1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2024 року

м. Київ

справа №400/2517/22

адміністративне провадження № К/990/25193/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2022 року (прийняту в складі: головуючого судді Гордієнко Т.О.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2023 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Джабурія О.В., суддів - Вербицької Н.В., Кравченко К.В.),

УСТАНОВИВ

І. Суть спору

1. Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( далі-позивач, ФОП ОСОБА_1 ) звернулася позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області ( далі- відповідач, податковий орган), в якому просила визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення від 10.09.2021 року № 763514290707, № 763614290707; від 13.09.2021 року № 766214290707, № 766314290707; від 09.11.2021 року № 57/14-29-13-02-29.

2. Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивачка указувала, що проведена відповідачем перевірка здійснена з порушенням Податкового кодексу України, оскільки накази на проведення фактичної перевірки не вручались ні позивачці, ні уповноваженій нею особі. Також, позивачка зазначає, що в актах перевірки відповідач посилається на порушення постанови КМУ №17 від 13.01.2021 Про внесення змін до постанови КМУ №957 від 30.10.2018, однак зазначена постанова не містить врегулювання питання щодо розповсюдження цієї норми на мінімальні ціни реалізації підакцизних товарів, які були придбані платником податків до часу вступу норми в силу цієї норми, тобто на думку позивачки, відповідачем порушено принцип юридичної визначеності. Крім того, у спірних рішеннях від 10.09.2021 року № 763614290707 та від 13.09.2021 року № 766314290707 вказано на порушення абз. 18 ч. 2 ст. 17 Закону України Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового коньячного і плодового, алкогольних напоїв тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального, однак дана норма передбачає відповідальність за порушення, яке відносно позивачки не фіксувалось і жодним чином не підтверджується.

ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2022 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2023 у задоволенні позову відмовлено повністю.

4. Суди попередніх інстанцій висновувалися на тому, що позивачем не спростовано належними та допустимими доказами встановлені відповідачем у ході фактичних перевірок факти щодо порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

5. Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2021 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2022 року та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

6. Підставою для відкриття касаційного провадження у справі №260/1302/19 стало оскарження судових рішень, пункти 1,3,4 частини четвертої статті 328 КАС України.

6.1. Позивач уважає, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду у справі №№2а/1570/4582/11.

Так позивачка акцентує увагу на тому, що особи, яким відповідач вручав документи податкової перевірки - ними насправді не були. Проводили розрахункові операції геть інші особи, яким документи податкової перевірки не вручались. Оскільки такі особи не здійснювали продаж товарів позивачки то, за правилами п.81.1 ст.81 ПК України, - підстав вважати можливим належним врученням документів або складання акту про відмову від підпису не має.

Позивачка вказувала на відсутність вручення наказу про проведення перевірки та направлень на перевірку самій позивачці або її представнику або особам, які проводили розрахункові операції і в тому числі на цій підставі просила визнати одержані докази недопустимими, а як наслідок скасувати прийняті спірні рішення на підставі недопустимих доказів.

Тобто, вбачається чітка лінія взаємозв`язку від належного вручення документів податкової перевірки та при не дотриманні таких умов - визнання результатів такої перевірки незаконними.

Подібний висновок міститься в подібній справі №804/12558/14, де спором було відносно ознайомлення з наказом про проведення документальної невиїзної перевірки, але висновки Верховного Суду ті ж самі.

Отже, існує правова позиція Верховного Суду про неналежність доказів, отриманих в результаті документальної невиїзної перевірки та не ознайомлення платника податків з наказом про проведення цієї перевірки та може застосовуватись за подібністю й до аналогічної бездіяльності (не ознайомлення з наказом перевірки тощо) і в справах за фактичною перевіркою, що загалом відповідало б нормі п.81.1 статті 81 ПК України і визначення на цій підставі питання належності та допустимості доказів, які покладені в основу спірних рішень.

6.2. Позивачка вважає, що суди попередніх інстанцій не правильно застосували п.81.1 статті 81 ПК України. Правильним застосуванням цієї норми є встановлення осіб, які безпосередньо проводять розрахункові операції, яким, в свою чергу, можна надавати документи податкової перевірки. У цій справі суди попередніх інстанцій не встановлювали осіб, які безпосередньо проводили розрахункові операції. Правового висновку Верховного Суду, який би встановлював ці обставини ще не сформульовано.

На думку позивачки, суди попередніх інстанцій мали б дослідити, чи є надані сторонами докази належними та допустимими, а у випадку встановлення наданих доказів податковим органом, а рівно як і не доведення таким органом ознайомлення з наказом про проведення перевірки, направленнями на проведення перевірки саме тих осіб, які здійснювали розрахункові операції, - в силу ст.73, 74 КАС України визнати усі складені документи, які слугували підставами для складання спірних податкових-рішень не належними і не допустимими і, як наслідок, визнати спірні рішення незаконними та їх скасувати.

6.3. Крім того, відповідач прийняв одне зі своїх спірних рішень на підставі постанови Кабінету Міністрів України за №17 від 13.01.2021р. "Про внесення змін до постанови КМУ від 30.10.2018р. №957", де вносяться зміни, які додаються. Тобто, сама постанова не містить в собі зміни, а є посильною на окремий документ з назвою "зміни", в якій в свою чергу вказуються безпосередні зміни.

Отже, наявність такого документу, як "зміни" що додаються діючим законодавством не визначено, а відтак в силу вказаних вище норм не є обов`язковими до виконання. Зміни, що вносяться, мають бути в тексті самої постанови, що відповідає п.1 ст.49 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" та не може бути посильним до іншого "документу" з назвою "зміни". В даному випадку, "зміни" в силу ст.49 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" не набули статусу нормативного документу, а отже не є обов`язкові до виконання.

Таким чином, позивач уважає, що оскільки порушення, яке зазначене у спірному рішенні визначено не нормативним документом, яке не є обов`язковим до виконання, - позивачка не допустила порушення постанови Кабінету Міністрів України за №17 від 13.01.2021р. "Про внесення змін до постанови КМУ від 30.10.2018р. №957".

6.4. У спірних податкових повідомленнях-рішеннях №763614290707 від 10.09.21р., №766314290707 від 13.09.21р. вказано на порушення абзацу 18 ч.2 ст.17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального" - яка взагалі не порушувалась та за "виявлені порушення" не передбачається така відповідальність, але норма, яка мала би бути застосована є п. 15 ч.2 ст. 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального".

6.5. Також позивачка наголошує, що разом з позовом надавала докази того, що проводили розрахункові операції в серпні 2021 року, зокрема 16.08.2021р. ОСОБА_2 та ОСОБА_3, про що свідчать табель за серпень 2021 року та накази №20 від 07.09.2020р., №4 від 01.03.2021р.

Дані докази мають істотне значення для вирішення справи, оскільки визначає осіб, які безпосередньо здійснювали розрахункові операції, які мали б отримувати документи податкової перевірки і, у випадку, неналежного виконання цього обов`язку - вирішувати питання у відповідності до ст.73, 74 КАС України.

Усупереч статтям 73, 74 КАС України суд першої інстанції та апеляційний суд не досліджували табель за серпень 2021 року та накази №20 від 07.09.2020р., №4 від 01.03.2021р., Акт про відмову від підпису від 17.08.2021р., накази №1507-п від 09.08.2021р., №1508-п від 09.08.2021р., направлення на перевірку від 16.08.2021р. №1957/14-29-07-10, №1958/14-29-07- 10 в частині належності та допустимості доказів належності вказаних осіб, до осіб, які проводили розрахункові операції.

7. У відзиві на касаційну скаргу відповідач проти її доводів заперечував, уважає, що суд першої та апеляційної інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні позовних вимог та просить відмовити у задоволенні касаційної скарги.

8. 29 серпня 2023 року справа №400/2517/22 надійшла на адресу Верховного Суду.

IV. Установлені судами фактичні обставини справи

9. Судами попередніх інстанцій установлено, що Головним управлінням ДПС у Миколаївській області видано накази від 09.08.2021 №1507-п, від 09.08.2021 №1508-п Про проведення фактичної перевірки ФОП ОСОБА_1 на підставі п.п. 80.2.5 п. 80.2 статті 80 Податкового кодексу України, з метою здійснення функцій визначених законодавством у сфері виробництва та обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.

10. Уповноваженими особами Головного управління ДПС у Миколаївській області на підставі вищезазначеного наказу та направлень здійснено вихід для проведення фактичної перевірки позивача за адресою здійснення діяльності: АДРЕСА_1 . Наказ, направлення та посвідчення були пред`явлені продавцю магазину-кафетерія ОСОБА_4, яка відмовилася від їх підписання, в зв`язку з чим посадовими особами ГУ ДПС у Миколаївській області на підставі п.81.1 статті 81 Податкового кодексу України складено акт про відмову від підпису у направленнях на перевірку №1141/14-29-07-07/ НОМЕР_1 від 16.08.2021.

11. За результатами фактичної перевірки було складено акт від 26.08.2021 №6244/14/29/07/3047705726.

12. На підставі висновків акту ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято:

- податкове повідомлення-рішення від 10.09.2021 №763514290707 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 5 100,00грн.. в зв`язку з порушенням п.11 ст.3 Закону №265 (в редакції, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин);

- податкове повідомлення-рішення від 10.09.2021 №763614290707 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 10 000,00грн.. в зв`язку з порушенням п.1 Постанови №957.

13. Також, посадовими особами ГУ ДПС у Миколаївській області здійснено вихід для проведення фактичної перевірки позивачки за адресою здійснення діяльності: АДРЕСА_2 . Наказ, направлення та посвідчення були пред`явлені під підпис продавцю магазина-кафетерія ОСОБА_5 .

14. За наслідками проведеної фактичної перевірки ГУ ДПС у Миколаївській області складено акт фактичної перевірки від 26.08.2021 №6232/14/29/07/ 3047705726.

15. На підставі висновків акту прийнято:

- податкове повідомлення-рішення від 13.09.2021 №766214290707 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 21 092,00грн.. в зв`язку з порушенням п.11, п.12 ст.3 Закону №265;

- податкове повідомлення-рішення від 13.09.2021 №766314290707 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 10 000,00грн. у зв`язку з порушенням п.1 Постанови №957.

16. Уважаючи протиправними вищезазначені податкові повідомлення рішення протиправними ФОП ОСОБА_1 звернулась з цим позовом.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд, переглядає рішення суду першої та постанову апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіряючи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права.

18. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

19. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

20. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

21. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Відповідно до пп. 20.1.4 п.20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

24. Пунктом 75.1 ст.75 ПК України визначено право контролюючих органів проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

25. Згідно з пп.75.1.3 п.75.1 ст.75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

26. Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) (п.80.1 ст. 80 ПК України).

27. За положеннями пп.80.2.5 п.80.2 ст.80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

28. Відповідно до п.81.1 статті 81 ПК України Посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;

- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

- службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

29. Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

30. Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.

31. При пред`явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.

32. У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.

33. Суд зазначає, що здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального є самостійною обставиною, з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки суб`єктів господарювання та не вимагає наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства. Тобто, достатньо факту покладення на контролюючий орган здійснення контролю за дотриманням норм законодавства у відповідній сфері правовідносин (виробництво і обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального).

34. Тобто, норма зазначеного вище підпункту дозволяє проведення фактичної перевірки, у тому числі на виконання функцій контролюючого органу, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, які в силу приписів статті 16 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального покладені на відповідача.

35. Отже, контролюючий орган має право на проведення фактичної перевірки господарюючого суб`єкту при пред`явленні копії наказу, направлення та посвідчень перевіряючих особі, яка фактично проводить розрахункові операції, така особа розписується у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення. При цьому, відмова від підпису та складання акту про відмову від підпису у направленнях на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.

36. Так, зі змісту акта перевірки від 26.08.2021 №6244/14/29/07/3047705726 вбачається, що наказ, направлення та посвідчення були пред`явлені продавцю магазину-кафетерія ОСОБА_4, тобто особі, яка фактично проводить розрахункові операції. Доказом зазначеного є надані відповідачем до суду копії чеків від 16.06.2021 №0000013603, №00000013604, за якими проведено розрахункову операцію через РРО за адресою: АДРЕСА_1, де здійснює господарську діяльність ФОП ОСОБА_1 . Суд звертає увагу, що позивачем не надано належного доказу зворотного.


................
Перейти до повного тексту