1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 серпня 2024 року

м. Київ

cправа № 904/4719/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Могил С.К. - головуючий (доповідач), Волковицька Н. О., Случ О. В.,

за участю секретаря судового засідання Амірханяна Р. К.,

та представників:

позивача - Пономаренка В. І., П`ятницька Л. А.,

відповідача - Шестерня Н. О. (в режимі відеоконференції),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик"

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 20.02.2024

у справі № 904/4719/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-Маркет"

про стягнення 1 667 669,58 грн,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик" (далі - ТОВ "Вельт Експрес Логістик", позивач) звернулося до господарського суду з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-Маркет" (далі - ТОВ "АТБ-Маркет", відповідач) 1 667 669,58 грн, з яких 956 517,00 грн - основний борг, 566 616,31 грн - пеня, 144 536,27 грн - інфляційні втрати.

Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем умов договору про надання послуг з організації перевезення відправлень та інших послуг, пов`язаних з перевезенням відправлень від 28.05.2020 № 28/05/20М, через що у відповідача виникла заборгованість та до нього підлягає застосуванню відповідальність у вигляді стягнення інфляційних втрат, а також наявні підстави для стягнення пені.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 06.11.2023 (суддя - Мілєва І. В.) позов задоволено частково. Стягнуто з ТОВ "АТБ-Маркет" на користь ТОВ "Вельт Експрес Логістик" 956 517,00 грн основного боргу, 144 536,27 грн інфляційних втрат. В решті позовних вимог відмовлено.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 20.02.2024 (головуючий суддя - Дармін М.О., судді - Кощеєв І.М., Чус О.В.) скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове, яким у задоволенні позову відмовлено.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 28.05.2020 між Приватним підприємством "Вельт Експрес Ворлдвайд" (експедитор) та ТОВ "АТБ-Маркет" (замовник) було укладено договір про надання послуг з організації перевезення відправлень та інших послуг, пов`язаних з перевезенням відправлень № 28/05/20М, за умовами якого експедитор зобов`язувався надавати замовнику послуги з організації перевезення відправлень та інші послуги, пов`язаних з перевезенням відправлень, а замовник - приймати та оплачувати надані експедитором послуги у порядку та розмірах, передбачених цим договором (п. 2.1. договору).

Відповідно п. 2.2 договору до експедитор надає послуги відповідно до умов цього договору, вимог законодавства України, а також умов експедитора (за їх наявності в експедитора); при цьому, якщо Умови експедитора суперечать положенням цього договору, застосовуються положення цього договору.

У п. 2.3. договору сторони досягли згоди, що вартість послуг експедитора зазначається у додатку № 1 до цього договору, який є його невід`ємною частиною. Зміна вартості послуг можлива лише за згодою сторін, крім випадків, зазначених у цьому договорі. Угода сторін про зміну вартості послуг оформлюється додатковою угодою до цього договору, яка підписується обома сторонами. Якщо сторони не досягли згоди щодо зміни вартості послуг, будь-яка зі сторін має право розірвати цей договір в односторонньому порядку.

За п. 4.1. договору протягом 2 (двох) робочих днів після закінчення кожного місяця, у якому надавались послуги (звітного місяця) експедитор надсилає замовнику акт здавання - приймання наданих послуг (у двох примірниках), підписаний уповноваженою на те особою експедитора та скріплений печаткою експедитора. Одночасно з цим актом експедитор надсилає замовнику електронною поштою (адреса електронної пошти замовника) реєстр відправлень за звітний місяць в електронному вигляді, складений за формою, зазначеною у додатку № 2 до цього договору, який є його невід`ємною частиною. Замовник протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту отримання акта здавання - приймання наданих послуг та реєстру відправлень за звітний місяць зобов`язаний підписати обидва примірники акта здавання - приймання наданих послуг, скріпити їх своєю печаткою та один примірник акта повернути експедитору або надіслати експедитору письмову мотивовану відмову від підписання акта здавання - приймання наданих послуг.

У випадку виявлення замовником допущених експедитором відступів від умов цього договору або інших недоліків у наданні послуг замовник зобов`язаний повідомити про це експедитора (шляхом надіслання у сканованому вигляді електронною поштою (адреса електронної пошти експедитора: dostavka118weltex.com.ua) листа за підписом уповноваженої на те особи замовника та печаткою замовника) у день виявлення цих недоліків (п. 4.2. договору).

Відповідно до п. 4.3 договору, якщо послуги надавались з порушенням вимог законодавства України та (або) цього договору, замовник має право не приймати та не оплачувати такі неякісно надані послуги або має право прийняти такі неякісно надані послуги (із зазначенням в акті здавання - приймання наданих послуг переліку недоліків цих послуг) та зменшити в односторонньому порядку вартість таких неякісно наданих послуг на суму, яка самостійно визначається замовником.

У п. 5.1 договору сторони досягли згоди про те, що замовник оплачує надані експедитором послуги протягом 5 банківських днів з моменту підписання обома сторонами акта здавання - приймання наданих послуг.

За порушення строків оплати вартості послуг замовник несе відповідальність відповідно до Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань" (п. 6.7 договору).

Пунктом 9.1 договору встановлено, що він набирає чинності з моменту його підписання обома сторонами та діє протягом 3 (трьох) років. Якщо хоча б однією із сторін не виконано будь-яке зобов`язання за цим договором, строк дії цього договору продовжується до моменту належного виконання цього зобов`язання.

За п. 9.2 договору він може бути змінений або розірваний за згодою сторін, яка підтверджується додатковою угодою до цього договору, підписаною обома сторонами, у судовому порядку за ініціативою однієї із сторін у випадках, передбачених законом та цим договором, а також в односторонньому порядку за ініціативою однієї із сторін у випадках, передбачених законом та цим договором (зокрема, замовник має право в односторонньому порядку відмовитись від цього договору у будь-який час протягом його дії, якщо потреба у послугах експедитора відпала, а також при невиконанні або неналежному виконанні експедитором умов цього договору).

28.05.2020 сторони підписали додаток № 1 до договору "тарифи", в якому узгодили замовнику такі тарифи на послуги виконавця - категорія відправки "стандарт", яка передбачає прийом і доставку відправки в робочий час з 09:00 год. до 18:00 год. за принципом "з рук в руки"; узгодили, що вартість кур`єрської послуги "стандарт" вагою до 2 кг складає 40,00 грн з ПДВ; кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг - 4,50 грн з ПДВ; фіксована вартість послуги "доставка до супермаркету" включена у вартість основної послуги; фіксована вартість послуги "пакування у фірмовий пакет" відправлення до 2 кг включена у вартість основної послуги; для інших послуг, що не зазначені в цій угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

Між сторонами неодноразово укладалися додаткові угоди.

Зокрема, 01.11.2021 між сторонами було укладено додаткову угоду № 1 до договору, в якій дійшли згоди: встановити замовнику такі тарифи на послуги виконавця: категорія відправки "стандарт", яка передбачає прийом і доставку відправки в робочий час з 09:00 год. до 18:00 год за принципом "з рук в руки"; вартість кур`єрської послуги "стандарт" вагою до 2 кг - 40,00 грн з ПДВ; кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг - 4,50 грн з ПДВ; фіксована вартість послуги "доставка до супермаркету" включена у вартість основної послуги; фіксована вартість послуги "пакування у фірмовий пакет" відправлення до 2 кг включена у вартість основної послуги; для інших послуг, що не зазначені в цій угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

28.01.2022 сторони підписали додаткову угоду № 2 до договору, в якій вирішили встановити замовнику такі тарифи на послуги виконавця з 01.02.2022: категорія відправки "стандарт" передбачає прийом і доставку відправки в робочий час для офісних режимів з 09:00 год. до 18:00 год. та для магазинів за графіком роботи магазину за принципом "з рук у руки"; вартість кур`єрської послуги "стандарт" вагою до 2 кг - 56,00 грн з ПДВ; кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг - 9,00 грн з ПДВ; фіксована вартість послуги "доставка до супермаркету" включена у вартість основної послуги; фіксована вартість послуги "пакування у фірмовий пакет" відправлення до 2 кг включена у вартість основної послуги; для інших послуг, що не зазначенні в цій угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

04.01.2022 між ТОВ "АТБ-Маркет" (замовник), ПП "Вельт Експрес Ворлдвайд" (первісний виконавець) та ТОВ "Вельт Експрес Логістик" (новий виконавець) було укладено додаткову угоду про заміну сторони договору, в якій погодили замінити одну із сторін договору, укладеного між ТОВ "АТБ-Маркет" та ПП "Вельт Експрес Ворлдвайд", а саме передати новому виконавцю усі права та обов`язки первісного виконавця за договором; після підписання сторонами цієї угоди новий виконавець стає стороною договору від 28.05.2020 № 28/05/20М і є правонаступником первісного виконавця щодо його прав та обов`язків за договором (п. п. 1, 2 цієї додаткової угоди) .

Позивач зазначає, що 24.02.2022 у зв`язку із повномасштабним вторгненням російської федерації на територію України ним було повідомлено відповідача про особливості роботи під час воєнного стану, що зумовлені коливанням цін на паливо та паливно-мастильні матеріали у зв`язку із тимчасовим дефіцитом, зруйнованими мостами на транспортних маршрутах, обмеженнями руху транспортних засобів магістралями, блок-постами та іншими факторами, спричиненими військовою агресією російської федерації.

Наказом ТОВ "Вельт Експрес Логістик" від 01.03.2022 № 03-77 "Про затвердження порядку та умов обслуговування клієнтів на час військового стану в Україні" було доповнено Правила надання послуг до подальших розпоряджень умовами обслуговування клієнтів на час військового стану в Україні. У цьому наказі зазначено, що з 01.03.2022 обслуговуються виключно термінові категорії доставки, а саме: "експрес", "експрес-гарант" до 10, "експрес-гарант" до 9, а категорія "стандарт" автоматично набуває статусу "експрес" (зміни в ТТН вносяться співробітником, який приймає відправлення та/або оператором оброблення ТТН); розмістити інформацію в публічному доступі для клієнтів на офіційному сайті підприємства www.weltex.com.ua, а також за наявності контактних електронних адрес, контактних та/або відповідальних осіб замовника, сповістити шляхом направлення інформації про зміну умов обслуговування на час військового стану в електронному листі.

Відповідач направив на адресу позивача лист від 09.05.2022 № 09-01/1, у якому вказав на те, що керівництвом Корпорації "АТБ" погоджена співпраця підприємств групи "АТБ" в частині відправлення кореспонденції на період дії військового стану на території України через кур`єрську службу ТОВ "Вельт Експрес Логістик" за відповідними тарифами; 05.05.2022, через отриманням кращих пропозицій від інших кур`єрських служб, керівництвом Корпорації "АТБ" з 16.05.2022 погоджено відправлення кореспонденції на період дії військового стану на території України через кур`єрську службу ТОВ "Кур`єр України"; з 16.05.2022 відправлення кореспонденції через кур`єрську службу ТОВ "Вельт Експрес Логістик" призупинено до завершення військового стану на території України.

Суди зазначили, що, за твердженням позивача, на виконання умов договору, у період з березня 2022 року по травень 2022 року відповідачу було надано послуги на загальну суму 956 517,00 грн, про що свідчать відповідні акти, а саме: від 13.05.2022 № 387 на суму 192 819,00 грн, від 24.05.2022 № 1304 на суму 448 030,00 грн, від 10.06.2022 № 1305 на суму 315 668,00 грн. Вказані акти підписані з боку позивача та не містять підпису відповідача.

На підтвердження факту спрямування на адресу відповідача актів надання послуг від 13.05.2022 № 387, від 24.05.2022 № 1304, від 10.06.2022 № 1305, позивач надав накладні кур`єрської доставки, відповідно до яких акт надання послуг за березень 2022 року відповідач отримав - 16.05.2022, акт надання послуг за квітень 2022 року - 24.05.2022, а акт надання послуг за травень 2022 року - 17.06.2022.

Суд встановив, що відповідач надіслав позивачу лист, яким повідомив про відмову від підписання відповідних актів за квітень-травень 2022 року та в якому вказував на таке: 01.03.2023 ТОВ "АТБ-Маркет" від експедитора ТОВ "Вельт Експрес Логістик" було отримано акти наданих послуг та реєстри відправлень за квітень-травень 2022 року; згідно з накладних відправника WelteX за вищезазначений період, які також наявні у експедитора, в графі категорія доставки відмічене "стандарт"; таким чином, послуги надані виконавцем згідно з актів наданих послуг та реєстрів відправлень за квітень-травень 2022 року повинні розраховуватись за тарифом "стандарт", при цьому в реєстрах відправлень за вищезазначений період застосований тариф "експрес"; у зв`язку із вищевикладеним, згідно з п. 4.1 договору позивач просив здійснити правильний розрахунок наданих експедитором послуг відповідно до накладних та договору за період з квітня по травень 2022 року шляхом направлення замовнику актів наданих послуг (у двох примірниках) та реєстрів відправлень за вказані періоди з правильним зазначенням категорії доставки та суми тарифу відповідно до додаткових угод від 01.11.2021 № 1, від 01.05.2022 № 5 до договору.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що з 01.03.2022 позивачем надавалися кур`єрські послуги відповідачу виключно з категорії "експрес" та "експрес-гарант", а зазначення в накладних WelteX за спірний період категорії доставки "стандарт" є наслідком помилки/описки працівників чи осіб, які складали зазначені накладні. Врахувавши, що інформація про обслуговування позивачем клієнтів з 01.03.2022 виключно за категорією "експрес" та "експрес-гарант" розміщена в публічному доступі, доведена до відповідача, що вбачається, серед іншого, із його листів, суд дійшов висновку, що відмова відповідача від підписання відповідних актів надання послуг є немотивованою та необґрунтованою. З урахуванням вказаного, а також того, що відповідач не оплатив надані послуги на суму 956 517,00 грн, суд першої інстанції дійшов висновку про стягнення з відповідача на користь позивача цієї суми основного боргу, а також інфляційних втрат згідно з ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України). При цьому, судом першої інстанції було відмовлено у стягненні з відповідача на користь позивача пені з огляду на те, що у договорі сторони не узгодили її конкретний розмір, а лише визначили те, що замовник несе відповідальність відповідно до Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань".

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, апеляційний господарський суд зазначив про те, що суд першої інстанції дійшов висновку про стягнення з відповідача основного боргу без урахування умов договору та вимог закону. Врахував також те, що у матеріалах справи відсутні докази на підтвердження факту укладання в період з 28.01.2022 по 30.04.2022 додаткової угоди, в якій би сторони погодили відповідну вартість послуг, з огляду на що, позивач міг нараховувати відповідачу послуги за тарифами, про які зазначає; припинення позивачем згідно з п. 1 наказу від 01.03.2022 № 03-77 надання відповідачу послуг категорії "стандарт", які згідно з цим наказом стали автоматично набувавати статусу "експрес", стало причиною збільшення вартості наданих відповідачу послуг. Встановивши, що заявлені до стягнення пеня у сумі 566 616,31 грн та інфляційні втрати у сумі 144 536,27 грн мають похідний характер від позовної вимоги про стягнення основного боргу (956 517,00 грн), підстав для задоволення якої немає, відмовив у їх стягненні.


................
Перейти до повного тексту