1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 серпня 2024 року

м. Київ

справа № 320/9993/22

провадження № К/990/6569/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України

на рішення Київського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 (суддя Шевченко А.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2024 (головуючий суддя Вівдиченко Т.Р., судді Кобаль М.І., Кузьмишина О.М.)

у справі №320/9993/22

за позовом Державної служби геології та надр України

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Біг Енергоресурс"

про зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У жовтні 2022 року Державна служба геології та надр України (за текстом також Держгеонадра) звернулася до Київського окружного адміністративного суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Біг Енергоресурс" (далі - ТОВ "Біг Енергоресурс"), у якому просила припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.03.2018 №4899, наданого ТОВ "Біг Енергоресурс".

2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 25.05.2023, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2024, у задоволенні позову відмовлено.

3. Не погодившись із указаними рішеннями, Державна служба геології та надр України оскаржила їх у касаційному порядку.

4. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Держгеонадра видано ТОВ "Біг Енергоресурс" строком на п`ять (5) років спеціальний дозвіл на користування надрами від 06.03.2018 № 4899 на геологічне вивчення, у тому числі, дослідно-промислову розробку питних підземних вод водозабору (свердловини № № 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2(22-13), 4, 3, 1-с, 2-п) в Київській області (північно-західна околиця с. Святопетрівське) (далі - спеціальний дозвіл).

6. Відповідно до пункту 3.1 Угоди № 4899 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі, дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабору ТОВ "Біг Енергоресурс" (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п) від 06.03.2018, яка є додатком до спеціального дозволу (далі - Угода), умови користування надрами, види та строки виконання надрокористувачем робіт з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабору Товариства, протягом строку дії спеціального дозволу визначається у Програмі робіт з геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копали (далі - Програма робіт), яка підписується сторонами і є додатком 2 та невід`ємною частиною цієї Угоди.

7. Згідно з Програмою робіт, ТОВ "Біг Енергоресурс" визначені такі роботи та строки їх виконання: отримання спеціального дозволу - І квартал 2018 року (пункт 1); складання проектно-кошторисної документації попередньої та детальної розвідки. Складання проекту дослідно-промислової розробки та погодження його в установленому порядку - І-ІІ квартали 2018 року (пункт 2); дослідно-промислова розробка - ІІІ квартал 2018 року-І квартал 2022 року (пункт 3); комплекс геологорозвідувальних робіт, гідрогеологічні дослідження - ІІІ квартал 2018 року - І квартал 2022 року (пункт 4); дослідно-фільтраційні роботи - ІІІ квартал 2018 року - І квартал 2022 року (пункт 5); лабораторні роботи - ІІІ квартал 2018 року - ІІ квартал 2022 року (пункт 6); камеральні роботи: складання геологічного звіту, підготовка матеріалів і складання ТЕО постійних кондицій - І квартал 2021 року - ІІІ квартал 2022 року (пункт 7); затвердження запасів корисної копалини у ДЗК України - IV квартал 2022 року (пункт 8).

8. Наказом Держгеонадра від 09.09.2020 № 394 "Про проведення позапланових перевірок", у зв`язку з неподанням суб`єктами господарювання документів обов`язкової звітності, передбаченої наказом Держгеонадра від 22.08.2013 № 433, за два звітні періоди підряд без поважних причин, призначено проведення позапланові перевірки діяльності суб`єктів господарювання, яким надані спеціальні дозволи на користування надрами, у тому числі, відносно ТОВ "Біг Енергоресурс", на предмет дотримання вимог законодавства відповідно до пунктів 1.3, 1.5, 1.7, 4.1-4.3, 4.5, 7.1, 8.1-8.10, 8.10.1 - 8.10.4, 8.10.6, 8.12 - 8.14, 8.23, 8.27, 10.2, 10.3 Переліку питань проведення заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання нард (геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка підземних вод, лікувальних грязей, ропи та розсолів), визначеного згідно з додатком 5 до уніфікованої форми Акту, що складається за результатами проведеного планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.06.2019 № 229.

9. На виконання зазначеного наказу, Держгеонадра видано направлення на проведення перевірки ТОВ "Біг Енергоресурс" від 13.11.2020 № 17176/01-2/07-20 у період з 07 по 11 грудня 2020 року.

10. Згідно з Актом Держгеонадра від 11.12.2020 №06-03/22/2020-43/у (165), складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Державної служби геології та надр України (заступника начальника Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр ОСОБА_3 у присутності провідного геолога ДО "Київський ГЦ" ОСОБА_1 ) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), чим порушив абзац другий статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

11. Відповідно до листа від 11.12.2020 вих. № 92, поданого на ім`я в.о. голови Держгеонадр, ТОВ "Біг Енергоресурс" просило відтермінувати проведення позапланової перевірки, у зв`язку з відсутністю директора (знаходиться на навчанні).

12. На підставі висновків Акту від 11.12.2020 №06-03/22/2020-43/у (165) Держгеонадра винесло припис від 11.12.2020 № 1321-14/06, яким зобов`язано ТОВ "Біг Енергоресурс" у строк до 25.01.2021 усунути виявлені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр матеріали згідно з додатком 1, які підтверджують факт усунення порушень.

13. Згідно з додатком № 1 до цього Припису, визначено перелік питань, які підлягають перевірці, а саме: питання для перевірки дотримання законодавства, які поширюються на всіх суб`єктів господарювання у відповідній сфері - наявність оригіналів документів, дотримання вимог проектних та дозвільних документів, виконання Програми; дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; виконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих органом державного нагляду (контролю) за результатами проведення попереднього заходу нагляду (контролю).

14. Наказом Держгеонадра від 19.02.2021 № 173 "Про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів", на підставу підпунктів 1, 3 пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок №615), зокрема, ТОВ "Біг Енергоресурс" зупинено дію спеціального дозволу та надано 30 календарних днів на усунення порушень статті 24 Кодексу України про надра та абзацу 2 статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

15. Листом від 24.02.2021 № 2932/01/07-21 Держгеонадра повідомило ТОВ "Біг Енергоресурс" про прийняття наказу від 19.02.2021 № 173, який направлявся адресату рекомендованою поштовою кореспонденцією та отриманий представником Товариства 16.03.2021.

16. ТОВ "Біг Енергоресурс" листом від 14.06.2021 № 57/01 повідомило Держгеонадра про укладення з ТОВ "НВП "УКРГЕОЛОГСТРОМ" Договору від 28.01.2021 № 34/6Б-21 на проведення комплексу робіт з геологічного вивчення, відповідно до якого, розроблено "Проект геологічного вивчення, у т.ч. дослідно-промислової розробки водозабору питних підземних вод ТОВ "Біг Енергоресурс" у с. Святопетрівське Києво-Святошинського району Київської області". Зазначено, що на цей час спеціалістами ТОВ "НВП "УКРГЕОЛОГСТРОМ" ведуться роботи з геологічного вивчення, підрахунку запасів підземних вод та написання звіту з геологічно-економічної оцінки. Також повідомлено, що Товариство займається централізованим водопостачанням ЖК "Петрівський квартал" у с. Святопетрівське Києво-Святошинського району. У зв`язку із зазначеним, Товариство просило не анульовувати дозвіл та продовжити термін усунення порушень до 01.09.2021.

17. Наказом Держгеонадр від 23.06.2021 № 474 "Про проведення позапланової перевірки ТОВ "Біг Енергоресурс"", у зв`язку з надходженням листа ТОВ "Біг Енергоресурс" від 14.06.2021 №57/01, призначено проведення у строк з 29.07.2021 по 08.08.2021 позапланової перевірки Товариства, якому наданий дозвіл, на предмет додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр (геологічне вивчення, в тому числі, дослідно-промислова розробка, підземних вод, лікувальних грязей, ропи та розсолів).

18. Також, наказом Держгеонадра від 30.06.2021 № 496 "Про проведення позапланової перевірки ТОВ "Біг Енергоресурс"", у зв`язку з надходженням листа ТОВ "Біг Енергоресурс" від 14.06.2021 № 57/01, призначено проведення у строк з 01.07.2021 по 08.07.2021 позапланової перевірки Товариства, якому наданий Дозвіл, на предмет додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр (геологічне вивчення, в тому числі, дослідно-промислова розробка, підземних вод, лікувальних грязей, ропи та розсолів).

19. На виконання наказу від 30.06.2021 № 496 Держгеонадра оформлено направлення на проведення перевірки.

20. За результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадрами складено Акт від 08.07.2021 № 06-03/22/2020-37/у (112) (далі - Акт від 08.07.2021), яким зафіксовано, що у період з 01.07.2021 по 08.07.2021, за участі головного інженера ТОВ "Біг Енергоресурс", проведено позапланову перевірку Товариства, внаслідок якої виявлені порушення вимог законодавства, а саме:

1) частини другої статті постанови Кабінету Міністрів України № 132/94, пунктів 1.8., 2.1., 2.6., 3.4. наказу 34/м - не представлено Проект дослідно-промислової розробки водозабору ТОВ "Біг Енергоресурс" (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п), затвердженого та погодженого у встановленому порядку;

2) статті 51 постанови Кабінету Міністрів України № 132/94, пункт 3.4. наказу 34/м - не представлено План робіт з дослідно-промислової розробки водозабору ТОВ "Біг Енергоресурс" (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п) на поточний рік, затвердженого та погодженого у встановленому порядку;

3) статті 51 постанови Кабінету Міністрів України № 132/94, пункт 3.4. наказу 34/м - не представлено проекту на геологічне вивчення ділянки надр водозабору ТОВ "Біг Енергоресурс" (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п);

4) абзацу першого пункту 10 Порядку № 615 - не виконується пункт 2 Програми, - не складено проектно-кошторисної документації попередньої та детальної розвідки, а також відсутній проект дослідно-промислової розробки, затверджений та погоджений в установленому порядку;

5) пункту 8 частини першої статті 38 постанови Кабінету Міністрів України № 132/94, пункти 5.1.7., 5.1.8., 5.3.4., 5.3.9., 5.3.10., 6.3.11., 6.3.12. наказу № 30, розділу 8 наказу № 23, розділи 3, 8 наказу 32, розділ 12 наказу № 298, розділи 10, 11 наказу № 182, розділи Х, ХІ наказу № 393, підпункти 6.1.-6.4. пункту 6 розділу ІІ НПАОН 14.0-1.02-85, пункти 4, 5 розділу ІІІ НПАОН 14.0-1.01-87 - геологічна документація, у тому числі первинна, у повному обсязі відсутня, а саме відсутні журнали: Журнал видобутку з фіксацією показників щоденно; Журнал заміру рівнів статичних і динамічних показників;

6) пункту 9 наказу № 110 - суб`єкт господарювання в тримісячний строк з дати отримання спеціального дозволу на користування надрами не подав заяву до Держгеонадра про надання доступу до автоматизованої системи обліку;

7) абзацу другого пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України № 963 - щорічно не подаються до Держгеонадра копії паспортів артезіанських свердловин;

8) абзацу четвертого статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" - ТОВ "Біг Енергоресурс" не надало відповіді на запит від 06.07.2021 № 697-14/06 Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра.

21. Представник ТОВ "Біг Енергоресурс" отримав примірник Акту від 08.07.2021 під підпис 08.07.2021.

22. Відповідно до листа Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра від 06.07.2021 № 697-14/06, ТОВ "Біг Енергоресурс" просили надати у термін до 12:00 години 08.07.2021 письмову довідку за підписом уповноваженої особи Товариства з інформацією щодо дати та місця народження, поштової адреси місця проживання (навчання), посади, сімейного стану, кількості утриманців, реєстраційного номеру облікової картки платника податків або серія та номер паспорту (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номеру облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), розмір отриманого доходу за період з 06.03.2018 по 08.07.2021 ОСОБА_2, а також, пояснення щодо непредставлення Проекту дослідно-промислової розробки водозабору Товариства, затвердженого та погодженого в установленому порядку. Вказаний лист отримано представником Товариства під підпис.

23. У зв`язку з виявленими порушеннями, Держгеонадра винесено припис від 13.07.2021 №949-14/06, яким ТОВ "Біг Енергоресурс" зобов`язано у строк до 16.08.2021 усунути вказані порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати у письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр матеріали, які підтверджують факт усунення порушень. Примірник припису отримав представник відповідача під підпис.

24. Листом від 20.07.2021 № 120 ТОВ "Біг Енергоресурс" повідомило Держгеонадра щодо усунення виявлених порушень, оскільки, ним укладено Договір від 28.01.2021 з ТОВ "НВП "УКРГЕОЛОГСТРОМ" на проведення комплекту робіт з геологічного вивчення, відповідно до якого, буде розроблено "Проект геологічного вивчення, у т.ч. дослідно-промислової розробки водозабору питних підземних вод ТОВ "БІГ ЕНЕРГОРЕСУРС" у с. Святопетрівське Києво-Святошинського району Київської області" та інші необхідні документи. Щодо порушення № 8 зазначило про виконання запиту позивача від 06.07.2021 № 697-14/06. У зв`язку з наведеним, ТОВ "Біг Енергоресурс" просило позивача надати йому додатковий строк для усунення порушень до 01.11.2021.

25. Наказом Держгеонадра від 22.07.2021 № 546 внесено зміни до наказу від 19.02.2021 №179 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу та надано термін для усунення порушень до 01.10.2021. Про прийняття вказаного наказу ТОВ "Біг Енергоресурс" було повідомлено листом 28.07.2021 № 12448/01/02-21, який отримано Товариством 03.08.2021.

26. Наказом Держгеонадр від 27.10.2021 № 811 ТОВ "Біг Енергоресурс" надано термін на усунення порушень до 01.02.2022, про що його повідомлено листом від 01.11.2021 № 19193/01-1/02-21 (отриманий 08.11.2021).

27. Листом від 21.02.2022 № 22 ТОВ "Біг Енергоресурс" повідомило Держгеонадра, що ним виконано особливі умови спеціального дозволу, проведено комплекс робіт з геологічного вивчення та захищені запаси в Державній комісії по запасах корисних копалин Держгеонадра по водозабору Товариства (протокол від 29.12.2021 № 5440), у зв`язку із чим, просило закрити припис від 13.07.2021 № 949-14/06 та поновити дію спеціального дозволу.

28. Держгеонадра листом від 21.02.2022 № 2031/01/02-22 повідомило ТОВ "Біг Енергоресурс" про необхідність надання власної позиції (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з дозволом.

29. У відповідь на вказаний лист, ТОВ "Біг Енергоресурс" повідомило Держгеонадра про те, що не надає згоду на припинення дії спеціального дозволу та зазначило обставини виконання умов спеціального дозволу і виконання робіт, передбачених Програмою.

30. Однак, листом від 21.06.2022 № 321/02-1/2-22 Держгеонадра повідомило ТОВ "Біг Енергоресурс щодо розгляду питання подальшої дії спеціального дозволу та необхідність надання власної позиції (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом (отримано 07.07.2022).

31. У відповідь на вказаний лист, ТОВ "Біг Енергоресурс" вкотре повідомило Держгеонадра про те, що не надає згоду стосовно припинення дії Дозволу та зазначило обставини виконання умов спеціального дозволу і виконання робіт, передбачених Програмою.

32. Разом із тим уважаючи, що відповідачем у встановлені терміни виявлені порушення не усунені та не виконано вимог припису від 13.07.2021 № 949-14/06, з метою припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, Держгеонадра звернулася до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

33. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскільки відповідачем порушено вимоги законодавства у сфері надрокористування, у зв`язку з недопуском посадових осіб позивача до здійснення державного нагляду (контролю), встановленого законодавством, а також не виконано узятих на себе зобов`язань за угодою про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, тож наявні правові підстави для застосування до відповідача заходу реагування у вигляді анулювання документа дозвільного характеру.

34. Відповідач заперечував проти задоволення позову, мотивуючи це тим, що на дату складання позивачем акта перевірки та припису, строк виконання робіт, передбачених пунктами 3, 4, 6 Програми робіт для відповідача не сплив, тож і не є порушеними їх невиконання. Також представник відповідача зазначив, що тричі повідомляв позивача про виконання Програми робіт, Угоди та Дозволу, а також про усунення виявлених позивачем під час перевірки порушень, що безпідставно проігноровано та не узято до уваги Держгеонадрами.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

35. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що станом на дату складання позивачем акту та припису (липень 2021 року) строки виконання робіт, передбачених пунктами 3, 4, 6 Програми робіт, не закінчились, оскільки, спливають у І-ІІІ кварталах 2022 року, а отже, не є порушеними. Також судами враховано, що відповідач документально підтвердив, що вчасно подавав передбачену Угодою інформацію та звітність щодо стану виконання Програми (форми № 7-ГР за 2018-2021 роки). Зокрема 31.01.2022 надано звіт за 2021 рік щодо виконання Програми, в якому зазначено обсяг виконаних робіт у межах визначених Програмою строків (пункти 1, 2, 5, 7 Програми - виконано; пункти 3, 4, 6, 8 - у процесі виконання в межах строків).

36. Суди першої та апеляційної інстанції встановили, що відповідачем поступово виконувались завдання Програми в межах визначених нею строків, про що позивач неодноразово повідомлявся, а також подавались відповідні звіти та документи в межах дії Дозволу, Угоди та Програми. Більше того, Державною комісією України по запасах корисних копалин підтверджено виконання відповідачем детальної геолого-економічної оцінки Святопетрівського родовища питних підземних вод та оцінено якість виконаних геологорозвідувальних робіт та звіту оцінкою "добре". Натомість, у заявленому позові позивач не навів жодних обґрунтованих обставин та не надав їх документального підтвердження, передбачених пунктами 4, 5, 6 статті 26 Кодексу, які є обґрунтованими підставами для виникнення у позивача права на звернення із цим позовом до суду.


................
Перейти до повного тексту