ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2024 року
м. Київ
справа № 620/287/21
адміністративне провадження № К/9901/30876/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М., -
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2021 року у складі колегії суддів: Оксененка О.М. (головуючий), суддів: Лічевецького І.О., Мельничука В.П. у справі за позовом Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області до Чернігівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Компо Груп", про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,-
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. У січні 2021 року позивач звернувся до суду з позовом, у якому просив:
- поновити строк звернення до суду із вказаним позовом, визнавши його пропущеним з поважної причини;
- визнати протиправною бездіяльність Чернігівської міської ради, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів на земельній ділянці, з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ "Чернігівський м`ясокомбінат" (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка;
- зобов`язати Чернігівську міську раду вжити заходів щодо ліквідації несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів на земельній ділянці, з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ "Чернігівський м`ясокомбінат" (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка, загальною площею 672 кв.м.
2. Чернігівський окружний адміністративний суд рішенням від 5 травня 2021 року позов задовольнив.
3. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 20 липня 2021 року скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким позов залишив без розгляду.
3.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив із того, що оскільки встановлені у справі обставини свідчать про відсутність у прокурора підстав для представництва інтересів держави, а отже і права на звернення до суду, тому суд першої інстанції не мав достатніх правових підстав для розгляду справи по суті.
Оцінка правомірності бездіяльності Чернігівської міської ради, зокрема і з мотивів, наведених прокурором у позовній заяві, могла бути надана судом лише за позовом належного позивача.
4. Судами попередніх інстанцій встановлено що:
4.1 Територіальна громада м. Чернігова в особі Чернігівської міської ради є власником земельної ділянки з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 24 листопада 2020 року.
4.2 Державна екологічна інспекція у Чернігівській області листом від 25 квітня 2016 року №04-04/1116 повідомила Чернігівського міського голову Атрошенка В.А. про те, що 21 квітня 2016 року в ході рейдової перевірки на земельній ділянці, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ "Чернігівський м`ясокомбінат" (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка виявлено природну западину, що заповнена шламовими фракціями вуглеводнів та утворила наземний ореол забруднення розміром 32х12 м, що спричиняє забруднення земельних ресурсів, атмосферного повітря та ґрунтових вод, є небезпечним джерелом подальшого поширення забруднення навколишнього середовища та негативно впливає на довкілля та здоров`я населення прилеглих територій.
4.3 4 травня 2016 року комісією Чернігівської міської ради складено акт обстеження земельної ділянки, яким встановлено, що на земельній ділянці, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ "Чернігівський м`ясокомбінат" (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка виявлено природну западину, що заповнена шламовими фракціями вуглеводнів та утворила наземний ореол забруднення розміром 32х21 м, глибиною в середньому 0,2 м, об`єм забруднюючих речовин складає орієнтовно 120 куб. м. Ділянка забруднена нафтопродуктами та є джерелом негативного впливу на довкілля та здоров`я населення прилеглих територій.
Також, в акті зазначено, що в разі виявлення приналежності земельної ділянки до земель комунальної чи державної власності Управлінню ЖКХ Чернігівської міської ради вирішити питання фінансування робіт з розроблення технічної документації щодо проведення комплексу робіт, направлених на ліквідацію техногенного забруднення об`єктів навколишнього середовища по вул. Любецькій в м. Чернігові та реалізації прийнятих рішень.
4.4 10 червня 2016 року, за вказаним фактом розпочато кримінальне провадження №42016271010000115 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 239 Кримінального кодексу України.
4.5 Державна екологічна інспекція у Чернігівській області листом від 8 жовтня 2019 року № 10-25/К-232 звернулася до відповідача, у якому повідомила про те, що у ході перевірки на земельній ділянці, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ "Чернігівський м`ясокомбінат" (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка, виявлено несанкціоноване розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів, загальною площею 672 кв.м., що призводить до забруднення земельної ділянки та просив вжити невідкладних заходів щодо ліквідації зазначених відходів.
4.6 У відповідь, листом від 12 листопада 2019 року №1312/2-03/вих/02/6249/23/вх/03 відповідач повідомив про те, що постійно діючою міською комісією з питань поводження з безхазяйними відходами проводиться робота у порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року №1217 "Про затвердження порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів".
4.7 Листом від 15 травня 2020 року №432/2-03/вих./01 відповідач повідомив Державну екологічну інспекцію у Чернігівській області про те, що відповідно до листа від 8 жовтня 2019 року № 10-25/К-232 постійно діючою міською комісією з питань поводження з безхазяйними відходами проведене обстеження та виявлено, що на земельній ділянці (кадастровий номер 7410100000:01:022:0205), яка розташована між огорожею колишнього ПАТ "Чернігівський м`ясокомбінат" та залізничною колією напрямку Чернігів-Горностаївка, наявне несанкціоноване розміщення відходів (відходи нафтопродуктів та залишки цегляних фундаментів). У свою чергу, власник відходів є ТОВ "Компо Груп", якого листом від 10 грудня 2019 року №1035/2-03.6/вих./01 проінформовано про рішення Комісії із встановленням строків забезпечення ліквідації ореолу забруднення, втім на даний час заходи по забезпеченню ліквідації ореолу забруднення не вживалися.
4.8 30 жовтня 2019 року між Чернігівською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Компо Груп" укладено договір оренди земельної ділянки №4554, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (для експлуатації залізничних під`їзних колій №3) з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, яка розташована в м. Чернігові по вул. Широкій, 1-а, без розроблення проекту її відведення, на підставі пункту 2.3 рішення Чернігівської міської ради від 26 вересня 2019 року №45/VІІ-9 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам". Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
4.9 Державна екологічна інспекція у Чернігівській області листами від 17 червня 2020 року №04/1811 та 8 жовтня 2020 року №04/3041 звернулась до відповідача, у якому, зокрема, повідомила про те, що вказаний ореол забруднення довкілля було виявлено інспекцією ще у квітні 2016 року, а договір оренди земельної ділянки №4554 з ТОВ "Компо Груп" укладений 30 жовтня 2019 року, тому інспекція немає юридичних підстав для вжиття заходів реагування до останнього в частині забруднення земель нафтопродуктами на ділянці по вул. Широка, 1-А в м. Чернігові . Як наслідок, вимагало забезпечити проведення комплексу робіт, направлених на ліквідацію техногенного забруднення об`єктів навколишнього середовища на земельній ділянці з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205 в м. Чернігові та її рекультивацію.
4.10 5 жовтня 2020 року Державна екологічна інспекція у Чернігівській області прийняла наказ №586, згідно якого наказано провести заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі збереження водних та земельних ресурсів, надр, атмосферного повітря, рослинного та тваринного світу, об`єктів природно-заповідного фонду, водних живих ресурсів та поводження з відходами на території Чернігівської області у термін, з 5 по 9 жовтня 2020 року.
4.11 7 жовтня 2020 року представником відділу інструментально-лабораторного контролю державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Ребенок Н.В., у присутності державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Атрощенка Є.В., з метою здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища виконано відбір проб ґрунтів на території міста Чернігова, на земельній ділянці з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, яка розташована між залізничною колією, яка веде до колишнього ПАТ "Чернігівський м`ясокомбінат" (вул. Любецька, 80, м. Чернігів), та залізничною колією напрямку Чернігів-Горностаївка, виявлено факт несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів, про що складено Акт відбору проб ґрунтів №36/09.
4.12 Того ж дня, 7 жовтня 2020 року, за результатами проведення екологічною інспекцією заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, складено Акт №122/04 згідно якого при обстеженні території м. Чернігова на земельній ділянці з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, яка розташована між залізничною колією, яка веде до колишнього ПАТ "Чернігівський м`ясокомбінат" (вул. Любецька, 80, м. Чернігів), та залізничною колією напрямку Чернігів-Горностаївка, виявлено факт несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів, загальною площею 672 кв.м., що призводить до забруднення земельної ділянки та є порушенням статті 45 Закону України від 19 червня 2003 року № 962-IV "Про охорону земель" (далі - Закон № 962-IV), статті 52 Закону України від 25 червня 1991 року № 1264-XII "Про охорону навколишнього природного середовища" (далі - Закон №1264-XII), статті 34 Закону України "Про відходи" (який був чинний, на час виникнення спірних відносин).
4.13 15 жовтня 2020 року Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області складено протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів та розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі в результаті забруднення земель через порушення природоохоронного законодавства на земельній ділянці з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205 в м. Чернігові, розмір якої склав 428319,36 грн.
4.14 У січні 2021 року Чернігівська окружна прокуратура в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області звернулась з цим позовом до суду, оскільки Чернігівською міською радою, за період з 2016 року рішення про визнання відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів, загальною площею 672 кв.м., на земельній ділянці з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ "Чернігівський м`ясокомбінат" (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка, безхазяйними прийнято не було.
Також на обґрунтування звернення до суду прокуратура зазначила, що Державна екологічна інспекція у Чернігівській області з позовом до суду не зверталася, що свідчить про неналежне виконання цього органу державної влади своїх повноважень.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, заступник керівника Чернігівської обласної прокуратури звернувся із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
5.1 На обґрунтування касаційної скарги посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції положень статті 131-1 Конституції України та статті 23 Закону України "Про прокуратуру", правовий висновок щодо застосування яких викладений у постановах Верховного Суду від 16 березня, 28 квітня, 19 травня, 1 та 9 червня 2021 року (справи №№640/14903/19, 160/13338/20, 280/3341/20, 0440/6514/18, 814/208/16, відповідно) та інших.
6. Чернігівська міська рада подала відзив на касаційну скаргу.
6.1 Уважає, що суд апеляційної інстанції ухвалив рішенням з дотриманням норм матеріального та процесуального права, тому у задоволенні касаційної інстанції необхідно відмовити, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
7. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), згідно яких Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Згідно зі статтею 131-1 Конституції України прокуратура здійснює: 1) підтримання публічного обвинувачення в суді; 2) організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку; 3) представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.