1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2024 року

м. Київ

справа № 420/13586/22

адміністративне провадження № К/990/41711/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

судді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Мацедонської В.Е., Смоковича М.І.,

розглянув як суд касаційної інстанції в порядку письмового провадження адміністративну справу № 420/13586/22

за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області, Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивачів, - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів, - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮГТЕПЛО-1", Одеського квартирно-експлуатаційного управління - про визнання протиправним та нечинним рішення, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2023, ухвалену у складі: судді-доповідача Домусчі С.Д., суддів Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач-1) та ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2, позивач-2) звернулися до суду з позовом до Виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області, Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивачів, - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів, - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮГТЕПЛО-1", Одеського квартирно-експлуатаційного управління - з вимогою: визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022, яким затверджений тариф на виробництво та постачання теплової енергії для військового містечка ІНФОРМАЦІЯ_1, мешканцями якого є позивачі.

2. На обґрунтування позову позивачі зазначили, що оскаржуваним рішенням Виконавчого комітету Великодальницької сільської ради затверджено тариф на виробництво та постачання теплової енергії, що виробляється ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" для військового містечка ІНФОРМАЦІЯ_1. Позивачі доводили, що оскаржуване рішення порушує їхні права та законні інтереси щодо доступності житлово-комунальних послуг, відповідності рівня тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, відкритості та прозорості структури тарифів для споживання, гарантії соціального захисту населення при оплаті за житлово-комунальні послуги.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. Позивачі є мешканцями військового містечка ІНФОРМАЦІЯ_1, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1

4. ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" має ліцензію на виробництво та постачання теплової енергії від 14.11.2019 №1345/А-2019.

5. 01.04.2021 між ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" (теплопостачальна організація) та Квартирно-експлуатаційним відділом м. Одеси (споживач) укладений Договір №33 про закупівлю послуг з теплопостачання, за умовами якого ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" зобов`язалося у 2021 році надати споживачу послуги на постачання теплової енергії (далі - теплоносій) та гарячої води в потрібних споживачу обсягах, а споживач зобов`язався прийняти і оплатити такі послуги. Послуги (виробництво та постачання теплоносія та гарячої води) мають надаватися у обсязі 3000 Гкал. Термін поставки послуг - до 31.12.2021. Місце надання послуг - в/м НОМЕР_1 (АДРЕСА_2), в/м НОМЕР_2 (АДРЕСА_3).

6. Відповідно до розділу 11 Договору №33 від 01.04.2021 облік споживання теплоносія та гарячої води визначається приладами обліку, який повинен бути провірений відповідною метрологічною лабораторією.

7. Відповідно до додатку №1 до Договору №33 від 01.04.2021 ціна за 1 Г/кал теплової енергії з ПДВ становить 1 553,76 грн для місця надання послуги в/м НОМЕР_2 (АДРЕСА_1.

8. Додатковою угодою №5 від 29.12.2021 термін дії Договору №33 від 01.04.2021 був продовжений до 30.03.2022.

9. 10.01.2022 ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" подало до Виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області заяву про встановлення тарифів на виробництво та постачання теплової енергії для котельні, яка розміщена за адресою в/м НОМЕР_2 (АДРЕСА_1 з додатками на 312 арк.

10. На сайті Великодальницької ОТГ 12.10.2022 було оприлюднено оголошення, в якому було поінформовано про намір корегування тарифів на теплопостачання для військового містечка № Д-1 до 3015,74 грн без ПДВ за 1 Гкал; зазначено, що з пропозиціями та зауваженнями можна звертатися до керівництва за адресою підприємства або за номером телефону. Також відповідне оголошення було надруковано у місцевій газеті "Південна зоря нова" випуск № 2 від 15.01.2022.

11. 04.02.2022 Виконавчим комітетом Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області прийнято рішення №8, яким вирішено затвердити тариф на виробництво та постачання теплової енергії, що виробляється котельнею ТОВ "ЮГТЕПЛО-1", за адресою: Одеська область, Одеський район, 10 км Маяцької дороги, військове містечко НОМЕР_2 для бюджетних споживачів у розмірі 3015,74 грн. (без ПДВ) за 1 Гкал.

12. 14.03.2022 між ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" та Квартирно-експлуатаційним відділом м. Одеси (споживач) укладений Договір №27 про закупівлю послуг з теплопостачання, за умовами якого ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" зобов`язалося у 2022 році надати послуги на постачання теплової енергії та гарячої води. Послуги (виробництво та постачання теплоносія та гарячої води мають надаватися в обсязі 3500 Гкал. Термін поставки послуг - до 31.12.2022. Місце надання послуг - в/м НОМЕР_1 (м. Одеса, вул. Спартаківська, 2), в/м НОМЕР_2 (АДРЕСА_1.

13. З січня 2012 року житлові будинки в/м НОМЕР_2 (АДРЕСА_3) передано на експлуатацію Будинкоуправління №2 КЕВ м. Одеси (будинок п/г №2, п/г №20, п/г №28, п/г №42).

14. Відповідно до наданих позивачами копій платіжних документів позивачі з 2021 року сплачують кошти "За комунальні послуги" на користь Будинкоуправління №2 КЕВ м. Одеси.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

15. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 позов задоволено: визнано протиправним і нечинним рішення Виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області № 8 від 04.02.2022, яким затверджено тариф на виробництво та постачання теплової енергії, що виробляється котельнею ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" за адресою: Одеська область, Одеський район, 10 км Маяцької дороги, військове містечко № Д-1.

16. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що позивачі є споживачами послуги з теплопостачання, що надаються ТОВ "ЮГТЕПЛО-1". Водночас оскаржуване рішення про зміну (підвищення) тарифу для ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" на виробництво теплової енергії прийнято з істотними порушеннями процедури: інформація про зміну тарифу не була розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування; оголошення, розміщене у місцевій газеті "Південна зоря нова" випуск № 2 від 15.01.2022, не містило обґрунтування причин зміни тарифу, адреси за якою приймаються зауваження і пропозиції, терміну подачі зауважень та пропозицій; до заяви про зміну тарифу ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" не додало доказів здійснення витрат, які формують розмір тарифу.

17. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2023 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 скасовано та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.

18. Відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції вважав, що оскаржуване рішення не порушує суб`єктивних прав чи інтересів позивачів, адже ним установлений тариф для ТОВ "ЮГТЕПЛО-1", з яким позивачі не мають договорів на постачання теплової енергії, і якому вони не сплачують вартість комунальних послуг.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

19. 11 грудня 2023 року до Суду від ОСОБА_1 надійшла касаційна скарга на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду 03.10.2023, у якій він просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції і залишити в силі рішення суду першої інстанції.

20. Ухвалою Верховного Суду від 02.02.2024 відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

21. За доводами позивача, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, суд апеляційної інстанції дійшов помилкових висновків про те, що оскаржуване рішення не порушує їхніх прав. Як зазначає позивач, він зареєстрований та проживає на території військового містечка ІНФОРМАЦІЯ_1 й сплачує за послуги з теплопостачання на підставі тарифу, установленого для ТОВ "ЮГТЕПЛО-1", адже саме воно, відповідно до договору з Квартирно-експлуатаційним відділом м. Одеси, є постачальником теплової енергії до вказаного військового містечка. На думку позивачів, та обставина, що договір на постачання теплової енергії з ТОВ "ЮГТЕПЛО-1" укладено не з ними напряму, а з Квартирно-експлуатаційним відділом м. Одеси, не спростовує того, що оскаржуване рішення безпосередньо зачіпає їхні права та інтереси, зокрема внаслідок встановлення необґрунтованого тарифу всупереч визначеної законом процедури.

22. У контексті викладеного позивач зазначає про відсутність висновку Верховного Суду про те, чи може рішення про встановлення тарифу для виконавця комунальної послуги порушувати права споживачів цих послуг, якщо між ними (споживачами) та виконавцем не укладено договору про надання комунальних послуг.

23. Відповідач та інші учасники справи правом подати відзив на касаційну скаргу не скористалися.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

24. Законом, що регулює відносини, пов`язані із наданням та споживанням житлово-комунальних послуг, є Закон України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 № 2189-VIII (далі - Закон № 2189-VIII).

25. Відповідно до пунктів 2, 6 і 9 частини першої статті Закону № 2189-VIII виконавець комунальної послуги - це суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору; індивідуальний споживач - це фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги; колективний споживач - це юридична особа, що об`єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги.

26. Статтею 5 Закону № 2189-VIII визначено, що до житлово-комунальних послуг належать: 1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком; 2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

27. Згідно з частиною першою статті 10 Закону № 2189-VIII ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

28. Відповідно до частини першої статті 13 Закону № 2189-VIII договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.

29. Організацію та завдання квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України визначено в Положенні про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України, затвердженому наказом Міністерства оборони України від 03.07.2013 №448, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13.09.2013 за №1590/24122 (далі - Положення №448).

30. Відповідно до пункту 1.1 Положення №448 організація квартирно-експлуатаційного забезпечення ЗС України (далі - квартирно-експлуатаційне забезпечення) - це комплекс заходів, спрямованих на безпечну експлуатацію, утримання казармено-житлового фонду, об`єктів соціально-культурного призначення, комунальних споруд та інженерних мереж військових містечок, забезпечення військових частин квартирним майном.

31. Пунктом 1.3 Положення №448 передбачено, що основними завданнями квартирно-експлуатаційного забезпечення є, зокрема, утримання і експлуатація фондів військового містечка, які знаходяться в користуванні військових частин; забезпечення військових частин комунальними послугами та енергоносіями.

32. Згідно з пунктом 8.6 Положення №448 військові частини забезпечуються електроенергією, водою, тепловою енергією та природним газом:

- від власних комунальних установок КЕВ (КЕЧ) і військових частин (електростанцій, водонасосних станцій, котелень);

- від інших мереж підприємств і організацій за договорами про надання комунальних послуг.

33. Пунктом 8.7 Положення №448 передбачено, що КЕВ (КЕЧ) або військові частини оформляють договори про надання військовим частинам комунальних послуг та енергоносіїв з відповідними підприємствами та організаціями. Договори до підписання перевіряються та візуються головним бухгалтером і юрисконсультом КЕВ (КЕЧ).

34. Згідно з пунктом 7.4 Положення №448 мешканці житлового фонду сплачують за користування житлом та спожиті комунальні послуги згідно з чинним законодавством України.

35. Наказом Міністерства оборони України від 31.08.2018 №380, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України від 06.09.2018 №1020/32472, затверджено Інструкцію з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (далі - Інструкція).

36. Пунктом 5 розділу ІV Інструкції передбачено, що у разі розміщення одружених військовослужбовців, осіб офіцерського складу та членів їх сімей або проживання осіб, звільнених з військової служби в запас або відставку, та членів їх сімей (за їх згодою), які залишилися перебувати на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлового приміщення для постійного проживання, оплата комунальних послуг та енергоносіїв здійснюється відповідно до укладених з ними договорів. У таких випадках відшкодування коштів військовій частині, витрачених на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, проводить військовослужбовець за тарифами для населення.

VI. Позиція Верховного Суду

37. Верховний Суд неодноразово наголошував, що з`ясування правової заінтересованості позивача передує розгляду питання щодо правомірності рішення, яке оскаржується. Відсутність такої заінтересованості позивача є підставою для відмови у задоволенні позову незалежно від правомірності чи неправомірності оскарженого рішення (постанови Верховного Суду від 20.02.2019 у справі № 522/3665/17, від 10.08.2020 у справі № 522/1611/17, 31.03.2021 у справі № 640/21611/19 та від 28.09.2021 у справі № 802/350/17-а).


................
Перейти до повного тексту