1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 липня 2024 року

м. Київ

справа № 931/14/23

провадження № 61-2638св24

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Коломієць Г. В. (суддя-доповідач), Гулька Б. І., Луспеника Д. Д.,

учасники справи:

позивач - керівник Володимирської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації (Волинської обласної військової адміністрації),

відповідач - ОСОБА_1,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України", Затурцівська сільська рада Володимирського району Волинської області,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Локачинського районного суду Волинської області від 16 жовтня 2023 року, ухвалене у складі судді Масляної С. В., та постанову Волинського апеляційного суду від 16 січня 2024 року, прийняту у складі колегії суддів: Киці С. І., Данилюк В. А., Шевчук Л. Я.,

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У січні 2023 року керівник Володимирської окружної прокуратури (далі - Володимирська окружна прокуратура) в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації (Волинської обласної військової адміністрації) (далі - Волинська ОДА (Волинська ОВА)) звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1, треті особи, які не заявляють вимог щодо предмета спору: Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" (далі - ДСГП "Ліси України"), Затурцівська сільська рада Володимирського району Волинської області (далі - Затурцівська сільська рада), про витребування земельної ділянки.

Позовна заява Володимирської окружної прокуратури мотивована тим, що під час проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Війницької та Озютичівської сільських рад Локачинського району Волинської області (на даний час Затурцівської сільської ради Володимирського району Волинської області) на підставі наказу Державної служби України з питань геодезії та картографії від 15 березня 2018 року № 45 "Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення", затвердженої наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 24 квітня 2019 року № 3-389/15-19 СГ, сформовано земельну ділянку, кадастровий номер 0722484400:03:000:0775, яку зареєстровано в Державному земельному кадастрі 20 листопада 2019 року.

На підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розроблених згідно з наказами Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, сформовано спірну земельну ділянку, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, яку зареєстровано у комунальній власності Затурцівської сільської ради 21 квітня 2021 року на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 10 грудня 2020 року № 33-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність".

Рішенням Затурцівської сільської ради від 23 квітня 2021 року № 11/370 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0000 га - для ведення особистого селянського господарства.

Рішенням Затурцівської сільської ради від 20 серпня 2021 року №16/103 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 1,9347 га, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель, не переданих у власність та не наданих у користування за межами с. Озютичі Локачинського району Волинської області (на даний час Володимирський район Волинської області).

20 жовтня 2021 року ОСОБА_1 зареєструвала право приватної власності на земельну ділянку, площею 1,9347 га, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, за межами с. Озютичі Локачинського району Волинської області (на даний час Володимирський район Волинської області).

З матеріалів лісовпорядкування Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Локачіагроліс" (далі - ДП "СЛАП "Локачіагроліс") 2010-2011 років, розроблених на підставі розпоряджень Волинської ОДА від 11 серпня 2010 року № 267 та від 27 вересня 2012 року № 411 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", земельна ділянка, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, знаходиться в межах земель лісового фонду, а саме у 9 кварталі 8 виділі Локачинського лісництва.

Згідно з інформацією Українського державного проектно-лісовпорядного виробничого об`єднання (далі - ВО "Укрдержліспроект") від 23 листопада 2021 року № 1019 земельна ділянка, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, повністю накладається на землі лісового фонду. До того ж на цій ділянці зростають лісові культури середнім віком 15 років, діаметром 14 см, висотою 8 м, що підтверджує акт обстеження насаджень в кварталі 9 Локачинського лісництва від 09 серпня 2022 року.

Отже, спірна земельна ділянка, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, охоплена матеріалами лісовпорядкування державного підприємства на підставі відповідних рішень органів влади і може перебувати лише у державній власності.

Таким чином, спірна земельна ділянка передана у комунальну власність, а згодом передана у приватну власність ОСОБА_1 з порушенням вимог чинного законодавства України, оскільки має лісогосподарське призначення та перебуває у постійному користуванні державного лісогосподарського підприємства, з володіння належного користувача не вилучалась, внаслідок чого відбулася незаконна зміна цільового призначення землі лісового фонду та вилучення її з постійного користування ДП "СЛАП "Локачіагроліс", яке припинено шляхом реорганізації, а саме приєднання до Державного підприємства "Володимир-Волинське лісомисливське господарство" (далі - ДП "Володимир-Волинське лісомисливське господарство").

Враховуючи викладене Володимирська окружна прокуратура просила суд витребувати у власність держави в особі Волинської ОДА (Волинська ОВА) з незаконного володіння ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 1,9347 га, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812,

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Локачинського районного суду Волинської області від 16 жовтня 2023 року, залишеним без змін постановою Волинського апеляційного суду від 16 січня 2024 року, позов Володимирської окружної прокуратури задоволено.

Витребувано у власність держави в особі Волинської ОДА (Волинська ОВА) з незаконного володіння ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 1,9347 га, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що спірна земельна ділянка на час проведення Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області інвентаризації, передання її у комунальну власність та надання у власність ОСОБА_1 відносилася до земель лісового фонду і була надана на праві постійного користування ДП "СЛАП "Локачіагроліс", що підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.

На даний час усі майнові та немайнові права ДП "Володимир-Волинське лісомисливське господарство" як юридичної особи, правонаступника ДП "СЛАП "Локачіагроліс", перейшли до ДСГП "Ліси України".

Вилучати земельні ділянки державної власності лісогосподарського призначення для нелісогосподарських потреб мав право виключно Кабінет Міністрів України.

У матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували ту обставину, що спірну земельну ділянку було вилучено Кабінетом Міністрів України для нелісогосподарських потреб.

Отже спірну земельну ділянку Головне управління Держгеокадастру у Волинській області незаконно вилучило із земель лісового фонду, змінило її цільове призначення та передало із державної власності в комунальну, як наслідок земельну ділянку неправомірно зареєстровано в комунальній власності Затурцівської сільської ради.

Таким чином, рішення Головного управління Держгеокадастру у Волинській області прийняті в порушення вимог статей 6, 14, 19 Конституції України, статей 3, 15-2, 17, 20, 56, 57, 84, 122, 141, 142, 149 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) у редакції, чинній на час прийняття спірних рішень, статей 31, 33, 57 Лісового кодексу України (далі - ЛК України), оскільки землі лісогосподарського призначення не можуть передаватися у користування для інших потреб без їх вилучення у постійних користувачів.

Оскільки спірна земельна ділянка вибула з володіння власника не з його волі, то вимога про витребування земельної ділянки на користь держави в особі Волинської обласної державної (військової) адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_1 є правомірною, обґрунтованою, доведеною належними та допустимими доказами.

Суд надав належну оцінку доводам відповідача про неможливість витребування земельної ділянки в добросовісного набувача, зазначивши, що в силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих природних ознак спірної земельної ділянки, яка є залісненою та повністю знаходиться в 9 квартал 8 виділ Локачинського лісництва, ОСОБА_1, проявивши розумну обачність, могла і повинна була знати про те, що земельна ділянка є лісовою земельною ділянкою, у зв`язку з чим вона не може вважатися добросовісним набувачем земельної ділянки (постанова Великої Палати Верховного Суду від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц (провадження № 14-2цс21)).

Про порушення прав та інтересів держави прокуратурі стало відомо з інформації ДП "СЛАП "Локачіагроліс" від 29 листопада 2021 року № 01.18/253-21 про вилучення спірної земельної ділянки з державної власності з порушенням земельного законодавства, а з позовом прокурор звернувся до суду 02 січня 2023 року. Отже, строк позовної давності позивачем не пропущено.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводів

У лютому 2024 року ОСОБА_1 подала до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, просив суд скасувати рішення Локачинського районного суду Волинської області від 16 жовтня 2023 року та постанову Волинського апеляційного суду від 16 січня 2024 року і ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.

Касаційна скарга ОСОБА_1 мотивована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій не звернули увагу на те, що ніхто до даного часу відповідно до вимог ЗК України не встановлював меж земель, щодо яких існувало розпорядження Волинської ОДА від 11 серпня 2010 року № 267. Суди попередніх інстанцій належним чином не перевірили, чи входить спірна земельна ділянка до земель лісового господарства, якими фактично не користувалося протягом 14 років будь-яке лісове господарство.

Також судами першої та апеляційної інстанцій не враховано того, що спірна земельна ділянка задовго до розпорядження Волинської ОДА від 11 серпня 2010 року № 267 відносилася до агровиробничих земель, які зараз називаються землі сільськогосподарського призначення, тому ОСОБА_1 вважала, що її спірна земельна ділянка не могла входити до виділених Волинською ОДА гектарів землі, на яких ДП "СЛАП "Локачіагрополіс" мало право проводити чи взагалі проводило якісь лісовпорядні роботи у період з 2010 року на підставі розпорядження від 11 серпня 2010 року № 267. Зазначене розпорядження не може бути належним і достовірним доказом обґрунтованості позовних вимог, оскільки воно не ідентифікує спірну земельну ділянку як предмет спору.

Підставою касаційного оскарження рішення Локачинського районного суду Волинської області від 16 жовтня 2023 року та постанови Волинського апеляційного суду від 16 січня 2024 року заявник зазначає неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального й процесуального права, а саме застосування норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16 (провадження № 14-104цс19), від 26 травня 2020 року у справі № 912/2385/18 (провадження № 12-194гс19), від 02 листопада 2021 року у справі № 925/1351/19 (провадження № 12-35гс21) та у постановах Верховного Суду від 28 квітня 2021 року у справі № 922/3219/20, від 11 грудня 2023 року у справі № 97/8885/21 (провадження № 61-7480сво22), від 10 січня 2024 року у справі № 240/4894/23 (провадження № К/990/34377/23), від 17 січня 2024 року у справі № 522/17831/20 (провадження № 61-7951св23), від 24 січня 2024 року у справі № 291/86/20 (провадження № 61-10111са23), від 07 лютого 2024 року у справі № 311/2297/21 (провадження № 61-10463св23).

Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу

У березні 2024 року Володимирська окружна прокуратура подала до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому просила суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін як такі, що ухвалені з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 27 лютого 2024 року касаційну скаргу залишено без руху та надано строк для усунення недоліків касаційної скарги.

У березні 2024 року заявник у встановлений судом строк усунув недоліки касаційної скарги.

Ухвалою Верховного Суду від 12 березня 2024 року поновлено ОСОБА_1 процесуальний строк для подачі касаційної скарги, відкрито касаційне провадження у справі та витребувано матеріали цивільної справи із суду першої інстанції.

У березні 2024 року до Верховного Суду надійшли матеріали справи.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

На підставі наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 15 березня 2018 року № 45 "Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності" проведено інвентаризацію несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, в тому числі і на території Затурцівської сільської об`єднаної територіальної громади Локачинського району.

Технічну документацію з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Війницької та Озютичівської сільських рад Локачинського району (на даний час Затурцівської сільської ради Володимирського району), загальною площею 401,7806 га, затверджено наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 24 квітня 2019 року № 3-389/15-19-СГ.

У результаті інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності сформовано земельну ділянку, кадастровий номер 0722484400:03:000:0775, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі 20 квітня 2019 року.

Згідно з інформацією Головного управління Держгеокадастру у Волинській області земельна ділянка, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, із цільовим призначенням 01.03 - для ведення особистого селянського господарства зареєстрована в Державному земельному кадастрі 20 листопада 2019 року в результаті поділу земельної ділянки, кадастровий номер 0722484400:03:000:0775.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812 зареєстрована 21 квітня 2021 року в комунальній власності Затурцівської сільської ради Володимирського району на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 10 грудня 2020 року № 33-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність".

Рішенням Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області від 23 червня 2021 року № 11/370 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0000 га - для ведення особистого селянського господарства.

Рішенням Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області від 20 серпня 2021 року № 16/103 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 1,9347 га, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель, не переданих у власність та не наданих у користування, за межами с. Озютичі Локачинського району Волинської області (на даний час Володимирський район Волинської області).

20 жовтня 2021 року за ОСОБА_1 зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку, площею 1,9347 га, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812.

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку цільове призначення земельної ділянки, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, зареєстрована в Державному земельному кадастрі 20 листопада 2019 року, розташована: Волинська область Локачинський район Затурцівська сільська рада.

Розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації від 11 серпня 2010 року № 267 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" із змінами, внесеними розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації від 27 вересня 2012 року № 411, ДП "СЛАП "Локачіагроліс" надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування для ведення лісового господарства, згідно із додатком, в тому числі на території Озютичівської сільської ради, площею 686 га.

На підставі зазначених розпоряджень ДП "СЛАП "Локачіагроліс" складено матеріали лісовпорядкування 2010-2011 років, що погоджені протоколом другої лісовпорядної наради лютого 2012 року, проведеної за участю директора та головного лісничого ДП "СЛАП "Локачіагроліс", заступника начальника відділу заповідної справи біорізноманіття та комплексного управління Державного управління охорони навколишнього середовища, начальника відділу Волинського ОУЛМГ, начальника партії ВО "Укрдержліспроект" Комплексна експедиція. До матеріалів лісовпорядкування ДП "СЛАП "Локачіагроліс" належать, зокрема: перспективний план ведення лісового господарства ДП "СЛАП "Локачіагроліс" (таксаційний опис, відомості поквартальних підсумків, відомості запроектованих заходів, пояснювальна записка, документація державного лісового кадастру за 2011 рік), план майстерської дільниці № 1 ДП "СЛАП "Локачіагроліс" (лісовпорядкування 2010 року), протокол другої лісовпорядної наради лютого 2012 року.

З інформації ВО "Укрдержліспроект", а саме: фрагменту з публічної кадастрової карти України станом на 19 листопада 2021 року з нанесеними межами частини кварталу № 9 ДП "СЛАП "Локачіагроліс" за даними базового лісовпорядкування 2013 року, вбачається, що спірна земельна ділянка, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812 повністю накладається на землі лісового фонду, а саме 8, 9 виділу 9 кварталу.

Відповідно до акта обстеження насаджень в кварталі 9 Локачинського лісництва від 09 серпня 2022 року, проведеного комісією в складі заступника начальника відділу лісового та мисливського господарства, інженера лісового господарства та інженера охорони та захисту лісу, на земельній ділянці, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, яка знаходиться в кварталі 9 виділі 8 Локачинського лісництва, на ній зростають лісові культури віком 15 років, середнім діаметром 14 см, висотою 8 м, повнотою 1,0.

Згідно з інформацією ДП "СЛАП "Локачіагроліс" від 29 листопада 2021 року № 01.18/253-21, надісланої Володимир-Волинській окружній прокуратурі, земельна ділянка, кадастровий номер 0722484400:03:000:0812, вилучена з державної власності з порушенням земельного законодавства із земель лісового фонду, змінено її цільове призначення та передано її в приватну власність без належних на те законодавчих підстав.

Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Частиною другою статті 389 ЦПК України передбачено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду вважає, що касаційна скарга ОСОБА_1 не підлягає задоволенню.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Статтею 400 ЦПК України встановлено межі розгляду справи судом касаційної інстанції. Так, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права в межах вимог, заявлених в суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції відповідають зазначеним вимогам цивільного процесуального законодавства України.

Щодо повноважень прокурора

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).

Прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом (пункт 3 статті 131-1 Конституції України).

Відповідно до частин першої-третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді інтересів громадянина (громадянина України, іноземця або особи без громадянства) у випадках, якщо така особа не спроможна самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження через недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність, а законні представники або органи, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси такої особи, не здійснюють або неналежним чином здійснюють її захист.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.


................
Перейти до повного тексту