1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2024 року

м. Київ

справа №520/12602/21

адміністративне провадження № К/990/18336/23

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СТРОЙДОР" до Головного управління ДПС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.09.2021 (суддя - Зінченко А.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2023 (головуючий суддя - Бершов Г.Є., судді: Чалий І.С., Ральченко І.М.) у справі №520/12602/21.

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СТРОЙДОР" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 08.02.2021 № 000/1187/0901.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.09.2021 позов задоволено.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2023 рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.09.2021 змінено, виклавши мотивувальну частину рішення в редакції цієї постанови. В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.09.2021 залишено без змін.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Головне управління ДПС у Харківській області звернулось із касаційною скаргою до суду касаційної інстанції, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції, постанову суду апеляційної інстанції та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

В обґрунтування підстав для касаційного оскарження заявник посилається на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

У доводах касаційної скарги позивач зазначає, що судом апеляційної інстанції у даній справі неправильно застосовано норми п. 32 підрозділу 5 розділу ХХ "Перехідних положень" Податкового кодексу України. Зважаючи, що позивачем не виконано вимоги вказаної законодавчої норми та не зареєстровано платником акцизного податку, позивач підлягає притягненню до фінансової відповідальності, встановленої п.117.3 ст. 117 Податкового кодексу України.

Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, Головним управлінням ДПС у Харківській області на підставі наказу від 02.12.2020 № 5005 проведено фактичну перевірку ТОВ "СТРОЙДОР" за період діяльності з 01.07.2019 по 18.12.2020, місце провадження діяльності вул. Академіка Павлова, буд. 120, м. Харків.

За наслідками перевірки складено акт перевірки від 18.12.2020 № 6710/20-40-09-01-08/42555302, відповідно до висновків якого, зокрема, встановлено порушення вимог:

пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Податкового кодексу України не реєстрація платником акцизного податку;

На підставі названого акту, ГУ ДПС у Харківській області прийнято податкове повідомлення-рішення 08.02.2021 № 000/1187/0901, згідно з яким застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 3708376,20 грн.

Також судами встановлено ТОВ "СТРОЙДОР" зареєстроване 16.10.2018, запис у ЄДРЮО, ФО-П та ГФ № 1 480 102 0000 078478, є платником ПДВ з 01.12.2018.

Основним видом господарської діяльності є неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 49.90).

15.02.2019 між ТОВ "СТРОЙДОР" (Постачальник) та ТОВ "ТЕХНОБУД-ДОР" (Покупець) було укладено Договір поставки №2019.02.15.

Відповідно до п.1.1. умов Договору Постачальник зобов`язується заготовляти (закупати та доставити на склад Покупця) та передати у власність Покупцю, а Покупець у порядку й на умовах, передбачених даним Договором, зобов`язується приймати та оплачувати відсів, щебені, щебенево-піщані (піщано-щебеневі) суміші різних фракцій, емульсію бітумну дорожню, бітум, мінеральний порошок, структуруючі добавки та інші будівельні матеріали (Товар), асортимент, кількість та вартість якого визначається Сторонами у замовленнях та рахунках.

Так, здійснюючи свою господарську діяльність в рамках даного Договору, ТОВ "СТРОЙДОР", в червні 2020 року реалізувало ТОВ "ТЕХНОБУД-ДОР" фракцію газойлево-гудронову легку (код УКТЗЕД 2710197100), а саме 16.06.2020 та 23.06.2020.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що товар, який реалізував позивач, не є підакцизним, а тому у позивача був відсутній обов`язок щодо реєстрації платником акцизного податку, а відтак відсутні були підстави для застосування до позивача відповідальності за не реєстрацію платником податків.

Суд апеляційної інстанції надаючи оцінку порушенням, відображеним в акті виходив з того, що податковим органом фактично правильно встановлено в акті перевірки порушення, допущене позивачем, проте під час застосування до останнього відповідальності за п. 117.3 ст. 117 Податкового кодексу України, всупереч вимог ст. 58 Конституції України, не враховано приписів п. 32, у редакції Закону № 1117-IX, який набрав чинності з 01.01.2021, колегія суддів дійшла висновку про незаконність та протиправність податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 08.02.2021 № 000/1187/0901.

Згідно з п.п 212.1.15 п.п. 212.1 ст. 212 ПК України платниками податку є, зокрема: особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують пальне або спирт етиловий.

Відповідно до п.п. 215.1 ст. 215 ПК України до підакцизних товарів належать, зокрема: пальне, у тому числі товари (продукція), що використовуються як пальне для заправлення транспортних засобів, обладнання або пристроїв з двигунами внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення, з двигунами внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням, з двигунами внутрішнього згоряння з кривошипно-шатунним механізмом та коди яких згідно з УКТ ЗЕД не зазначені у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 цієї статті (крім газу природного у газоподібному стані за кодом 2711 21 00 00 згідно з УКТ ЗЕД);

Відповідно до п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 ПК України особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового. Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками акцизного податку.

Згідно з п. 117.3 ст. 117 ПК України здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому цим Кодексом, - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального або спирту етилового.

Пунктом 215.3 статті 215 ПК України визначено перелік товарів та ставки акцизного податку.

23.05.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (надалі Закон № 2755-VI), відповідно до якого, зокрема підпункт 215.3.4 доповнено цифрами та словами: "2710 19 62 00, 2710 19 68, 2710 19 71 00, 2710 19 75 00, 2710 19 99 00, 2710 20 31 00, 2710 20 35 00, 2710 20 39 00 - Палива рідкі, на основі газойлів (дизпаливо), менш як 85 об.% яких, включаючи витрати, переганяється при температурі 350°С (за методом ISO 3405, еквівалентним методу ASTM D 86), крім палива пічного побутового.

У подальшому Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб підприємців" від 14 липня 2020 року № 786-IX (надалі Закон № 786-IX), який набрав чинності з 08.08.2020, у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цифри і слова: 2710 19 62 00, 2710 19 68, 2710 19 71 00, 2710 19 75 00, 2710 19 99 00, 2710 20 31 00, 2710 20 35 00, 2710 20 39 00 палива Палива рідкі, на основі газойлів (дизпаливо), менш як 85 об.% яких, включаючи витрати, переганяється при температурі 350°С (за методом ISO 3405, еквівалентним методу ASTM D 86), крім палива пічного побутового - євро за 1000 літрів - 213,50 замінено цифрами і словами: " 2710 19 62 00, 2710 19 68, 2710 19 71 00, 2710 19 75 00, 2710 19 99 00, 2710 20 31 00, 2710 20 35 00, 2710 20 39 00 - Палива рідкі, на основі газойлів (дизпаливо), менш як 85 об.% яких, включаючи витрати, переганяється при температурі 350°С (за методом ISO 3405, еквівалентним методу ASTM D 86), крім палива пічного побутового, базових олив та інших мастильних матеріалів, та інших дистилятів, які під час фракційної розгонки за методом ISO 3405 (або аналогічним методом ASTM D 86) при температурі 350° С та атмосферному тиску переганяються не більше 35 об. %. - євро за 1000 літрів - 213,50.".


................
Перейти до повного тексту