1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 серпня 2024 року

м. Київ

справа №360/1015/23

адміністративне провадження № К/990/5974/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білак М.В.,

суддів: Губської О.А., Мацедонської В.Е.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою адвоката Мандрика Владислава Володимировича, який діє в інтересах ОСОБА_1

на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2023 року (головуючий суддя - Чернявська Т.І.)

та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2024 року (головуючий суддя - Компанієць І.Д., судді: Гайдар А.В., Казначеєв Е.Г.)

у справі № 360/1015/23

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військової частини НОМЕР_1 )

про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. У вересні 2023 року адвокат Мандрик В.В. в інтересах ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військової частини НОМЕР_1 ) щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 у розмірі до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно дням участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за періоди з 28 вересня 2022 року по 26 листопада 2022 року, з 10 грудня 2022 року по 20 січня 2023 року, з урахуванням фактично сплачених сум;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військову частину НОМЕР_1 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 збільшену додаткову грошову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 у розмірі до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно дням участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за періоди з 28 вересня 2022 року по 26 листопада 2022 року, з 10 грудня 2022 року по 20 січня 2023 року, з урахуванням фактично сплачених сум.

2. В обґрунтування позову зазначив, що він проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 Державної прикордонної служби України. Відповідно до бойового наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року № 165 (гриф) солдата ОСОБА_1 направлено в оперативне підпорядкування ІНФОРМАЦІЯ_2 (військової частини НОМЕР_2 ), під час проходження військової служби у якій приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і борони, відсічі і стримування збройної агресії, що полягало у виконанні бойових завдань на підставі бойових наказів (розпоряджень), які видавались начальником ІНФОРМАЦІЯ_2 (військової частини НОМЕР_2 ). Таким чином, позивач набув право на отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 000 грн відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 (далі - Постанова № 168). Довідкою командиром військової частини НОМЕР_2 від 20 січня 2023 року № 4519 підтверджується те, що позивач приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії на території Чернігівської області у такі періоди: з 28 вересня по 30 вересня 2022 року, з 01 жовтня по 31 жовтня 2022 року, з 01 листопада по 26 листопада 2022 року, з 10 грудня по 31 грудня 2022 року, з 01 січня по 20 січня 2023 року, проте додаткова винагорода у збільшеному розмірі у цей період протиправно не виплачувалась.

3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2024 року, у задоволенні позову відмовлено.

4. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій представник позивача - адвокат Мандрик В.В. звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

5. Ухвалою Верховного Суду від 27 лютого 2024 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 проходить військову службу в лавах Державної прикордонної служби України, з 14 травня 2023 року обіймає посаду інспектора прикордонної служби 2 категорії - водія відділення повітряної розвідки та протидії безпілотним повітряним суднам другого відділу прикордонної служби (тип С) першої прикордонної комендатури швидкого реагування (військове звання - "солдат").

7. У період з 28 вересня 2022 року по 20 січня 2023 року перебував в оперативному підпорядкуванні (у відрядженні) ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_2 ) у складі відділу прикордонної служби № НОМЕР_3 НОМЕР_4 прикордонного загону на ділянці українсько-білоруського кордону в межах Чернігівської області.

8. Згідно з довідкою військової частини НОМЕР_2 від 20 січня 2023 року № 4519 ОСОБА_1, який проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1, приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії на території Чернігівської області з 28 по 30 вересня 2022 року, з 01 по 31 жовтня 2022 року, з 01 по 26 листопада 2022 року, з 10 по 31 грудня 2022 року, з 01 по 20 січня 2023 року.

9. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 03 жовтня 2022 року № 3137-ОС "Про виплату додаткової винагороди" наказано виплатити додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за період з 01 вересня по 30 вересня 2022 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_3 згідно з Додатком 1.

10. Відповідно до Списку військовослужбовців ІНФОРМАЦІЯ_3 на виплату додаткової винагороди у розмірі 30 000 грн за вересень 2022 року, який є додатком № 1 до наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 від 03 жовтня 2022 року № 3137-ОС, під порядковим номером 78 значиться солдат ОСОБА_1, період проходження служби - з 01 вересня 2022 року по 30 вересня 2022 року, кількість діб 30 діб, сума - 30 000 грн.

11. Рапортом від 01 лютого 2023 року (зареєстрований 02 лютого 2023 року за вхідним № 1786р), поданим начальнику ІНФОРМАЦІЯ_3, начальник відділу прикордонної служби № 2 відповідно до вимог Постанови № 168 та Наказу № 392-АГ, а також з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану клопотав перед командуванням про виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000 грн, пропорційно із розрахунку на місяць, особовому складу відділу прикордонної служби № НОМЕР_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 за безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій за вересень 2022 року, серед яких солдату ОСОБА_1 (порядковий номер у списку 165) за період проходження служби з 28 по 30 вересня 2022 року, кількість діб - 3, підстава - бойове розпорядження начальника НОМЕР_5 прикордонного загону від 22 вересня 2022 року № 1322-дск "Про прийом-передачу підрозділів", Журнал бойових дій № 53дск; ст. 2-8.

12. Відповідно до довідки від 21 липня 2023 року № 324-М про види грошового забезпечення, нараховані ОСОБА_1 за період з 01 травня 2022 року по 21 липня 2023 року, та архівної відомості № 1 за період з січня по грудень 2022 року позивачу у вересні 2022 року виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за 30 днів вересня 2022 року.

13. Рапортом від 01 листопада 2022 року начальник відділу прикордонної служби № 2 відповідно до вимог Постанови № 168 та Наказу № 392-АГ клопотав перед командуванням про виплату додаткової винагороди у розмірі 30 000 грн за період з 01 по 31 жовтня 2022 року персоналу відділу прикордонної служби № НОМЕР_3 ІНФОРМАЦІЯ_3, серед яких солдату ОСОБА_1 (порядковий номер у списку 181) за період проходження служби з 01 по 31 жовтня 2022 року, кількість діб - 31.

14. Цей рапорт за резолюцією коменданта прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_4, направлений до ІНФОРМАЦІЯ_2 (військової частини НОМЕР_2 ).

15. Листом від 02 листопада 2022 року № 22/4227-22-Вих ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_2 ) направив зазначений рапорт ІНФОРМАЦІЯ_3 (військовій частині НОМЕР_1 ).

16. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 03 листопада 2022 року № 3632-ОС "Про виплату додаткової винагороди" виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за період з 01 жовтня по 31 жовтня 2022 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_3 згідно з Додатком 1. Відповідно до Списку військовослужбовців під порядковим номером 74 вказано солдата ОСОБА_1, період проходження служби - з 01 жовтня по 31 жовтня 2022 року, кількість діб - 31 доба, сума - 30 000 грн.

17. Рапортом від 01 листопада 2022 року начальник відділу прикордонної служби № 2 підполковник ОСОБА_2 відповідно до вимог Постанови № 168 та Наказу № 392-АГ, а також з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану клопотав перед командуванням про виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000 грн, пропорційно із розрахунку на місяць, особовому складу відділу прикордонної служби № НОМЕР_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 за безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій за період з 01 по 31 жовтня 2022 року (солдату ОСОБА_1 (порядковий номер у списку 176) за період проходження служби з 01 по 31 жовтня 2022 року, кількість діб - 31, підстава - бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 30 вересня 2022 року № 601-ДСК, бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 21 жовтня 2022 року № 668-ДСК, бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 26 жовтня 2022 року № 690-ДСК, розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 28 жовтня 2022 року № 699-ДСК, Журнал бойових дій № 53 дск ст. 7-14, 52-62.

18. Зазначений рапорт за резолюцією коменданта прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_4 направлений до ІНФОРМАЦІЯ_2 (військової частини НОМЕР_2 ), який у подальшому листом від 08 листопада 2022 року № 22/4313-22-Вих направлений ІНФОРМАЦІЯ_3 (військовій частині НОМЕР_1 ). У листі також вказано, що підтверджуюча інформація відповідно до вимог підпунктів 1-8 пункту 2 Наказу № 392-АГ відсутня.

19. Відповідно до довідки від 21 липня 2023 року № 324-М про види грошового забезпечення, нараховані ОСОБА_1 за період з 01 травня 2022 року по 21 липня 2023 року, та архівної відомості № 1 за період з січня по грудень 2022 року позивачу у жовтні 2022 року виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за 31 день жовтня 2022 року.

20. Рапортом від 01 грудня 2022 року начальник відділу прикордонної служби № 2 підполковник ОСОБА_2 відповідно до вимог Постанови № 168 та Наказу № 392-АГ, а також з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану клопотав перед командуванням про виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000 грн, пропорційно із розрахунку на місяць, особовому складу відділу прикордонної служби № НОМЕР_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 за безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій за період з 01 по 30 листопада 2022 року (солдату ОСОБА_1 (порядковий номер у списку 180) за період проходження служби з 01 по 27 листопада 2022 року, кількість діб 26 (математично правильно 27), підстава - бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 30 вересня 2022 року № 601-ДСК, бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 21 жовтня 2022 року № 668-ДСК, бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 26 жовтня 2022 року № 690-ДСК, розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 28 жовтня 2022 року № 699-ДСК, Журнал бойових дій № 53 дск ст. 13-20, 62-67.

21. Також у рапорті зазначено, що відповідно до пункту 7 Наказу № 392-АГ виплату додаткової винагороди не здійснювати військовослужбовцю відділу прикордонної служби № 2, солдату ОСОБА_1 період з 27 листопада по 30 листопада 2022 року, у зв`язку з перебування у відпустці за сімейними обставинами на підставі наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 від 10 листопада 2022 року № 3738-ВВ "По особовому складу".

22. Таким чином у листопаді 2022 року позивач фактично перебував на службі 26 діб: з 01 по 26 листопада 2022 року, а не з 01 по 27 листопада 2022 року як зазначено у рапорті.

23. Зазначений рапорт за резолюцією коменданта прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_4 направлений до ІНФОРМАЦІЯ_2 (військової частини НОМЕР_2 ) та у подальшому листом від 04 грудня 2022 року № 22/4933-22-Вих направлений до ІНФОРМАЦІЯ_3 (військової частини НОМЕР_1 ) з відміткою, що підтверджуюча інформація відповідно до вимог підпунктів 1-8 пункту 2 Наказу № 392-АГ відсутня.

24. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 03 грудня 2022 року № 4112-ОС "Про виплату додаткової винагороди" виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за період з 01 листопада 2022 року по 30 листопада 2022 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_3 . Відповідно до Списку військовослужбовців, який є додатком № 1 до наказу від 03 грудня 2022 року № 4112-ОС, під порядковим номером 61 вказано солдата ОСОБА_1, період проходження служби - з 01 листопада по 27 листопада 2022 року, кількість діб - 27, сума - 27 000 грн.

25. Відповідно до архівної відомості № 1 за період з січня по грудень 2022 року позивачу за листопад 2022 року виплачено додаткову винагороду у розмірі 27 000 грн.

26. Згідно з рапортом від 20 грудня 2022 року начальник відділу прикордонної служби № 2 підполковник ОСОБА_2 відповідно до вимог Постанови № 168 та Наказу № 628-АГ, а також з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану клопотав перед командуванням про виплату додаткової винагороди у розмірі 30 000 грн за період з 01 по 31 грудня 2022 року персоналу відділу прикордонної служби № НОМЕР_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 (солдату ОСОБА_1 (порядковий номер у списку 182) за період проходження служби з 10 по 31 грудня 2022 року, кількість діб - 22.

27. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 26 грудня 2022 року № 4613-ОС "Про виплату додаткової винагороди" виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за період з 01 грудня по 31 грудня 2022 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_3 . Відповідно до Списку військовослужбовців на виплату додаткової винагороди у розмірі 30 000 грн за грудень 2022 року, який є додатком № 1 до наказу від 26 грудня 2022 року № 4613-ОС, під порядковим номером 66 вказано солдат ОСОБА_1, період проходження служби - з 10 грудня по 31 грудня 2022 року, кількість діб - 22 доби, сума - 21 290, 32 грн.

28. Згідно з рапортом від 01 січня 2023 року начальник відділу прикордонної служби №2 відповідно до вимог Постанови № 168 та Наказу № 392-АГ, а також з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану клопотав перед командуванням про виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000 грн, пропорційно із розрахунку на місяць, особовому складу відділу прикордонної служби № НОМЕР_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 за безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій за період з 01 по 31 грудня 2022 року (також солдату ОСОБА_1 (порядковий номер у списку 179) за період проходження служби з 10 по 31 грудня 2022 року, кількість діб - 22, підстава - бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 30 вересня 2022 року № 601-ДСК, бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 21 жовтня 2022 року № 668-ДСК, бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 26 жовтня 2022 року № 690-ДСК, бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 28 жовтня 2022 року № 699-ДСК, бойове розпорядження коменданта ІНФОРМАЦІЯ_8 прикз від 30 листопада 2022 року № 814-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПК Городня від 05 грудня 2022 року № 13-ДСК, Журнал бойових дій № 53 дск ст. 20-26, 67-72.

29. Відповідно до архівної відомості № 1 за період з січня 2022 року по грудень 2022 року позивачу у грудні 2022 року виплачено додаткову винагороду у розмірі 21 290, 32 грн за 22 дні грудня 2022 року.

30. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 03 лютого 2023 року № 56-ОС "Про виплату додаткової винагороди" виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за період з 01 січня 2023 року по 31 січня 2023 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_3 . Відповідно до списку військовослужбовців на виплату додаткової винагороди у розмірі 30 000 грн за січень 2023 року, який є додатком № 1 до наказу від 03 лютого 2023 року № 56-ОС, під порядковим номером 60 вказано солдата ОСОБА_1, період проходження служби - з 01 січня 2023 року по 31 січня 2023 року, кількість діб - 31 доба, сума - 30 000 грн.

31. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 08 лютого 2023 року № 64-ОС "Про виплату додаткової винагороди" виплачено додаткову винагороду у розмірі 70 000 грн пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за січень місяць 2023 року за період з 01 січня 2023 року по 31 січня 2023 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_3 .

32. Відповідно до списку військовослужбовців на виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000 грн за січень 2023 року, який є додатком № 1 до наказу від 08 лютого 2023 року № 64-ОС, під номером 38 вказано солдата ОСОБА_1, період проходження служби - з 26 січня 2023 року по 31 січня 2023 року, кількість діб - 6 діб, сума - 13 548, 39 грн, підстава - ІНФОРМАЦІЯ_10 від 25 січня 2023 року № 344 (гриф), БР командира ІНФОРМАЦІЯ_9 від 26 січня 2023 року № 73 (гриф), БР начальника 3 прикз від 26 січня 2023 року № БР188 (гриф), Журнал СБД 3 ПРИКЗ від 31 грудня 2023 року № 133 (гриф), Журнал СБД впс № 2 від 12 січня 2023 року № 38 (гриф), рапорт від 01 лютого 2023 року № ВХ1733Р.

33. Відповідно до архівної відомості № 1 за період з січня 2023 року по грудень 2023 року позивачу у січні 2023 року виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за 31 день та додаткову винагороду (70 000 грн) у розмірі 13 548, 39 грн.

34. Листом від 26 вересня 2023 року № 14/8649-23-Вих ІНФОРМАЦІЯ_6 (військова частина НОМЕР_2 ) повідомив суд про те, що рапорт щодо виплати додаткового грошової винагороди, збільшеної до 100 000 за грудень 2022 року до військової частини НОМЕР_1 не направлено, оскільки підтверджуючі документи щодо прийняття солдатом ОСОБА_1 безпосередньої участі (в сукупності) у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, у період здійснення зазначених дій або заходів до ІНФОРМАЦІЯ_2 від 2 відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_3 (військової частина НОМЕР_1 ) не надходили.

35. Згідно довідки військової частини НОМЕР_1 від 20 липня 2023 року № 14/5293-23-Вих відповідно до вимог Інструкції з ведення Історичного формуляру, Історичної довідки та Журналу бойових дій, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 06 жовтня 2020 року № 393, в розділі І Журналу службово-бойових дій відділу прикордонної служби № НОМЕР_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 від 24 вересня 2022 року №53-ДСК обліковувались бойові розпорядження коменданта прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_4 з 26 вересня 2022 року. До розділу ІІ Журналу службово-бойових дій відділу прикордонної служби № НОМЕР_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 від 24 вересня 2022 року № 53-ДСК за період з вересня 2022 року по січень 2023 року вносились загальні данні обстановки вздовж українсько-білоруського кордону в межах ІНФОРМАЦІЯ_11 на ділянці відповідальності ІНФОРМАЦІЯ_2 .

36. Представник позивача звернувся до військової частини НОМЕР_1 із заявою від 20 липня 2023 року про нарахування та виплату позивачу додаткової винагороди відповідно до Постанови № 168, до якої додав копію довідки військової частини НОМЕР_2 від 20 січня 2023 року № 4519, на що отримав відмову, обґрунтовану ненадходженням з військової частини НОМЕР_2 документів на підтвердження часу безпосередньої участі солдата ОСОБА_1 у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій.

37. Також у відмові вказано, що виплата позивачу збільшеної додаткової винагороди за період з 01 по 20 січня 2023 року не передбачена, оскільки відповідно до наказу Головнокомандувача Збройних Сил України від 02 лютого 2023 року № 26 "Про визначення районів ведення воєнних (бойових) дій" Чернігівська область в період з 01 по 31 січня 2023 року не входила до районів ведення воєнних (бойових) дій.

38. Не погодившись із бездіяльністю відповідача щодо ненарахування та невиплати збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою № 168 у розмірі до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно дням участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за періоди з 28 вересня 2022 року по 26 листопада 2022 року, з 10 грудня 2022 року по 20 січня 2023 року, з урахуванням фактично сплачених сум, ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом.

IІI. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

39. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оцінка правомірності дій відповідача щодо виплати позивачу додаткової винагороди у спірному періоди має здійснюватися виключно з огляду на положення пункту 1 постанови № 168, адже Накази №392-АГ та № 628-АГ державну реєстрацію не проходили, тому відповідно до пункту 15 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року №731, вважаються таким, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.

40. Зі змісту пункту 1 Постанови № 168 слідує, що умовами виплати додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України в розмірі до 100 000 грн пропорційно в розрахунку на місяць є: період дії воєнного стану; безпосередня участь у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії; безпосереднє перебування в районах ведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів.

41. При цьому керуючись положеннями Інструкції про порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України 18 березня 2016 року № 188, які враховуючи зміст частини шостої статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), підлягають застосуванню до спірних правовідносин, безпосередня участь у бойових діях визначається на підставі документів, визначених пунктом 3 розділу IV цієї Інструкції. Разом з тим матеріали справи не містять належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів на підтвердження направлення ІНФОРМАЦІЯ_2, під оперативним підпорядкуванням якого у спірний період проходив службу позивач, на адресу відповідача документів на підтвердження безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, а також кількості днів участі у таких діях та заходах.

42. При цьому судом першої інстанції зазначено, що лише сам факт несення військової служби на підставі бойового розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року № 165 гриф на ділянці державного кордону з Республікою Білорусь під час його перебування у службовому відрядженні в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_2 (військової частини НОМЕР_2 ), не є достатньою підставою для нарахування та виплати позивачу збільшеної додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн, передбаченої пунктом 1 Постанови № 168.

43. Зокрема суд першої інстанції звернув увагу на те, що бойовий наказ (розпорядження) фактично є правовою підставою участі військовослужбовця у бойових діях або у забезпеченні здійснення відповідних заходів і не доводить факту такої участі.

44. Факт безпосередньої участі у таких діях та заходах має бути підтверджений додатковими (крім бойового наказу (розпорядження)) доказами (наприклад, витягом з журналу бойових дій, витягом з журналу ведення оперативної обстановки, копією бойового донесення, копією рапорту начальника (командира) підрозділу (групи, загону, екіпажу), де проходив службу в певні періоди часу військовослужбовець, про його участь у бойових діях або заходах, у виконанні бойових (спеціальних) завдань - із зазначенням кількості днів такої участі, довідкою про участь у бойових діях чи визначених заходах із зазначенням кількості днів такої участі.

45. Судом першої інстанції було встановлено, що зазначені документи за період з 28 вересня 2022 року по 20 січня 2023 року, коли позивач перебував у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_2 (Військової частини НОМЕР_2 ), відповідачу не направлялись.

46. Стосовно довідки від 20 січня 2023 року № 4519, виданої ІНФОРМАЦІЯ_2 (військовою частиною НОМЕР_2 ), то вона не є довідкою, що складається задля підтвердження права військовослужбовця на отримання додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168, так як не містить жодних відомостей щодо наявності бойових наказів (бойових розпоряджень); журналів бойових дій (вахтових журналів), журналів ведення оперативної обстановки; списків особового складу, який залучався для виконання бойових (спеціальних) завдань; бойових донесень; рапортів (донесень) командира підрозділу (групи) про участь позивача у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних завдань), кількості днів такої участі тощо. Форма цієї довідки відповідає формі довідці, наведеній у додатках №1 та № 4 до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413, і яка передбачена як підстава для надання особі статусу учасника бойових дій. Отже, наявна в матеріалах справа довідка не може бути належним доказом на підтвердження обов`язку відповідача нарахувати та виплатити позивачу збільшену до 100 000 грн додаткову грошову допомогу, передбачену Постановою № 168.

47. Суд апеляційної інстанції, залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, в свою чергу, також зазначив, що для визначення права військовослужбовця на отримання додаткової винагороди, збільшеної до 100 000 грн відповідно до Постанови № 168, необхідно встановити докази безпосередньої участі військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні здійснення відповідних заходів на території бойових дій.

48. В той же час, у спірний період виключно накази Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року № 392-/0/81-22-АГ і від 09 грудня 2022 року № 628/0/81-22-АГ визначали механізм реалізації Постанови № 168 щодо виплати додаткової винагороди військовослужбовцям Держприкордонслужби під час дії воєнного стану, адже наказ Міністерства внутрішніх справ України від 26 січня 2023 року № 36 "Про затвердження Порядку та умов виплати на період дії воєнного стану додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України" набрав чинності з дня його офіційного опублікування та застосовувався з 01 лютого 2023 року, тобто не підлягав ретроспективному застосуванню до спірних правовідносин. Інструкція № 188, в свою чергу, визначала порядок та розміри виплати конкретно тієї винагороди, яка була встановлена Постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 2016 року №18, тому суд першої інстанції помилково застосував її положення при визначенні порядку та умов виплати додаткової винагороди, встановленої на період дії воєнного стану Постановою № 168, яка власне також не передбачала можливості такого застосування. За відсутності відповідних наказів Адміністрації Держприкордонслужби не здійснювався би облік особового складу, який мав право на збільшену додаткову винагороду, що призвело б до невиплати цієї частини грошового забезпечення військовослужбовцям. Таким чином, застосуванню для визначення порядку та умов виплати додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, передбаченої Постановою №168, у спірний період підлягають саме накази Адміністрації Держприкордонслужби.

49. Підрозділи ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_2 ) охороняють ділянку державного кордону з РФ та Республікою Білорусь у межах Чернігівської та Сумської областей. Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 (із змінами), Чернігівська та Сумська області віднесені до територій можливих бойових дій. Водночас, матеріали справи не містять належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів безпосередньої участі позивача у бойових діях (виконання прикордонним підрозділом бойових завдань в умовах безпосереднього взаємного вогневого контакту з противником; ведення оперативної (військової, спеціальної) розвідки на території противника або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, його безпосереднього перебування в районах у період здійснення зазначених заходів, а також кількості днів участі у таких діях та заходах протягом спірного часу за вересень-грудень 2022, січень 2023 року. Віднесення ж Чернігівської та Сумської областей до районів, де ведуться активні бойові дії, не свідчить про безумовну наявність у позивача права на отримання додаткової винагороди в розмірі 100 000 грн.

50. При цьому судом апеляційної інстанції також не прийнято як доказ довідку військової частини НОМЕР_2 від 20 січня 2023 року № 4519, оскільки вона не є довідкою про підтвердження безпосередньої участі позивача у бойових діях або заходах, які складаються з метою визначення права військовослужбовця на отримання додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168. Як зазначено судом, наведена довідка не містить в собі жодних відомостей щодо наявності бойових наказів (бойових розпоряджень); журналів бойових дій (вахтових журналів), журналів ведення оперативної обстановки; списків особового складу, який залучався для виконання бойових (спеціальних) завдань; бойових донесень; рапортів (донесень) командира підрозділу (групи) про участь позивача у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних завдань) тощо. Звернено судом апеляційної інстанції увагу й на те, що остання передбачена виключно як підстава для надання особі статусу учасника бойових дій.

51. На думку суду апеляційної інстанції, не можуть бути доказами безпосередньої участі позивача в бойових діях та відповідних заходах і рапорти начальника підрозділу прикордонної служби, оскільки вони не є рапортами про участь військовослужбовця в бойових діях та відповідних заходах.

52. Підсумовуючи суд апеляційної інстанції підтримав позицію суду першої інстанції, що лише сам факт виконання позивачем бойових завдань на підставі бойових розпоряджень (наказів) у спірний період та в період дії воєнного стану в Україні, не є достатньою підставою для нарахування та виплати додаткової грошової винагороди у розмірі 100 000 грн, передбаченої пунктом 1 Постанови № 168, та не є безумовним доказом безпосередньої його участі у бойових діях чи відповідних заходах.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

53. У касаційній скарзі адвокат Мандрик В.В. в інтересах ОСОБА_1 зазначає підставу касаційного оскарження пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України та наголошує на відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування норм права, передбачених:

- пунктом 2-1 постанови № 168;

- пунктом 3 Наказу Адміністрації державної прикордонної служби України від 31 березня 2022 року № 164-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168;

- пунктами 4, 11 Наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" (далі - Наказ № 392-АГ);

- пунктами 3, 7, 8 Наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 09 грудня 2022 року №628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" (далі - Наказ № 628-АГ),

в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень Інструкції для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно пункту 2-1 постанови № 168, а саме:

- визначення вичерпного переліку документів, обов`язкових для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди;

- необхідності попереднього звернення військовослужбовця із рапортом для підготовки командуванням частини усіх необхідних документів для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди;

- порядку підготовки та обміну необхідними для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди документами між різними військовими частинами у разі, коли військовослужбовець набув право на таку винагороду, перебуваючи у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні іншої військової частини (тобто, в особовому складі та на фінансовому утриманні якої він не перебуває).

54. Представник позивача вказує на те, що аналіз пункту 1 Постанови № 168 свідчить про те, що для виплати додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України у розмірі 100 000 грн достатньо встановлення наступних обставин: період дії воєнного стану; статус військовослужбовця; безпосередня участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії; перебування безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів. Водночас для виплати цієї додаткової грошової винагороди не є обов`язковою лише безпосередня участь у бойових діях, оскільки положення пункту 1 постанови № 168 передбачають також здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, як підставу для такої виплати.

55. Наголошує представник позивача і на тому, що накази Адміністрації Держприкордонслужби № 392-АГ і № 628-АГ не можуть вважатися такими, що набрали чинності та не підлягають застосуванню у спірних правовідносинах, оскільки не пройшли державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України.

56. Також представник позивача акцентує увагу на ненарахуванні та невиплаті додаткової винагороди з підстав, на які послалися суди попередніх інстанцій, які є порушенням фундаментальних, конституційних принципів, якими встановлено, що права особи та їх об`єм визначаються виключно на підставі законів. Фактично позивач зі свого боку набув право та дотримався усіх необхідних умов для виплати йому додаткової винагороди, однак реалізація цього права обмежена власними діями відповідача та військової частини НОМЕР_2 в частині дотримання формальних процедур для прийняття остаточного рішення про виплату, тож у цьому випадку на позивача не може бути покладено тягар негативних наслідків за недотримання однією із військових частин встановленого Держприкордонслужбою порядку, позаяк цим порушуватиметься суть гарантованого законом права на отримання належного грошового забезпечення у повному обсязі. Проблеми, які виникають в процесі створення та обміну інформацією про участь військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, не можуть мати негативні наслідки для такого військовослужбовця, а саме впливати на його законні права.


................
Перейти до повного тексту