1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 серпня 2024 року

м. Київ

справа № 580/424/23

адміністративне провадження № К/990/28518/23

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Берназюка Я.О.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу № 580/424/23

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року (суд у складі головуючого судді Кульчицького С. О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2023 року (колегія суддів у складі головуючого судді Безименної Н.В., суддів Аліменка В.О., Кучми А.Ю.) у справі №580/424/23

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2023 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України (далі по тексту - відповідач, МВС), в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у видачі нової довідки про розмір грошового забезпечення позивачу за прирівняною посадою станом на 19 листопада 2019 року для проведення з 01 грудня 2019 року перерахунку пенсії із обов`язковим зазначенням індексації грошового забезпечення;

- зобов`язати відповідача підготувати та направити до ГУ ПФ України у Черкаській області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача із обов`язковим зазначенням крім відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень), премії, що містяться в довідки від 02 липня 2021 року №922/6-3083 ще й з включенням до неї індексації грошового забезпечення за листопад 2019 року в сумі 887,09 грн, для проведення з 01 грудня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії позивача.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що при виготовленні оновленої довідки від 02 липня 2021 року № 22/6-3083 про розмір його грошового забезпечення, Департаментом персоналу Міністерства внутрішніх справ України не було внесено до неї таку складову грошового забезпечення як індексація.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2023 року, в задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що суми індексації грошового забезпечення не віднесені до щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та не підлягають визначенню у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача. Натомість, саме проведення індексації призначеної (перерахованої) позивачу пенсії (з урахуванням надбавок, доплат та підвищень) є встановленим, у тому числі Законом України "Про індексацію грошових доходів населення", механізмом підвищення грошових доходів населення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

3. Не погодившись з судовими рішеннями першої та апеляційної інстанції ОСОБА_1 направив до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2023 року у справі №580/424/23 та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

Обґрунтовуючи підстави звернення з даною касаційною скаргою, скаржник зазначає підпункт "а" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України. Вважає, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики.

Також посилається на приписи пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України, зазначаючи, що судами не враховано висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 21 червня 2023 року у справі № 480/11090/21.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17 серпня 2023 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Берназюка Я.О., Стеценка С.Г.

Ухвалою Верховного Суду від 06 вересня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2023 року в адміністративній справі № 580/424/23.

Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому просив залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.

4. Верховний суд ухвалою від 07 серпня 2024 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 08 серпня 2024 року.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Позивач перебуває на пенсійному обліку та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Департаментом персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 02 липня 2021 року № 22/6-3083 складено та надіслано до ГУ ПФУ в Черкаській області довіку про розмір грошового забезпечення позивача станом на листопад 2019 року. При виготовлені вказаної довідки відповідачем не внесено до неї індексацію грошового забезпечення.

14 серпня 2022 року позивач звернувся до відповідача із заявою про включення до довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 02 липня 2021 року №22/6-3083 індексації грошового забезпечення.

Листом від 22 серпня 2022 року №К-10272 відповідач повідомив позивача про відсутність підстав для включення до довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 02 липня 2021 року №22/6-3083 індексації грошового забезпечення.

Згідно листа Головного управління Національної поліції у Черкаській області від 17 січня 2023 року №29/К-23і індексація грошового забезпечення за посадою "старшого інспектора" в стройовому підрозділі за листопад 2019 року нараховувалася в розмірі 887,09 грн.

Вважаючи бездіяльність відповідача щодо невключення до довідки про розмір його грошового забезпечення суми індексації, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

6. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

7. Колегія суддів Верховного Суду, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, у відповідності до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з такого.

У справі, яка розглядається ключовим є питання можливості включення в довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії особам, зокрема, які проходили службу в органах внутрішніх справ (далі - ОВС), призначеної їм згідно із Законом України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ), у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення певній категорії осіб (в цьому випадку - поліцейським), сум індексації цього грошового забезпечення діючих поліцейських як грошового доходу, одержаного ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Спеціальні умови, норми і порядок пенсійного забезпечення за особливостями спеціального статусу громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за Законом №2262-ХІІ, визначені цим Законом, який має на меті реалізацію особами, які мають право на пенсію за цим Законом, свого конституційного права на державне пенсійне забезпечення у випадках, передбачених Конституцією України та цим Законом, і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.

Держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

8. У справі, яка розглядається спір виник через порушення, на думку позивача, його права на перерахунок пенсії у зв`язку із неправомірністю дій державного органу, який видає довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії особі, яка проходила службу в ОВС у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення діючих поліцейських Національної поліції, які полягають у невключені до складових цього грошового забезпечення поліцейських сум індексації грошового забезпечення.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських, є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII.

Порядок здійснення перерахунку пенсій військовослужбовців, інших осіб, які отримують пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ у тому числі колишніх працівників міліції, врегульовано статтею 63 цього Закону та Порядком №45.

Відповідно до частини третьої статті 63 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Згідно із статтею 51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

Закон України "Про Національну поліцію" від 02 липня 2015 року №580-VIII (далі - Закон №580-VIII) визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України. Пунктом 4 частини десятої статті 62 цього Закону, якою врегульовані гарантії професійної діяльності поліцейського визначено, що поліцейський своєчасно і в повному обсязі отримує грошове забезпечення та інші компенсаційні виплати відповідно до закону та інших нормативно-правових актів України.

Статтею 94 Закону №580-VIII регламентовано грошове забезпечення поліцейських, згідно із частиною першою якої поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається Кабінетом Міністрів України залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.


................
Перейти до повного тексту