1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 серпня 2024 року

м. Київ

справа № 300/2879/22

касаційне провадження № К/990/19755/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області

на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2022 року (головуючий суддя - Матуляк Я.П.)

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2023 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Кушнерик М.П.; судді - Курилець А.Р., Мікула О.І.)

у справі № 300/2879/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Самсон-ІФ"

до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

У липні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Самсон-ІФ" (далі - ТОВ "Самсон-ІФ"; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (далі - ГУ ДПС в Івано-Франківській області; відповідач; контролюючий орган) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 29 червня 2022 року № 00/2235/0901, від 29 червня 2022 року № 00/2234/0901, від 29 червня 2022 року № 00/2236/0901.

Івано-Франківський окружний адміністративний суд рішенням від 04 жовтня 2022 року позов задовольнив повністю.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 25 січня 2023 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

ГУ ДПС в Івано-Франківській області звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2022 року, постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2023 року та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому наголошує на відсутності в платника під час проведення контрольного заходу будь-яких первинних документів, які підтверджують походження товару, що обумовлює об`єктивність викладених в акті перевірки висновків.

Верховний Суд ухвалою від 28 серпня 2023 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС в Івано-Франківській області.

26 жовтня 2023 року від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він зазначив, що доводи касаційної скарги не спростовують правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами попередніх інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Судами з`ясовано, що відповідачем проведено фактичну перевірку ТОВ "Самсон-ІФ" за місцем зберігання алкогольних напоїв, за адресою: м. Луцьк, вул. Карбишева, 1, з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, за результатами якої складено акт від 03 червня 2022 року № 03/2011/09-01/37409179.

Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог: статті 11 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) з огляду на зберігання алкогольних напоїв з підробленими марками акцизного податку; пункту 12 статті 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 265/95-ВР) з підстави зберігання горілки "Пшенична", 0,5 л, 40 % об. спирту, в кількості 18696 пляшок на суму 1200283,20 грн без документів, що підтверджують походження товару; статей 44, 85 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) у зв`язку з ненаданням документів для здійснення контрольного заходу.

На підставі зазначеного акта перевірки ГУ ДПС в Івано-Франківській області 29 червня 2022 року прийнято податкові повідомлення-рішення: № 00/2235/0901, згідно з яким застосовано суму штрафних (фінансовий) санкцій у розмірі 2143766,40 грн, № 00/2234/0901, згідно з яким застосовано суму штрафних (фінансовий) санкцій у розмірі 1505401,92 грн; № 00/2236/0901 згідно з яким застосовано суму штрафних (фінансовий) санкцій у розмірі 1020,00 грн.

Надаючи оцінку правомірності прийняття контролюючим органом названих актів індивідуальної дії, Верховний Суд виходить із такого.

Відповідно до пункту 12 статті 3 Закону № 265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб`єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті).

Таким чином, пункт 12 статті 3 Закону № 265/95-ВР зобов`язує суб`єктів господарювання (як юридичних осіб, так і фізичних осіб-підприємців (за виключенням перелічених в третьому абзаці цієї норми осіб)) вести облік товарних запасів і у разі проведення перевірки надати документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження тих товарних запасів, які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті). При цьому до 01 січня 2022 року суб`єкт господарювання зобов`язаний був надати такі документи під час проведення перевірки, а після цієї дати такий обов`язок має бути виконаним саме на початок її проведення.


................
Перейти до повного тексту