1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2024 року

м. Київ

справа №815/350/14

адміністративне провадження № К/9901/18319/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "ГЕЛІОС"

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року (cуддя Андрухів В.В. )

та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2021 року (колегія у складі суддів Шляхтицького О.І., Семенюка Г.В., Домусчі С.Д.)

у справі № 815/350/14

за позовом ОСОБА_2

до Державної архітектурно-будівельної інспекції України,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_3, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Публічне акціонерне товариство "Туристично-виробнича фірма "Чорне море", Товариство з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "ГЕЛІОС",

про визнання протиправними дій та скасування реєстрації декларації.

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. У січні 2014 року ОСОБА_2 звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області, в якому просила визнати протиправними дії з реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 08311064981 від 26.10.2011 та скасувати декларацію про початок виконання будівельних робіт №ОД 08311064981 від 26.10.2011.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно зі свідоцтвом про право власності № 008050 від 12.05.2000, яке видано на підставі розпорядження Приморської райдержадміністрації Одеського міськвиконкому № 426 від 28.04.2000, ПАТ "Туристично-виробнича фірма "Чорне море" є власником будівлі готельного комплексу, розташованого в м. Одеса на вул. Рішельєвській, 59.

3. Земельна ділянка, на якій планувалося проведення будівельних робіт, використовується ПАТ "ПВФ "Чорне море" на підставі рішень Одеської міської ради від 28.04.2000 № 972-ХХІІІ та № 2718-ХХІІІ від 15.10.2001, на підставі яких укладено договір на право тимчасового користування землею на умовах оренди від 20.12.2001, посвідчений нотаріально та зареєстрований в Книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 10.01.2002 за №27/30. Згідно пункту 1.2 Договору цільовим використанням земельної ділянки є експлуатація та обслуговування готельного комплексу. Пунктами 4.1.1 та 4.1.4 встановлено таке обмеження по використанню земельної ділянки: зміна цільового використання та заборона будівництва об`єктів.

4. 16.08.2013 між Одеською міською радою та ВАТ "ТВФ "Чорне море" було укладено договір про внесення змін до договору від 20.12.2001, посвідчений нотаріально, а право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав. Відповідно до ч. 2 п. 8.1 розділу 8 договору від 16.08.2013 право тимчасового користування землею на умовax оренди на земельну ділянку поширюються обмеження: "…заборона провадження окремих видів діяльності (заборона будівництва та реконструкції об`єкту без відповідного дозволу згідно з діючим законодавством)".

5. Рішенням виконкому Одеської міської ради від 26.07.2007 №77 надано дозвіл ВАТ "ТВФ "Чорне море" на проектування та реконструкцію будівель на вул.Рішельєвськійй,57 для розміщення торгового комплексу і допоміжних приміщень готелю "Чорне море" за адресою м. Одеса, вул. Рішельєвська, 59. Між ВАТ "ТВФ "Чорне море" та виконавчим комітетом Одеської міської ради було укладено договір пайової участі замовників у розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси, відповідно до пункту 2.1.1 ЗАТ "ТВФ "Чорне море" було надано право забудови земельної ділянки за адресою м. Одеса, вул. Рішельєвська, 59.

6. 17.04.2007 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю м. Одеси видано ВАТ ТВФ "Чорне море" дозвіл № 177/07 на виконання будівельних робіт з укріплення конструкцій будівлі № 52 на вул. М. Арнаутська та № 55 на вул. Рішельєвська, термін дії якого закінчився 01.04.2008.

7. 29.12.2007 BAT "ТВФ "Чорне море" видано дозвіл № 583/07 на виконання будівельних робіт з реконструкції 2-поверхової частини будівлі готелю з надбудовою поверху на вул. Рішельєвська, 57, терміном дії до 31.12.2008. У зв`язку з будівництвом паркінгу на вул. Рішельєвська, 57 без дозволу на виконання будівельних робіт були надані приписи від 05.05.2008 та 02.06.2008 ВАТ "ТВФ "Чорне море" (замовник будівництва) про зупинення будівельних робіт, надання довідки про вартість виконаних будівельних робіт.

8. 24.10.2011 ПАТ "ТВФ "Чорне море" звернулося до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області з проханням зареєструвати декларацію про початок виконання будівельних робіт з будівництва чотирьохповерхової торговельно-допоміжної прибудови з мансардним поверхом до будівлі готельного комплексу, що знаходиться на вул. Рішельєвська, 59 у м. Одеса, код ДК - 1230, ІІІ категорії складності.

9. 26.10.2011 Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області зареєструвала декларацію від 24.10.2011 №ОД 08311064981 про початок виконання будівельних робіт з будівництва чотирьохповерхової торговельно-допоміжної прибудови з мансардним поверхом до будівлі готельного комплексу, що знаходиться на вул. Рішельєвська, 59 у м. Одеса, код ДК - 1230, ІІІ категорії складності, замовником яких є ПАТ "ТВФ "Чорне море".

10. Проектна документація на об`єкт будівництва була розроблена на замовлення ВAT "ТВФ "Чорне море" нa підставі рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 877 від 26.07.2007 "Про надання дозволу ВАТ "Туристично-виробнича фірма "Чорне море" на проектування та реконструкцію будівель на вул. Рішельєвська, 57 для розміщення торгового комплексу і допоміжних приміщень готелю " Чорне море " за адресою: м. Одеса, вул. Рішельєвська, 59".

11. Проектну документацію розроблено враховуючи вимогу архітектурно планувального завдання № 424, затвердженого 19.09.2007 начальником Управління архітектури тa містобудівництва. Ha проектну документацію було отримано погодження: Висновок Управління архітектури та містобудування №928/07 від 12.12.2007; Висновок № 51.-01.-31.-2542.07 від 14.08.2007 про відповідність проектної документації нормативним актам з охорони праці; Висновок експертизи УНПД ГУ МНС України в Одеській області № 14-1773 від 16.08.2007; Висновок Одеської обласної санітарно-епідеміологічної станції № 1192 від 22.10.2007; Погодження Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя № 844 від 20.08.2007; Висновок Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини № 9-55/вих. від 14.05.2004; Експертний висновок № 18-15/1932/07/РП від 14.08.2007 про відповідність об`єкта нормативним актам з питань енергозбереження; у тому числі отримано позитивний кoмплeкcний експертний висновок № 352 від 12.12.2007 Одеської обласної служби Української державної інвестиційної експертизи.

12. Проектна документація розроблена з урахуванням вимог попередньо розробленого та погодженого ескізного проекту реконструкції будівель на вул. Рішельєвська, 57 для розміщення торгового комплексу і допоміжних приміщень готелю "Чорне море" за адресою м. Одеса, вул. Рішельєвська, 59, погодженого Одеською обласною служби Української державної інвестиційної експертизи, експертний висновок № 223 від 15.12.2004.

13. Декларація про початок виконання будівельних робіт № ОД 08311064981 від 26.10.2011 та правомірність її реєстрації Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області вже були предметом розгляду у справі №815/8541/13-а за позовом прокуратури Приморського району м. Одеси в інтересах Одеської міської ради до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ПАТ "ТВФ "Чорне море" про визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт.

14. Зокрема, постановою Одеського окружного адміністративного суду від 31.01.2014 в задоволенні позову відмовлено повністю. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07.10.2014 скасовано рішення суду першої інстанції та прийнято нове рішення про відмову в задоволенні позову. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16.06.2015 рішення суду апеляційної інстанції залишено без змін.

15. Листом від 01.03.2013 Управління охорони об`єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації за результатами розгляду заяв мешканців будинку №57 по вул. Рішельєвській у м.Одесі щодо проведення будівництва в безпосередній близькості від будівлі-пам`ятки, розташованої на вул. Рішельєвська,55, що призводить до її пошкоджень, повідомило, що на території двору домоволодіння на вул. Рішельєвська, 57 проводиться будівництво чотирьохповерхової монолітно-каркасної будівлі. Об`єкт будівництва майже впритул прилягає до противоротнього флігеля домоволодіння на вул. Рішельєвська, 55. Доступ на ділянку, на якій проводиться будівництво, відсутній. Будівництво чотирьохповерхової будівлі проводиться в межах комплексної охоронної зони історичного центру та Центрального історичного ареалу м. Одеса, затвердженої наказом Міністерства культури та туризму України від 20.06.2008 №728/5/0/16-08 "Про затвердження науково-проектної документації щодо визначення зон охорони пам`яток, меж і режимів використання історичних ареалів м. Одеси та занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України".

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

16. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на підставі декларації № ОД 08311064981 від 26.10.2011 з грубим порушенням будівельних та санітарних норм на самовільно захопленій під будівництво дворовій території, розташованій в центральному історичному ареалі міста Одеси в межах комплексної охоронної зони пам`ятників архітектури, було здійснено будівництво п`ятиповерхового паркінгу впритул до житлових будинків АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 . В декларацію внесено завідомо недостовірні дані, які свідчать про самочинність об`єкта будівництва, відтак її реєстрація є протиправною та підлягає скасуванню, що в силу вимог ст.39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" є підставою для її скасування.

17. Інспекція ДАБК в Одеській області позовні вимоги заперечувала, зважаючи на те, що Інспекція лише реєструє декларацію за умови повноти даних, внесених в неї, а також перевіряє правильність заповнення бланка декларації. За умови надходження до Інспекції належним чином заповненої та поданої декларації, яка виконує лише функції з перевірки повноти заповнення та правильності оформлення декларації, орган архітектурного нагляду реєструє її у встановленому порядку, а відповідальність за достовірність даних у такій декларації несе саме замовник. Оскільки оскаржувані декларації були заповнені належним чином, підстав для їх повернення власнику не було, у зв`язку з чим відповідачем правомірно здійснено їх реєстрацію.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

18. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2014, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 27.08.2015, у задоволенні позову відмовлено.

19. Постановою Верховного Суду від 22.08.2018 постанову Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2014 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 27.08.2015 скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

20. Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 27.03.2019 закрито провадження у справі №815/350/14. Роз`яснено позивачу, що спір віднесений до юрисдикції суду з розгляду цивільних справ в порядку цивільного судочинства.

21. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.07.2019 апеляційну скаргу задоволено, а ухвалу Одеського окружного адміністративного від 27.03.2019 скасовано. Справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

22. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27.02.2020, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30.03.2021, позов задоволено повністю. Визнано протиправними дії Інспекції ДАБК в Одеській області з реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 08311064981 від 26.10.2011, поданої ПАТ "ТВФ "Чорне море". Скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт за № ОД 08311064981 від 26.10.2011, поданої ПАТ "ТВФ "Чорне море".

23. Суди дійшли висновку, що спірний об`єкт будівництва має бути віднесений за вказаною ознакою до IV категорії складності, а не до ІІІ, як в декларації зазначив забудовник.

24. За таких обставин ПАТ "ТВФ "Чорне море" відповідно до приписів ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" повинно було отримати дозвіл на виконання будівельних робіт, а не реєструвати декларацію. Отже, позовні вимоги про визнання протиправними дій Інспекції ДАБК в Одеській області з реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт за № ОД 08311064981 від 26.10.2011, поданої ПАТ "ТВФ "Чорне море", та скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт за № ОД 08311064981 від 26.10.2011, поданої ПАТ "ТВФ "Чорне море", є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

25. У касаційній ТОВ "Фінансова компанія "ГЕЛІОС" просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

26. Як на підставу касаційного оскарження покликається на те, що суд апеляційної інстанції застосував норму права без урахування висновку Верховного Суду висловленого у постанові від 11.11.2020 у справі №640/10134/19, в якій зазначено, що після реєстрації права власності на збудований об`єкт нерухомості на підставі зареєстрованої декларації про готовність об`єкту до експлуатації, остання вичерпує дію фактом виконання та виключає можливість віднесення такого об`єкта до самочинного.


................
Перейти до повного тексту