1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 липня 2024 року

м. Київ

справа № 160/30616/23

провадження № К/990/21512/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Рибачука А.І., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Семененка Я.В., Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю. від 30 квітня 2024 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

Позивачу, який має звання "заслужений тренер України", призначено пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Позивач звернувся до відповідача з заявою про перерахунок пенсії, у якій просив разом з перерахунком по стажу зробити перерахунок пенсії шляхом встановлення надбавки за особливі заслуги у зв`язку з присвоєнням почесного звання "заслужений тренер України". Відповідач відмовив позивачу у встановленні надбавки до розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною посилаючись на відсутніcть підстав, оскільки спортивне звання "заслужений тренер України" не передбачене статтею 10 Закону України "Про державні нагороди України". Не погоджуючись із відмовою відповідача щодо встановлення надбавки за особливі заслуги у зв`язку з присвоєнням почесного звання "заслужений тренер України", позивач звернувся до суду з позовом.

Зважаючи на встановлені обставини справи, доводи учасників справи, підстави відкриття касаційного провадження, ключовим у цій справі є питання: чи є наявність у особи звання "заслужений тренер України" підставою для встановлення надбавки (за особливі заслуги перед Україною) до розміру пенсії .

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просив:

- визнати протиправними дії Головного Управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови у перерахунку пенсії ОСОБА_1 шляхом встановлення надбавки за особливі заслуги у зв`язку з присвоєнням почесного звання "заслужений тренер України";

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 шляхом встановлення надбавки за особливі заслуги у зв`язку з присвоєнням почесного звання "заслужений тренер України" з дня звернення за встановленням надбавки, а саме з 21 квітня 2021 року.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2024 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови у перерахунку пенсії ОСОБА_1 шляхом встановлення надбавки за особливі заслуги у зв`язку з присвоєнням почесного звання "Заслужений тренер України".

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 шляхом встановлення надбавки за особливі заслуги у зв`язку з присвоєнням почесного звання "заслужений тренер України" з дня звернення за встановленням надбавки, а саме з 21 квітня 2021 року, з урахуванням раніше виплачених сум.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на надбавку до розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною, як особа, відзначена почесним званням "заслужений".

4. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 30 квітня 2024 року рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2024 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що звання "заслужений тренер України" є спортивним званням, а не почесним званням України, тому у позивача відсутнє право на призначення надбавки до розміру пенсії за особливі заслуги.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30 квітня 2024 року, та залишити в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2024 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 з 05 січня 2021 року призначено пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

8. 21 квітня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з заявою про перерахунок пенсії, у якій просив разом з перерахунком по стажу зробити перерахунок пенсії шляхом встановлення надбавки за особливі заслуги у зв`язку з присвоєнням почесного звання "заслужений тренер України" з дня звернення за встановленням надбавки (21 квітня 2021 року).

9. Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області листом від 02 листопада 2023 року № 0400-010304-8/174006 повідомило позивача, що по заяві було проведено перерахунок по стажу, для встановлення надбавки до розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною відсутні підстави, оскільки спортивне звання "заслужений тренер України" не передбачене статтею 10 Закону України "Про державні нагороди України".

10. Не погоджуючись із відмовою відповідача щодо встановлення надбавки за особливі заслуги у зв`язку з присвоєнням почесного звання "заслужений тренер України", ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

11. Касаційна скарга обґрунтована відсутністю висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме пункту 6 статті 1 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною".

12. Заявник вважає, що відповідач протиправно відмовив у перерахунку пенсії шляхом встановлення надбавки за особливі заслуги у зв`язку з присвоєнням почесного звання "заслужений тренер України".

13. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30 квітня 2024 року, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

14. Відповідно до пункту 6 статті 1 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" пенсії за особливі заслуги перед Україною встановлюються особам, відзначеним почесним званням України, колишніх Союзу РСР та Української РСР "заслужений", державними преміями України, колишніх Союзу РСР та Української РСР, нагородженим одним із орденів України або колишнього Союзу РСР, Почесною грамотою Президії Верховної Ради Української РСР або Грамотою Президії Верховної Ради Української РСР, а також особам, яким до 1 січня 1992 року було встановлено персональні пенсії союзного чи республіканського значення.

15. Частиною першою статті 5 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" передбачено, що пенсія за особливі заслуги встановлюється як надбавка до розміру пенсії, на яку має право особа згідно із законом, у таких розмірах прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність: від 35 до 40 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 1 і 8 статті 1 цього Закону; від 25 до 35 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 2-5 статті 1 цього Закону; від 20 до 25 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 6 і 7 статті 1 цього Закону.

16. Законом України "Про державні нагороди України" встановлює державні нагороди України для відзначення громадян за особисті заслуги перед Україною.

17. Статтею 1 Закону України "Про державні нагороди України" встановлено, що державні нагороди України (далі - державні нагороди) є вищою формою відзначення громадян за видатні заслуги у розвитку економіки, науки, культури, соціальної сфери, захисті Вітчизни, охороні конституційних прав і свобод людини, державному будівництві та громадській діяльності, за інші заслуги перед Україною.


................
Перейти до повного тексту