтував наявність підстав для представництва інтересів держави у цьому випадку.
ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області також вказувало на те, що позивачем не доведено, що він є постійним користувачем спірних земельних ділянок в розумінні статті 125 Земельного кодексу України та статті 17 Лісового кодексу України, оскільки матеріали справи не містять державних актів на право користування земельними ділянками, виданих позивачу, а відтак ним не доведено, що спірні накази і, як наслідок, реєстрація земельних ділянок, порушує його права або охоронювані інтереси.
1.5. Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 12.04.2023 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Державне підприємство "Новгород-Сіверське лісове господарство" (далі - ДП "Новгород-Сіверське лісове господарство"), яке у поясненнях на позовну заяву, підтримуючи позовні вимоги, вказувало на те, що на схемах розташування земельних ділянок відображено накладання земельних ділянок, зареєстрованих на праві постійного користування, за ДП "Укрліктрави" на молопродуктивні та деградовані земельні ділянки, межі яких встановлені проєктами від 2006 та 2009 років, які були заліснені ДП "Семенівське лісове господарство". Надані до позову докази підтверджують факт незаконної реєстрації земель лісового фонду за ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області з подальшою передачею їх в постійне користування неспеціалізованому підприємству - ДП "Укрліктрави".
2. Короткий зміст судових рішень у справі
2.1. Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 15.06.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.05.2024, позовні вимоги задоволено частково, визнано незаконними та скасовано оспорювані накази ГУ Держземагенства у Чернігівській області від 03.07.2013; скасовано рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 22.06.2013 щодо земельних ділянок з одночасним припиненням речових прав ГУ Держземагенства (Держгеокадастру) у Чернігівській області на спірні земельні ділянки. У решті позовних вимог відмовлено.
2.2. Суди задовольняючи позовні вимоги дійшли висновку про порушення порядку встановлення цільового призначення спірних земельних ділянок та надання їх у постійне користування ДП "Укрліктрави", як неспеціалізованому підприємству, що є підставою для визнання незаконними та скасування рішень про їх передачу та скасування відповідних рішень державного реєстратора стосовно відповідних земельних ділянок.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди дійшли висновку, що прокурором неправильно обрано спосіб захисту інтересів держави у спірних правовідносинах щодо усунення перешкод у здійсненні Чернігівською обласною військовою адміністрацією права користування та розпоряджання земельними ділянками лісового фонду шляхом зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області скасувати їх державну реєстрацію та повернути на користь держави в особі Чернігівської обласної військової адміністрації.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Чернігівської області від 15.06.2023 та постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.05.2024, прокурор у касаційній скарзі просить їх скасувати в частині відмови у задоволенні позову про усунення перешкод у здійсненні Чернігівської обласною військовою адміністрацією права користування та розпорядження земельними ділянками шляхом зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області скасувати їх державну реєстрацію та повернути на користь держави в особі Чернігівської обласної військової адміністрації, та ухвалити в цій частині нове рішення, яким задовольнити вказані позовні вимоги, обґрунтовуючи підстави для касаційного оскарження судових рішень посиланням на пункт 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, акцентуючи увагу на застосуванні судами положень Земельного кодексу України без урахування висновків, викладених у постановах Верховного Суду у справах № 338/180/17, № 905/1926/16, № 569/17172/15-ц, 363/2877/18, № 363/669/17, № 69/10847/19, № 916/1517/22 щодо належного способу захисту порушеного права держави внаслідок незаконного формування земельної ділянки за рахунок земель державного лісового фонду.
Так, прокурор вказує на те, що суди, встановивши обставину щодо порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель, на вимогу позивача, який позбавлений можливості захистити своє порушене право у спосіб інакший, ніж звернутись до державного кадастрового реєстраторам із судовим рішенням про скасування державної реєстрації спірних земельних ділянок, до складу яких протиправно включено земельні ділянки лісового фонду, мав застосувати всі наслідки такого порушення, у тому числі, передбачені нормами спеціального Закону, а саме пунктом "в" статті 21 та частиною 13 статті 79-1 Земельного кодексу України, та скасувати державну реєстрацію спірних земельних ділянок, визнавши її незаконною.
Натомість, прокурор вважає, що суди не застосували положення вказаних вимог законодавства, незважаючи на те, що встановили підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок, які були сформовані як об`єкти цивільних прав з порушенням порядку встановлення цільового призначення земель.
Суди визнали недоведеними доводи прокурора про те, що скасування державної реєстрації земельних ділянок призведе до припинення їх існування як об`єктів цивільних справ, які було сформовано незаконно, з огляду на неправомірне включення до їх складу земель лісового фонду як земель сільськогосподарського призначення. За твердженням, викладеним у позовній заяві, припинення існування такого об`єкту цивільних прав надасть позивачу безперешкодну можливість оформити як нові об`єкти цивільних прав земельні ділянки у межах заліснених територій, без необхідності додаткового звернення із позовом до суду про визнання права власності на частину земельної ділянки, так і можливість законному власнику та користувачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення оформити речові права на них.
Відповідні обставини, які мають значення для справи, залишені судами без належної правової оцінки.
При цьому Велика Палата Верховного Суду, переглядаючи справи, у тому числі на предмет забезпечення судовим рішенням реального поновлення порушеного права, дійшла висновків, зокрема про те, що застосування конкретного способу захисту має призводити до відновлення порушеного права позивача без необхідності повторного звернення до суду. Судовий захист повинен відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту (постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18, від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19, від 16.02.2021 у справі № 910/2861/18, від 19.10.2022 у справі № 910/14224/20).
Прокурор вважає, що оскаржуваними рішеннями не забезпечено реального поновлення прав позивача на розпорядження землями лісового фонду, які залишились незаконно включеними до складу спірних земельних ділянок, сформованими як землі сільськогосподарського призначення.
3.2. Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Чернігівської області від 15.06.2023 та постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.05.2024, ФДМ України у касаційній скарзі також просить їх скасувати в частині задоволення позовних вимог та ухвалити в цій частині нове рішення про відмову у позові повністю, обґрунтовуючи підстави для касаційного оскарження судових рішень посиланням на пункт 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
Скаржник з посиланням на положення чинного законодавства та правові висновки Верховного Суду щодо питання представництва прокурором інтересів держави, вказує нате, що судами першої та апеляційної інстанцій не враховано, що відповідно до листа Чернігівської обласної військової адміністрації від 29.09.2022 № 01-01-21/5769 було повідомлено, що військова адміністрація не має ніяких підстав для участі у порушеному питанні і не має до порушеного питання відношення, в свою чергу, позов заявлено в інтересах Чернігівської обласної військової адміністрації в особі єдиного позивача.
Заявник касаційної скарги вважає, що судами попередніх інстанцій не враховано, що обґрунтовуючи позов наявністю підстав для представництва інтересів Чернігівської обласної військової адміністрації, позовні вимоги прокурора спрямовані на захист прав державного підприємства, тобто фактично відбувається представництво інтересів державного підприємства, що прямо заборонено Законом України "Про прокуратуру", а отже не підлягали розгляду, на чому наголосила Велика Палата Верховного Суду при розгляді справи № 359/3373/16-ц.
Отже, скаржник вважає, що суди попередніх інстанцій застосували норму права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 06.07.2021 у справі № 911/2169/20 та від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц.
Також ФДМ України зазначає, що судами попередніх інстанцій не взято до уваги те, що матеріали справи не містять рішення органу державної влади або органу місцевого самоврядування щодо віднесення спірної земельної ділянки до певної категорії на момент видачі розпоряджень Семенівською райдержадміністрацією, а також відсутність державних актів на право постійного користування земельними ділянками, виданих позивачу відповідно до вимог законодавства.
Отже, як вважає скаржник, позивач звертаючись з позовом до суду та наводячи посилання на порушення відповідачами його права користування спірними земельними ділянками, повинен підтвердити з поданням відповідних доказів, що він є постійним користувачем спірних земельних ділянок, а суд має перевірити доводи та докази, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, і вирішити питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту позивача, чого судами попередніх інстанцій зроблено не було.
Відсутність порушеного або оспорюваного права позивача є самостійною підставою для ухвалення рішення про відмову в задоволені позову незалежно від інших встановлених судом обставин (аналогічні висновки викладено у постановах Верховного Суду від 07.04.2021 у справі № 910/1255/20 та від 21.04.2021 у справі № 904/5480/19).
ФДМ України посилається на застосування судами статті 45 Господарського процесуального кодексу України без врахування висновку, викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.10.2022 у справі № 922/1830/19 щодо збігу в одній особі позивача та відповідача, а також акцентуючи увагу на правових висновках Верховного Суду щодо ефективності обраного позивачем способу захисту, посилаючись на те, що звертаючись з позовом до ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області з вимогою про визнання незаконним та скасування його наказів прокурор обрав неналежний спосіб захисту, що є самостійною підставою для відмови у задоволенні позову.
3.3. У відзиві на касаційну скаргу ФДМ України прокурор просив відмовити в її задоволенні, вказуючи на необґрунтованість доводів скаржника з підстав, наведених у відзиві.
4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду
4.1. Заслухавши суддю-доповідача, представників учасників справи, дослідивши доводи, наведені у касаційних скаргах та запереченнях, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права в межах касаційних скарг, колегія суддів вважає, що касаційні скарги слід задовольнити частково з огляду на таке.
4.2. Суди попередніх інстанцій установили такі обставини:
- 16.02.2006 листом Чернігівської обласної державної адміністрації № 01.05-10/449 з метою виконання доручення Прем`єр-Міністра України від 20.01.2006 № 2359/1/1 щодо важливості збільшення площі лісів та вирішення питання спрощеної процедури оформлення земельних ділянок доручено посадовим особам Чернігівської обласної державної адміністрації, зокрема,: спільно з районними державними адміністраціями визначити на землях державної власності земельні ділянки, які можливо надати під заліснення; створити районні комісії по врегулюванню земельних відносин, до складу яких включити представників Чернігівського обласного управління лісового господарства та обласного спеціалізованого комунального агролісогосподарського підприємства "Чернігівоблагроліс"; затвердити відповідними розпорядженнями оформлені акти вибору земельних ділянок для створення нових площ лісових насаджень; з метою прискорення передачі земель під заліснення, оформити акти прийому-передачі виявлених земельних ділянок лісогосподарським підрозділам з подальшим набуттям ними права постійного користування земельними ділянками згідно чинного земельного законодавства;
- 15.02.2006 Семенівською районною державною адміністрацією Чернігівської області за результатами розгляду клопотання Семенівського районного відділу земельних ресурсів надано дозвіл на виконання проектно-вишукувальних робіт з подальшою консервацією земель шляхом заліснення на території Орликівської, Погорільської, Тимоновицької, Хотіївської, Машівської, Жадівської сільських рад;
- розпорядженням Семенівської районної державної адміністрації Чернігівської області від 30.03.2006 № 75 затверджено матеріали з визначення земель державної власності загальною площею 4796,0 га, які в установленому порядку будуть передаватися до складу земель лісогосподарських підприємств згідно з додатком № 1. Додаток № 1 до вказаного вище розпорядження від 30.03.2006 містить дані про площі земель державної власності, які в перспективі будуть передаватися до складу земель лісогосподарських підприємств з розбивкою по сільських радах та назвах господарств, у яких така земля вилучається;
- розпорядженням Семенівської районної державної адміністрації Чернігівської області від 12.07.2006 № 172 внесено зміни до розпорядження від 30.03.2006 № 75, а саме: змінено площу земель з "4796,0 га" на "4188 га" та викладено додаток 1 до розпорядження районної державної адміністрації від 12.07.2006 № 172 про площі земель державної власності, які в перспективі будуть передаватися до складу земель лісогосподарських підприємств у новій редакції;
- розпорядженням Семенівської районної державної адміністрації Чернігівської області від 18.08.2006 № 199 затверджено проєкт консервації деградованих і малопродуктивних с/г земель загальною площею 453,85 га, з них: 453,85 га ріллі на території Орликівської, Хотіївської, Погорільської, Машівської, Тимоновицької, Жадівської сільських рад, яким передбачено вилучити із активного господарського обігу землю та здійснити її консервацію шляхом заліснення згідно з додатком. Додатком до вказаного розпорядження від 18.08.2006 № 199 визначено перелік проєктів консервації деградованих і малопродуктивних земель з розбивкою по сільських радах Семенівського району, вказаних в розпорядженні (том 1, а.с. 48);
- розпорядженням Семенівської районної державної адміністрації Чернігівської області від 27.09.2006 № 233 затверджено акти прийому-передачі земельних ділянок ДП "Семенівський лісгосп" та ДП "Семенівкарайагролісгосп" для посадки лісових насаджень, загальною площею 453,85 га, згідно з додатком. ДП "Семенівський лісгосп" та ДП "Семенівкарайагролісгосп" оформити право постійного користування на дані земельні ділянки згідно чинного законодавства; надано дозвіл на складання проектів землеустрою щодо оформлення права постійного користування вищезазначеними земельними ділянками. Додатком до розпорядження від 27.09.2006 № 233 визначено, що ДП "Семенівський лісгосп" передаються земельні ділянки площею 143,01 га на території Орликівської сільської ради та 46,57 га на території Хотіївської сільської ради Семенівського району (на даний час Новгород- Сіверський район Чернігівської області), всього передано 189,58 га (том 1, а. с.49-50).
Факт передачі Семенівською райдержадміністрацією земельних ділянок ДП "Семенівський лісгосп" підтверджується відповідними актами прийому-передачі земельної ділянки для посадки лісових та захисних насаджень на землях державної власності Орликівської та Хотіївських сільських рад Семенівського району (том 1, а. с. 51-55);
- розпорядженням Чернігівської обласної державної адміністрації від 02.10.2007 № 373 "Про збільшення площі лісів та вирішення питання спрощеної процедури оформлення земельних ділянок" головам райдержадміністрацій спільно з лісогосподарськими підприємствами Чернігівського обласного лісового та мисливського господарства до 01.11.2027 доручено забезпечити організацію проведення ґрунтових обстежень та встановлення меж в натурі деградованих і малопродуктивних земель сільськогосподарського та іншого призначення за рахунок коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (тому 1, а. с. 56);
- розпорядженням Семенівської районної державної адміністрації від 10.09.2008 № 252 відділу земельних ресурсів у Семенівському районі надано дозвіл на проведення робіт з консервації малопродуктивних та деградованих земель, загальною площею 431,66 га, в тому числі на території Машівської сільради, площею 48,89 га, Орликівської с/ради площею 106,35 га, Миколаївської сільради площею 11,22 га, Архипівської сільради площею 26,23 га, Іванівської сільради площею 80,71 га, Семенівської міської ради площею 158,26 га.
Про вилучення та консервацію площ земель на території вищевказаних сільських рад та міської ради Семенівського району складено відповідні акти (тому 1, а. с. 58-61);
- 02.06.2009 ДП "Семенівський лісгосп" звернулося до Семенівської районної адміністрації з листом № 467 з проханням затвердити проєкт землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних сільськогосподарських земель державної власності шляхом заліснення в адміністративних межах Архипівської с/ради площею 26,23 га, Іванівської с/ради площею 80,71 га, Миколаївської с/ради площею 11,22 га, Орликівської с/ради площею 106,4 га, Машівської с/ради, площею 48,89 га, Семенівської міської ради площею 158,26 га (том 1, а. с. 62);
- 09.06.2009 у клопотанні № 01-15/450 Відділ Держкомзему у Семенівському районі просило Семенівську районну державну адміністрацію затвердити проєкти землеустрою вищезазначених земель; зазначено, що даний проєкт розроблений ДП "Чернігівським науково-дослідним та проектним інститутом землеустрою" та погоджений з всіма відповідними організаціями, які надали позитивні висновки (том 1, а. с. 63);
- розпорядженням Семенівської районної державної адміністрації від 16.06.2009 № 295 "Про затвердження проєкту землеустрою щодо консервації земель та актів прийому-передачі земельних ділянок для заліснення державного підприємства "Семенівське лісове господарство" вирішено затвердити проєкти землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних сільськогосподарських земель державної власності в адміністративних межах відповідних рад району; затвердити акти прийому-передачі земельних ділянок ДП "Семенівське лісове господарство" для посадки лісових та захисних насаджень на землях державної власності в адміністративних межах відповідних рад району. Додатком до розпорядження від 16.06.2009 № 2 визначено перелік адміністративно-територіальних одиниць на території яких проведені роботи щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель державної власності, а саме: Архипівська с/р - 26,23 га; Іванівська с/р - 80,71 га; Машівська с/р - 48,89 га; Миколаївська с/р - 11,22 га; Орликівська с/р - 106,35 га; Семенівська міська рада - 158, 26 га; всього 431,66 га (том 1, а. с. 64).
Факт передачі Семенівською райдержадміністрацією земельних ділянок ДП "Семенівський лісгосп" підтверджується відповідними актами прийому-передачі земельної ділянки для садіння лісових та захисних насаджень на землях державної власності Архипівської, Іванівської, Миколаївської, Орликівської, Машівської сільських рад та Семенівської міської ради Семенівського району (том 1, а. с. 65-67);
- наказом Державного агентства лісових ресурсів України" від 27.09.2021 № 549 припинено ДП "Семенівське лісове господарство", затверджено склад комісії з припинення, визначено ДП "Новгород-Сіверське лісове господарство" правонаступником прав та обов`язків ДП "Семенівське лісове господарство" (том 1, а. с. 68-71);
- у листі від 22.09.2022 № 01/702 ДП "Новгород-Сіверське лісове господарство" надав інформацію щодо земельних ділянок, які визнано малопродуктивними та деградованими, внаслідок чого було проведено їх консервацію протягом 2006-2011 років, ДП "Семнівське лісове господарство" створено захисні лісові насадження, у тому числі, на площі 148,8 га на території Орликівської сільської ради та на площі 46,6 га на території Хотіївської сільської ради, всього на площі 194,68 га, що підтверджується відповідними записами у Книзі лісових культур та у інвентаризаційних відомостях щорічної інвентаризації, що проводиться згідно з Інструкцією з проектування, технічного приймання, обліку та оцінки якості лісокультурних об`єктів", затвердженою наказом № 62 від 08.08.1997 Міністерства лісового господарства України.
На частині земельних ділянок, визнаних малопродуктивними та деградованими, які були передані під заліснення, а саме: в урочищі Гатище, Орликівської сільської ради, колишнього Семенівського району (на даний час Новгород-Сіверський район) на площі 21,85 га поросли самосійні сосни та берези висотою 12 м, діаметром 16 см. ДП "Семенівський лісгосп" мало на меті зареєструвати право постійного користування на земельні ділянки лісового фонду, вказані вище, які було виведено із сільськогосподарського обігу, консервована внаслідок їх малопродуктивності та деградованості, та в подальшому майже повністю заліснено. Однак, зареєструвати право постійного користування на них не вдалося, оскільки на частину із них вже було зареєстровано право постійного користування за ДП "Укрліктрави" як на землі сільськогосподарського призначення (том 1, а.с. 73-85).