1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 липня 2024 року

м. Київ

справа №380/16981/21

адміністративне провадження № К/990/9560/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства у справах ветеранів України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13 січня 2022 року у складі судді Брильовського Р.М. та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 5 квітня 2022 року у складі колегії суддів: Онишкевича Т.В. (головуючий), суддів: Сеника Р.П., Судової-Хомюк Н.М. у справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства у справах ветеранів України, Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Міжвідомча комісія) про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 визнати протиправним і скасувати рішення Міжвідомчої комісії, оформлене протоколом № 9 від 12 серпня 2021 року (далі - Рішення № 9 від 12 серпня 2021 року), щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон № 3551-XII) у зв`язку із інвалідністю ІІІ групи внаслідок захворювання, одержаного під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпечення її проведення в розмірі, що становить різницю між належною до виплати сумою (250 прожиткових мінімумів, установлених законом для працездатних осіб) та вже одержаною сумою грошової допомоги відповідно до Закону України від 2 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII);

1.2 зобов`язати Міжвідомчу комісію призначити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу у зв`язку з інвалідністю ІІІ групи внаслідок захворювання, одержаного під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпечення її проведення в розмірі, що становить різницю між належною до виплати сумою (250 прожиткових мінімумів, установлених законом для працездатних осіб) та вже одержаною сумою грошової допомоги відповідно до Закону № 580-VIII.

2. Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 13 січня 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 5 квітня 2022 року позов задовольнив.

Визнав протиправним та скасував рішення Міжвідомчої комісії відповідно до Закону № 3551-XII, оформлене Протоколом №9 від 12 серпня 2021 року щодо відмови ОСОБА_1 в призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до Закону № 3551-XII у зв`язку з інвалідністю ІІІ групи внаслідок захворювання, одержаного під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпечення її проведення в розмірі, що становить різницю між належною до виплати сумою (250 прожиткових мінімумів, установлених законом для працездатних осіб) та вже одержаною сумою грошової допомоги відповідно до Закону № 580-VIII.

Зобов`язав Міжвідомчу комісію призначити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу у зв`язку з інвалідністю ІІІ групи внаслідок захворювання, одержаного під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпечення її проведення в розмірі, що становить різницю між належною до виплати сумою (250 прожиткових мінімумів, установлених законом для працездатних осіб) та вже одержаною сумою грошової допомоги відповідно до Закону № 580-VIII.

2.1 Ухвалюючи рішення суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що до спірного випадку не можуть бути застосовані приписи частини сьомої статті 13 Закону № 3551-XII, відповідно до яких якщо особа у зв`язку з встановленням інвалідності одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією частиною, та одноразової грошової допомоги відповідно до інших законів України, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за вибором такої особи, оскільки у ОСОБА_1 на час отримання допомоги відповідно до Закону № 580-VIII такого вибору не було через допущену Львівським обласним центром медико-соціальної експертизи (Обласна МСЕК №1) помилку при визначення причин виявленого у нього захворювання.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 11 червня 2019 року Львівським обласним центром медико-соціальної експертизи (Обласна МСЕК №1) ОСОБА_1 встановлено ІІІ групу інвалідності із зазначенням причини інвалідності: захворювання, пов`язане з проходженням служби в поліції, у зв`язку з чим 8 серпня 2019 року йому виплачена одноразова грошова допомога у розмірі 134 470, 00грн.

3.2 Не погодившись з причиною інвалідності, позивач пройшов огляд в Медичній військово-лікарській комісії (м. Київ).

Постановою вказаної комісії від 23 серпня 2020 року постанову щодо причинного зв`язку захворювань у свідоцтві про хворобу №133 від 17 квітня 2019 року скасовано, встановлено причину інвалідності: захворювання, одержане під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпечення її проведення, про що видано Довідку до акта огляду МСЕК про ІІІ групу інвалідності внаслідок захворювання одержаного під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпечення її проведення.

3.3 20 травня 2021 року позивач звернувся до Міністерства у справах ветеранів України із заявою про призначення йому одноразової грошової допомоги відповідно до Закону № 3551-XII у зв`язку з інвалідністю третьої групи внаслідок захворювання, одержаного під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпечення її проведення в розмірі, що становить різницю між належною до виплати сумою в розмірі 250 прожиткових мінімумів, установлених законом для працездатних осіб та вже одержаною ним сумою.

3.4 Міністерство у справах ветеранів України за результатами розгляду цієї заяви листом від 19 серпня 2021 року повідомило позивача, що згідно витягу протоколу Міжвідомчої комісії від 12 серпня 2021 року №9 прийнято рішення про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до Закону № 3551-XII у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 отримав вже виплату відповідно до Закону № 580-VIII .

3.5 Уважаючи зазначені рішення відповідача протиправними, ОСОБА_1 звернувся з цим позовом до суду.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Міністерство у справах ветеранів України звернулося із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1 На її обґрунтування відповідач зазначив, зокрема, що відсутній висновок щодо питання застосування частини сьомої статті 13 Закону № 3551-XII.

5. Позивач відзив на касаційну скаргу не подав. Копію ухвали суду та касаційної скарги позивач отримав 27 вересня 2022 року.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 КАС України, згідно яких Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

7. Ключовим питанням у цій справі є право позивача на отримання одноразової грошової допомоги згідно із Законом № 3551-ХІІ у випадку отримання останньої на підставі іншого закону, а саме Закону № 580-VIII.

8. Згідно з частиною сьомою статті 13 Закону № 3551-XII особам, зазначеним у пунктах 11-14 частини другої статті 7 цього Закону, за рахунок коштів державного бюджету призначається і виплачується одноразова грошова допомога у зв`язку з встановленням інвалідності у розмірі, визначеному підпунктом "б" пункту 1 статті 16-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". Якщо особа у зв`язку з встановленням інвалідності одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією частиною, та одноразової грошової допомоги відповідно до інших законів України, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за вибором такої особи. Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.

9. Відповідно до пунктів 11-13 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать також особи з інвалідністю з числа:

- військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовців військових прокуратур, осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейських, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, а також працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції, до забезпечення здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях і стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення, під час забезпечення здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів;


................
Перейти до повного тексту