ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2024 року
м. Київ
справа № 340/807/21
адміністративне провадження № К/990/40505/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним податкового повідомлення-рішення, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 25.01.2023, постановлену у складі головуючого судді Жука Р.В. та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 31.10.2023, прийняту в складі колегії суддів: головуючого судді Юрко І.В., суддів Білак С.В., Чабаненко С.В.
у с т а н о в и в:
І. Рух справи
1. 01.03.2021 ОСОБА_1 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 20.02.2019 року №0000581305.
2. Кіровоградський окружний адміністративний суд ухвалою від 25 січня 2023 року провадження у справі закрив. Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив із того, що спір у цій справі №340/807/21 аналогічний спору у справі №340/730/19, судове рішення у якій набрало законної сили, що є підставою для закриття провадження у справі відповідно до пункту 4 частини першої статті 238 КАС України.
3. Третій апеляційний адміністративний суд ухвалою від 31.10.2023 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
ІІ. Оцінка судів першої та апеляційної інстанцій
4. Судові рішення мотивовані тим, що позивач вже звертався до суду з аналогічним позовом та існує рішення суду, що набрало законної сили, ухвалене у справі між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав.
5. Суди дійшли висновку про тотожність сторін, предмету та підстав позову між справами №340/807/21, №340/730/19 та №340/1986/21, оскільки вони виникли між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, що є підставою для закриття провадження у справі №340/807/21.
ІІІ. Доводи касаційної скарги
6. Не погодившись з судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, представник позивача подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та направити справу до суду першої інстанції для продовження її розгляду. Позивач вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки судами неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.
7. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, позивач зазначає, що судами неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи. Указує, що справи №340/730/19 та №340/807/21 не є тотожними та мають різний предмет і підстави позову. Також посилається на висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 08.02.2022 року у цій справі.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
8. Відповідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ
9. Згідно з частиною статті 160 КАС України, у позовній заяві позивач викладає свої вимоги щодо предмета спору та їх обґрунтування.
10. Відповідно до вимог пункту 2 частини першої статті 170 КАС України, суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо у спорі між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав є такі, що набрали законної сили, рішення або постанова суду, ухвала про закриття провадження у справі.
11. Ця підстава кореспондується з принципом "res judicata" (юридичної (правової) визначеності), у відповідності з яким, зокрема, якщо справу уже вирішено судом, вдруге заявляти тотожний адміністративний позов не можна.
12. Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях неодноразово вказував на необхідність дотримання на рівні національного судочинства принципу ʼʼres judicataʼʼ, наголошуючи, що жодна зі сторін не має права домагатися перегляду остаточного та обов`язкового рішення лише з метою повторного слухання справи й постановлення нового рішення.
13. Верховний Суд висловлював позицію, що підставу позову становлять обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу. Не вважаються зміною підстав позову доповнення його новими обставинами при збереженні первісних обставин та зміна обсягу посилань на норми матеріального чи процесуального права (пункт 7.43 постанови Великої Палати Верховного Суду від 25 червня 2019 року у справі № 924/1473/15).
14. У справах про протиправність податкового повідомлення-рішення, предметом позову є акт індивідуальної дії, який включає в себе зокрема і наявність податкового правопорушення за порушення термінів розрахунку та порушення валютного законодавства як підстави його прийняття контролюючим органом, а тому акт перевірки та встановлені ним порушення податкового законодавства є невід`ємною частиною рішення контролюючого органу (предмету позову) та відповідно об`єктом дослідження судами безвідносно до того якими ще підставами мотивований позов. Відтак суди попередніх інстанцій, перевіряючи обставини дотримання суб`єктом владних повноважень положень частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України при його ухваленні, дослідив обставини наявності податкового правопорушення, які покладені в основу.
15. Подібний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 03 березня 2020 року у справі №280/3203/19.
16. Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
17. Відповідно до частини першої статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
18. Згідно з пунктом 4 частини першої статті 238 КАС України, суд закриває провадження у справі якщо є такі, що набрали законної сили, постанова чи ухвала суду про закриття провадження у справі між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав.
19. Позови вважаються тотожними, якщо в них одночасно збігаються сторони, підстави та предмет спору, тобто коли позови повністю збігаються за складом учасників цивільного процесу, матеріально-правовими вимогами та обставинами, що обґрунтовують звернення до суду. Нетотожність хоча б одного із цих чинників не перешкоджає повторному зверненню до суду заінтересованих осіб за вирішенням спору.
20. Закриття провадження у справі у цьому разі можливе за умови, що рішення, яке набрало законної сили, є тотожним позову, який розглядається, тобто збігаються сторони, предмет і підстави позовів.
21. Предмет позову - це матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої він просить ухвалити судове рішення.
22. Визначаючи підстави позову, як елементу його змісту, суд повинен перевірити, на підставі чого, тобто яких фактів (обставин) і норм закону позивач просить про захист свого права.
23. Неможливість повторного розгляду справи за наявності рішення суду, що набрало законної сили, постановленого між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав, ґрунтується на правових наслідках дії законної сили судового рішення.
IV. Позиція Верховного Суду
24. Верховний Суд, переглянувши оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 КАС України, виходить з такого.
25. Судами попередніх інстанцій установлено, що рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.12.2029 у справі №340/730/19 відмовлено у задоволенні позовної вимоги ОСОБА_1 щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0000581305 від 20.02.2019 року. Вказане рішення суду набрало законної сили.
26. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28.09.2021 року у справі № 340/4316/20 відмовлено у задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0000581305 від 20.02.2019 року. Вказане судове рішення набрало законної сили.
27. Рішення у справі № 340/4316/20 мотивовано тим, що правомірність висновків акту документальної планової перевірки №2/11-28-13-05/2787201455 від 02.01.2019 року про порушення позивачем вимог податкового та валютного законодавства, законодавства про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування були предметом спору в адміністративній справі №340/730/19 за позовом ОСОБА_1 до ГУ ДФС у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування рішень.