1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2024 року

м. Київ

справа № 367/3111/23

провадження № 61-3820св23

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Гулейкова І. Ю. (суддя-доповідач), Лідовця Р. А., Луспеника Д. Д.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - Відділ культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради Київської області,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Ірпінського міського суду Київської області від 11 жовтня 2023 року у складі судді Одарюка М. П. та постанову Київського апеляційного суду від 12 лютого 2024 року у складі колегії суддів: Ратнікової В. М., Борисової О. В., Левенця Б. Б.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Відділу культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради Київської області (далі - Відділ культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради) про поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що з 28 травня 1987 року він працював на посаді директора Ірпінського історико - краєзнавчого музею.

23 березня 2023 року він отримав повідомлення за підписом начальника Відділу культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради про те, що у зв`язку зі встановленням численних фактів систематичного порушення ним, як директором музею, Інструкції з організації обліку музейних предметів, Положення про Музейний фонд України, виявленням не облікованих та пошкоджених музейних експонатів на підставі пунктів 7, 11, 20, 21 контракту з керівником комунального закладу культури від 29 липня 2016 року, пункту 16 статті 21-5 Закону України "Про культуру", пункту 22 Положення про порядок укладення контрактів при прийнятті на роботу, зазначений контракт з ним припиняється з 07 квітня 2023 року .

Незважаючи на його заперечення стосовно такого рішення, наказом відповідача від 07 квітня 2023 року № 45-к його було звільнено з роботи на підставі пункту 8 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України).

Посилаючись на те, що наказ про звільнення ОСОБА_1 є незаконним, правових підстав для дострокового розірвання укладеного з ним контракту

від 29 липня 2016 року не існувало, оскільки додатковою угодою від 27 липня 2021 року № 4 строк дії контракту подовжено до 29 липня 2026 року; він сумлінно виконував свої обов`язки та ніяких численних, систематичних фактів порушення ним Інструкції з організації обліку музейних предметів, Положення про Музейний фонд України, як вказано в повідомленні та наказі про звільнення, він, як керівник музею, не вчиняв, позивач просив поновити його на посаді директора Ірпінського історико - краєзнавчого музею та стягнути з Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради середній заробіток за час вимушеного прогулу з 07 квітня 2023 року до дня його поновлення на роботі.

Короткий зміст судових рішень

Рішенням Ірпінського міського суду Київської області від 11 жовтня 2023 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного суду від 12 лютого 2024 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

Рішення суду першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, мотивоване тим, що ОСОБА_1, як директор Ірпінського історико - краєзнавчого музею, не забезпечив належне виконання покладених на нього обов`язків щодо здійснення контролю за збереженням майна, ощадливим та раціональним використанням матеріальних цінностей, що призвело до того, що експозиційні та фондові приміщення Ірпінського історико - краєзнавчого музею перебувають в незадовільному стані, фондово-облікова документація ведеться незадовільно, діяльність директора музею не відповідає займаній посаді, що є порушенням обов`язків, передбачених контрактом, та самостійною підставою для розірвання контракту згідно з абзацом другим пункту 21 контракту.

Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги, позиція інших учасників справи

У березні 2024 року ОСОБА_1, звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Ірпінського міського суду Київської області від 11 жовтня 2023 року та постанову Київського апеляційного суду від 12 лютого 2024 року, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

Як на підставу касаційного оскарження заявник посилається на те, що в ухваленні судового рішення брав участь суддя, якому було заявлено відвід, і судом касаційної інстанції визнано підстави про відвід обґрунтованими, якщо касаційну скаргу обґрунтовано такою підставою (пункт 2 частини першої

статті 411 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України)).

Касаційна скарга обґрунтована тим, що вирішуючи позовні вимоги

ОСОБА_1, суди не звернули увагу на його доводи про те, він не допускав систематичного невиконання обов`язків, визначених контрактом. Відповідач поклав на нього виконання завдань, зокрема підготовку презентацій, проведення виставок та екскурсій, що не входить до його обов`язків, а потім почав вимагати виконання зовсім іншої роботи.

Крім того, він не міг усунути виявлені комісією порушення, у зв`язку з проведенням інвентаризації на підставі наказу від 30 січня 2023 року № 15/о.

На порушення вимог статті 21 КЗпП України, пунктів 2.2.1, 4.3.7 Положення про відділ культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради відповідач не створив належних умов праці для працівників відділу. Зокрема, позивач не має робочого кабінету, а робоче місце головного зберігача фондів знаходиться у експозиційному залі.

На порушення пункту 16 статті 21-5 Закону України "Про культуру", укладений між позивачем та відповідачем контракт від 29 липня 2021 року не містить обов`язкових умов, а саме критеріїв оцінки праці керівника та особливостей порядку здійснення контролю за діяльністю закладу культури.

Суди не звернули увагу на доводи позивача про те, що його незаконно відсторонено від виконання обов`язків директора музею, а також щодо незаконного призначення членів комісії, які не працюють і не підпорядковуються відділу культури, не є фахівцями профільного музею, але проводили перевірку виконання ним трудових обов`язків.

З цього приводу він неодноразово звертався до начальника Відділу культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради та міського голови м. Ірпеня, однак відповіді на такі звернення не отримав.

Суд апеляційної інстанції безпідставно відхилив його доводи про те, що представник відповідача був неуповноваженим учасником судового процесу з огляду на обмеження його прав довіреністю, на підставі якої він діяв.

Крім того, апеляційний суд не врахував доводів позивача про те, що 21 березня 2023 року він заявив відвід судді Ірпінського міського суду Київської області, з тих підстав, що 19 липня 2023 року від знайомих йому стало відомо, що начальник Відділу культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради негативно висловлювалася стосовно нього та стверджувала, що вона вже вирішила питання в Ірпінському міському суді Київської області, суддя заінтересований у результаті розгляду справи і не буде ухвалювати справедливе судове рішення на користь позивача.

Зазначене підтверджується також і тим, що суддя Одарюк М. П. безпідставно відмовив у задоволенні його клопотань про витребування доказів, а саме: штатного розпису і посадових інструкцій працівників музею, довідки про заробітну плату ОСОБА_1 .

У квітні 2024 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу від Відділу культури, національностей та релігій у якому заявник просив, касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Відзив обґрунтовано тим, що посилання позивача на заінтересованість судді Одарюка М. П. є безпідставними та надуманими, не підтверджені будь-якими доказами.

Суд першої інстанції детально розглянув клопотання позивача про витребування доказів та обґрунтовано відмовив у їх задоволенні, оскільки ОСОБА_1 не зміг пояснити суду, яким чином докази, які він просив витребувати у відповідача стосуються предмету доказування.

У травні 2024 року до Верховного Суду від ОСОБА_1 надійшла відповідь на відзив на касаційну скаргу у якій він просив, оскаржувані судові рішення скасувати, та ухвалити нове судове рішення про задоволення його позовних вимог.

Рух справи у суді касаційної інстанції

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Верховного Суду від 18 березня 2024 року касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Ірпінського міського суду Київської області від 11 жовтня 2023 року та постанову Київського апеляційного суду від 12 лютого 2024 року передано на розгляд судді-доповідачу Гулейкову І. Ю.

Ухвалою Верховного Суду від 02 квітня 2024 року відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1, в інтересах якого діє адвокат Фомін А. І., з підстави визначеної пунктом 4 частини другої статті 389 ЦПК України; витребувано з Ірпінського міського суду Київської області матеріали цивільної справи № 367/3111/23; надано учасникам справи строк для подання відзиву.

У квітні 2024 року матеріали справи № 367/3111/23 надійшли до Верховного Суду.

Позиція Верховного Суду

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Частиною другою статті 389 ЦПК України передбачено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті,

є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.

Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 2, 3 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частини першої статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Згідно з частиною першою статті 402 ЦПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи

з урахуванням статті 400 цього Кодексу.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з огляду на таке.

Фактичні обставини справи

Суди встановили, що за результатами конкурсу та на підставі наказу від 29 липня 2016 року № 113 Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради Київської області Зборовського А. І. призначено на посаду директора Ірпінського історико - краєзнавчого музею на умовах укладеного з ним контракту від 29 липня 2016 року, на термін з 29 липня 2016 року до 29 липня 2021 року.

Згідно з пунктом 1 контракту від 29 липня 2016 року керівник зобов`язався здійснювати керівництво закладом. Забезпечувати ефективне використання і збереження закріпленого за закладом майна, що перебуває у власності територіальної громади міста та коштів, а Відділ культури, національностей та релігій зобов`язується створювати належні умови для матеріального забезпечення і організації праці керівника.

Керівник зобов`язаний, зокрема: дотримуватися положень чинного законодавства України та визначених нормативно - правовими актами фінансових та бюджетних правових норм; здійснювати контроль за збереженням майна; ощадливим і раціональним використанням матеріальних цінностей; виконувати вимоги, надані органом управління закладу культури в межах своєї компетенції (пункт 7 контракту від 29 липня 2016 року).

Керівник має право зокрема, самостійно приймати управлінські рішення в межах своєї компетенції (пункт 10 контракту від 29 липня 2016 року).

Орган управління закладу культури має право: здійснювати у межах своїх повноважень контроль за виконанням керівником умов цього контракту; вимагати від керівника достроковий звіт про його дії, якщо останній допустив невиконання (неналежне виконання) своїх обов`язків щодо управління закладом культури та розпорядження його майном; проводити перевірки діяльності закладу культури з питань, що відносяться до його компетенції, запитувати інформацію від керівника щодо окремих напрямків діяльності закладу культури; звільнити керівника у разі закінчення контракту; достроково за ініціативою керівника, а також у випадках, передбачених чинним законодавством та цим контрактом (пункт 11 контракту від 29 липня 2016 року).

У випадку невиконання чи неналежного виконання обов`язків, передбачених цим контрактом, сторони несуть відповідальність згідно з законодавством та цим контрактом (пункт 16 контракту від 29 липня 2016 року).

Згідно з пунктом 20 контракту від 29 липня 2016 року цей контракт припиняється після закінчення терміну дії контракту; за згодою сторін; з ініціативи органу управління закладу культури до закінчення терміну дії контракту у випадках, передбачених статтями 40 і 41 КЗпП України; інших підстав, передбачених законодавством та цим контрактом.

У разі систематичного невиконання керівником без поважних причин обовʼязків, покладених на нього цим контрактом, контракт може бути розірваний з ініціативи органу управління закладу культури або уповноваженого ним органу (абзац другий пункту 21 контракту від 29 липня 2016 року).

Згідно з додатковою угодою від 27 липня 2021 року № 4 до контракту з керівником комунального закладу культури від 29 липня 2016 року пункт 25 контракту викладено в наступній редакції: "Цей контракт діє з 29 липня 2016 року по 29 липня 2026 року". Додаткова угода набирає чинності з моменту її підписання обома сторонами, оформлена у двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, та є невід`ємною частиною контракту від 29 липня 2016 року.

Наказом Відділу культури національностей та релігії Ірпінської міської ради Київської області від 27 липня 2021 року № 106 продовжено ОСОБА_1, директору Ірпінського історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради, строк дії контракту від 29 липня 2016 року до 29 липня 2026 року, із збереженням умов, на новий строк.

Наказом Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради "Про перевірку роботи Ірпінського історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради" від 21 вересня 2022 року № 47/о створено та затверджено комісію щодо діяльності роботи Ірпінського Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради.

Комісію зобов`язано у період з 23 вересня до 07 жовтня 2023 року здійснити обстеження стану експозиційних і фондових приміщень Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради, визначити цінності наявних музейних експонатів, перевірити належність ведення фондово-облікової документації.

Із зазначеним наказом позивач був ознайомлений під підпис.

Актом № 1 обстеження стану експозиційних та фондових приміщень Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 07 жовтня 2022 року встановлено, що експозиційні та фондові приміщення Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради перебувають в незадовільному стані. Зберігання експонатів та музейних предметів в експозиційних та фондових приміщеннях музею не відповідає вимогам пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Інструкції з організації обліку музейних предметів, затвердженої наказом Міністерства культури України від 21 липня 2016 року № 580 (далі - Інструкція).

Актом № 2 перевірки ведення фондово-облікової документації Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 07 жовтня 2022 року встановлено, що ведення фондово-облікової документації, стан фондосховищ, зберігання експонатів у фондосховищах Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради не відповідає Закону України "Про музеї та музейну справу" і вимогам діючої Інструкції.

Згідно з висновком комісії від 07 жовтня 2022 року щодо діяльності роботи Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради та його працівників, що відповідають за експозиційну та фондову роботу, експозиційні та фондові приміщення Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради перебувають в незадовільному стані. Зберігання експонатів та музейних предметів в експозиційних та фондових приміщеннях музею не відповідає вимогам Інструкції. Фондово-облікова документація Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради ведеться незадовільно. Ведення фондово-облікової документації, стан фондосховищ, зберігання експонатів у фондосховищах Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради не відповідає вимогам Інструкції.

Серед музейних предметів Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради є твори, які мають велику історико-культурну цінність: археологія періоду Київської Русі та Гетьманщини, етнографія, іконопис, роботи художників.

Діяльність директора Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради Анатолія Зборовського А. І. відповідно до Закону України "Про музеї та музейну справу", Інструкції (зокрема пункти І, II, VII) та головного зберігача фондів Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради ОСОБА_3 відповідно до посадової Інструкції, Закону України "Про музеї та музейну справу", Інструкції (пункти І, II, III, IV, V, VI, VII) за своїми професійними якостями не відповідають займаним посадам.

Комісія рекомендувала терміново провести звірення наявності музейних предметів Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради.

Із висновками комісії ОСОБА_1 ознайомлений під підпис.

Наказом від 07 жовтня 2023 року № 52/о Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради "Про усунення недоліків роботи Ірпінського історико краєзнавчого музею Ірпінської міської ради" директору Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради Зборовському А. І. та головному зберігачу фондів історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради Юхименко Л. надано строк до 23 січня 2023 року для усунення недоліків стану експозиційних та фондових приміщень і ведення фондово-облікової документації Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради.

Із зазначеним наказом ОСОБА_1 та ОСОБА_4 ознайомлені під підпис 12 жовтня 2022 року.

Наказом Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради від 25 січня 2023 року № 12/о "Про комісію по перевірці усунення недоліків роботи Ірпінського історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради" створено комісію та призначено проведення перевірки усунення недоліків експозиційних і фондових приміщень, ведення фондово-облікової документації Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради на 27 січня 2023 року.

З указаним наказом позивач був ознайомлений 26 січня 2023 року під підпис.

Згідно з актом перевірки усунення недоліків роботи Історико- краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 27 січня 2023 року експозиційні та фондові приміщення Історико- краєзнавчого музею Ірпінської міської ради перебувають в незадовільному стані.

Зберігання експонатів та музейних предметів в експозиційних та фондових приміщеннях музею не відповідає вимогам Інструкції. Фондово-облікова документація Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради ведеться незадовільно.

Ведення фондово-облікової документації, стан фондосховищ, зберігання експонатів у фондосховищах Історико- краєзнавчого музею Ірпінської міської ради не відповідає Закону України "Про музеї та музейну справу" і вимогам Інструкції.

Із зазначеним актом позивач ознайомлений 27 січня 2023 року, зазначивши "не відповідає дійсності".

Згідно з висновком комісії з перевірки усунення недоліків роботи Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 27 січня 2023 року недоліки в роботі музею, вказані в акті обстеження стану експозиційних та фондових приміщень Історико- краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 07 жовтня 2022 року № 1 та акті перевірки ведення фондово-облікової документації Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 07 жовтня 2022 року № 2, усунено в частині прибирання вітрин та павутиння в залах і фондосховищах, частково експозиційні площі звільненні від зайвих предметів (прибрані мольберти і картини). Всі інші недоліки, зазначені у актах не усунено.

Експозиційні та фондові приміщення Історико - краєзнавчого музею Ірпінської ради перебувають в незадовільному стані. Зберігання експонатів та музейних предметів в експозиційних та фондових приміщеннях музею не відповідає вимогам Інструкції. Фондово-облікова документація Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ведеться незадовільно. Ведення фондово-облікової документації, стан фондосховищ, експонатів у фондосховищах Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради не відповідає вимогам Інструкції.


................
Перейти до повного тексту