ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2024 року
м. Київ
справа №440/1734/22
адміністративне провадження № К/990/21195/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,
суддів: Тацій Л.В., Стеценка С.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу № 440/1734/22
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Полтавській області, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року (суд у складі головуючого судді Петрової Л.М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09 травня 2023 року (колегія суддів у складі головуючого судді Григорова А.М., суддів: Бартош Н.С., Подобайло З.Г.) у справі № 440/1734/22
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У лютому 2022 року ОСОБА_1 (далі по тесту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Національної поліції в Полтавській області (далі по тексту - відповідач, ГУ Нацполіції), третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, в якому просив:
- визнати протиправними дії ГУ Нацполіції в Полтавській області щодо не виготовлення позивачу довідки про розмір грошового забезпечення згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 та наказу Міністерства внутрішніх справ України №260 від 06 квітня 2016 року, постанови КМУ №1078 від 17 липня 2003 року "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення" у зв`язку з підвищенням розміру грошового забезпечення, яке фактично було виплачено у серпні 2019 року за прирівняної посадою поліцейського - помічник чергового СРПП 2 Карлівського ВП ГУНП в Полтавській області для перерахунку пенсії з 01 вересня 2019 року;
- зобов`язати ГУ Нацполіції в Полтавській області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з 01 вересня 2019 року згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 та наказу Міністерства внутрішніх справ України №260 від 06 квітня 2016 року, постанови КМУ №1078 від 17 липня 2003 року "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення", у зв`язку з підвищенням розміру грошового забезпечення, яке фактично було виплачено у серпні 2019 року за прирівняної посадою поліцейського - помічник чергового СРПП 2 Карлівського ВП ГУНП в Полтавській області для перерахунку пенсії з 01 вересня 2019 року.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що внаслідок визнання нечинними пункту 3 Постанови №103 та змін до пункту 5 Порядку №45 він має право на перерахунок пенсії з урахуванням додаткових складових грошового забезпечення, що не виплачувались йому на дату звільнення зі служби в поліції.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року, яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 09 травня 2023 року, позов задоволено.
Визнано протиправними дії ГУ Нацполіції щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії для перерахунку пенсії з 01 вересня 2019 року.
Зобов`язано ГУ Нацполіції скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1, що враховується для перерахунку пенсії відповідно до статей 43, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", наказу Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року №260 "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських" за прирівняною посадою поліцейського - помічник чергового СРПП 2 Карлівського ВП ГУНП в Полтавській області із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення та премії станом на серпень 2019 року для перерахунку пенсії з 01 вересня 2019 року.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Нацполіції в Полтавській області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 992,40 грн.
Ухвалюючи рішення суди виходили з того, що право позивача на перерахунок пенсії у цій справі визначається на підставі норм частини вісімнадцятої статті 43, частини четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ.
Розмір грошового забезпечення поліцейського за прирівняною посадою позивача збільшився за рахунок виплати надбавки за специфічні умови проходження служби, станом на момент фактичного початку виплати цієї надбавки (серпень 2019 року).
Суди дійшли висновку, що фактичне введення надбавки за специфічні умови проходження служби в серпні 2019 року на підставі норм постанови Кабінету Міністрів України №998, з урахуванням приписів статті 63 Закону №2262-ХІІ, є підставою для перерахунку пенсії позивача.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
3. Не погодившись з судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, Головне управління Національної поліції в Полтавській області направило до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09 травня 2023 року в адміністративній справі № 440/1734/22 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Як підставу касаційного оскарження рішень судів попередніх інстанцій скаржник вказує пункт 1 частини четвертої та підпункт "а" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Обґрунтовуючи підстави звернення з даною касаційною скаргою скаржник зазначає, що судом неправильно застосовано норми матеріального права, порушено норми процесуального права у випадку, якщо судом апеляційної інстанції застосовано норму права без урахування висновку щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 26 квітня 2023 року у справі № 420/11589/22 та від 29 червня 2023 року у справі № 340/297/22.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 червня 2023 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
Ухвалою Верховного Суду від 02 серпня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09 травня 2023 року в адміністративній справі № 440/1734/22.
Відповідач відзиву на касаційну скаргу до суду не надав.
4. Верховний суд ухвалою від 23 липня 2024 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 24 липня 2024 року.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. ОСОБА_1 проходив службу в органах Національної поліції.
З 05 червня 2019 року позивачу призначена пенсія по інвалідності відповідно до норм Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Для обчислення основного розміру пенсійної виплати враховано 62% грошового забезпечення за посадою поліцейського - старший сержант поліції помічник чергового сектору реагування патрульної поліції №3 Карлівського відділу поліції ГУНП в Полтавській області у розмірі 5132,80 грн., що включає: посадовий оклад - 1900 грн., оклад за військове звання - 1000 грн, процентна надбавка за вислугу років 45% - 1305,00 грн., середньомісячна сума додаткових видів ГЗ за 24 місяці у тому числі премія - 4073,71 грн., всього - 8 278,71 грн.
25 грудня 2021 року позивач звернувся до ГУ Нацполіції в Полтавській області із заявою, у якій просив скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області станом на вересень 2019 року за прирівняною посадою поліцейського для перерахунку пенсії.
Листом від 13 січня 2022 року №39/О-96 відповідач повідомив про відсутність підстав для складення оновленої довідки про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського для перерахунку пенсії.
Позивач, вважаючи протиправними дії ГУ Нацполіції в Полтавській області щодо не виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 та наказу Міністерства внутрішніх справ України №260 від 06 квітня 2016 року, постанови КМУ № 1078 від 17 липня 2003 року "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення" у зв`язку з підвищенням розміру грошового забезпечення, яке фактично було виплачено у серпні 2019 року за прирівняної посадою поліцейського - помічник чергового СРПП 2 Карлівського ВП ГУНП в Полтавській області для перерахунку пенсії з 01 вересня 2019 року, звернувся до суду із даним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
6. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
7. Колегія суддів Верховного Суду, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, у відповідності до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з такого.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.
Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ).
8. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Частиною третьою статті 63 Закону № 2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).
9. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" затвердив Порядок № 45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.