1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 серпня 2024 року

м. Київ

справа № 620/7524/23

адміністративне провадження № К/990/5144/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Губської О.А., Мацедонської В.Е.,

розглянувши у порядку письмового провадження справу

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Дяченка Олексія Володимировича

на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2023 року (головуючий суддя - Тихоненко О.М.)

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2024 року (головуючий суддя - Костюк Л.О., судді: Бужак Н.П., Кобаль М.І.)

у справі №620/7524/23

за позовом ОСОБА_1

до військової частини НОМЕР_1

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

I. РУХ СПРАВИ

1. У червні 2023 року ОСОБА_1 звернулася до суду з вказаним позовом, в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 в період з 06 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 06 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року у сумі 63124,44 грн., із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 "Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44 (далі - Постанова №44);

- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01 березня 2018 року по 16 липня 2021 року включно відповідно до норм абзаців 4, 6 пункту "Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 (далі - Порядок №1078);

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити індексацію-різницю грошового забезпечення 3 963,62 грн. в місяць у загальній сумі 160 453,85 грн. за період з 01 березня 2018 року по 16 липня 2021 року включно відповідно до норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Постанови №44.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначала про те, що під час проходження служби у військовій частині НОМЕР_1, а саме у період з 06 вересня 2016 року по 16 липня 2021 року, їй не в повному обсязі була виплачена індексація грошового забезпечення. Зокрема з 06 вересня 2016 року було призупинено виплату індексації грошового забезпечення військовослужбовцям через відсутність бюджетних асигнувань. Вважаючи, що базовим місяцем з 06 вересня 2016 по 28 лютого 2018 року є січень 2008 року, сума заборгованості складає 63 124,44 грн.

3. Крім цього зазначає, що відповідачем за період з 01 березня 2018 року по 16 липня 2021 року не виплачено індексацію грошового забезпечення у фіксованій величині 3 963,62 грн на місяць на загальну суму 160 453,85 грн.

4. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2023 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 06 вересня 2016 року по 16 липня 2021 року.

Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 06 вересня 2016 року по 16 липня 2021 року.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2024 року рішення суду першої інстанції змінено, другий та третій абзац її резолютивної частини викладено в такій редакції:

"Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 06 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базовий місяць) - січень 2008 року.

Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 06 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базовий місяць) - січень 2008 року."

У іншій частині рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2023 року залишено без змін.

6. Представник позивача подав касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення в частині відмови у задоволенні позовних вимог щодо розрахунку суми індексації (у конкретній сумі) за період з 06 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно, а також щодо нарахування та виплати індексації-різниці грошового забезпечення 3 963,62 грн в місяць у загальній сумі 160 453,85 грн. за період з 01 березня 2018 року по 16 липня 2021 року відповідно до норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 скасувати, справу в цій частині направити на новий судовий розгляд до суду першої інстанції, в іншій частині судові рішення залишити без змін.

7. Ухвалою Верховного Суду від 26 лютого 2024 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 у спірний період проходила військову службу у військовій частині НОМЕР_1 .

9. Згідно довідки-витягу з роздавальних відомостей щодо розміру грошового забезпечення позивача за період з вересня 2016 року по липень 2021 року індексація грошового забезпечення останній не нараховувалася та не виплачувалася.

10. У довідці військової частини НОМЕР_1 від 06 липня 2023 року №1708 сума нарахованої індексації з березня 2018 року по липень 2021 року становить 7 184,77 грн.

11. Вважаючи дії відповідача щодо невиплати індексації неправомірними, позивач звернулася до суду із цим позовом.

ІII. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначав про те, що правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення визначає Порядок № 1078, відповідно до якого на підприємства, установи, організації незалежно від форм власності покладається обов`язок проводити індексацію заробітної плати (грошового забезпечення) у разі перевищення величини індексу споживчих цін встановленого порогу індексації, при цьому базовим місяцем при обчисленні індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації слід вважати підвищення грошового забезпечення за рахунок зростання його складових, які не мають разового характеру, зокрема, посадового окладу.

13. На момент виникнення спірних правовідносин визначення розміру посадових окладів військовослужбовців здійснювалося відповідно до постанови Кабміну України "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 07 листопада 2007 року №1294 (далі - Постанова №1294), чинної з 01 січня 2008 року, якою затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців та яка діяла до дати набрання чинності постанови Кабміну України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2017 року № 704 (далі - Постанова №704), а саме до 01 березня 2018 року.

14. Також суд першої інстанції вказав, що місяцями, за якими здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базовими місяцями) військовослужбовців, повинні бути січень 2008 року та березень 2018 року, водночас всі інші місяці у даному проміжку часу не можуть бути базовими для нарахування індексації, оскільки у упродовж січня 2008 року - березня 2018 року посадові оклади військовослужбовців, з яких вираховується індексація, залишалися незмінними.

15. Отже, враховуючи правову позицію, висловлену Верховним Судом в постанові від 10 вересня 2020 року у справі № 200/9297/19-а, суд першої інстанцій дійшов висновку, що базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення з 01 грудня 2015 року має застосовуватись січень 2008 року.

16. При цьому судом також враховано, що права позивача в частині базового місяця на час розгляду даної справи не порушені, оскільки нарахування та виплата індексації грошового забезпечення за спірний період взагалі не проведені, а суд не може під час прийняття рішення вирішувати питання щодо правовідносин, які можливо будуть мати місце в майбутньому.

17. Також судом наголошено про відсутність можливості встановлення конкретних сум індексації, оскільки розрахунок відповідної суми індексації відноситься до повноважень відповідача.

18. Суд апеляційної інстанції зазначив про те, що оскільки судом першої інстанції не досліджено в повному обсязі питання щодо визначення базового місяця для проведення індексації та періоду, оскаржуване судове рішення в мотивувальній частині підлягає зміні.

19. На час виникнення спірних правовідносин визначення розміру посадових окладів військовослужбовців здійснювалося відповідно до Постанови №1294, яка набрала чинності з 01 січня 2008 року, та за умови підвищення посадового окладу в січні 2008 року, останній виступає базовим, а з лютого здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.

20. Разом з цим судом апеляційної інстанції визначено, що після прийняття Постанови №704 базовим місяцем для нарахування військовослужбовцям індексації грошового забезпечення став березень 2018 року.

21. Отже, змінюючи в частині рішення суду першої інстанції, апеляційним судом взято до уваги, що визначення базового місяця залежить тільки від зміни розміру тарифної ставки (посадового окладу), яка вперше відбулась у січні 2008 року на підставі Постанови № 1294.

22. Щодо визначення базового місяця індексації - березень 2018 року, то суд апеляційної інстанції, враховуючи довідку №1708 від 06 липня 2023 року, зазначив, що позивачу виплачено індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 16 липня 2021 року з урахуванням саме базового місяця індексації - березень 2018 року, а тому позовні вимоги в цій частині судом першої інстанції належним чином не досліджено.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

23. Представник позивача в обґрунтування касаційної скарги вказував на те, що оскаржувані судові рішення в частині відмови у задоволенні позову є необґрунтованими та такими, що не відповідають нормам матеріального та процесуального права.

24. Скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій проігноровано висновки Верховного Суду щодо необхідності визначення суми індексації, належної до виплати за період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року та щодо необхідності визначення суми індексації-різниці грошового забезпечення, визначеної нормами абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 за період з 01 березня 2018 року по 16 липня 2021 року.

25. Також в обґрунтування касаційної скарги представник позивача посилається на неврахування висновків Верховного Суду щодо застосування абзаців 3, 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078, викладених у постановах від 22 червня 2023 року у справі № 520/6243/22, від 07 грудня 2023 року у справі №360/381/23, від 23 березня 2023 року у справі № 400/3826/21, відповідно до яких порядок проведення індексації грошових доходів населення передбачає можливість виплати двох видів індексації грошового доходу, умовно кажучи, "поточної" та "індексації-різниці".

26. Враховуючи вимоги Порядку №1078, скаржник вважає, що визначено два випадки, в яких виплачується індексація грошового забезпечення в Україні, а саме:

1) індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (абзац 2 п. 1-1 Порядку №1078) (так звана поточна індексація).

2) якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу (абзац 4 пункту 5 Порядку №1078) (так звана індексація-різниця).

27. Також звертає увагу на те, що до чергового підвищення тарифних ставок (посадових окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку (абзац 6 пункту 5 Порядку №1078).

28. Крім цього скаржник вказував на те, що на момент подання касаційної скарги Верховним Судом у постанові від 23 березня 2023 року у справі № 400/3826/21 було надано детальні роз`яснення щодо: а) визначення січня 2008 року у якості базового місяця для нарахування та виплати індексації грошового забезпечення військовослужбовцям у період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року включно та відсутність у даному питанні дискреційних повноважень відповідача; б) права військовослужбовців на отримання індексації-різниці в період з 01 березня 2018 року по дату звільнення з військової служби або по дату підвищення посадових окладів за рішенням Уряду відповідно до норм абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку №1078; в) необхідності розрахунку судом розміру індексації-різниці в період з 01 березня 2018 року по дату звільнення з військової служби та відсутність у даному питанні дискреційних повноважень відповідача; г) необхідності визначення судом у рішенні суми індексації грошового забезпечення, яка належить до виплати за періоди 01 грудня 2015 року - 28 лютого 2018 року та 01 березня 2018 року - дата звільнення з військової служби та відсутність у даному питанні дискреційних повноважень відповідача.

29. Також представник позивача зазначає, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики; позивач позбавлений можливості спростувати обставини встановлені у оскаржуваному рішенні суду, подавши нову позовну заяву; справа становить значний суспільний інтерес для військовослужбовців та розгляд даної справи має виняткове значення для позивача.

30. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу наголошує, що для проведення подальшої індексації заробітної плати обчислення індексації споживчих цін починається з січня 2016 року відповідно до Порядку № 1078.

31. Згідно вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року №1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" (далі - Постанова №1013) та Порядку №1078 грудень 2015 року є місяцем підвищення грошових доходів населення (грошового забезпечення військовослужбовців) випереджаючим шляхом з урахуванням прогнозного рівня інфляції. Відповідно, для проведення подальшої індексації доходів, обчислення індексу споживчих цін починається з січня 2016 відповідно до Порядку №1078.

32. Тому нарахована індексація позивачу за період з грудня 2015 року по лютий 2018 року відповідно до норм та правил, визначених Порядком №1078, становить 0,00 грн щомісячно.

33. Відповідач вважає, що індексація грошового забезпечення позивачу проведена відповідно до вимог норм Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", оскільки суми індексації грошового забезпечення обчисленні згідно норм, правил обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів, визначених Порядком №1078, Постановою №1013 з урахуванням рівня підвищення грошового забезпечення випереджаючим шляхом в грудні 2015 року у порядку, визначеному Додатком 5, абзацами 8-10 пункту 5 Постанови №1078.

34. Вказуючи на практику судів першої та апеляційної інстанцій у справах з подібними правовідносинами, відповідач просив касаційну скаргу в цій справі залишити без задоволення.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

35. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити таке.

36. Касаційне провадження у справі, що розглядається, відкрито з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України з посиланням на пункти "а", "б", "в" пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.

37. Спірні правовідносини склалися щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 у період з 06 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року індексації грошового забезпечення із застосуванням базового місяця - січень 2008 року (не визначено суми належної індексації) та за період 01 березня 2018 року по 16 липня 2021 року індексації-різниці відповідно до вимог Порядку № 1078.

38. Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

39. Відповідно до частин першої та другої статті 9 Закону № 2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

40. Згідно з положеннями статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон №1282-XII) індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

41. Відповідно до статті 4 Закону №1282-XII індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.


................
Перейти до повного тексту