1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

09 серпня 2024 року

м. Київ

справа № 539/5295/23

провадження № 61-7455св24

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Крата В. І. (суддя-доповідач), Дундар І. О., Краснощокова Є. В.,

учасники справи:

заявник - ОСОБА_1,

заінтересована особа - Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу ОСОБА_1, яка підписана представником ОСОБА_2, на ухвалу Оржицького районного суду Полтавської області від 08 лютого 2024 року в складі судді: Гришко О. Я., та постанову Полтавського апеляційного суду від 17 квітня 2024 року в складі колегії суддів: Прядкіної О. В., Бутенко С. Б., Обідіної О. І.,

Історія справи

Короткий зміст заяви

У листопаді 2023 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення.

Заява мотивована тим, що з 14 червня 2016 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області, та відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 01 червня 2023 року отримує пенсію за віком. Згідно посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи серії НОМЕР_1 від 29 березня 2016 року ОСОБА_1 має право на пільги і компенсації, встановлені Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Заявниця вказувала, що згідно довідки від 17 березня 2015 року № 1787 ОСОБА_1 проживала та була зареєстрована в с. Клесів, Клесівської селищної ради Дубровицького району Рівненської області з 24 жовтня 1985 року по 14 листопада 1997 року. Частиною 2 Переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи згідно Додатку № 1 постанови Кабінету Міністрів УРСР від 23 липня 1991 року № 106 Дубровицький район Рівненської області віднесено до зони безумовного (обов`язкового) відселення згідно з постановами Ради Міністрів УРСР.

Встановлення місця постійного проживання ОСОБА_1 за відповідною адресою необхідно заявнику для отримання права на пільги та здійснення перерахунку (переходу) пенсії, право на що передбачено статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

ОСОБА_1 просила:

встановити факт, що має юридичне значення, а саме, що вона в період з 24 жовтня 1985 року по 14 листопада 1997 року проживала в Дубровицькому районі Рівненської області, що згідно частини Переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи згідно Додатку № 1 до постанов Кабінету Міністрів УРСР від 23 липня 1991 року № 106 віднесений до зон безумовного (обов`язкового) відселення згідно з постановами Ради Міністрів УРСР.

Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції

Ухвалою Оржицького районного суду Полтавської області від 08 лютого 2024 року закрито провадження у цивільній справі за заявою ОСОБА_1 про встановлення факту, що має юридичне значення.

Ухвала суду першої інстанції мотивована тим, що:

представник заінтересованої особи, з посиланням на постанову Великої Палати Верховного Суду від 10 квітня 2019 року у справі № 162/760/17, зазначив, що в матеріалах пенсійної справи наявна довідка Клесівської селищної ради Сарненського району Рівненської області № 1059 від 18 лютого 2016 щодо проживання в зоні добровільного гарантованого відселення в період з 24 жовтня 1985 року по 14 листопада 1997 року та дублікат посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи 3 категорії, серії НОМЕР_2, видане Полтавською облдержадміністрацією. Згідно Додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів УРСР від 23 липня 1991 року № 106, яким затверджено Перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, с. Клесів Сарненського району Рівненської області віднесено до зони гарантованого добровільного відселення. Серед переліку населених пунктів, віднесених до зони безумовного (обов`язкового) відселення села Клесів Сарненського району Рівненської області немає. У разі звернення в установленому законом порядку до органу Пенсійного фонду України щодо перерахунку пенсії та прийняття рішення з цього приводу, між ОСОБА_1 та управлінням ПФУ буде існувати спір щодо права на перерахунок пенсії та буде підлягати вирішенню в порядку адміністративного судочинства. Провадження у справі підлягає закриттю з тих підстав, що заява про встановлення факту проживання заявниці на території зони безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, взагалі не може розглядатися судами, оскільки законодавством передбачений позасудовий порядок встановлення факту постійного проживання на території радіоактивного забруднення, який надає право на передбачені законодавством пільги;

відповідно до частин третьої, четвертої статті 15 Закону № 796-XII підставами для визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи, які проживають або працюють на забруднених територіях, є довідка про період проживання, роботи на цих територіях. Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування;

законом передбачено позасудовий порядок установлення юридичного факту, про який просить заявниця. Тому заявниця має можливість одержати документ, що засвідчує цей факт, звернувшись до вищевказаних органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

якщо за законом заява не підлягає судовому розгляду, суддя мотивованою ухвалою відмовляє у відкритті провадження, а коли справу вже відкрито - закриває провадження у ній. Заява ОСОБА_1 не підлягає розгляду в порядку окремого провадження. При цьому вирішення спору фізичної особи з суб`єктом владних повноважень щодо права на отримання пенсії має розглядатись в позовному провадженні за правилами адміністративного судочинства. Провадження у цій справі підлягає закриттю на підставі пункту 1 частини першої статті 255 ЦПК України. Такі висновки узгоджуються з висновками зміст постанови Великої Палати Верховного Суду від 10 квітня 2019 року у справі № 162/760/17.

Короткий зміст судового рішення суду апеляційної інстанції

Постановою Полтавського апеляційного суду від 17 квітня 2024 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а ухвалу Оржицького районного суду Полтавської області від 08 лютого 2024 року залишено без змін.

Постанова апеляційного суду мотивована тим, що:

обґрунтовуючи вимоги заяви про встановлення факту, ОСОБА_1 зазначала, що встановлення місця постійного проживання за відповідною адресою необхідно їй для отримання права на пільги та здійснення перерахунку пенсії, право на яку передбачено статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, належать до юрисдикції суду за таких умов: факти, що підлягають встановленню, повинні мати юридичне значення, тобто від них має залежати виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян. Для визначення юридичного характеру факту потрібно з`ясувати мету встановлення; встановлення факту не пов`язується з подальшим вирішенням спору про право. Якщо під час розгляду справи про встановлення факту заінтересованими особами буде заявлений спір про право або суд сам дійде висновку, що у цій справі встановлення факту пов`язане з необхідністю вирішення в судовому порядку спору про право, суд залишає заяву без розгляду і роз`яснює цим особам, що вони вправі подати позов на загальних підставах; заявник не має іншої можливості одержати чи відновити документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення. Для цього заявник разом із заявою про встановлення факту подає докази на підтвердження того, що до її пред`явлення він звертався до відповідних організацій за одержанням документа, який посвідчував би такий факт, але йому в цьому було відмовлено із зазначенням причин відмови (відсутність архіву, відсутність запису в актах цивільного стану тощо);

вирішуючи питання про прийняття заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, суддя, окрім перевірки відповідності поданої заяви вимогам закону щодо форми та змісту, зобов`язаний з`ясувати питання про підсудність та юрисдикційність. Оскільки чинним законодавством передбачено позасудове встановлення певних фактів, що мають юридичне значення, то суддя, приймаючи заяву, повинен перевірити, чи може взагалі ця заява розглядатися в судовому порядку і чи не віднесено її розгляд до повноважень іншого органу. Якщо за законом заява не підлягає судовому розгляду, суддя мотивованою ухвалою відмовляє у відкритті провадження, а коли справу вже відкрито - закриває провадження у ній;

не можуть розглядатися судами заяви про встановлення фактів належності до осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Відмова відповідного органу в установленні таких фактів може бути оскаржена заінтересованою особою до суду;

порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затверджений постановою Правління Пенсійного Фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1. Пунктами 4.1 та 4.3 розділу ІV вказаного Порядку визначено, що орган, який призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший на підставі звернення особи з відповідною заявою. Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 розділу ІV), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до ПФУ. Статтею 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визначено умови надання пенсій за віком особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення;

у справі, що переглядається, Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області повідомило суду про наявність в матеріалах пенсійної справи довідки Клесівської селищної ради щодо проживання ОСОБА_1 з 24 жовтня 1985 року по 14 листопада 1997 року (період, який заявник просить встановити у цій справі) щодо проживання в зоні відселення та дублікат посвідчення потерпілої особи від Чорнобильської катастрофи 3 категорії. Чинним законодавством передбачено позасудовий порядок встановлення факту постійного проживання на територіях радіоактивного забруднення, який надає право на передбачені законом пільги. Установлений нормативно-правовими актами порядок призначення пенсії на пільгових умовах передбачає і встановлення органом ПФУ відповідного факту, а рішення вказаного органу щодо призначення підлягає оскарженню у встановленому законом порядку. Частиною першою статті 5 КАС України передбачено право кожної особи звернутися до адміністративного суду, якщо вона вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси;

заява ОСОБА_1 не підлягає розгляду в порядку окремого провадження, а спір між нею та Головним Управлінням Пенсійного фонду України Полтавської області щодо права на призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до статті 55 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства. Зазначене узгоджується з постановами Великої Палати Верховного Суду від 27 березня 2019 року у справі № 569/7589/17 та від 10 квітня 2019 року у справі № 162/760/17. Отже суд першої інстанції обґрунтовано закрив провадження у справі. Доводи апеляційної скарги висновків районного суду не спростовують.

Аргументи учасників справи

20 травня 2024 року ОСОБА_1 засобами поштового зв`язку подала касаційну скаргу, яка підписана представником ОСОБА_2, на ухвалу Оржицького районного суду Полтавської області від 08 лютого 2024 року та постанову Полтавського апеляційного суду від 17 квітня 2024 року, в якій просила:

скасувати оскаржені судові рішення;

направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Касаційна скарга мотивована тим, що:

згідно із статтею 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи, зокрема, про встановлення фактів" що мають юридичне значення. Відповідно до частини другої статті 315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення;

для встановлення фактів в порядку окремого провадження досудове звернення до заінтересованої особи не є обов`язковим. У постанові Верховного Суду від 05 квітня 2021 року у справі № 523/14707/19 судом зауважено, що для встановлення фактів в порядку окремого провадження досудове звернення до заінтересованої особи не є обов`язковим. Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов`язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує;

у постанові Верховного Суду від 10 квітня 2019 року у справі № 320/948/18 зазначено, що у порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, за наявності певних умов. А саме, якщо: згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право. Чинне цивільне процесуальне законодавство відносить до юрисдикції суду справи про встановлення фактів, від яких залежить виникнення, зміна або припинення суб`єктивних прав громадян;

скаржник та його представник вважають, що дана справа підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства у зв`язку із наступним: так, у разі оскарження до суду відмови відповідного органу в установленні юридичного факту, який підлягає встановленню в позасудовому порядку, такий спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Справи про встановлення юридичних фактів у судовому порядку вирішуються судами цивільної юрисдикції за правилами ЦПК України. Даний висновок сформовано Великою Палатою ВС у постанові від 18 січня 2024 року у справі № 560/17953/21. Отже, справи про встановлення фактів, від яких залежить виникнення, зміна або припинення суб`єктивних прав громадян, належать до юрисдикції цивільного суду. Чинне законодавство не передбачає іншого судового порядку підтвердження факту, що має юридичне значення, окрім як розгляд відповідних справ за правилами цивільного судочинства. З даного вбачається, що суд першої інстанції (а суд апеляційної інстанції підтримав дані твердження) не застосував аналогічну практику з розгляду подібних справ, закрив провадження у справі, не дослідивши обставини справи, що і призвело до ухвалення таких оскаржуваних незаконних рішень;

враховуючи вищезазначене, в даній ситуації як раз і потрібне встановлення факту, що має юридичне значення, а саме встановлення місця постійного проживання ОСОБА_1 за відповідною адресою (вказаною у заяві) задля отримання права на пільги та здійснення перерахунку (переходу) пенсії, право на що передбачено статтею 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Тобто, в даній справі є лише встановлення факту, що має юридичне значення, але ніяк не відмова відповідного органу, як зазначив апеляційний суд. Окрім викладеного, ще раз варто наголосити, що в адміністративному судочинстві не передбачене окреме провадження, в порядку якого особа має право звернутись із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення.

Рух справи

Ухвалою Верховного Суду від 25 липня 2024 року відкрито касаційне провадження у справі.

05 серпня 2024 року справа передана судді-доповідачу Крату В. І.

Межі та підстави касаційного перегляду

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими (частина перша статті 400 ЦПК України).

В ухвалі про відкриття касаційного провадження зазначаються підстава (підстави) відкриття касаційного провадження (частина восьма статті 394 ЦПК України).

В ухвалі Верховного Суду від 25 липня 2024 року вказано, що наведені у касаційній скарзі доводи містять підстави, передбачені частиною другою статті 389 ЦПК України для відкриття касаційного провадження: порушення норм процесуального права.

Фактичні обставини

Суди встановили, що з 14 червня 2016 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області.

ОСОБА_1 має право на пільги і компенсації, встановлені Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", що підтверджується посвідченням потерпілого від Чорнобильської катастрофи серії НОМЕР_2 від 29.03.2016 року.

ОСОБА_1 проживала та була зареєстрована в с. Клесів, Клесівської селищної ради Дубровицького району Рівненської області з 24 жовтня 1985 року по 14 листопада 1997 року, що підтверджено відповідною довідкою цієї селищної ради.

Дубровицький район Рівненської області віднесено до зони безумовного (обов`язкового) відселення згідно із постановою № 106 Кабінету Міністрів УРСР від 23 липня 1991 року, якою визначений Перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

При обґрунтуванні вимоги заяви про встановлення факту, ОСОБА_1 зазначала, що це необхідно їй для отримання права на пільги та здійснення перерахунку пенсії, право на яку передбачено стаття 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Позиція Верховного Суду


................
Перейти до повного тексту