ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 серпня 2024 року
м. Київ
cправа № 918/693/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Могил С.К. - головуючий, Волковицька Н.О., Случ О.В.,
за участю секретаря судового засідання Амірханяна Р.К.
та представників
ОГП: Зарудяна Н.О.,
позивача: не з`явились,
відповідача: не з`явились,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія"
на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.05.2024
та рішення Господарського суду Рівненської області від 06.03.2024
у справі № 918/693/23
за позовом Керівника Дубенської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Тараканівської сільської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія"
про визнання недійсними додаткових угод та стягнення коштів 363 192,27 грн,
В С Т А Н О В И В:
У липні 2023 року Керівник Дубенської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Тараканівської сільської ради звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" (далі - ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія"), в якій просив:
- визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 09.02.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- визнати недійсною додаткову угоду № 2 від 02.03.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- визнати недійсною додаткову угоду № 3 від 18.08.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- визнати недійсною додаткову угоду № 4 від 02.09.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- визнати недійсною додаткову угоду № 5 від 02.09.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- визнати недійсною додаткову угоду № 6 від 22.09.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- визнати недійсною додаткову угоду № 7 від 23.09.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- визнати недійсною додаткову угоду № 8 від 11.10.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- визнати недійсною додаткову угоду № 9 від 26.10.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- визнати недійсною додаткову угоду № 10 від 09.11.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- визнати недійсною додаткову угоду № 11 від 03.12.2021 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020, укладеного між Тараканівською сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія";
- стягнути з ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" на користь Тараканівської сільської ради кошти у розмірі 363 192,27 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні додаткові угоди укладені з порушенням вимог ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", тому їх слід визнати недійсними, а розрахунок за поставлену електроенергію повинен здійснюватися за ціною, вказаною в основному договорі № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020. Внаслідок неправомірного збільшення ціни на електроенергію шляхом укладання спірних додаткових угод мала місце переплата коштів у розмірі 363 192,27 грн.
Рішенням Господарського суду Рівненської області від 06.03.2024 (суддя Бережнюк В.В.), залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.05.2024 (колегія суддів у складі: Крейбух О.Г. - головуючий, Грязнов В.В., Павлюк І.Ю.), позов задоволено. Визнано недійсними додаткові угоди № 1-11 та стягнуто з відповідача на користь Тараканівської сільської ради 363 192,27 грн.
Судами обох інстанцій встановлено, що Тараканівською сільською радою проведено закупівлю UA-2020-11-27-002343-с за предметом: "Електрична енергія".
31.12.2020 між Тараканівською сільською радою (замовник) та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" (постачальник) укладено договір № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії.
Згідно з п. 1.2 договору, умови цього договору розроблені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018 (далі ПРРЕЕ).
Згідно з п. 2.1 договору постачальник продає електричну енергію споживачу (за кодом ДК 021:2015 - 09310000-5 Електрична енергія) для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.
Відповідно до п. 2.2 договору, загальна кількість електричної енергії за цим договором - 519560 кВт/год.
Строк (термін) поставки (передачі) товару з 01.01.2021 по 31.12.2021 включно (п. 3.1 договору).
За змістом пунктів 5.1, 5.2 договору загальна ціна даного договору становить 980 000,00 грн, у т.ч. ПДВ (20%) 163 333,33 грн. Ціна за одиницю електричної енергії визначається у додатку 2 "Комерційна пропозиція" до договору. Споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, яка зазначена у додатку № 2 до договору.
Відповідно до додатку № 2 до договору № 4108-ВЦ/601 на постачання електричної енергії від 31.12.2020 ціна за електричну енергію становить 1 кВт/год становить 1,88621185 грн з ПДВ (1,57184285 грн без ПДВ).
Згідно з п. 13.1 договору цей договір набирає чинності з дня його підписання сторонами, але не раніше 01.01.2021, та діє до 31.12.2021, а в частині проведення розрахунків - до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором.
Відповідно до п. 13.9 договору умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі, крім випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі. Істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Зміна ціни за одиницю електричної енергії допускається за умови надання стороною, яка пропонує зміни, документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку в торговій зоні "ОЕС України". Таким документальним підтвердженням можуть бути офіційні дані про ціну, обсяги купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу на перед" (далі - РДН) та внутрішньодобовому ринку (далі - ВДР), та інші показники, які склалися у відповідному розрахунковому періоді в торговій зоні "ОЕС України" та оприлюднені офіційному веб-сайті ДП "ОПЕРАТОР РИНКУ" - згідно з ч. 6 ст. 67 Закону України "Про ринок електричної енергії". У якості документального підтвердження даних, Сторонами визнаються, зокрема, завірені роздруківки з веб-сайту Звітів про результати роботи РДН/ВДР та про діяльність ОР за відповідний календарний місяць, які оприлюднюються відповідно до законодавства ДП "Оператор ринку" або інший документ органу, установи чи організації, які мають повноваження здійснювати моніторинг цін на товари, визначати зміни ціни товару на ринку.
Нова (змінена) ціна застосовується з першого числа відповідного розрахункового періоду (календарного місяця) і залишається незмінною до його завершення.
У подальшому після укладення договору між сторонами неодноразово укладались додаткові угоди, а саме:
-додатковою угодою № 1 від 09.02.2021 на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 1,72887 грн/кВт/год без ПДВ (2,074644 грн/кВт/год з ПДВ) та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з січня 2021 року (збільшено ціну на 9,99 %);
-додатковою угодою № 2 від 02.03.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 1,87222 грн/кВт/год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з лютого 2021 року (збільшено ціну на 19,11 %);
-додатковою угодою № 3 від 18.08.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 2,02989 грн/кВт/год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 01.08.2021 (збільшено ціну на 29,14%);
-додатковою угодою № 4 від 02.09.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 2,20331 грн/кВт/год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 16.08.2021 (збільшено ціну на 40,17%);
- додатковою угодою № 5 від 02.09.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 2,39406 грн/кВт/год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 26.08.2021 (збільшено ціну на 52,30 %);
-додатковою угодою № 6 від 22.09.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 2,58286 грн/кВт/год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 01.09.2021 (збільшено ціну на 64,32 %);
-додатковою угодою № 7 від 23.09.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 2,75568 грн/кВт/год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 14.09.2021 (збільшено ціну на 75,32 %).
-додатковою угодою № 8 від 11.10.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 2,97453 грн/кВт/год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 15.09.2021 (збільшено ціну на 89,24 %).
-додатковою угодою № 9 від 26.10.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 3,24232 грн/кВт/год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 01.10.2021 (збільшено ціну на 106,28 %).
-додатковою угодою № 10 від 09.11.2021 на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 3,53686 грн/кВт/год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 14.10.2021 (збільшено ціну на 125,01 %).
-додатковою угодою № 11 від 03.12.2021 на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 3,86083 грн/кВт/год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 05.11.2021 (збільшено ціну на 145,62 %) /т. 1 а.с. 40-63/.
Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
Внаслідок укладення додаткових угод відбулось збільшення ціни за одиницю товару на 145,62 %.
TOB "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" на виконання договору поставлено 326 989 кВт/год електричної енергії на загальну суму 979 962,80 грн з ПДВ, а саме згідно з актами приймання-передачі:
-№ А-6072597021 за січень 2021 року - 32 142 кВт/год на суму 66 683,20 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 1, № 1, № 14, № 21, № 26 № 37, від 15.02.2021;
-№ А-6073116797 за лютий 2021 року - 43 802 кВт/год на суму 90 873,60 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 5, № 5, №16, № 35, № 73, № 76, № 80 від 15.03.2021;
-№ А-6072597021 за березень 2021 року - 17 кВт/год на суму 35,27 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжного доручення № 6 від 26.03.2021;
-№ А-6074386290 за березень 2021 року - 39 410 кВт/год на суму 96 075,77 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 7, № 8, № 29, № 61, № 126, № 138, № 152 від 21.04.2021;
- № А-6121949710 за квітень 2021 року - 25 099 кВт/год на суму 56 389,04 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 8, № 9, № 32, № 67, № 142, № 150, № 186 від 13.05.2021;
-№ А-6076088704 за травень 2021 року - 19 971 кВт/год на суму 44 868,00 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 11, № 40, № 93, № 187, № 195, № 228 від 11.06.2021;
-№ А-6188821836 за червень 2021 року - 24 881 кВт/год на суму 55 899,27 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 20, № 48, № 125, № 253, № 253, № 277, від 20.07.2022; № 11 від 26.07.2021;
-№ А-6077721501 за липень 2021 року - 8 356 кВт/год на суму 18 773,11 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 13, № 26, № 50, № 144, № 289, № 303 від 17.08.2021;
-№ А-6172185214 за серпень 2021 - 13 810 року кВт/год на суму 35 736,82 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 16, № 35, № 56, № 165, № 305, № 328, № 333 від 20.09.2021;
-№ 489000048/9/1 за вересень 2021 року - 16 286 кВт/год на суму 54 671,51 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 51, № 60, № 193, № 351, № 353 від 21.10.2021, № 378 від 25.10.2021;
-№ 489000048/10/1 за жовтень 2021 року - 30 921 кВт/год на суму 126 652,35 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 55, № 67, № 222, № 389, № 414, № 438 від 25.11.2021;
-№489000048/11/1 за листопад 2021 року - 30 767 кВт/год на суму 140 951,80 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 19, № 59, № 72, № 243, № 413, № 456, № 478 від 15.12.2021;
-№ 489000048/12/1 за грудень 2021 року - 41 527 кВт/год на суму 192 353,06 грн з ПДВ, сплачені відповідно до платіжних доручень № 81 від 29.12.2021, № 23, № 66, № 80, № 82, № 278, № 443, № 502, № 601 від 30.12.2021.
Дубенською окружною прокуратурою відповідно до вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" скеровано на адресу Тараканівської сільської ради лист № 51-1592вих-23 від 18.05.2023, яким повідомлено, що додаткові угоди до договору про постачання електричної енергії № 4108-ВЦ/601 від 31.12.2020 не відповідають вимогам ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" та підлягають відповідно до ст. 203, 215 ЦК України визнанню недійсними.
Також у зазначеному листі керівник Дубенської окружної прокуратури просив надати інформацію щодо вжиття Тараканівською сільською радою заходів цивільно-правового характеру щодо усунення описаних у листі порушень, а саме оскарження 11 додаткових угод до договору про постачання електричної енергії № 4108-ВЦ/601 від 31.12.2020 та стягнення з постачальника ТОВ "РОЕК" 363 192,27 грн надмірно сплачених коштів.
Тараканівська сільська рада у наданій відповіді (лист від 22.05.2023 № 07-27/1112/23) повідомила, що оскарження додаткових угод до договору про постачання електричної енергії № 4108-ВЦ/601 від 31.12.2020 та заходи щодо стягнення коштів радою не здійснювались.
Дубенська окружна прокуратура у листі № 51-2181ВИХ-23 від 30.06.2023 повідомила Тараканівську сільську раду про звернення до Господарського суду Рівненської області з позовом в інтересах держави в особі Тараканівської сільської ради до ТОВ "РОЕК" про визнання недійсними додаткових угод до договору про постачання електричної енергії № 4108-ВЦ/601 від 31.12.2020 та стягнення 363 192,27 грн, відповідно до ст. 1311 Конституції України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".
Враховуючи вищезазначені обставини, керівник Дубенської окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовом у даній справі.
Задовольняючи позовні вимоги місцевий господарський суд, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з їх доведеності та обґрунтованості.
Не погоджуючись з постановою апеляційного та рішенням місцевого господарських судів, відповідач звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування своїх доводів скаржник посилається на те, що суди обох інстанцій неправильно застосували норми матеріального права - п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України, ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" та не врахували висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18, від 15.09.2020 у справі №469/1044/17, від 06.07.2021 у справі №911/2169/20, від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 17.04.2018 у справі №910/34333/17, від 25.11.2021 у справі №917/269/21, від 07.12.2021 у справі №903/865/20, від 14.07.2022 у справі №909/1285/21, від 29.08.2023 у справі №910/5958/20. За твердженнями скаржника, саме Держаудитслужба здійснює державний фінансовий контроль за використанням коштів державного та місцевих бюджетів і в разі виявлення порушень законодавства має право пред`явити обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень. При цьому звернення прокурора з позовними вимогами в інтересах позивача є передчасним, оскільки уповноваженим органом здійснювати моніторинг державних закупівель і реагувати на виявлені порушення, у тому числі, пред`являти підконтрольним установам обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких порушень та звертатись до суду в інтересах держави в разі незабезпечення виконання вимог визначено Держаудитслужбу. Також ст. 2 Закону України "Про прокуратуру" не передбачено проведення моніторингу державних закупівель та постановлення висновків щодо незаконності господарської діяльності підприємств, установ, організацій. Звідси скаржник зазначає, що прокурор згідно із законом має повноваження звертатися до суду в інтересах держави виключно за наявності матеріалів проведеної перевірки та встановленого порушення Держаудитслужбою, яка протягом розумного строку на звернення до суду щодо виявленого порушення не відреагувала належним чином. Суди попередніх інстанцій без належних та допустимих доказів щодо порушення сторонами договору законодавства в сфері публічних закупівель при укладенні спірних додаткових угод до договору (висновку Держаудитслужби), дійшли передчасного висновку про задоволення позовних вимог прокурора. Крім цього, відповідач вказує на відсутність висновку Верховного суду з питань надання права/повноважень, згідно з Конституцією України, Законом України "Про прокуратуру", прокурору самостійного здійснення моніторингу публічних закупівель, а також стверджувати про порушення вимог законодавства, оскільки згідно з ч. 4 ст. 7, ч.ч. 1, 6 ст. 8 Закону України "Про публічні закупівлі", ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", п. 1, п.п. 3, 4, 9 п. 4 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 (далі - Положення № 43), лише Держаудитслужба здійснює державний фінансовий контроль за використанням коштів державного та місцевих бюджетів і в разі виявлення порушень законодавства має право пред`явити обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
Скаржником умотивовано подання касаційної скарги на підставі п. 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України, про що зазначено вище.
Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 08.07.2024 відкрито провадження за касаційною скаргою з підстави, передбаченої п. 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України, призначено останню до розгляду у відкритому судовому засіданні на 06.08.2024 та надано строк на подання відзивів на касаційну скаргу до 26.07.2024.
До Верховного Суду 25.07.2024 від Керівника Дубенської окружної прокурати Рівненської області надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому він просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін, посилаючись на правильність викладених у них висновків та помилковість доводів скаржника.
Переглянувши постанову апеляційного та рішення місцевого господарських судів в межах доводів касаційної скарги, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення, з огляду на таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 300 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Пунктом 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України підставою касаційного оскарження судових рішень визначено застосування судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні норми права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.
Суд враховує, що судовими рішеннями в подібних правовідносинах є такі рішення, де подібними є (1) предмети спору, (2) підстави позову, (3) зміст позовних вимог та встановлені судом фактичні обставини, а також має місце (4) однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин (аналогічна позиція викладена у постановах ВП ВС від 05.06.2018 у справі № 523/6003/14-ц, від 19.06.2018 у справі № 922/2383/16, від 20.06.2018 у справі № 755/7957/16-ц, від 26.06.2018 у справі № 2/1712/783/2011, від 26.06.2018 у справі № 727/1256/16-ц, від 04.07.2018 у справі № 522/2732/16-ц).
Зміст правовідносин з метою з`ясування їх подібності в різних судових рішеннях суду (судів) касаційної інстанції визначається обставинами кожної конкретної справи ((див. постанови Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 910/17999/16 (пункт 32); від 25.04.2018 у справі № 925/3/17 (пункт 38); від 16.05.2018 року у справі № 910/24257/16 (пункт 40); від 05.06.2018 у справі № 243/10982/15-ц (пункт 22); від 31.10.2018 у справі № 372/1988/15-ц (пункт 24); від 05.12.2018 у справах № 522/2202/15-ц (пункт 22) і № 522/2110/15-ц (пункт 22); від 30.01.2019 у справі № 706/1272/14-ц (пункт 22)).)
При цьому колегія суддів враховує позицію, викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.10.2021 у справі № 233/2021/19 (провадження №14-16цс20), відповідно до якої у кожному випадку порівняння правовідносин і їхнього оцінювання на предмет подібності слід насамперед визначити, які правовідносини є спірними. А тоді порівнювати права й обов`язки сторін саме цих відносин згідно з відповідним правовим регулюванням (змістовий критерій) і у разі необхідності, зумовленої цим регулюванням, - суб`єктний склад спірних правовідносин (види суб`єктів, які є сторонами спору) й об`єкти спорів. Тому з метою застосування відповідних приписів процесуального закону не будь-які обставини справ є важливими для визначення подібності правовідносин.
На предмет подібності слід оцінювати саме ті правовідносини, які є спірними у порівнюваних ситуаціях. Встановивши учасників спірних правовідносин, об`єкт спору (які можуть не відповідати складу сторін справи та предмету позову) і зміст цих відносин (права й обов`язки сторін спору), суд має визначити, чи є певні спільні риси між спірними правовідносинами насамперед за їхнім змістом. А якщо правове регулювання цих відносин залежить від складу їх учасників або об`єкта, з приводу якого вони вступають у правовідносини, то у такому разі подібність слід також визначати за суб`єктним і об`єктним критеріями відповідно. Для встановлення подібності спірних правовідносин у порівнюваних ситуаціях суб`єктний склад цих відносин, предмети, підстави позовів і відповідне правове регулювання не обов`язково мають бути тотожними, тобто однаковими.