1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 серпня 2024 року

м. Київ

справа № 200/2548/20-а

адміністративне провадження № К/9901/288/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Обласного комунального підприємство "Донецьктеплокомуненерго" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2020 року у складі судді Шинкарьової І.В. та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 1 грудня 2020 року у складі колегії суддів: Гаврищук Т.Г. (головуючий), суддів: Блохіна А.А., Геращенка І.В. у справі за позовом Обласного комунального підприємство "Донецьктеплокомуненерго" в особі виробничої одиниці "Дружківкатепломережа" до Виконавчого комітету Дружківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог ОСОБА_1, про скасування рішення,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" звернулося до суду з позовом, у якому просило:

- скасувати рішення Виконавчого комітету Дружківської міської ради від 7 жовтня 2015 року № 473 "Про надання дозволу ОСОБА_1 на відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання з улаштуванням індивідуальної системи теплопостачання в квартирі".

2. Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 27 серпня 2020 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 1 грудня 2020 року, у задоволенні позову відмовив.

2.1 Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що не виявлено порушення прав чи законних інтересів, чи покладення обов`язків на позивача у публічно-правових відносинах, що мали б місце у зв`язку із прийняттям відповідачем оскаржуваного рішення.

Натомість судом установлено, що третьою особою на час звернення до суду із даним позовом затверджено акти про відключення від мереж ЦО та ГВП, тобто у такій частині оскаржуване рішення вичерпало свою дію та є реалізованим.

3. Судами попередніх інстанцій встановлені такі обставини, що мають значення для вирішення справи:

3.1 Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" зареєстроване у якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за кодом 03337119, місцезнаходження юридичної особи: 84307, Донецька обл., м. Краматорськ, пров. Земляний, буд. 2; Код КВЕД 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря (основний).

3.2 Згідно підпункту 3.1.1 Статуту Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" до складу підприємства у вигляді відокремленого підрозділу входить, зокрема, Виробнича одиниця обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" "Дружківськтепломережа".

3.3 Пунктом 4.1 Статуту визначено, що метою діяльності підприємства є виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії у вигляді пари та гарячої води … .

3.4 16 жовтня 2014 року третя особа, звернулась до позивача з заявою, у якій просила надати дозвіл на відключення квартири за адресою АДРЕСА_1 (першого поверху) від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання з устроєм індивідуального опалення. Заява містить резолюцію "не возражаю при установлении инд. Отопления", яка датована 27 квітня 2015 року.

3.5 Рішенням Виконавчого комітету Дружківської міської ради від 7 жовтня 2015 року №473 "Про надання дозволу ОСОБА_1 на відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання з улаштуванням індивідуальної системи теплопостачання в квартирі" вирішено надати дозвіл ОСОБА_1 на відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання з улаштуванням індивідуальної системи теплопостачання в квартирі.

3.6 Відповідно до акта від 12 серпня 2019 року про відключення квартири (нежитлового приміщення, секції, під`їзду, будинку від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП, квартиру ОСОБА_1 відключено.

3.7 25 вересня 2019 року ОСОБА_1 звернулась до позивача із заявою про припинення нарахування у зв`язку з встановленням індивідуального опалення та надала на розгляд акт про відключення квартири від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП №7.

3.8 Позивач уважає, що рішення відповідача від 7 жовтня 2015 року № 473 прийнято з порушенням законодавства, тому підлягає скасуванню.

Короткий зміст вимог і узагальнені доводи касаційної скарги, узагальнені позиції інших учасників справи:

4. Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" подало касаційну скаргу на зазначені судові рішення та просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

4.1 Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що судом апеляційної інстанції при винесенні оскаржуваного судового рішення застосовані положення Закону України від 24 червня 2004 року №1875-ІV "Про житлово-комунальні послуги" без урахування висновку щодо застосування норм цього Закону у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 16 квітня 2020 року у справі №340/458/19.

5. ОСОБА_1 подала відзив на касаційну скаргу. Уважає, що доводи відповідача викладені у касаційній скарзі є необґрунтованими, а касаційна скарга не підлягає задоволенню.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

6. Згідно статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

7. Надаючи правову оцінку спірним відносинам, колегія суддів зазначає таке.

8. Правовідносини у сфері житлово-комунальних послуг регулюються Житловим кодексом Української РСР, Законом України від 24 червня 2004 року №1875-ІV "Про житлово-комунальні послуги" (далі - Закон №1875-ІV, який був чинним на час виникнення спірних відносин), Законом України від 2 червня 2005 року № 2633-IV "Про теплопостачання" (далі - Закон № 2633-IV) та іншими нормативними актами.

9. Закон №1875-ІV визначає основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки.

10. Статтею 1 Закону №2633-IV визначено, що система централізованого теплопостачання - сукупність джерел теплової енергії, магістральних та місцевих (розподільчих) теплових мереж, що об`єднані між собою та використовуються для тепло-забезпечення споживача, населеного пункту, яка включає системи децентралізованого та помірно-централізованого теплопостачання; споживач теплової енергії - фізична або юридична особа, яка використовує теплову енергію на підставі договору; суб`єкти відносин у сфері теплопостачання - фізичні та юридичні особи незалежно від організаційно-правових форм та форми власності, які здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії, теплосервісні організації, споживачі, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

11. Згідно пункту 6 статті 26 Закону №1875-ІV у разі зникнення потреби в отриманні послуги або відмови споживача від користування послугою виконавця/виробника споживач має право розірвати договір у порядку, встановленому законом.

12. Згідно статті 24 Закону № 2633-ІV споживач теплової енергії має право на вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами.

13. Постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 затверджено Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - Правила № 630; які були чинні на час виникнення спірних відносин).


................
Перейти до повного тексту