ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 серпня 2024 року
м. Київ
справа № 420/3506/20
адміністративне провадження № К/9901/14879/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2020 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 березня 2021 року у справі за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
УСТАНОВИВ:
У квітні 2020 року Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся з позовом до ГУ ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 08.08.2019 року: №0027711305, яким було збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на загальну суму 448 044,80 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції на загальну суму 112 011,20 грн; №0027961305, яким було застосовано штрафні санкції з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) в розмірі 1870 грн; №0027851305, яким було збільшено грошове зобов`язання з військового збору за основним платежем на 33 603,36 грн та за штрафними санкціями на суму 8400,84 грн; №0027681305, яким було збільшено суму грошового зобов`язання з єдиного податку з фізичних осіб за основним платежем на суму 99 792,63 грн та 24 948,16 грн за штрафними санкціями; №0027691305, яким було збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування, за основним платежем на суму 403 240,32 грн та 100 810,08грн за штрафними санкціями; №0027701305, яким було застосовано суму штрафних санкцій по податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування, в розмірі 340 грн; №0027801305, яким було застосовано суму штрафних санкцій за платежем "адміністративні штрафи та інші санкції" в сумі 510 грн; та рішення №0027871305, яким позивачу донараховано 137 602,08 грн єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та застосовано штрафні санкції на загальну суму 13 760,21грн.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що за результатами проведеної документальної позапланової невиїзної перевірки контролюючий орган дійшов помилкового висновку про те, що за 2017 рік позивач перевищив дозволений обсяг доходу, встановлений п.291.4 ст.291 ПК України, для суб`єкта господарювання, який застосовує спрощену систему оподаткування, обліку та звітності другої групи 1 500 000 грн, і відповідно з 01.01.2018 року повинен був перейти на загальну систему оподаткування. Внаслідок не переходу позивача на загальну систему оподаткування, відповідач виніс оскаржувані податкові повідомлення-рішення.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2020 року позов задоволено.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 березня 2021 року рішення суду першої інстанції змінено в частині підстав для задоволення позову. В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2020 року залишено без змін.
Не погодившись з ухваленими у справі судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДПС в Одеській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просило рішення судів скасувати, а в задоволенні позову відмовити.
Зокрема, серед іншого, в обґрунтування касаційної скарги відповідач, посилаючись на пункт 4 частини четвертої статті 257 КАС України, зазначає, що суди безпідставно розглянули цю справу за правилами спрощеного позовного провадження, адже загальна сума позовних вимог у справі складає 1 384 933,68 грн, а відтак, розгляд цієї справи повинен був розглядатися за правилами загального позовного провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення касаційної скарги.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що заступником начальника ГУ ДФС в Одеській області ДФС України Поповим В.Г. було видано наказ №3016 та повідомлення №543/13-05 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ФОП ОСОБА_1 на підставі статей 78-79 ПК України, а саме надходження від Єдиного державного реєстратору юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про ліквідацію від 25.12.2018 року №25560050001115877 позивача як суб`єкта господарювання.
В період з 27 по 31 травня 2019 року головним державним ревізор-інспектором відділу контрольно-перевірочної роботи фізичних осіб управлінні податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС в Одеській області Потапенко В.В. проведено документальну позапланову невиїзну перевірку суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи ОСОБА_1 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів за період з 01.01.2016 року по 26.12.2018 року, дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, виконання вимог валютного та іншого законодавства за період з 29.04.2015 року по 26.12.2018 року.
За результатами перевірки складений акт від 07.06.2019 року №1105/15-32-13-05/ 3270224632 .
Відповідно до Розділу III Акту перевірки, ГУ ДФС в Одеській області зроблено висновки про встановлені порушення, а саме:
порушення п. 63.3 ст. 63 (абз. 4) ПК України, в результаті чого не повідомлено контролюючий орган про об`єкти оподаткування;
порушення п. 16.1 ст, 16, п. 44.1 ст. 44, п. 85.2 ст. 85 ПК України;
порушення п. 292,1 ст. 292, п. 293.4 ст. 293. аб. 1, пп. 298.2.3 п. 298.2 ст. 29 ПК України в результаті чого донараховано єдиний податок у сумі 99 792,63 грн;
порушення п. 295.1 ст. 295 ПК України, в результаті чого порушено граничні терміни сплати авансових платежів по єдиному податку;
порушення пп. 49.18.2, пп. 49.18.5 п. 49.18 ст. 49, пп. 175.2 п. 177.5 п.177.11 ст. 177 ПК України, в результаті чого встановлені не надання декларації про майновий стан за 3 квартал 2018 року і ліквідаційну за 2018 рік;
порушення п. 167.1 ст. 167, п. 177.2 ст. 177 ПК України, в результаті чого донараховано податку на доходи фізичних осіб від провадження підприємницької діяльності у сумі 403 240,32 грн, а саме за 2018 рік;
порушення пп. 2.1 п. 2 ст. 6, п. 8 ст. 9 Закону України "Про збір та. облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" в результаті чого було донараховано основний платіж по ЄСВ від підприємницької діяльності у сумі 137 602,08 грн, а саме за 2018 рік;
порушення ч. 1 ст. 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" в результаті чого було порушено граничні терміни оплати щоквартальних платежів по ЄСВ;
порушення ч. 8 ст. 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" в результаті чого порушено граничні терміни сплати щомісячних платежів по ЄСВ;
порушення п. 181.1 ст. 181, п. 183.1, п. 183.2 ст. 183 ПК України, в результаті чого донараховано ПДВ у загальній сумі 448 044,86 грн, а саме за 2018 рік;
порушення п. 203.1 ст. 203 ПК України, в результаті чого не надано податкові декларації з податку на додану вартість за 11 податкових періодів;
порушення п. 201.10 ст. 201 ПК України, в результаті чого не зареєстровано податкові накладні на загальну суму ПДВ 224 022,40 грн;
порушення п.п. 1.2 п. 16-11, п.1.4 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПК України, в результаті чого донараховано військового збору за період перевірки у загальній сумі 33 603, 36 грн, а саме за 2018 рік;