ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 серпня 2024 року
м. Київ
справа №300/596/22
адміністративне провадження № К/990/28161/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Коваленко Н.В., Кравчук В.М.
розглянув в порядку письмового провадження касаційну ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.03.2022 (суддя - Тимощук О.Л.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.09.2022 (судді - Глушко І.В., Хобор Р.Б., Шавель Р.М.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У січні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо зменшення основного розміру пенсії з 88% до 70% неправомірними;
- зобов`язати здійснити з 01.12.2019 перерахунок та виплату пенсії за вислугу років в розмірі 88% грошового забезпечення, з врахуванням виплачених сум, передбаченого статтею 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ, перебуває з 12.03.2005 на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області як отримувавач пенсії за вислугу років, призначеної відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
ГУ ПФУ в Івано-Франківській області на виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08.11.2019 у справі №0940/2102/18 здійснено позивачу з 01.01.2016 перерахунок пенсії за вислугу років із застосуванням 88% суми грошового забезпечення (а.с. 7-9).
Не погоджуючись із розміром перерахованої пенсії, позивач звернувся до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Івано-Франківській області" із заявою про видачу довідки про розмір грошового забезпечення з врахування щомісячних додаткових видів грошового забезпечення станом на листопад 2019 року.
За результатами розгляду заяви Державною установою "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Івано-Франківській області" 26.04.2021 складено довідку №34 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1, яка включає такі види грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за стаж служби в поліції 50%, надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції 60,82%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень 15%, премія 51,67% (а.с. 13).
В примітках оновленої довідки вказано, що довідка складена враховуючи рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.05.2019 в справі №826/12704/18 та рішення Верховного Суду від 17.12.2019 у справі №160/8324/19.
У подальшому на виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.09.2021 у справі №300/4335/21 позивачу видано виконавчий лист, в якому зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії з 01.12.2019 на підставі довідки виданої Державною установою "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Івано-Франківській області" від 26.04.2021 №34 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 за листопад 2019 року, з урахуванням проведених платежів (а. с.6).
16.12.2021 позивач звернувся до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області із заявою, в якій просив провести перерахунок та виплату пенсії за вислугу років, виходячи з розрахунку 88% грошового забезпечення, без обмеження максимальним розміром пенсії на підставі довідки, наданої Державною установою "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Івано-Франківській області" від 26.04.2021 №34 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 за листопад 2019 року, з урахуванням виплачених сум (а.с. 10).
Листом від 18.01.2022 за №284-9777/С-02/8-0900/22 відповідач повідомив заявника, що на виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.09.2021 у справі №300/4335/21 проведено перерахунок його пенсії з 01.12.2019. Вказав, що дане рішення набрало законної сили 21.10.2021, проведений перерахунок пенсії в розмірі 70% грошового забезпечення розмір якої становить 14 579,82 грн, а різниця між перерахованим розміром пенсії і фактично виплаченою становить 159 469,19 грн. Зазначив, що інших зобов`язань на відповідача не покладено, а тому даний перерахунок пенсії проведено із застосуванням норм чинного законодавства (а.с. 11-12).
Позивач, вважаючи дії пенсійного органу щодо зменшення при перерахунку пенсії з 01.12.2019 відсоткового розміру грошового забезпечення з 88% до 70% протиправними, звернувся до суду.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.03.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.09.2022, у задоволенні позову відмовлено.
Ухвалюючи рішення про відмову в позові, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, дійшов висновку щодо правомірності дій відповідача щодо зменшення відсоткового розміру пенсії відповідача при здійсненні її перерахунку до 70%, оскільки на час проведення перерахунку пенсії позивача відповідно до ст. 13 Закону №2262 діяла норма про те, що максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 70 процентів відповідних сум грошового забезпечення.
Суди визнали безпідставним покликання позивача на висновки Верховного Суду у постанові від 16.10.2019, зроблені при розгляді зразкової справи №240/5401/18 (провадження №Пз/9901/58/18), в якій Суд встановив протиправність дій пенсійного органу щодо зменшення відсоткового розміру пенсії до 70% сум грошового забезпечення, оскільки такий стосується саме забезпечення, яке визначено відповідно до положень Постанови №103 і Порядку №45, які були чинними в період з 01.01.2016 по 19.11.2019, до складу яких не було включено щомісячні додаткові види грошового забезпечення і премія.
Крім того, суди зазначили, що Верховним Судом у рішенні від 17.12.2019 і Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 24.06.2020 в зразковій справі №160/8324/19 (адміністративне провадження №Пз/9901/20/19) відновлено право колишніх військовослужбовців на включення до складу грошового забезпечення, із якого обчислюється пенсія, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення і премії.
Суди виходили з того, що в даному випадку може скластися ситуація, за якої колишні працівники органів внутрішніх справ, які звільненні до 01.04.2014 і займали аналогічну посаду, мали одне і теж військове звання, з аналогічною вислугою років, однаковими додатковими видами грошового забезпечення та розміром премії за оновленими довідками матимуть до 90% сум пенсії від грошового забезпечення, а ті, що звільнені після 01.04.2014 - 70% сум пенсії від грошового забезпечення, що і призведе до дискримінації одних по відношенні до інших.
Також суди виходили з того, що визначення різних підходів до порядку обчислення розміру пенсійного забезпечення однієї категорії громадян порушує такий основоположний принцип судочинства як рівність усіх громадян у своїх правах перед законом, в тому числі у праві на справедливе встановлення пенсії, що закріплено в статтях 21, 24 Конституції України.
Також суди дійшли висновку, що розмір пенсії позивача з 01.12.2019, з урахуванням всіх складових, зазначених в оновленій довідці, та з застосуванням 70 відсотків грошового забезпечення з якого буде перерахований розмір пенсії не поставить його у невигідне становище, оскільки право на соціальне забезпечення буде за ним збережене, позивач не буде позбавлений своїх засобів для існування і не буде підданий ризикові недостатності таких засобів для життя.
Згідно висновків судів, не вважатиметься дискримінаційними діями зменшення розміру пенсії за вислугу років з 88% до 70% грошового забезпечення, починаючи з 01.12.2019, з врахуванням мети регулювання політики соціального забезпечення та оновленої довідки від 26.04.2021 №34 про розмір грошового забезпечення, оскільки такі не є непропорційними та не призводять до порушення сутності пенсійних прав позивача.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
З рішеннями судів попередніх інстанцій не погодився позивач, звернувся з касаційною скаргою.
В обгрунтування касаційної скарги покликається на неправильне застосування судами норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема, покликається на те, що пенсія йому була призначена у 2005 році у розмірі 88% від грошового забезпечення. На момент виникнення спірних правовідносин було встановлено, що максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до ст. 13 Закону №2262 не повинен перевищувати 70% відповідних сум грошового забезпечення. Водночас, застосування відповідачем цього показника до перерахунку розміру його пенсії є протиправним, в силу положень ст. 58 Конституції України в якій закріплено принцип незворотності нормативно-правових актів у часі.
Як на підставу касаційного оскарження позивач посилається на те, що суди попередніх інстанцій не врахували правові висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 04.02.2019 у зразковій справі №240/5401/18.
Просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив у її задоволенні відмовити, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Перевіривши доводи касаційної скарги, в межах доводів касаційної скарги відповідно до статті 341 КАС України, Верховний Суд, виходить з наступного.
У справі, що розглядається, право позивача на перерахунок пенсії відповідачем не заперечується.
Спірним в межах розгляду цієї справи є лише правомірність зменшення відсоткового розміру грошового забезпечення при здійсненні перерахунку пенсії позивача з 88% грошового забезпечення, що були визначені під час призначення пенсії, до 70% від суми грошового забезпечення.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.
Питання зменшення відсоткового значення розміру основної пенсії, призначеної відповідно до Закону №2262-ХІІ, було предметом розгляду у зразковій справі №240/5401/18.