ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 серпня 2024 року
м. Київ
cправа № 910/17814/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Ємця А. А. - головуючого, Бенедисюка І. М., Малашенкової Т. М.,
за участю секретаря судового засідання Рєзнік А. В.,
представників учасників справи:
позивача - Казьонного Р. В.,
відповідача - Підлипенського Д. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України"
на рішення Господарського суду міста Києва від 11.03.2024 (суддя Усатенко І. В.) та постанову Північного апеляційного господарського суду від 30.05.2024 (колегія суддів: Ткаченко Б. О. - головуючий, Гаврилюк О. М., Майданевич А. Г.) у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Грант-Інжинірінг"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України"
про стягнення 3 959 940,00 грн,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1 Товариство з обмеженою відповідальністю "Грант-Інжинірінг" (далі - ТОВ "Грант-Інжинірінг") звернулося до суду з позовною заявою про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" (далі - ТОВ "Оператор ГТС України") 3 959 940,00 грн.
1.2 Позовні вимоги мотивовані безпідставним отриманням відповідачем суми банківської гарантії, оскільки позивач свої зобов`язання за договором від 15.04.2022 № 4600006011 (далі - Договір) виконав.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2.1 Господарський суд міста Києва рішенням від 11.03.2024, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 30.05.2024, позов задовольнив повністю: стягнув з ТОВ "Оператор ГТС України" на користь ТОВ "Грант-Інжинірінг" заборгованість у розмірі 3 959 940,00 грн.
2.2 Судові рішення мотивовані тим, що заборгованість у відповідача перед позивачем в сумі 3 959 940,00 грн належним чином доведена, документально підтверджена і відповідачем не спростована, строк повернення гарантійного платежу відповідно до статті 27 Закону України "Про публічні закупівлі" є таким, що настав.
3. Короткий зміст касаційної скарги та позиція учасників, справи заяви, клопотання, інші процесуальні питання
3.1 ТОВ "Оператор ГТС України" у касаційній скарзі просить рішення Господарського суду міста Києва від 11.03.2024 і постанову Північного апеляційного господарського суду від 30.05.2024 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
3.2 Обґрунтовуючи підставу касаційного оскарження судових рішень, передбачену пунктом 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), відповідач посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання визначення моменту поставки у контексті статей 662, 664 та 687 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 193 Господарського кодексу України (далі - ГК України) та умов укладеного сторонами Договору.
3.3 Позивач у відзиві на касаційну скаргу відповідача заперечує викладені в ній доводи і просить у задоволенні касаційної скарги ТОВ "Оператор ГТС України" відмовити, а оскаржувані судові рішення - залишити без змін.
3.4 У судовому засіданні 30.07.2024 оголошувалась перерва до 08.08.2024.
3.5 06.08.2024 від позивача та 08.08.2024 від відповідача надійшли додаткові письмові пояснення.
4. Мотивувальна частина
4.1 Суди попередніх інстанцій встановили, що ТОВ "Грант-Інжинірінг" оголошено переможцем публічних відкритих торгів №-11-08-015340-b щодо закупівлі по предмету - арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої (Крани кульові DN 50 - 200). Єдиний закупівельний словник ДК 021-2015: 42130000-9 - Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої, проведених ТОВ "Оператор ГТС України".
4.2 За результатами процедури закупівлі відповідач (покупець) та позивач (постачальник) уклали Договір про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів), за умовами пунктів 1.1, 1.2 якого постачальник зобов`язується у визначений цим Договором строк передати у власність покупця арматуру трубопровідну: крани, вентелі, клапани та подібні пристрої (крани кульові DN 50-200), код згідно з ЄЗС ДК-021:2015 - 42130000-9 (далі - товари), зазначені в специфікації, яка наведена в Додатку № 1 цього Договору та є його невід`ємною частиною (далі - специфікація), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити такі товари. Найменування (номенклатура, асортимент), кількість товарів, одиниця виміру, ціна за одиницю, строк поставки, місце поставки, інші умови зазначаються у специфікації.
4.3 Згідно з пунктом 2.4 Договору постачальник зобов`язується передати покупцеві товари у тарі та (або) в упаковці, що відповідає якості і комплектності вимогам, встановленим стандартам, технічним умовам, кресленням, рецептурам, зразкам (еталонам) виробника та (або) державним стандартам, якщо такі передбачені. Обов`язок постачальника здійснити передачу товарів у тарі та (або) в упаковці не поширюються на товари, які за своїми характеристиками не потребують застосування та (або) упакування.
4.4 Не пізніше ніж за 60 календарних днів до першого відвантаження товару покупцю постачальник повинен письмово погодити з покупцем план випробування за стандартом ДСТУ EN 1266-1 (пункт 2.8 Договору).
4.5 Згідно з пунктом 3.1 Договору в редакції додаткової угоди № 3 від 20.12.2022 загальна ціна на дату підписання цього договору становить 79 174 794,00 грн.
4.6 Розрахунки здійснюються у безготівковій формі шляхом перерахування покупцем грошових коштів на поточний рахунок постачальника, зазначений у розділі 15, на мовах визначених цим Договором. Покупець зобов`язаний оплатити ціну переданих товарів не раніше 20 та не пізніше 30 календарних днів з дати поставки, визначеної за правилами пункту 5.9 цього Договору (пункти 4.1, 4.2 Договору).
4.7 У пунктах 5.1, 5.3, 5.4 Договору сторони передбачили, що постачальник зобов`язується передати покупцю товари в кількості, строки та на місці поставки відповідно до специфікації. Дозволяється поставка товару окремими партіями в різні проміжки часу, але не пізніше термінів поставки, визначених цим Договором. Оплаті підлягає кожна окрема партія товару. Постачальник здійснює поставку товарів в місце поставки автотранспортом. Поставка товару здійснюється на умовах DDP (місце поставки згідно зі специфікацією) ІНКОТЕРМС 2010 з урахуванням вимог пункту 5.1 цього Договору.
4.8 Відповідно до пунктів 5.5, 5.6 Договору постачальник несе всі ризики втрати або пошкодження товарів до моменту їх передачі в місці поставки відповідно до специфікації. Право власності на товари переходить від постачальника до покупця в дату прийняття товарів покупцем і підписання сторонами видаткової накладної або акта приймання-передачі товару.
4.9 Згідно з пунктами 5.7, 5.8 Договору підписання покупцем видаткової накладної або акта приймання-передачі товару не є підтвердженням належного виконання постачальником обов`язку з поставки товарів за цим договором та відсутність у покупця претензій до постачальника щодо якості та комплектності товарів. Такі претензії можуть бути заявлені покупцем постачальнику у порядку, визначеному цим Договором та чинним законодавством України. Датою поставки товарів за цим Договором є дата прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до пункту 5.28 цього Договору та передачі покупцю в повному обсязі наступних документів (в межах кожної поставки, перелічені документи повинні бути надані постачальником одночасно із здійсненням поставки товару).
4.10 Приймання товару здійснюється згідно з положеннями Інструкції про порядок прийомки продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання по кількості № п-6, яка затверджена постановою Державного арбітражу при Раді Міністрів СРСР від 15.06.1956 та Інструкції про порядок прийомки продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання по якості № п-7, яка затверджена постановою Державного арбітражу при Раді Міністрів СРСР від 25.01.1966, застосовується до правовідносин сторін за цим Договором тій частині, що не суперечать умовам, встановленим цим Договором. Неналежне оформлення постачальником документів, визначених у підпункті 5.8.1 (для резидентів України), підпункті 5.8.2 (для нерезидентів України) цього Договору або відсутність хоча б одного із цих документів, або невиконання чи не належне виконання інших вимог цього договору вважається простроченням постачальника, до усунення якого покупець має право відстрочити виконання своїх зобов`язань з оплати товарів (пункти 5.28, 5.29 Договору).
4.11 Відповідно до підпунктів 6.1.1, 6.1.2, 6.2.4 Договору покупець зобов`язаний: приймати поставлені товари у порядку, визначеному цим Договором; оплатити товари своєчасно та в повному обсязі згідно з умовами цього договору. Покупець має право на забезпечення виконання постачальником зобов`язань за цим та іншими договорами, укладеними постачальником і покупцем, у формі притримання покупцем всіх платежів на користь постачальника за цим Договором у випадку неналежного виконання постачальником зобов`язань за цим та іншими договорами, укладеними постачальником і покупцем, на час прострочення постачальника.
4.12 Постачальник зобов`язаний забезпечити поставку товарів у строки, встановлені цим Договором (пункт 6.3.1 Договору).
4.13 Згідно з пунктами 7.1, 7.3, 7.4 Договору у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за Договором сторони несуть відповідальність передбачену законодавством України та цим Договором. За порушення постачальником умов цього Договору щодо якості (комплектності) товарів постачальник сплачує покупцю штраф у розмірі 20 % ціни неякісних (некомплектних) товарів. Сплата штрафу не звільняє постачальника від обов`язку виконати вимоги покупця відповідно до пункту 5.25 цього Договору. За порушення строків поставки товарів або непоставку товарів постачальник сплачує покупцю пеню у розмірі 0,1 % ціни товарів, поставку яких прострочено та або недопоставлено, за кожний день такого прострочення, а за прострочення поставки товару понад 30 календарних днів постачальник додатково сплачує штраф у розмірі 7 % ціни товарів, поставку яких прострочено.
4.14 Відповідно до умов пункту 6 розділу VI тендерної документації процедури закупівлі відкритих торгів по предмету закупівлі "Арматура трубопровідну: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої (Крани кульові DN 50-200)" (далі - Торги) згідно з оголошенням про проведення процедури закупівлі № UA-2021-11-08-015340-b, оприлюдненого на вебпорталі Уповноваженого органу 08.11.2021, постачальник зобов`язується надати покупцю не пізніше дати укладання цього Договору для забезпечення виконання Договору безвідкличну безумовну банківську гарантію (надалі - Гарантія) на суму 3 959 940,00 грн, що становить 5 % від загальної ціни цього Договору (пункт 7.7 Договору). Термін дії Гарантії - до 10.04.2023 включно (не менше ніж 30 днів після дати закінчення найбільшого з визначених у Договорі строків постачання Товарів). У разі невиконання (неналежного виконання) постачальником своїх зобов`язань за цим Договором покупець має право одержати задоволення своїх вимог, передбачених умовами цього Договору та чинним законодавством України, на умовах, визначених гарантією (підпункти 7.7.1, 7.7.3 Договору).
4.15 У пункті 7.9 Договору сторони передбачили, що забезпечення виконання договору повертається у випадках, передбачених статтею 27 Закону України "Про публічні закупівлі", за умови настання граничної дати оплати (остаточному розрахунку) згідно з умовами Договору протягом 5 банківських днів з дня настання таких обставин. Повернення забезпечення виконання договору здійснюється шляхом направлення відповідного листа (повідомлення) постачальнику або банку-гаранту у разі надання постачальником забезпечення виконання договору у вигляді оригіналу банківської гарантії в паперовій формі. Повернення забезпечення виконання договору, наданого у вигляді електронної банківської гарантії, здійснюється шляхом направлення відповідного SWIFT - повідомлення через банк бенефіціара на адресу банка-гаранта.
4.16 Також суди попередніх інстанцій встановили, що додатковою угодою від 13.03.2023 № 4 сторони внесли зміни до специфікації, визначивши, що поставка товару має бути здійснена у строк протягом 400 календарних днів з дати укладення Договору. Оскільки останній 400-тий день припав на 20.05.2023 (суботу), то останнім днем виконання зобов`язань, відповідно до приписів статті 254 ЦК України, є понеділок 22.05.2023.
4.17 При цьому у специфікації в редакції додаткової угоди від 13.03.2023 № 4 сторони додатково вказали, що поставка здійснюється на умовах DDP - місце поставки. Специфікація містить перелік адрес місця поставки.
4.18 Зі встановлених судами обставин вбачається, що сторони не заперечують виконання позивачем своїх зобов`язань за Договором у повному обсязі, в підтвердження чого до матеріалів справи долучено видаткові накладні, товарно-транспортні накладні та акти прийняття товарів за кількістю та якістю.
4.19 Як зазначили суди, спірними між сторонами залишилися обставини щодо строків поставки та належного чи неналежного виконання зобов`язань з поставки товарів згідно з такими видатковими накладними: № 199 від 19.05.2023 на суму 1 311 173,04 грн, № 200 від 19.05.2023 на суму 1 374 277,62 грн, № 205 від 19.05.2023 на суму 1 083 996,66 грн, № 206 від 19.05.2023 на суму 1 121 859,36 грн, № 207 від 19.05.2023 на суму 1 112 744,22 грн, № 208 від 19.05.2023 на суму 1 177 952,16 грн, № 209 від 19.05.2023 на суму 1 177 952,16 грн, № 210 від 19.05.2023 на суму 841 394,40 грн, № 211 від 19.05.2023 на суму 841 394,40 грн, які підписані та скріплені печатками обох контрагентів та не містять інших дат підписання, ніж дата їх складання.
4.20 Відповідач зазначив, що поставка товару згідно з переліченими видатковими накладними відбулась з простроченням, оскільки акт приймання товарів за кількістю та якістю були підписані після спливу строку поставки, обумовленого Договором. Як доказ своїх тверджень відповідач долучив відповідні акти: № 22 (видаткові накладні № 205, 206), початок приймання - 05.06.2023, закінчення приймання - 05.06.2023, затверджений директором Харківського ЛВУМІ; № 72 (видаткові накладні № 199, 200) початок приймання - 22.05.2023, закінчення приймання - 29.05.2023, затверджений керівником підрозділу Богородчанського ЛВУМГ; № 41-1 (видаткова накладна № 207), початок і закінчення приймання - 29.05.2023, затверджений керівником підрозділу Кременчуцького ЛВУМГ, члени комісії підписали 16.06.2023; № 45-1 (видаткова накладна № 211), початок і закінчення приймання - 29.05.2023, затверджений керівником підрозділу Кременчуцького ЛВУМГ, члени комісії підписали 16.06.2023; № 43-1 (видаткова накладна № 209), початок і закінчення приймання - 29.05.2023, затверджений керівником підрозділу Кременчуцького ЛВУМГ, члени комісії підписали 16.06.2023; № 42-1 (видаткова накладна № 208), початок і закінчення приймання - 29.05.2023, затверджений керівником підрозділу Кременчуцького ЛВУМГ, члени комісії підписали 16.06.2023; № 44-1 (видаткова накладна № 210), початок і закінчення приймання - 29.05.2023, затверджений керівником підрозділу Кременчуцького ЛВУМГ, члени комісії підписали 16.06.2023. Суд першої інстанції відзначив, що прийомка товару за кількістю та якістю була здійснена без будь-яких зауважень, претензій чи рекламацій.
4.21 Зі свого боку позивач долучив до матеріалів справи товарно-транспортні накладні: № Р04 від 19.05.2023 (супровідні документи - видаткові накладні № 199, 200), прибуття о 13:30 22.05.2023, вибуття 15:30 22.05.2023; № Р08 від 19.05.2023 (супровідні документи - видаткові накладні № 205, 206); № Р09 від 19.05.2023 (супровідні документи - видаткові накладні № 207, 208, 209, 210, 211).
4.22 Усі товарно-транспортні накладні, як зазначили суди попередніх інстанцій, містять підписи, печатки та штампи обох контрагентів, без застережень і зауважень. ТТН не містять інших дат приймання товару від перевізника, ніж дата товарно-транспортної накладної, крім ТТН № Р04, в якій вказано приймання товару 22.05.2023. Отже, ТТН підтверджують, що товар був поставлений відповідачу в межах передбачених договором строків - 19.05.20223 та 22.05.2023.
4.23 Суди попередніх інстанцій встановили, що виконання умов Договору забезпечено банківською гарантією № 28320 на суму 3 959 940,00 грн (далі - банківська гарантія), виданою 12.04.2022 Акціонерним товариством "Комерційний банк "Глобус" (далі - Банк).
4.24 Згідно з умовами банківської гарантії гарант безумовно зобов`язався протягом 5 банківських днів після одержання паперового оригіналу першої письмової вимоги бенефіціара, оформленої належним чином та/або електронного SWIFT-повідомлення через банк бенефіціара на SWIFT гаранта, сплатити бенефіціару повну суму банківської гарантії без необхідності для бенефіціара обґрунтовувати свою вимогу, без подання будь-яких інших документів, крім вимоги, або виконання будь-яких інших умов, що в тексті вимоги буде зазначено, що сума, яка вимагається, повинна бути сплачена у зв`язку з невиконанням / неналежним виконанням принципалом зобов`язань за договором.
4.25 10.03.2023 до банківської гарантії внесено зміни № 1 за вихідним номером 28320-1 від 10.03.2023 про продовження строку дії до 20.06.2023.
4.26 Відповідач 14.06.2023 направив Банку вимогу (SWIFT-повідомлення, отримане 14.06.2023) про сплату грошової суми за банківською гарантією в розмірі 3 959 940,00 грн.
4.27 14.06.2023 Банк повідомив позивача про надходження від бенефіціара вимоги за банківською гарантією та про необхідність її виконання, а 20.06.2023 Банк перерахував на користь ТОВ "Оператор ГТС України" 3 959 940,00 грн на виконання його вимоги.
4.28 У подальшому позивач перерахував Банку суму сплаченої ним банківської гарантії, що підтверджується платіжним дорученням від 12.04.2022 № 2686 на суму 395 994,00 грн та платіжною інструкцією від 27.06.2023 № 41 на суму 3 563 946,00 грн.
4.29 За таких обставин позивач, посилаючись на те, що він перерахував Банку суму сплаченої банківської гарантії, яку гарант перерахував на користь ТОВ "Оператор ГТС України", а також посилаючись на виконання своїх договірних зобов`язань у повному обсязі і вважаючи стягнення відповідачем суми банківської гарантії неправомірним і безпідставним, звернувся до суду з позовом у цій справі про стягнення спірної суми відповідно до положень пункту 1 частини 2 статті 27 Закону України "Про публічні закупівлі", за змістом якого замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю після виконання переможцем процедури закупівлі договору про закупівлю.
4.30 Вирішуючи спір, місцевий господарський суд встановив, а суд апеляційної інстанції погодився, що за матеріалами справи, зокрема видатковими накладними та товарно-транспортними накладними, підтверджено, що товар був поставлений позивачем відповідачу у строк до 22.05.2023 включно, тобто в межах передбачених Договором строків. При цьому колегія суддів апеляційного господарського суду констатувала відсутність прострочення з боку позивача поставки товару за Договором.
4.31 За обставинами, встановленими судами попередніх інстанцій, у відповідача були відсутні підстави для звернення до Банку та отримання відповідних коштів за банківською гарантією. Отже, у відповідача існує обов`язок повернути позивачу кошти у сумі 3 959 940,00 грн. Суди констатували, що позивач сплатив Банку суму гарантії, яку останній перерахував ТОВ "Оператор ГТС України" на його вимогу.
4.32 Згідно з положеннями частини 1 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.