1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


?

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2024 року

м. Київ

cправа № 910/2151/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Мачульського Г. М. - головуючого, Рогач Л. І., Краснова Є. В.,

секретар судового засідання Лихошерст І. Ю.,

розглянувши касаційну скаргу Виконавчого комітету Чернівецької міської ради

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 13.03.2024 (колегія суддів: Тарасенко К. В. - головуючий, Тищенко А. І., Коробенко Г. П.) та рішення Господарського суду міста Києва від 16.10.2023 (суддя Ковтун С. А.)

за позовом Виконавчого комітету Чернівецької міської ради

до Чернівецької обласної ради,

треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: 1) Державний реєстратор комунального підприємства ?Чернівецьке міське комунальне бюро технічної інвентаризації? Пендюр Тарас В`ячеславович;

2) Обласне комунальне некомерційне підприємство ?Чернівецька обласна психіатрична лікарня?,

про визнання неправомірним та скасування рішень, припинення права власності,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1 Виконавчий комітет Чернівецької міської ради (далі - Комітет міськради) звернувся до суду із позовом до Чернівецької обласної ради (далі - Облрада), в якому просив:

1) скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 09.09.2019 об 11:50:46 індексний номер 48578811, прийняте реєстратором Пендюром Т. В., про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за адресою м. Чернівці, вул. М Мусоргського, 2, площею 8,5978 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради та скасувати державну реєстрацію права на цю ділянку (номер запису про право власності 33130763 від 05.09.2019 14:51:45);

2) скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 09.09.2019 об 12:14:45 індексний номер 48579665, прийняте реєстратором Пендюром Т. В., про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за адресою м. Чернівці, вул. М. Мусоргського, 2, площею 0,5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206) за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради та скасувати державну реєстрацію права на цю ділянку (номер запису про право власності 33131284 від 05.09.2019 14:54:39);

3) припинити право власності територіальної громади сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради на земельні ділянки за адресою м. Чернівці, вул. М. Мусоргського, 2, площею 8, 5978 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) та площею 0, 5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206).

1.2 Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні земельні ділянки належать до комунальної власності територіальної громади м. Чернівці (з 01.01.2021 Чернівецької міської територіальної громади) в силу її територіального розташування в межах населеного пункту в м. Чернівці, а реєстратор прийняв рішення про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно з порушенням законодавства України, оскільки ним неправильно застосовано вимоги статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", якою передбачено особливості державної реєстрації прав на земельні ділянки державної та комунальної власності та, відповідно, здійснив реєстрацію за неіснуючим суб`єктом цивільного права, чим обмежив правомочність позивача щодо розпорядження спірними земельними ділянками.

2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2.1 За результатами нового розгляду рішенням Господарського суду міста Києва від 16.10.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 13.03.2024, відмовлено у задоволенні позову.

2.2 Суд першої інстанції, мотивуючи своє рішення, вказав, що спірні земельні ділянки розташовані у межах міста Чернівців та їхнім власником є територіальна громада м. Чернівців. Чернівецька обласна рада не є представником територіальної громади м. Чернівців та не здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування.

2.3 Однак Комітет міськради не є органом, якому належить право на звернення до суду з позовом про захист права територіальної громади м. Чернівців за належні їй земельні ділянки. Правом на звернення до суду за захистом права комунальної власності на земельні ділянки, як речового права, належить відповідній раді, яка від імені та в інтересах територіальних громад здійснює це право.

2.4 Це право не охоплюється правом виконавчого комітету звертатися до суду у випадку, передбаченому пунктом 4 частини 1 статті 38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", яке пов`язано зі здійсненням комітетом наданих законом повноважень щодо забезпечення законності, правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян, тобто компетенції, яка пов`язана з виконанням публічних завдань. Здійснення територіальною громадою права комунальної власності носить характер цивільно-правових відносин, територіальна громада виступає у цих відносинах рівним учасником та носієм майнової самостійності, здійснює це право від імені та в інтересах територіальних громад відповідної ради, яка і наділена правом на звернення до суду за його захистом.

2.5 З урахуванням викладеного, суд першої інстанції відмовив у застосуванні до спірних правовідносин наслідків пропуску позовної давності.

2.6 Суд апеляційної інстанції, залишаючи без змін рішення суду, погодився з такими висновками. Крім того, зазначив про те, що в матеріалах справи відсутні докази того, що Чернівецька міська рада (далі - міська рада) делегувала відповідні функції Комітету міськради.

3. Короткий зміст касаційної скарги

3.1 У касаційній скарзі позивач просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове - про задоволення позову.

3.2 На обґрунтування касаційної скарги скаржник посилається на те, що суди неправильно застосували норми матеріального права та порушили норми процесуального права за виключним випадком, який передбачений пунктом 3 частини 2 статті 287 ГПК України, а саме:

- за відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування статті 18-1, пункту 4 частини 1 статті 38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо повноважень виконавчих органів (виконавчих комітетів) сільських, селищних, міських рад звертатися до суду з метою захисту права комунальної власності на землю шляхом оскарження актів державних органів що порушують права територіальної громади;


................
Перейти до повного тексту