1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 серпня 2024 року

м. Київ

справа № 460/13317/23

адміністративне провадження № К/990/5381/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Чиркіна С.М. та судді Шарапи В.М., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

до Головного управління ДПС у Рівненській області

про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинення певних дій

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Рівненській області

на рішення Рівненського окружного адміністративного суду у складі судді Недашківської К.М. від 21 серпня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Ніколіна В.В., Гінди О.М., Гудима Л.Я. від 10 січня 2024 року

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2023 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ; позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - ГУ ДПС у Рівненській області; відповідач), в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження ГУ ДПС у Рівненській області від 25 травня 2023 року № 80-Р/Л "Про анулювання ліцензій у сфері обігу пального" в частині анулювання виданих йому 17 січня 2023 року ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним № 17160314202300023, № 17160314202300024 та № 17160314202300025;

- зобов`язати відповідача видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Реєстр), інформацію щодо анулювання зазначених ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним.

2. На обґрунтування позовних вимог ФОП ОСОБА_1 зазначав, що відповідач в оскаржуваному рішенні не встановив факт наявності недостовірних даних у документах, що подавалися ним разом із заявою на отримання ліцензій, чи підроблених документів для отримання ліцензії та не вказав документи, які містять такі недоліки. Лист Державної інспекції архітектури та містобудування України (далі - ДІАМ України) від 24 травня 2023 року № 4831/04/13-23 не може бути підставою для анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним.

Позивач також вказував на те, що помилка, допущена державним органом, не повинна непропорційно втручатися в набуте ним право роздрібної торгівлі пальним.

3. ГУ ДПС у Рівненській області у відзиві просило відмовити у задоволенні позову та посилалося на те, що ФОП ОСОБА_1 не додав до ліцензій акти вводу в експлуатацію об`єкта або акти готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікати про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Рівненський окружний адміністративний суд рішенням від 21 серпня 2023 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 січня 2024 року, задовольнив позов.

5. Суди попередніх інстанцій мотивували свої рішення ненаданням відповідачем у справі доказів того, що при облаштуванні АЗС позивача виконувалися будівельні роботи та/або закладався фундамент; крім того, дійшли висновку, що оскаржуване розпорядження ГУ ДПС у Рівненській області від 25 травня 2023 року № 80-Р/Л не відповідає критерію обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, не містить інформацію про документ, який позивач не подав або мав подати додатково, або який із поданих документів не відповідає закону. При цьому суди керувалися висновками щодо застосування статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі - Закон №481/95-ВР), викладеними у постановах Верховного Суду від 22 липня 2021 у справі № 640/19955/19, від 9 серпня 2022 у справі № 580/2513/21 та від 23 лютого 2023 у справі № 140/1784/22.

Щодо видалення інформації про ануляцію ліцензій з Реєстру суди зазначили про похідний характер такої вимоги та необхідності її задоволення у зв`язку з визнанням протиправним та скасування розпорядження відповідача.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Відповідач подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2023 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 січня 2024 року, а справі направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

7. Позивач подав відзив, у якому просить залишити касаційну скаргу ГУ ДПС у Рівненській області без задоволення, а рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. ГУ ДПС у Рівненській області у касаційній скарзі зазначає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували частину тридцять восьму статті 15 Закону № 481/95-ВР), не дослідили наявні в матеріалах справи докази.

9. ФОП ОСОБА_1 відзив на касаційну скаргу обґрунтовував тим, що для анулювання ліцензії контролюючий орган має встановити конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавалися разом із заявою для отримання ліцензії, що не видавався відповідним органом, тобто є підробленим або містить недостовірну інформацію. Відповідач не зазначає докази, які вважає недопустимими. Посадові особи ГУ ДПС у Рівненській області переглянули його ліцензійну справу та виявили відсутність необхідного, на їх думку, документа, а недостовірність інформації у поданих документах не встановлювали.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

10. Відповідач 8 лютого 2024 року подав до Суду касаційну скаргу.

11. Верховний Суд ухвалою від 4 квітня 2024 року відкрив касаційне провадження.

12. ФОП ОСОБА_1 у квітні 2024 року подав відзив на касаційну скаргу.

13. Верховний Суд ухвалою від 14 серпня 2024 року призначив розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 15 серпня 2024 року в приміщенні Касаційного адміністративного суду.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Суди попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановили, що ГУ ДПС у Рівненській області 17 січня 2023 року видало ФОП ОСОБА_1 ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним:

- № 1714031420200023 - адреса місця торгівлі:

АДРЕСА_1 - адреса місця торгівлі:

АДРЕСА_2 - адреса місця торгівлі:

АДРЕСА_3 . 16 березня 2023 року та 28 квітня 2023 року Державна податкова служба України листами від № 5582/7/99-00-09-01-02-07 та № 9345/7/99-00-09-01-02-07 зобов`язала, зокрема ГУ ДПС у Рівненській області здійснити інвентаризацію ліцензійних справ на предмет наявності дозвільних документів.

16. 22 травня 2023 року ГУ ДПС України у Рівненській області запитало в Управління ДІАМ в Рівненській області інформацію щодо видачі ФОП ОСОБА_1 актів вводу в експлуатацію об`єктів або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

17. 24 травня 2023 року ДІАМ України надіслала на адресу Державної податкової служби України та ГУ ДПС України у Рівненській області лист № 4631/04/13-23, в якому повідомила, зокрема, що шляхом перевірки відомостей, які містяться в Реєстрі будівельної діяльності, за параметрами пошуку: "замовник - фізична особа-підприємець ОСОБА_1", інформації та документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, та документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, станом на дату надання відповіді не виявлено.

18. 25 травня 2023 року ДПС України у Рівненській області видало розпорядження № 80-Р/Л "Про анулювання ліцензій у сфері обігу пального", на підставі якого анулювало, зокрема, ліцензії № 1714031420200023, № 17160314202300024 та № 17160314202300025.

19. Позивач оскаржив у цій справі анулювання зазначених ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів зазначає таке.

21. Згідно з частинами першою, другою та третьою статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

22. Відповідно до частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

23. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Київського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2023 року та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 грудня 2023 року відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи є необґрунтованими з огляду на таке.

24. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

25. Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

26. З 1 липня 2019 року Законом № 481/95-ВР у редакції Закону України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" передбачено, що роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них відповідних ліцензій.

27. Відповідно до частини дев`ятнадцятої статті 15 Закону № 481/95-ВР (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

28. Із огляду на частини тридцяту, тридцять другу, тридцять п`яту, тридцять шосту статті 15 Закону № 481/95-ВР ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення, фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі.

29. Відповідно до частини тридцять сьомої статті 15 Закону № 481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;


................
Перейти до повного тексту