1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2024 року

м. Київ

справа № 400/9571/23

адміністративне провадження № К/990/9528/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №400/9571/23

за позовом ОСОБА_1

до Вознесенської міської ради

про визнання протиправним та скасування рішення

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 31.10.2023 (головуючий суддя: Брагар В.С.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2024 (колегія у складі: головуючого судді: Федусика А.Г., суддів: Бойка А.В. та Шевчук О.А.),-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до Миколаївського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Вознесенської міської ради (далі також - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення Вознесенської міської ради 43 сесії VIIІ скликання від 14.07.2023 №10 "Про припинення Комунального закладу дошкільної освіти №16 "Ягідка".

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що її діти навчаються у Комунальному закладі дошкільної освіти №16 "Ягідка", проте 14.07.2023 на черговому засіданні 43 сесії VIII скликання Вознесенської міської ради, було прийнято рішення №10 "Про припинення Комунального закладу дошкільної освіти №16 "Ягідка". На переконання позивача, відповідачем прийнято рішення без дотримання встановленої процедури, а саме без проведення громадських слухань. Також ОСОБА_1 зазначила, що закриття дошкільного закладу призвело до порушення прав та інтересів її дітей, насамперед, права на доступність дошкільної освіти.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 31.10.2023, яке залишене без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2024, у задоволенні позову відмовлено.

4. Приймаючи таке рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскаржуване рішення прийнято з дотриманням встановленої процедури, оскільки відповідно до ст.16 Закону України "Про дошкільну освіту" рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники), тому при його прийнятті у відповідача не виникло обов`язку щодо необхідності проведення громадських обговорень із жителями територіальної громади міста щодо припинення діяльності Комунального закладу дошкільної освіти № 16 "Ягідка". При цьому, судом не встановлено саме тих процедурних порушень при прийнятті рішення, що оскаржується, які могли б вплинути на кінцевий результат.

Також судом враховано, що відповідач забезпечив всім дітям дошкільного віку з мікрорайону "Пряме" підвезення шкільним автобусом "ATAMAN", рік випуску 2016, який перебуває на балансі Комунального закладу дошкільної освіти №15 "Горобинка", який знаходиться за адресою: вул. Центральна садиба, 6-Б, м. Вознесенськ, Миколаївська область, що підтверджується листом цього Комунального закладу від 17.08.2023 року №117, розпорядженням міського голови від 27.04.2023 №70-р.

За таких обставин, суди дійшли висновку, що спірне рішення відповідача не порушує прав позивача та її дітей на дошкільну освіту, оскільки таке право може бути реалізовано дітьми в інших закладах дошкільної освіти на території територіальної громади міста Вознесенськ.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із такими судовими рішеннями, ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій, та ухвалити нове, яким задовольнити її позовні вимоги.

6. В обґрунтування своїх вимог, позивач зазначає, що оскільки оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право як право дітей на освіту, то це є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті такого рішення.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Вказану касаційну скаргу зареєстровано в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

8. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями у цій справі визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

9. Ухвалою Верховного Суду від 26.03.2024 касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 31.10.2023 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2024 залишено без руху, та надано скаржниці строк для усунення недоліків касаційної скарги, протягом якого скаржнику необхідно навести обґрунтування підстав касаційного оскарження, з урахування мотивів, викладених у цій ухвалі.

10. На виконання вимог ухвали Верховного Суду від 26.03.2024 позивач надіслала уточнену касаційну скаргу.

11. Ухвалою Верховного Суду від 17.04.2024 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 31.10.2023 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2024 у справі за вищезазначеним позовом.

12. Ухвалою Верховного Суду від 22.07.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 23.07.2024.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Як встановлено судами попередніх інстанції, позивач є матір`ю трьох малолітніх дітей, які наказом директора Комунального закладу дошкільної освіти №16 "Ягідка" від 14.06.2021 №17/1 зараховані до дошкільного навчального закладу та відвідують його.

14. 14.07.2023 на черговому засіданні 43 сесії VIII скликання Вознесенської міської ради, було прийнято рішення №10 "Про припинення Комунального закладу дошкільної освіти №16 "Ягідка", відповідно до якого вирішено:

1. Припинити Комунальний заклад дошкільної освіти №16 "Ягідка" шляхом його ліквідації.

2. Створити ліквідаційну комісію Комунального закладу дошкільної освіти №16 "Ягідка" та затвердити її склад.

3. Встановити строк заявлення кредиторами своїх вимог до Комунального закладу дошкільної освіти №16 "Ягідка" два місяці з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

4. Голові ліквідаційної комісії Комунального закладу дошкільної освіти №16 "Ягідка" Куровській А.М. забезпечити подання документів для державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи.

5. Ліквідаційній комісії Комунального закладу дошкільної освіти №16 "Ягідка":

- провести процедуру припинення юридичної особи в результаті ліквідації у встановленому законодавством порядку;

- після завершення розрахунків з кредиторами скласти ліквідаційний баланс і подати його на затвердження Вознесенській міській раді;

6. Визнати Комунальний заклад дошкільної освіти №15 "Горобинка" (код ЄДРПОУ 258777402) правонаступником Комунального закладу дошкільної освіти №16 "Ягідка" у частині планових показників, обсягів виділених коштів, залишків власних надходжень та обсягів отриманих з початку року власних надходжень, показників проведених з початку бюджетного періоду касових видатків та непогашених бюджетних зобов`язань.

7. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію міської ради з гуманітарних питань.

15. Фактично, підставою прийняття оскаржуваного рішення стало мала кількість дітей, вихованців, загальна вартість утримання комунального закладу дошкільної освіти, яка складає - 2 190 160, 00 грн. згідно кошторису на 2023 рік, відсутність облаштування тимчасового укриття.

16. Вважаючи рішення №10 "Про припинення Комунального закладу дошкільної освіти №16 "Ягідка" протиправним, позивач звернулася до суду з даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

18. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Відповідно до статті 53 Конституції України держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

20. Згідно з частиною другою статті 19 Закону України "Про охорону дитинства", держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; надання державних стипендій та пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством України. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.

21. Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти, яка забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини, ґрунтується на поєднанні сімейного та суспільного виховання, досягненнях вітчизняної науки, надбаннях світового педагогічного досвіду, сприяє формуванню цінностей демократичного правового суспільства в Україні визначає Закон України від 11.07.2001 № 2628-III "Про дошкільну освіту".

22. Згідно зі статтею 1 Закону України "Про дошкільну освіту" законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

23. За приписами статті 2 Закону України "Про дошкільну освіту" основними завданнями законодавства України про дошкільну освіту є:

забезпечення права дитини, у тому числі дитини з особливими освітніми потребами, на доступність і безоплатність здобуття дошкільної освіти;

забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку системи дошкільної освіти;

визначення змісту дошкільної освіти;

визначення органів управління дошкільною освітою та їх повноважень;

визначення прав та обов`язків учасників освітнього процесу, встановлення відповідальності за порушення законодавства про дошкільну освіту;

створення умов для благодійної діяльності у сфері дошкільної освіти.

24. Статтею 3 цього Закону визначено державну політику у сфері дошкільної освіти, відповідно до якої держава визнає пріоритетну роль дошкільної освіти та створює належні умови для її здобуття.

Державна політика у сфері дошкільної освіти визначається Конституцією України та іншими нормативно-правовими актами і втілюється центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.

Держава:

надає всебічну допомогу сім`ї у розвитку, вихованні та навчанні дитини;

забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти у межах державних вимог до змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) та обов`язкову дошкільну освіту дітей старшого дошкільного віку;

забезпечує доступну і безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти дітям з особливими освітніми потребами з урахуванням особливостей їх інтелектуального, соціального і фізичного розвитку у тій формі, яка для них є найбільш зручною та ефективною;

піклується про збереження та зміцнення здоров`я, психологічний і фізичний розвиток дітей;

сприяє розвиткові та збереженню мережі закладів дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності.

25. Відповідно до частин першої та другої статті 28 Закону України "Про дошкільну освіту" права дитини у сфері дошкільної освіти визначені Конституцією України, Законом України "Про освіту", цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Дитина має гарантоване державою право, зокрема на безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти.

26. За приписами статей 15, 16 Закону України "Про дошкільну освіту" дошкільні навчальні заклади можуть бути державної, комунальної та приватної форм власності.

Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).

Засновником закладу дошкільної освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад дошкільної освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Заклади дошкільної освіти утворюються з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх, духовних і мовних потреб за наявності дітей відповідного віку, необхідної навчально-методичної та матеріально-технічної бази, педагогічних кадрів, а також з дотриманням вимог санітарного законодавства.

27. Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти визначені статтею 19 Закону України "Про дошкільну освіту".

28. Так, згідно з частиною другою статті 19 Закону України "Про дошкільну освіту" Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції:

- забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти;

- виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території;


................
Перейти до повного тексту