ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 серпня 2024 року
м. Київ
справа №420/22020/23
провадження № К/990/8335/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2023 (суддя Радчук А.А.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2024 (головуючий суддя Семенюк Г.В., судді Домусчі С.Д., Шляхтицький О.І.)
у справі №420/22020/23
за позовом ОСОБА_1
до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення ВПО, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Виконавчому комітеті Одеської міської ради,
третя особа - Комісія щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь),
про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У серпні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення ВПО, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Виконавчому комітеті Одеської міської ради, третя особа - Комісія щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) (далі - Комісія м. Маріуполя), в якому просив:
- скасувати рішення Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради від 10.08.2023 №411 щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 26.07.2023;
- зобов`язати Міську комісію з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 26.07.2023 з урахуванням висновків суду і прийняти рішення про перерахунок призначеної ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України з урахуванням: 1) опосередкованої вартості спорудження житла згідно з наказом Мінрегіону на день винесення рішення суду; 2) витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, у розмірі 3 відсотки від розміру грошової компенсації;
- зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради здійснити дії щодо виплати призначеної (перерахованої) ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;
- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідачів подати у встановлений судом термін, з моменту набрання рішенням законної сили, звіт про виконання судового рішення.
2. В обґрунтування позову зазначено про те, що виплачена 28.12.2021 позивачу компенсація обрахована в заниженому розмірі, оскільки:
1) не було нараховано показник "ПЗ" (витрати (гривень), пов`язані з купівлею, оформленням права власності на житло) у розмірі до 3% від компенсації;
2) виплачена компенсація обрахована на підставі показника граничної вартості у розмірі 15261,00 грн, який перестав бути актуальним станом на 16.12.2021, коли Мінрегіон наказом №337 збільшив його до 15887,00 грн.
3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2023, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2023, у задоволенні позову відмовлено.
4. Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та прийняти нове судове рішення, яким позов задовольнити, а також стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати за надання правової допомоги в сумі 5000 грн.
5. Від Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради і Виконавчого комітету Одеської міської ради надійшли відзиви на касаційну скаргу, в яких вони просять суд залишити без задоволення касаційну скаргу, а судові рішення - без змін.
6. Від інших відповідачів та третьої особи відзивів на касаційну скаргу не надійшло, копія ухвали Верховного Суду від 13.03.2024 про відкриття касаційного провадження направлялася всім учасникам судового процесу через підсистему "Електронний Суд".
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1, виданим 22.06.2016 Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області.
8. Згідно з довідкою від 21.06.2023 № 5105-5002825154 ОСОБА_1 узятий на облік внутрішньо переміщеної особи (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) та перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення в Приморському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради.
9. Рішенням Комісії м. Маріуполя від 07.11.2018 №24, призначено ОСОБА_1, внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнаної учасником бойових дій відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення площею 89,82 м2 з урахуванням членів його родини: дружини - ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, неповнолітньої доньки ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_3, малолітньої доньки ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_3, що проживають сумісно із заявником.
10. Комісія, керуючись пунктами 17-18 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 №280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" (далі - Порядок №280), призначила та затвердила ОСОБА_1 суму грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у розмірі 1 579 574,52 грн.
11. Рішенням Комісії м. Маріуполя від 06.02.2019 № 21, визнано таким, що втратило чинність, рішення комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації від 07.11.2018 № 24. Перераховано ОСОБА_1 суму призначеної грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.
12. Комісія призначила та затвердила ОСОБА_1 суму грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у розмірі 1 676 849,58 грн.
13. Рішенням Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) від 27.09.2021 № 85, внесені зміни до рішення від 06.02.2019 № 21 та перераховано ОСОБА_1 суму грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, яку визначено у розмірі 2 056 114,53 грн.
14. У додатку до рішення Комісії від 27.09.2021 № 85 є розрахунок компенсації, який проведений за наступними показниками: 15261,00 * 1,50 * 89,82 = 2056114,53 грн, де:
15261,00 грн. - гранична вартість 1 кв. м житла за регіоном станом на 03.06.2021;
1,50 - коефіцієнт збільшення граничної вартості;
89,82 - кількість квадратних метрів за нормою забезпечення Житлового кодексу.
15. Листом Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради від 29.12.2021 № 56.4-89631-56.1 ОСОБА_1 поінформовано, що 28.12.2021 на його спеціальний поточний рахунок в ПАТ "Державний ощадний банк України" зараховано грошову компенсацію за належне для отримання жиле приміщення у розмірі 2 056 114,53 грн. А також надано детальні роз`яснення щодо його подальших дій.
16. Позивач зазначав, що після отримання цих коштів він встановив, що виплачена йому 28.12.2021 сума не була перерахована (актуалізована) з урахуванням чергових змін опосередкованої вартості житла. Так, наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 16.12.2021 № 337 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України" опосередкована вартість була вчергове збільшена, але позивачу відповідна компенсація не була перерахована з урахуванням нового показника.
17. Проте, після цього через бойові дії, які велися на території міста Маріуполя з початку повномасштабного вторгнення росії, разом з будівлею департаменту соціального захисту населення міської ради було знищено усю наявну документацію.
18. 21.05.2023 позивач звернувся до Міністра у справах ветеранів України.
19. 06.07.2023 листом Міністерства у справах ветеранів України позивачу роз`яснено, що прийняття рішення про виплату внутрішньо переміщеній особі, яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові дії, грошової компенсації, за місцем перебування на обліку в базі даних та визначення розміру грошової компенсації належить виключно до повноважень комісії щодо розгляду заяв про призначення грошової компенсації.
20. 21.05.2023 позивач звернувся до Маріупольської міської ради із заявою, якою просив провести перерахунок грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, яка виплачена не в повному обсязі на підставі наказу Міністерства розвитку громад на території України від 09.03.2023 № 139 "Про показники опосередкованої вартості спорудженні житла за регіонами України" та Порядку №280 зі змінами.
21. 26.05.2023 листом Виконавчого комітету Маріупольської міської ради №128-459-14 позивачу надано відповідь, у якій рекомендовано звернутись для вирішення зазначеного питання до органу соціального захисту населення за місцем фактичного місцезнаходження.
22. 29.06.2023 листом Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради позивачу повідомлено, що постановою Кабінету міністрів України від 24.03.2023 № 263 "Деякі питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" (набула чинності 28.03.2023) визначено механізм здійснення виплати грошової компенсації внутрішньо переміщеним особам, яку було призначено і не виплачено на території, на якій ведуться бойові дії, або тимчасово окупованої Російською Федерацією. Відповідно до пункту 6 Порядку від 28.03.2023 заява про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, подається внутрішньо переміщеною особою до уповноваженого органу або через центр надання адміністративних послуг за фактичним місцем перебування.
23. 26.06.2023 позивач звернувся до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо проведення перерахунку розміру призначеної йому раніше компенсації.
24. 17.07.2023 листом Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради позивачу повідомлено, що для вирішення зазначеного питання йому слід звернутись до Управління соціального захисту населення Приморського району м. Одеси.
25. 26.07.2023 позивач подав заяву до управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, якою просив провести перерахунок грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, яка виплачена не в повному обсязі на підставі наказу Міністерства розвитку громад на території України від 09.03.2023 № 139 "Про показники опосередкованої вартості спорудженні житла за регіонами України" та Порядку №280 зі змінами.
26. Вказана заява розглянута на засіданні Комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі - Комісія м. Одеса) 10.08.2023.
27. 10.08.2023 Рішенням Комісії м. Одеса №411 відмовлено гр. ОСОБА_1 в задоволенні вимог, викладених в заяві від 26.07.2023.
Комісією встановлено, що позивач - учасник бойових дій; компенсація, нарахована Комісією (м.Маріуполь) у розмірі 2 056 114,53 грн, перебуває на рахунку заявника. Проте, з документів наданих заявником (окрім його звернення до Міністерства у справах ветеранів України від 21.05.2023) відсутні запити або листи заявника до комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації м. Маріуполь, стосовно проведення перерахунку виплаченої грошової компенсації, яка виплачена не в повному обсязі, тобто, як вбачається з матеріалів справи, заявник до 21.05.2023 не вважав отриману на спеціальний поточний рахунок грошову компенсацію такою, що виплачена не в повному обсязі.
28. 10.08.2023 Рішенням Комісії м. Одеса №410 надано дозвіл внутрішньо переміщеній особі гр. ОСОБА_1, яка перемістилася з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії або яка перебуває в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), на відкриття поточного рахунка (за стандартом IBAN) із спеціальним режимом використання у відділенні AT "Ощадбанк" за місцем перебування на обліку в базі даних, перерахування коштів з відкритого спеціального рахунка на новий спеціальний рахунок та про закриття спеціального рахунку, що відкритий на території, на якій ведуться бойові дії та з якої вона перемістилася.
29. Не погоджуючись із рішенням Комісії м. Одеса від 10.08.2023 №411 про відмову у перерахунку коштів, позивач звернувся до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
30. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що підстави для скасування рішення Комісії м. Одеса № 411 щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 26.07.2023, відсутні. Оскільки за наявності чинного рішення Комісії м. Маріуполя від 27.09.2021 № 85, яким розраховано суму компенсації у розмірі 2056114,53 грн., яку у свою чергу повністю перераховано та рахунок позивача, відсутній факт "виплати позивачу компенсації не у повному обсязі".
31. Суди, з посиланням на пункт 5, підпункт 12 пункту 7 Порядку №280 вважали, що Комісія м.Одеси уповноважена лише на прийняття рішення щодо виплати грошової компенсації, яку було призначено, але не виплачено або виплачено не у повному обсязі внутрішньо переміщеній особі.
32. Суд першої інстанції відзначив, що він не надає оцінку тому, чи було Комісією м.Маріуполя при розрахунку суми компенсації у розмірі 2 056 114, 53 грн. враховано показник "ПЗ" (витрати (гривень), пов`язані з купівлею, оформленням права власності на житло) у розмірі до 3% від компенсації", оскільки рішення від 27.09.2021 № 85 не є предметом цього судового розгляду. Крім того, суди зазначили, що позивач не надав суду доказів понесення витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів у розмірі 3 відсотків від розміру грошової компенсації, а тому здійснення розрахунку таких витрат, виходячи з 3 відсотків розміру грошової компенсації, є необґрунтованим.
ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВІВ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
33. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає про відсутність висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо застосування другого речення абзацу п`ятого пункту 16 і абзацу десятого пункту 17 Порядку №280 у контексті питання про те, чи вважається встановлена цим Порядком компенсація "виплаченою у повному обсязі", якщо на момент виплати внутрішньо переміщеній особі нарахованого їй розміру він не був актуалізований (перерахований) у зв`язку із затвердженням Мінрегіону нового (підвищеного) показника опосередкованої вартості житла.
34. На думку скаржника, апеляційний суд помилково вважав, що позивач повинен був би оскаржувати правомірність і законність рішення Комісії м. Маріуполя від 27.09.2021 № 85, адже це рішення на момент його прийняття було законним і залишалось таким також й після прийняття наказу Мінрегіону від 16.12.2021 №337 - натомість факт прийняття цього наказу мав бути підставою для перерахунку розміру компенсації уповноваженою комісією, а не визнання незаконним встановленого її розміру попереднім рішенням відповідної комісії. Також апеляційний адміністративний суд помилково зазначив, що Комісія в м.Одеса за Порядком №280 мала повноваження лише виплачувати раніше призначену компенсацію, але не мала повноважень на перерахунок (перегляд) її розміру.
35. У відзивах на касаційну скаргу Виконавчий комітет Одеської міської ради і Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради погоджуються з висновками судів попередніх інстанцій.
36. Виконавчий комітет Одеської міської ради також зазначає, що рішенням Комісії м.Маріуполя від 27.09.2021 № 85 ОСОБА_1 перераховано призначену виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення та затверджено її у розмірі 2056114,53грн. Цю суму у повному обсязі 28.12.2021 зараховано на спеціальний поточний рахунок в ПАТ "Державний ощадний банк України". Розмір перерахованої суми грошової компенсації позивачем до Комісії м.Маріуполя не оскаржувався, з урахуванням чого цим органом рішення про перерахунок грошової компенсації не приймалося. Позивач вважає, що Комісія м. Одеси має перерахувати сплачений йому розмір грошової компенсації у зв`язку зі зміною показників опосередкованої вартості спорудження житла та зміни місця проживання. При цьому, ОСОБА_1 не враховує, що для внутрішньо переміщеної особи, яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові дії, діють спеціальні норми Порядку №280, які не передбачають повноважень Комісії м. Одеси перераховувати розмір грошової компенсації, яка була призначена, нарахована та виплачена іншим уповноваженим органом місцевого самоврядування. Тобто, Комісія м. Одеси може лише виплатити грошову компенсацію, яку було призначено уповноваженою комісією на території, на якій ведуться бойові дії, але цю компенсацію з якоїсь причини не було виплачено.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
37. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, керується таким.
38. За приписами пункту 2 Порядку №280 право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають внутрішньо переміщені особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - внутрішньо переміщені особи) і які перебувають на квартирному обліку і не менш як один рік на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб за місцем фактичного проживання в межах м. Києва або в межах однієї області згідно з відомостями Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб (далі - база даних) за умови, що зміна місця проживання протягом року в межах однієї області не призводить до збільшення розміру компенсації.
39. Згідно з положеннями пункту 3 Порядку №280 (у редакції, чинній у 2021 році) грошова компенсація внутрішньо переміщеним особам виплачується у повному обсязі, за винятком випадків, передбачених абзацами шостим і сьомим пункту 16 цього Порядку, в порядку черговості відповідно до дати взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для вищевказаних осіб.
40. Пунктом 4 Порядку №280 визначено, що за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, міських, районних у містах рад (далі - органи соціального захисту населення), за рішенням виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації утворюється комісія щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про призначення грошової компенсації (далі - комісія).
До складу комісії входять представники виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, структурних підрозділів районних, районних у м. Києві держадміністрацій з питань соціального захисту населення, економіки, фінансів, квартирного обліку, капітального будівництва, всеукраїнських громадських об`єднань ветеранів (за їх згодою).
41. Згідно з пунктом 5 Порядку №280 (у редакції, що діяла у 2021 році) до повноважень комісії належить проведення перевірки з визначених питань;
прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації;
перегляд рішення про призначення грошової компенсації за нововиявленими обставинами (у разі змін у майновому стані, у складі сім`ї, зміни показників опосередкованої вартості спорудження житла, зміни місця проживання, у зв`язку з втратою статусу учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни, скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, зняття з квартирного обліку тощо);
скасування попереднього рішення за нововиявленими обставинами;
прийняття рішення про відмову у виплаті грошової компенсації;
визначення розміру грошової компенсації;
визначення суми коштів, яка підлягає поверненню, якщо внутрішньо переміщена особа або її законний представник не повідомили органу соціального захисту населення про зміни у майновому стані, у складі сім`ї, зміну місця проживання, втрату статусу учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни, скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, зняття з квартирного обліку;
прийняття рішення про виплату грошової компенсації члену сім`ї внутрішньо переміщеної особи, на якого розраховано грошову компенсацію (далі - уповноважений член сім`ї), у зв`язку із смертю внутрішньо переміщеної особи, якій призначено грошову компенсацію та не виплачено.
42. Відповідно до пункту 16 Порядку №280 (у редакції, що діяла у 2021 році) у разі прийняття рішення про призначення внутрішньо переміщеній особі грошової компенсації комісія визначає її розмір виходячи з таких нормативів:
1) за нормою - 13,65 кв. м жилої площі для внутрішньо переміщеної особи та кожного члена сім`ї, зазначеного в абзаці шостому пункту 18 цього Порядку;
2) за нормою - 35,22 кв. м загальної площі на сім`ю внутрішньо переміщеної особи;
3) додатково - 10 кв. м жилої площі на кожного члена сім`ї внутрішньо переміщеної особи, який є особою з інвалідністю або дитиною з інвалідністю (з урахуванням внутрішньо переміщеної особи).