1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2024 року

м. Київ

cправа № 908/813/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Могил С.К. - головуючий (доповідач), Волковицька Н.О., Случ О.В.,

за участю секретаря судового засідання Амірханяна Р.К.,

та представників:

позивача - Гавкалюка В.В.,

відповідача - Вовк С.С.(в режимі відеоконференції),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізький енергетичний альянс"

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 02.08.2023

та рішення Господарського суду Запорізької області від 02.02.2023

у справі № 908/813/22

за позовом Публічного акціонерного товариства "Центренерго"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізький енергетичний альянс"

про стягнення 10 864 832,00 грн,

та за зустрічною позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізький енергетичний альянс"

до Публічного акціонерного товариства "Центренерго"

про стягнення 1 850 496,00 грн,

В С Т А Н О В И В:

У червні 2022 року Публічне акціонерне товариство "Центренерго" (далі - ПАТ "Центренерго", позивач) звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізький енергетичний альянс" (далі - ТОВ "Запорізький енергетичний альянс", відповідач) 10 864 832,00 грн заборгованості за договором купівлі-продажу електричної енергії на ринку двосторонніх договорів від 17.05.2021 № 20/21-115-РДД.

Первісні позовні вимоги ПАТ "Центренерго" мотивовано тим, що відповідач, в порушення умов договору, не здійснив оплату електричної енергії та відмовився від її відбору в обсязі, визначеному у додатку № 1 до договору, за період з 02.06.2021 до 30.09.2021, про що свідчить також інформація на електронній платформі системи управління ринком "Markcet management system", з огляду на що йому було нараховано штраф на підставі п. 4.4 договору.

ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" звернулося до господарського суду із зустрічною позовною заявою, в якій просило стягнути з ПАТ "Центренерго" на його користь 1 850 496,00 грн попередньої оплати за договором від 17.05.2021 № 20/21-115-РДД.

Зустрічні позовні вимоги обґрунтовано тим, що на виконання умов договору ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" перерахувало на користь ПАТ "Центренерго" 2 389 248,00 грн, що вбачається із наявних у матеріалах справи доказів та останнім було відпущено електричну енергію на загальну суму 538 752, 00 грн. З урахуванням вищевказаного, вартість оплаченого покупцем, але не відпущеного продавцем обсягу електричної енергії, становить 1 850 496, 00 грн, які ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" просить стягнути з ПАТ "Центренерго" з огляду на ст. 693 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 02.02.2023 (суддя - Корсун В.Л.) первісні та зустрічні позовні вимоги задоволено. Стягнуто з ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" на користь ПАТ "Центренерго" 10 864 832,00 грн та з ПАТ "Центренерго" на користь ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" 1 850 496,00 грн.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 02.08.2023 (головуючий суддя - Дармін М.О., судді - Березкіна О.В., Іванов О.Г.) рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині залишено без змін.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 17.05.2021 між ПАТ "Центренерго" (продавець) та ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" (покупець) було укладено договір купівлі-продажу електричної енергії на ринку двосторонніх договорів № 20/21-115-РДД, предметом якого є електрична енергія в обсягах та за ціною, що визначається за результатами аукціону з продажу електричної енергії за двосторонніми договорами на підставі відповідного аукціонного свідоцтва та на умовах, визначених у цьому договорі.

За п. 1.2 договору тип графіку продажу електричної енергії (базове навантаження, пікове навантаження, позапікове навантаження) визначається у додатку № 1 за результатами аукціону з продажу електричної енергії за двосторонніми договорами на підставі відповідного аукціонного свідоцтва.

Відповідно до п. 2.1 договору продавець зобов`язувався відпустити електричну енергію в об`єднану енергосистему України, а покупець - відібрати електричну енергію з об`єднаної енергосистеми України згідно з графіку відпуску/відбору електричної енергії, визначеного у додатку № 1, відповідно до пп. 23 п. 3 Порядку проведення електронних аукціонів з продажу електричної енергії за двосторонніми договорами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 499. При терміні постачання, що перевищує 7 днів, в разі необхідності зменшення графіку відпуску/відбору електричної енергії не більше ніж 5% від загального обсягу відпуску/відбору електричної енергії визначеного у додатку № 1, продавець та покупець письмово, за 3 доби до дати початку відпуску/відбору електричної енергії, узгоджують зміни обсягів відпуску/відбору визначеного у додатку № 1. Підписане продавцем та покупцем письмове узгодження є додатком до цього договору.

У разі виникнення технічної необхідності та/або прийняття регулятором змін в Правила ринку в частині змін умов діяльності продавця на ринках електричної енергії, продавець має право в односторонньому порядку, письмово попередивши покупця не менше ніж за 3 доби до дати початку відпуску/відбору електричної енергії, знизити обсяг відпуску/відбору електричної енергії до 50% від загального обсягу відпуску/відбору електроенергії визначеного у додатку № 1.

Згідно з п. 3.1 договору ціна на електричну енергію, яка підлягає продажу, та загальна вартість договору визначаються у додатку № 1 за результатами аукціону з продажу електричної енергії за двосторонніми договорами на підставі відповідного аукціонного свідоцтва.

У п. 3.5 договору сторони досягли згоди, що у випадку не оплати покупцем електричної енергії або часткової оплати у строки, визначені цим договором, продавець має право в односторонньому порядку призупинити виконання своїх зобов`язань в частині відпуску електричної енергії або відпустити обсяг електричної енергії, що відповідає сумі здійсненої оплати.

Датою оплати покупцем електричної енергії є дата зарахування грошових коштів на розрахунковий рахунок продавця (п. 3.6 договору).

Пунктами 4.1 - 4.3 договору встановлено, що за невиконання або неналежне виконання умов договору сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України та договором. У разі невиконання продавцем зобов`язань щодо відпуску обсягів електричної енергії, за умови відсутності у покупця заборгованості за цим договором, продавець зобов`язується повернути, у термін до 5 банківських днів, на поточний рахунок покупця, зазначений у роз. 10 цього договору, грошові кошти, сплачені покупцем на користь продавця, за обсяг електричної енергії у відповідному періоді відпуску/відбору. У випадках невиконання продавцем свого зобов`язання щодо повернення грошових коштів сплачених покупцем, продавець сплачує покупцю неустойку за кожний день прострочення, у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який сплачується неустойка, від суми неповернутих/несвоєчасно повернутих покупцю грошових коштів. Сплата сторонами неустойки (пені та штрафів) за даним договором не звільняє вину сторону від виконання основного зобов`язання та відшкодування збитків, понесених іншою стороною.

Відповідно до п. 4.4 договору у випадку повної або часткової відмови покупця від відбору зазначеного у додатку № 1 обсягу електричної енергії (що може проявлятися як в активних діях або бездіяльності покупця) на відповідний період та (або) у разі порушення п. 3.2 цього договору (внаслідок чого продавець припиняє відпуск або зменшує його обсяги згідно з п. 3.5 цього договору), покупець зобов`язаний сплатити продавцю штраф у розмірі 20% вартості такого обсягу електричної енергії, від відбору якого відмовився покупець.

Цей договір вступає в силу з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення відбитками печаток сторін і діє до моменту повного та належного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором (п. 8.1 договору).

У додатку № 1 до договору (графік відпуску/відбору електричної енергії) сторони досягли згоди, що на період з 01.06.2021 по 30.09.2021 загальний обсяг електроенергії становить 39 040 МВт.г.; ціна за 1 МВт.г. без ПДВ становить 1 403,00 грн.

ПАТ "Центренерго" листом від 01.06.2021 № 29/1577 повідомило ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" про наявність у нього заборгованості за договором від 17.05.2021 № 20/21-115-РДД і запропонувало її сплатити, а також звернуло увагу останнього на п. 3.5 договору щодо одностороннього призупинення відпустку електричної енергії, а листом від 18.06.2021 № 29/1767 - повідомило відповідача про призупинення в односторонньому порядку виконання своїх зобов`язань щодо відпуску електричної енергії.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що сторонами на виконання умов договору складено та підписано акт купівлі-продажу електричної енергії від 30.06.2021 за червень 2021 року, відповідно до якого продавець відпустив, а покупець відібрав електричну енергію в період з 01.06.2021 до 30.06.2021 у обсязі 320 МВт*год. на суму 538 752,00 грн.

Оскільки відповідач не здійснив оплати електричної енергії та відмовився від її відбору у спірний період на загальну суму 8 171 072,00 грн, 14.09.2021 позивач на адресу відповідача надіслав претензію від 01.09.2021 № 1/115/2021 з вимогою сплатити штраф згідно з п. 4.4 договору.

У відповідь на цю претензію, відповідач зазначив про безпідставність нарахування йому штрафу, вказавши на те, що саме ПАТ "Центренерго" порушило свої зобов`язання щодо відпуску електричної енергії.

Задовольняючи первісні позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що з червня 2021 року ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" відмовилося від відбору електричної енергії, чим порушило умови договору та що зумовило позивача в односторонньому порядку призупинити виконання свого зобов`язання щодо відпуску електричної енергії на підставі п. 3.5 договору. З урахуванням вказаного, а також того, що матеріали справи не містять доказів на підтвердження оплати відповідачем вартості обсягу електричної енергії, зазначеного у додатку № 1, за період з 02.06.2021 по 30.09.2021, суд стягнув з відповідача на користь позивача 10 864 832,00 грн штрафу на підставі п. 4.4 договору.

Щодо зустрічних позовних вимог, то суд першої інстанції, встановивши, що ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" перерахувало на користь ПАТ "Центренерго" 2 389 248,00 грн за договором, а між сторонами було підписано акти приймання-передачі на суму 538 752,00 грн, тобто наявність непоставки ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" електричної енергії на суму 1 850 496,00 грн, та, керуючись ст. ст. 663, 693 ЦК України, стягнув з ПАТ "Центренерго" на користь ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" 1 850 496,00 грн попередньої оплати.

Переглядаючи рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку в оскаржуваній частині відповідно до ст. 269 ГПК України, апеляційний господарський суд погодився із його висновком про підставність стягнення з відповідача на користь позивача 10 864 832,00 грн штрафу згідно з п. 4.4 договору.

Не погоджуючись із ухваленими у справі судовими рішеннями, ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати їх в частині вирішення первісних позовних вимог та направити справу у цій частині вирішення спору на новий розгляд. Судові рішення в частині задоволення зустрічного позову просить залишити без змін.

У касаційній скарзі посилається на п. 3 ч. 1 ст. 287 ГПК України та на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування пп. 16 п. 1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 25.02.2022 № 332 (далі - постанова НКРЕКП від 25.02.2022 № 332) у правовідносинах щодо нарахування та стягнення штрафних санкцій за договорами, укладеними між учасниками ринку електричної енергії та щодо застосування ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України у подібних правовідносинах (далі - ГК України).

Зазначає про неврахування судами попередніх інстанцій того, що відповідно до пп. 16 п. 1 постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 протягом періоду дії в Україні воєнного стану забороняється як нарахування, так і стягнення штрафних санкцій, у тому числі, у судовому порядку; вказує на те, що позивач звернувся із позовом до суду у червні 2022 року та, що навіть якщо період порушення зобов`язання припадає до 24.02.2022, стягнення штрафної санкції, у тому числі і у судовому порядку, суперечить положенням постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332, а отже, що суди попередніх інстанцій безпідставно стягнули з відповідача штраф до завершення дії воєнного стану в Україні.

Посилається на п. 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України та стверджує про недослідження судами зібраних у справі доказів щодо факту відмови відповідача від відбору електричної енергії та щодо визначення бази нарахування штрафу; зазначає про встановлення обставин, які мають суттєве значення для справи, на підставі недопустимих доказів.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 11.10.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ "Запорізький енергетичний альянс" на вказані судові рішення з підстав, передбачених п. п. 3, 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України, та надано строк для подання відзиву на касаційну скаргу до 03.11.2023.

Позивач у відзиві просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін з підстав, наведених у цьому відзиві.

Позивачем до Верховного Суду було подано клопотання про закриття касаційного провадження, порушеного на підставі п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України, через існування висновку Верховного Суду щодо застосування ч. 4 ст. 231 ГК України у подібних правовідносинах, а також заявлялося клопотання про закриття касаційного провадження з огляду на п. 2 ч. 1 ст. 296 ГПК України.

25.06.2024 та 16.07.2024 від відповідача до Верховного Суду надійшли письмові пояснення, в яких останній посилається на постанови Верховного Суду.

09.07.2024 позивач звернувся до суду із клопотанням про врахування висновків Верховного Суду, викладених справах, які є релевантними справі, яка переглядається.

Заслухавши доповідь головуючого судді, пояснення представників сторін, перевіривши наявність зазначених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження судового рішення (п. п. 3, 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України), дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Верховний Суд зазначає, що оскільки рішення суду першої інстанції оскаржується в частині вирішення первісних позовних вимог і лише в цій частині воно було предметом апеляційного перегляду відповідно до ст. 269 ГПК України, то Верховним Судом рішення суду першої інстанції переглядається саме в частині вирішення первісних позовних вимог, а постанова апеляційного господарського суду - в повному обсязі з огляду на ст. 300 ГПК України.

Щодо підстави касаційного оскарження, передбаченої п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України - відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування пп. 16 п. 1 постанови НКРЕКП № 332 у подібних правовідносинах, Верховний Суд зазначає таке.

Як вбачається із матеріалів справи, касаційне провадження у цій справі № 908/813/22 зупинялося до розгляду Верховним Судом у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду справи № 911/1359/22, в якій предметом спору є стягнення коштів за невиконання відповідачем своїх зобов`язань за договором купівлі-продажу електричної енергії. Суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний господарський суд, закрив провадження у справі № 911/1359/22 щодо позовних вимог про стягнення 114 116 797,48 грн основного боргу через відсутність предмету спору; частково задовольнив позовні вимог про стягнення 17 320 704,86 грн інфляційних втрат, 1 535 148,92 грн 3% річних; відмовив у стягненні 1 205,84 грн 3% річних, 17 933 524,59 грн пені.

Здійснюючи касаційний перегляд справи № 911/1359/22 та, надаючи оцінку положенням постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332, Верховний Суд у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду сформулював висновки:

- Національна комісія, яка здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг в преамбулі постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 зазначила підстави та мету її прийняття, якою (метою) є, зокрема, забезпечення операційної безпеки функціонування основної частини ОЕС України від 25.02.2022, ураховуючи протокол наради щодо обговорення заходів стабілізації учасників ринку електричної енергії під час особливого періоду та яка діє відповідно до Законів України "Про ринок електричної енергії", "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (п. п. 8.13.29, 8.13.30 постанови об`єднаної палати від 19.04.2024 у справі № 911/1359/22);

- згідно з п. 5 постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції постанови НКРЕКП від 27.02.2022 № 333) рекомендовано учасникам ринку електричної енергії на період дії особливого періоду зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, укладеними відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії"; за пп. 16 п. 1 постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.04.2022 № 413) на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування надати такі настанови - зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, укладеними відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії", між учасниками ринку електричної енергії (п. п. 8.13.31, 8.13.32 постанови об`єднаної палати від 19.04.2024 у справі № 911/1359/22);

- з урахування дії на території України воєнного стану, для учасників ринку електричної енергії, якими укладено типові договори відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та постанов НКРЕКП, п. 5 постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції постанови НКРЕКП від 27.02.2022 № 333) - це бажана з точки зору держави модель поведінки, яка має обов`язковий характер для учасників ринку електричної енергії (п. 8.13.33 постанови об`єднаної палати від 19.04.2024 у справі № 911/1359/22);

- підпункт 16 п. 1 постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.04.2022 № 413) - це імперативна норма, якою держава вказала учасниками ринку електричної енергії, що на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування зупиняється нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, укладеними відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" (п. 8.13.34 постанови об`єднаної палати від 19.04.2024 у справі № 911/1359/22);

- рішення регулятора щодо порядку застосування норм про відповідальність учасників на ринку електроенергії не суперечить нормам ЦК України та ГК України про відповідальність у договірних відносинах з огляду на те, що регулятор в силу Закону наділений повноваженнями унормовувати договірні відносини суб`єктів господарювання, що проводять свою діяльність у сфері енергетики, у тому числі в частині відповідальності за невиконання (неналежне виконання) договірних зобов`язань на ринку електричної енергії; такі рішення регулятора не скасовують встановлену нормами ЦК України та ГК України відповідальність за порушення договірних зобов`язань для учасників ринку електроенергії, та не встановлюють мораторію для застосування цієї відповідальності, позаяк регулятор, який наділений повноваженнями нормативного регулювання договірних відносин на ринку електроенергії, з метою забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії, під час особливого періоду, в межах наданих йому законом повноважень тимчасово зупинив нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, укладеними відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії", між учасниками ринку електричної енергії (п. п. 8.13.35, 8.13.36 постанови об`єднаної палати від 19.04.2024 у справі № 911/1359/22);


................
Перейти до повного тексту