ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2024 року
м. Київ
cправа № 914/1983/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Картере В.І. - головуючий, Огороднік К.М., Пєсков В.Г.,
за участю секретаря судового засідання Заріцької Т.В.,
представників учасників справи:
ПАТ "Техенерго": Романчук Д.М.,
ТОВ "Сіті Соул": Гевяк П.І., Поцелов А.О.,
ТОВ "Інженерно-технічна компанія": Шегинський Р.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Сіті Соул"
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 21.03.2024 (колегія суддів у складі: Матущак О.І. - головуючий, Кравчук Н.М., Скрипчук О.С.)
та ухвалу Господарського суду Львівської області від 21.07.2023 (суддя Артимович В.М.)
у справі № 914/1983/23
за заявою Приватного акціонерного товариства "Техенерго"
про затвердження плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство Приватного акціонерного товариства "Техенерго"
ВСТАНОВИВ:
Стислий зміст позовних вимог
1. Приватне акціонерне товариство "Техенерго" (далі - Боржник) звернулось до господарського суду із заявою про затвердження плану санації Боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство (далі - Заява).
2. Заяву мотивовано тим, що метою плану санації є реалізація системи заходів, спрямованих на оздоровлення фінансово-господарського становища Боржника, задоволення вимог кредиторів у повному обсязі, що дозволить запобігти банкрутству та подальшій ліквідації Боржника.
3. При цьому Боржник зауважує, що основним напрямком його діяльності є здійснення повного комплексу робіт із пуску, налагодження, випробування і оптимізації режимів експлуатації обладнання атомних електростанцій (АЕС), теплоелектростанцій (ТЕС), гідроелектростанцій (ГЕС), що свідчить про важливість збереження Боржника як діючої компанії, що у зв`язку зі знищенням російською федерацією енергетичної інфраструктури України братиме участь у відновленні об`єктів критичної інфраструктури.
Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій
4. На позачергових загальних зборах акціонерів Боржника, оформлених протоколом №01/05-23 від 10.05.2023, прийнято рішення вжити заходи з метою відновлення платоспроможності Боржника та запобігання його банкрутству шляхом ініціювання процедури санації до відкриття провадження у справі про банкрутство в порядку передбаченому Кодексом України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ); надати генеральному директору Боржника Джало Володимиру Федоровичу усі необхідні повноваження на проведення заходів, передбачених КУзПБ та іншим чинним законодавством України для ініціювання процедури санації товариства до відкриття провадження у справі про банкрутство та затвердження господарським судом плану санації з правом делегування окремих повноважень (далі - План санації).
5. Генеральний директор Боржника розробив План санації, за змістом якого на дату його складення у Боржника існує заборгованість перед кредиторами, термін сплати якої настав, на загальну суму 104236388,60 грн. До Плану санації включено таких кредиторів:
1) ТОВ "Сіті Соул" (ідентифікаційний код 37897422), сума заборгованості - 39394945,97 грн;
2) ТОВ "Електропівденмонтаж" (ідентифікаційний код 30289170), сума заборгованості - 20608811,24 грн;
3) ТОВ "Кузнецовське налагоджувально-монтажне управління "Електропівденмонтаж" (ідентифікаційний код 25321573), сума заборгованості - 11538104,81 грн;
4) ТОВ "Електросервісмонтаж" (ідентифікаційний код 41625724), сума заборгованості - 6761885,41 грн;
5) ПрАТ "Сєвєродонецьке науково-виробниче об`єднання "Імпульс" (ідентифікаційний код 31393258), сума заборгованості - 6719868,00 грн;
6) ТОВ "Коронахім" (ідентифікаційний код 40318815), сума заборгованості - 4835822,14 грн;
7) ТОВ "Підприємство з виробництва та розробки обладнання для вимірювання тиску "Завод манометр" (ідентифікаційний код 40826029), сума заборгованості - 4635228,00 грн;
8) ТОВ "Укратоменергопроект" (ідентифікаційний код 35856638), сума заборгованості - 4216343,76 грн;
9) ТОВ "Укртехремонт" (ідентифікаційний код 40381599), сума заборгованості - 1994726,20 грн;
10) ТОВ "Інженерно-технічна компанія" (ідентифікаційний код 35261102), сума заборгованості - 1647925,00 грн;
11) ТОВ "Інженерно-проектно-виробнича компанія "Спецзахист" (ідентифікаційний код 37778452), сума заборгованості - 1544340,22 грн;
12) АТ "Київський науково-дослідний та проектно-конструкторський інститут "Енергопроект" (ідентифікаційний код 16392628), сума заборгованості - 102000,00 грн;
13) ДП "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" (ідентифікаційний код 24584661), сума заборгованості - 86404,80 грн;
14) ТОВ "Західна українська енергетична компанія" (ідентифікаційний код 33286408), сума заборгованості - 69135,45 грн;
15) ТОВ "Налагоджувально-монтажне виробниче підприємство "Електропівденмонтаж" (ідентифікаційний код 38700172), сума заборгованості - 48006,60 грн;
16) ПрАТ "Миколаївцемент" (ідентифікаційний код 00293025), сума заборгованості - 14688,00 грн;
17) ТОВ "ДТЕК "Східенерго" (ідентифікаційний код 31831942), сума заборгованості - 10942,00 грн;
18) ТОВ "МНФ-Новітні Технології" (ідентифікаційний код 36045774), сума заборгованості - 5000,00 грн;
19) ТОВ "Виробниче підприємство "Нафтохімобладнання" (ідентифікаційний код 32758075), сума заборгованості - 2211,00 грн.
6. Боржник ініціював та скликав збори кредиторів, включених ним до Плану санації. На офіційному веб-порталі судової влади України опубліковано оголошення про проведення загальних зборів кредиторів Боржника (номер публікації: 70784, дата публікації: 12.06.2023). Збори кредиторів було призначено на 23.06.2023 о 12:00 год, місце проведення загальних зборів: м. Львів, проспект Шевченка, буд. 21, кв. 4.
7. Всіх кредиторів Боржника було повідомлено про проведення загальних зборів кредиторів, що підтверджується відповідними доказами, які є в матеріалах справи та не оспорювалося учасниками справи.
8. На зборах кредиторів Боржника, включених до Плану санації, 23.06.2023 були присутні 11 кредиторів із загальною сумою кредиторських вимог 103898000,75 грн (99,675% голосів): ТОВ "Сіті Соул" (сума заборгованості 39394945,97 грн), ТОВ "Електропівденмонтаж" (сума заборгованості 20608811,24 грн), ТОВ "Кузнецовське налагоджувально-монтажне управління "Електропівденмонтаж" (сума заборгованості 11538104,81 грн), ТОВ "Електросервісмонтаж" (сума заборгованості 6761885,41 грн), ПрАТ "Сєвєродонецьке науково-виробниче об`єднання "Імпульс" (сума заборгованості 6719868,00 грн), ТОВ "Коронахім" (сума заборгованості 4835822,14 грн), ТОВ "Підприємство з виробництва та розробки обладнання для вимірювання тиску "Завод манометр" (сума заборгованості - 4635228,00 грн), ТОВ "Укратоменергопроект" (сума заборгованості 4216343,76 грн), ТОВ "Укртехремонт" (сума заборгованості 1994726,20 грн), ТОВ "Інженерно-технічна компанія" (сума заборгованості 1647925,00 грн), ТОВ "Інженерно-проектно-виробнича компанія "Спецзахист" (сума заборгованості 1544340,22 грн).
9. До порядку денного вказаних зборів кредиторів було включено питання розгляду та схвалення кредиторами Плану санації. План санації містить, зокрема, аналіз фінансової, господарської, інвестиційної діяльності боржника, його становища на ринках на дату прийняття рішення щодо проведення досудової санації, відомості про майно, майнові та інші активи товариства, структуру кредиторської заборгованості боржника, заходи з відновлення платоспроможності, строки, графік та обсяги погашення кредиторської заборгованості боржника, та розділ щодо переваг проведення санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство.
10. Оскільки вся кредиторська заборгованість товариства, яка була включена до плану санації, виникла з господарської діяльності, а також не забезпечена заставою майна боржника, вимоги всіх кредиторів було включено до четвертої черги (однієї категорії). У плані санації (розділ VII) передбачено наступні заходи покращення фінансово-господарського становища боржника:
1) Ліквідація дебіторської заборгованості.
На момент складання Плану санації у Боржника наявна дебіторська заборгованість, строк якої настав, на суму 94738260,98 грн, у тому числі 82884214,28 грн сума заборгованості ДП "НАЕК "Енергоатом" за виконані Боржником роботи на Запорізькій атомній електростанції, яка з перших днів широкомасштабного вторгнення російської федерації на територію України була захоплена, а ДП "НАЕК "Енергоатом" з огляду на обставини форс-мажору припинило оплату всіх виконаних на ЗАЕС робіт. Вказаний захід включає в себе вжиття адміністрацією товариства всіх передбачених законом заходів щодо стягнення наявної дебіторської заборгованості в досудовому та судовому порядку.
2) Відстрочення, розстрочення заборгованості.
Планом санації передбачено розстрочення погашення кредиторської заборгованості строком до 30.06.2026 з її сплатою в розмірі та строки згідно з графіком погашення кредиторської заборгованості пропорційно до суми вимог, що належать кожному кредитору однієї черги. При цьому всі кредиторські вимоги включено до однієї черги.
3) Інші заходи з відновлення платоспроможності боржника.
Проведення санації до відкриття провадження у справі про банкрутство дозволить зберегти господарську діяльність товариства та призведе до отримання товариством прибутку від господарської діяльності та задоволення вимог кредиторів. Боржник за виконання нових робіт згідно з укладеними на початку 2023 року контрактами очікував у червні - грудні 2023 року надходження на понад 20000000,00 грн, які за вирахуванням податків та заробітної плати мали бути скеровані на погашення кредиторської заборгованості. Всього на 2023-2024 роки Боржником законтрактовано виконання робіт (надання послуг) на загальну суму більше 100 млн. грн, які за вирахуванням податків та заробітної плати мали скеровуватись на погашення кредиторської заборгованості.
11. До Плану санації додано графік погашення кредиторської заборгованості, у якому вказано розмір кредиторських вимог, строки та розмір погашення кредиторської заборгованості щодо кожного кредитора, включеного до Плану санації. У Плані санації визначено, що погашення вимог кредиторів відбуватиметься у міру надходження на рахунок боржника коштів. Отже, Планом санації визначено порядок задоволення вимог кредиторів у розмірі 104236388,60 грн на умовах відстрочки та розстрочки виконання зобов`язань протягом трьох років (до 30.06.2026).
12. Планом санації не передбачено призначення керуючого санацією, а обов`язок із нагляду за його дотриманням та виконанням покладено на керівника Боржника ОСОБА_1 .
13. Боржник склав ліквідаційний аналіз до Плану санації (додаток до плану санації), в якому проаналізовано вигідність умов плану санації для кредиторів порівняно із здійсненням ліквідації Боржника в процедурі банкрутства. Зокрема, у ліквідаційному аналізі зазначено, що у власності товариства немає нерухомості та інших високоліквідних активів, а основну частину активів Боржника становлять дебіторська заборгованість та інші активи, продавши які у ліквідаційній процедурі не вдасться погасити наявні кредиторські вимоги у повному обсязі. Процедура санації боржника до порушення справи про банкрутство є більш вигідною для кредиторів, ніж ліквідація Боржника, оскільки в результаті впровадження передбачених планом санації заходів вимоги всіх кредиторів будуть погашені в повному обсязі, а у разі продажу майна в ліквідаційній процедурі буде задоволено лише частину вимог кредиторів, адже ціна продажу майна буде зменшена, що призведе до його продажу за заниженою вартістю та відсутністю коштів на погашення вимог всіх кредиторів, також з`являться додаткові витрати на виплату винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого, торгуючої організації, витрати зі збереження майна та інші поточні витрати. Також при ліквідації відбудеться звільнення працівників, з якими товариство буде змушено провести повний розрахунок при звільненні, виплачувати вихідну допомогу, компенсації за невикористані відпустки тощо, а також здійснити нарахування на вказані суми податків та інших обов`язкових платежів. Такі суми будуть віднесені до 1-3 черг реєстру вимог кредиторів, що значно невигідно всім іншим наявним кредиторам, оскільки погашення 4 черги в ліквідаційній процедурі буде відбуватися лише після повного погашення всіх попередніх черг. При банкрутстві та подальшій ліквідації товариства господарська діяльність припиниться, а отже, товариство не зможе отримувати прибуток та направляти його на погашення кредиторських вимог.
14. Крім того, ПП "Каштан ЛВ" проведено фінансовий аналіз щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства, який підтверджує можливість боржника виконувати умови плану санації. У вказаному фінансовому звіті вказано про нестійкий фінансовий стан Боржника, який характеризується ознаками поточної неплатоспроможності та має тенденцію до погіршення. Ознаки критичної неплатоспроможності, що відповідає стану потенційного банкрутства, коли задоволення кредиторських вимог та боргів підприємства можливе шляхом застосування ліквідаційної процедури в товариства відсутні. У товариства існує фактична можливість задоволення вимог кредиторів та погашення усіх зобов`язань, тобто справжній фінансовий стан підприємства дає йому змогу виконати свої зобов`язання, здійснивши додаткові альтернативні заходи. Порівняльний аналіз ліквідації та санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство з точки зору погашення вимог кредиторів та досягнення соціального ефекту має своєю метою визначення наслідків здійснення тієї чи іншої процедури. Санація боржника передбачає здійснення заходів, направлених на відновлення платоспроможності боржника та погашення вимог кредиторів, зберігає боржника як юридичну особу, у той час як ліквідація тягне за собою припинення боржника як юридичної особи. Здійснення заходів щодо відновлення платоспроможності боржника дозволить повністю погасити вимоги кредиторів, більш ефективно використовувати його основні фонди, отримувати прибуток та сплачувати податки. Санація боржника, крім цього дозволяє зберегти робочі місця. З метою виявлення суми коштів, які можливо отримати від продажу активів в рамках ліквідаційної процедури проведено попередній розрахунок ліквідаційної вартості майна, яке належить боржнику. Розрахунок свідчить про те, що у випадку повної реалізації активів боржника не існує можливості повного погашення кредиторської заборгованості. Ліквідація боржника призведе до звільнення усіх його працівників та припинення господарської діяльності. Зроблено висновок, що більш раціональним з соціальної та економічної точки зору є здійснення санації боржника.
15. Збори кредиторів, включених до Плану санації, вирішили схвалити План санації, що оформлено протоколом від 23.06.20233 зборів кредиторів Боржника. За схвалення Плану санації проголосували кредитори, які володіють більше 50 відсотків від загальної суми кредиторських вимог, включених до Плану санації.
Стислий зміст ухвали суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
16. Ухвалою Господарського суду Львівської області від 21.07.2023, яку залишено без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 21.03.2024, зокрема, задоволено Заяву; затверджено План санації Боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство, схвалений рішенням зборів кредиторів, оформленим протоколом від 23.06.2023; введено досудову санацію боржника на строк, передбачений планом санації Боржника.
17. Судові рішення мотивовано тим, що при схваленні Плану санації дотримано всіх вимог та не допущено порушень законодавства, що могло б вплинути на результат голосування загальних зборів кредиторів, умови Плану санації щодо задоволення вимог кредиторів, які не брали участі в голосуванні, не є гіршими, ніж умови задоволення вимог кредиторів, які проголосували за схвалення Плану санації. Господарські суди взяли до уваги, що більшість кредиторів, включених до Плану санації, підтримали, схвалили його та зазначили, що План санації відповідає їх інтересам. Водночас жодний із кредиторів не довів, що в разі ліквідації Боржника, його вимоги були б задоволені в розмірі, що перевищує розмір вимог, які будуть задоволені за умовами Плану санації. Крім того, господарські суди відхилили заперечення кредиторів про розбіжність у сумах кредиторських вимог, включених до Плану санації, недостовірності наданих Боржником відомостей щодо кредиторських вимог, нез`явлення на збори кредиторів 23.06.2023 деяких кредиторів тощо.
Стислий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення доводів скаржника
18. Товариство з обмеженою відповідальністю "Сіті Соул" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані постанову та ухвалу господарських судів першої та апеляційної інстанцій, ухвалити нове рішення про відмову в затверджені Плану санації.
19. Касаційну скаргу подано з підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 3, 4 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
20. Скаржник вважає, що господарські суди попередніх інстанцій під час розгляду справи не врахували висновків Верховного Суду, викладених у постановах: від 19.06.2019 у справі №703/2718/16-ц, у справі №646/14523/15-ц, від 08.11.2023 у справі №922/854/23, від 04.10.2019 у справі №915/880/18, від 26.09.2019 у справі №912/48/19, від 18.09.2019 у справі №908/1379/17, від 05.07.2019 у справі №905/600/18, від 20.02.2023 у справі №910/15411/21, від 15.04.2021 у справі №904/3325/20, від 10.02.2022 у справі №908/1817/21 щодо застосування положень частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України; та від 10.02.2022 у справі №908/1817/21, від 26.01.2022 у справі №910/965/21, від 27.10.2021 у справі №908/3411/20, від 10.08.2023 у справі №911/166/23 щодо застосування статті 5 КУзПБ та перевірки плану санації боржника.
21. Водночас скаржник стверджує про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України при визначенні розміру вимог кредиторів, які включаються боржником до плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство, та кількості голосів кредиторів при проведенні загальних зборів кредиторів зі схвалення відповідного плану санації.
22. Також скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій не дослідили зібрані у справі докази, зокрема, щодо невигідності виконання плану санації порівняно з ліквідацією боржника, відсутності заходів щодо нагляду за виконанням плану санації, надання боржником у Плані санації недостовірних відомостей.
Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
23. Боржник подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить у задоволенні скарги відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
24. Боржник вважає безпідставними доводи скаржника щодо включення до Плану санації заниженої суми вимог ТОВ "Сіті Соул", адже його вимоги включено згідно з даними бухгалтерського обліку, тоді як судове рішення у справі №914/3316/22 не набрало законної сили.
25. Щодо доводів скаржника про те, що план санації не передбачає заходів щодо нагляду за виконанням плану санації, Боржник зазначає, що законодавець у розділі Х КУзПБ надав як боржнику, так і кредиторам (незалежно від розміру кредиторських вимог, передбачених планом санації) повноваження з контролю за виконанням плану санації.
26. Боржник не погоджується з твердженням скаржника, що його вимоги будуть погашені в більшому розмірі в разі ліквідації Боржника в порядку, передбаченому КУзПБ, ніж відповідно до умов плану санації, оскільки у власності Боржника немає нерухомості та інших високоліквідних активів, а основну його частину активів становить дебіторська заборгованість тощо.
27. Водночас Боржник наголошує, що проведення санації до відкриття провадження у справі про банкрутство дозволить зберегти його господарську діяльність та призведе до отримання прибутку від господарської діяльності та задоволення вимог кредиторів.
28. Боржник заперечує проти викладених у касаційній скарзі аргументів про надання ним недостовірної інформації.
29. Крім того, Боржник 09.08.2024 подав додаткові пояснення, які за своєю суттю є доповненням до відзиву на касаційну скаргу. Зазначені письмові пояснення підлягають залишенню без розгляду на підставі статей 118, 295 Господарського процесуального кодексу України, адже подані після закінчення встановленого судом строку для подання відзиву на касаційну скаргу.
Позиція Верховного Суду
30. Керуючись вимогами статей 14, 300 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права в межах доводів і вимог касаційної скарги.
31. Предметом касаційного оскарження є судові рішення, якими затверджено План санації Боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство, схвалений рішенням зборів кредиторів, та введено досудову санацію Боржника на строк, передбачений Планом санації.
32. Згідно з преамбулою КУзПБ цей Кодекс встановлює умови та порядок відновлення платоспроможності боржника - юридичної особи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізичної особи.
33. У статті 1 КУзПБ визначено неплатоспроможність як неспроможність боржника (іншого, ніж страховик або кредитна спілка) виконати після настання встановленого строку грошові зобов`язання перед кредиторами не інакше, як через застосування процедур, передбачених цим Кодексом, або встановлена Національним банком України неплатоспроможність страховика відповідно до Закону України "Про страхування" чи неплатоспроможність кредитної спілки відповідно до Закону України "Про кредитні спілки".
34. Зокрема, статтею 4 КУзПБ передбачено заходи щодо запобігання банкрутству боржника - юридичної особи та позасудові процедури. У частині 5 зазначеної статті визначено, що санація боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство - це система заходів щодо відновлення платоспроможності боржника, які може здійснювати засновник (учасник, акціонер) боржника, власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, інші особи з метою запобігання банкрутству боржника шляхом вжиття організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних, технічних, фінансово-економічних, правових заходів відповідно до законодавства до відкриття провадження у справі про банкрутство.
35. Порядок звернення, умови, яких повинен дотриматись боржник при такому зверненні, коло учасників, а також визначено перелік відомостей, які повинен містити план санації врегульовано положеннями статті 5 КУзПБ.
36. Так, за змістом частини 1 статті 5 КУзПБ ініціатива щодо застосування процедури санації до відкриття провадження у справі про банкрутство належить Боржнику, про що його засновниками (учасниками, акціонерами) приймається відповідне рішення, а санація здійснюється відповідно до плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство (далі - план санації).
37. У частині 2 статті 5 КУзПБ законодавець визначив перелік умов та відомостей, що обов`язково має містити план санації, а саме, розміри, порядок і строки погашення вимог кредиторів, які беруть участь у санації; заходи щодо виконання плану санації та нагляду за виконанням плану санації; обсяг повноважень керуючого санацією (у разі його призначення).
38. Також у частині 2 статті 5 КУзПБ наведено умови, що допускаються в плані санації, однак включаються до плану санації на умовах дискреції - за розсудом боржника: планом санації може бути передбачено: поділ кредиторів, які беруть участь у санації, на категорії залежно від виду вимог та наявності (відсутності) забезпечення вимог таких кредиторів; різні умови задоволення вимог для кредиторів різних категорій; заходи з отримання позик чи кредитів; умови, передбачені частиною 2 статті 51 цього Кодексу.
39. До плану санації додається ліквідаційний аналіз, який свідчить про вигідність для кредиторів виконання плану санації порівняно з ліквідацією боржника. До плану санації може додаватися фінансовий аналіз, який підтверджує здатність боржника виконувати умови плану санації.
40. Відповідно до положень частини 6 статті 5 КУзПБ господарський суд відмовляє у прийнятті заяви про затвердження плану санації, зокрема, якщо план санації не відповідає вимогам цього Кодексу.
41. Схвалення плану санації боржника врегульовано нормами частин 3, 4 статті 5 КУзПБ.
42. Так, для схвалення плану санації боржник скликає збори кредиторів шляхом письмового повідомлення всіх кредиторів, які відповідно до плану санації беруть участь у санації. Одночасно боржник надає цим кредиторам план санації та розміщує оголошення про проведення зборів кредиторів на офіційному веб-порталі судової влади України. Збори кредиторів скликаються не раніше ніж через 10 днів після розміщення такого оголошення (абзац 1 частини 4 статті 5 КУзПБ).
43. Зокрема, план санації має бути схвалений у кожній категорії незабезпеченими кредиторами, які володіють більше ніж 50 відсотками від загальної суми незабезпечених вимог, включених до плану санації, у такій категорії. При цьому вимоги незабезпечених кредиторів, які є заінтересованими особами стосовно боржника, не враховуються для цілей голосування при схваленні плану санації (абзац 5 частини 4 статті 5 КУзПБ).
44. Умови плану санації щодо задоволення вимог кредиторів, які не брали участі в голосуванні або проголосували проти схвалення плану санації боржника, повинні бути не гіршими, ніж умови задоволення вимог кредиторів, які проголосували за схвалення плану санації. При цьому до плану санації не включаються вимоги першої та другої черг задоволення вимог кредиторів, визначених цим Кодексом. Водночас вимоги кредиторів, які не були змінені або реструктуризовані боржником, можуть бути виключені боржником із плану санації. Погодження та реалізація плану санації не вважаються порушенням договору між боржником та будь-яким кредитором, який не бере участі в плані санації (абзаци 2-4 частини 3 статті 5 КУзПБ).
45. Як неодноразово зазначав Верховний Суд (зокрема в постанові від 10.02.2022 у справі №908/1817/21, на яку посилається скаржник) аналіз приписів частин 2 - 4, 6 статті 5 КУзПБ свідчить, що при перевірці плану санації на суд покладається обов`язок надати оцінку, зокрема, відповідності плану санації вимогам цього Кодексу на предмет наявності в ньому обов`язкових умов визначених частиною 2 цієї статті, вигідності виконання плану санації для кредиторів у порівнянні з ліквідацією, опираючись на відомості ліквідаційного аналізу; з`ясування розміру задоволених вимог кредиторів, у тому числі для кредиторів, які проголосували проти схвалення плану санації, зокрема, через аналіз та співставлення розміру задоволених вимог кредиторів у разі введення процедури ліквідації порівняно із таким розміром, що передбачається планом санації, який не має бути меншим; дотримання порядку та умов схвалення плану санації, у тому числі участі у схвалені заінтересованих осіб стосовно боржника.
46. Згідно з частиною 8 статті 5 КУзПБ господарський суд розглядає заяву про затвердження плану санації не пізніше одного місяця з дня прийняття відповідної заяви до розгляду. Господарський суд зобов`язаний заслухати кожного присутнього на засіданні кредитора, який має заперечення щодо плану санації, навіть якщо такий кредитор проголосував за схвалення плану санації. За відсутності підстав для відмови в затвердженні плану санації господарський суд виносить ухвалу про затвердження плану санації. Цією ухвалою скасовується мораторій. Ухвала про затвердження плану санації набирає чинності з моменту її постановлення.
47. Водночас недотримання процедури, визначеної положеннями статті 5 КУзПБ, може мати наслідком відмову суду у задоволенні плану санації. Так, господарський суд постановляє ухвалу про відмову в затвердженні плану санації, якщо: при схваленні плану санації були допущені порушення законодавства, що могли вплинути на результат голосування загальних зборів кредиторів; кредитор, який не брав участі в голосуванні або проголосував проти схвалення плану санації, доведе, що в разі ліквідації боржника у порядку, визначеному цим Кодексом, його вимоги були б задоволені в розмірі, що перевищує розмір вимог, які будуть задоволені відповідно до умов плану санації; боржником були надані недостовірні відомості, що є суттєвими для визначення успішності плану санації.