1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 липня 2024 року

м. Київ

справа № 460/13084/23

адміністративне провадження № К/990/8452/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Коваленко Н.В., Стародуба О.П.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 460/13084/23

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області

про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинення певних дій,

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року (у складі судді Гудими Н.С.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року (колегія у складі: головуючого судді Пліша М.А., суддів Курильця А.Р., Мікули О.І.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування:

1. У травні 2023 року ОСОБА_2 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі - відповідач, Управління), в якому просила:

- визнати протиправною відмову у перерахунку пенсії відповідно до пункту 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон №796-XII) в редакції, чинній до 01 жовтня 2017 року, починаючи з 01 квітня 2023 року;

- зобов`язати Управління здійснити перерахунок та виплату призначеної пенсії за віком відповідно до пункту 2 статті 56 Закону №796-XII в редакції, чинній до 01 жовтня 2017 року, збільшивши розмір пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад 15 років, починаючи з 01 квітня 2023 року.

2. Обґрунтовуючи позов, ОСОБА_1 зазначала, що вона є особою, постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи й віднесена до 3 категорії, має трудовий стаж більше 28 років та з 15 листопада 2002 року отримує пенсію за віком на підставі статті 55 Закону №796-XII, а тому відповідно до вимог пункту 2 статті 56 цього ж Закону в неї є право на отримання доплати до пенсії у розмірі одного проценту заробітку за кожний рік роботи понад 15-ти річний стаж. Однак, Управління безпідставно відмовило їй у здійсненні перерахунку пенсії із збільшенням такої на відповідний розмір заробітку за кожний рік роботи понад встановлений пунктом 2 статті 56 Закону №796-XII стаж, що змусило звернутися до суду із цим позовом за захистом своїх прав.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року, позов задоволено повністю.

4. Своє рішення суд першої інстанції, з яким погодився й апеляційний суд, обґрунтував тим, що позивач як особа, якій призначена пенсія на умовах, визначених положеннями Закону №796-XII, має право на перерахунок пенсії із збільшенням її розміру на один відсоток заробітку за кожний рік стажу роботи понад 15 років, як це передбачено пунктом 2 статті 56 Закону №796-XII, а внесені Законом України від 03 жовтня 2017 року №2148-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" (далі - Закон №2148-VIII), який набрав чинності з 11 жовтня 2017 року, до цього пункту статті 56 Закону №796-XII зміни, за якими підставою для збільшення пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад визначений стаж є призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України від 09 липня 2003 року №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV), не позбавляють позивача права на пенсію в повному розмірі із доплатою за понаднормовий стаж, оскільки таке право вона набула значно раніше, ніж набрав чинності Закон №2148-VIII. Встановивши обставини звернення ОСОБА_1 із заявою за перерахунком пенсії 20 березня 2023 року та її незадоволення відповідачем, врахувавши строки перерахунку призначеної пенсії, установлені частиною четвертою статті 45 Закону №1058-IV, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог у спосіб, визначений позивачем.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та їх обґрунтування:

5. Не погоджуючись із рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року та постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року, Управління подало до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить їх скасувати та ухвалити у справі нове рішення про відмову у задоволенні позову.

6. Як на підставу для касаційного оскарження судових рішень вказує на те, що суди попередніх інстанцій, ухвалюючи рішення у цій справі, застосували норми статті 56 Закону №796-XII та статті 27 Закону №1058-IV без урахування висновків щодо їх застосування у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 23 жовтня 2019 року у справі №809/627/18, від 29 серпня 2022 року у справі №300/1390/19, від 12 грудня 2022 року у справі №280/656/20, від 06 вересня 2023 року у справі №300/2091/21, у відповідності до яких право на збільшення пенсії на один відсоток заробітку за кожний рік роботи понад встановлений пунктом 2 статті 56 Закону №796-XII стаж (для жінок - 15 років) виникає лише в разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону №1058-IV, яке повинно було вирішуватися за законодавством, що діяло на час подання заяви, тобто на підставі пункту 2 статті 56 Закону №796-XII, з урахуванням змін, внесених Законом №2148-VIII, а тому, враховуючи, що ОСОБА_1 пенсія обчислена відповідно до частини першої зазначеної статті Закону №1058-IV на загальних підставах, відповідач стверджує про відсутність підстав для здійснення перерахунку її пенсії.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи:

7. 04 березня 2024 року в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04 березня 2024 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Коваленко Н.В., Стародуб О.П.

9. Ухвалою Верховного Суду від 03 квітня 2024 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Управління на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року.

10. Позивач не скористалася своїм правом на подання відзиву на касаційну скаргу.

11. Ухвалою Верховного Суду від 16 липня 2024 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 17 липня 2024 року.

Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій:

12. Підґрунтям, фактичними підставами, які зумовили оспорюване правозастосування, стали такі обставини.

13. ОСОБА_1 є особою, постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи (3 категорія), має трудовий стаж більше 28 років, перебуває на обліку в Управлінні та отримує пенсію за віком на підставі статті 55 Закону №796-XII, розмір якої визначено відповідно до частини першої статті 27 Закону №1058-IV.

14. 20 березня 2023 року позивач звернулася до Управління із заявою, у якій просила здійснити перерахунок пенсії відповідно до пункту 2 статті 56 Закону №796-ХІІ із збільшенням такої на один процент заробітку за кожний рік роботи понад 15 років, проте листом вих. від 27 квітня 2023 року відповідач повідомив про відсутність підстав для здійснення відповідного перерахунку та виплати пенсії на вказаній підставі.

15. Вважаючи таку відмову Управління протиправною, позивач звернулася до суду із цим позовом.

Позиція Верховного Суду:

16. Надаючи оцінку оскаржуваним судовим рішенням за правилами статті 341 КАС України, Верховний Суд виходить із наступного.

17. У статті 1 та частині першій статті 2 Конституції України встановлено, що Україна проголошена суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою, суверенітет якої поширюється на всю її територію.

18. Відповідно до частини другої статті 3 Основного Закону України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

19. В Україні визнається і діє принцип верховенства права; Конституція України має найвищу юридичну силу; зокрема, закони приймаються на основі Конституції України та повинні відповідати їй; норми Конституції України є нормами прямої дії; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (стаття 8, частина друга статті 19 Основного Закону України).

20. Відповідно до частини другої статті 22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

21. Отже, за своїм змістом положення частини другої статті 22 Конституції України передбачають як обов`язок держави гарантувати конституційні права і свободи, так і утримуватись від прийняття будь-яких актів, які призводили б до звуження обсягу уже існуючих на момент такого прийняття прав і свобод людини.

22. Статтею 16 Конституції України передбачено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

23. Слід зазначити, що Чорнобильська катастрофа торкнулася долі мільйонів людей. У багатьох регіонах, на величезних територіях виникли нові соціальні та економічні умови. Україну оголошено зоною екологічного лиха. Створення системи надійного захисту людей від наслідків Чорнобильської катастрофи потребує залучення значних фінансових, матеріальних та наукових ресурсів, що, в свою чергу, вимагає належного правового регулювання відповідних правовідносин.

24. Суд звертає увагу на юридичну позицію, викладену Конституційним Судом України (далі - КСУ) у рішенні від 17 липня 2018 року №6-р/2018, у пункті 3 якого зазначено, що обов`язок держави щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу зумовлює надання особливого статусу громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

25. При цьому КСУ підкреслив, що встановлення у законах України пільг, компенсацій та гарантій громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зумовлено виконанням державою свого конституційного обов`язку, передбаченого статтею 16 Основного Закону України. Такі пільги, компенсації та гарантії є особливою формою відшкодування завданої шкоди вказаній категорії громадян, а тому скасування чи обмеження цих пільг, компенсацій і гарантій без рівноцінної їх заміни свідчитиме про відступ держави від її конституційного обов`язку

26. Тобто, виходячи зі змісту статті 16 Основного Закону України, слід дійти висновку, що обов`язок держави стосовно подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу зумовлює надання особливого статусу громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, шляхом надання відповідних пільг, компенсацій та гарантій.

27. У рішенні від 20 березня 2002 року №5-рп/2002 КСУ наголосив на недопустимості скасування окремих пільг, компенсацій та гарантій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зазначивши, що відповідно до статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи є обов`язком держави. Одним із тяжких наслідків аварії на ЧАЕС стала втрата здоров`я громадянами. Законами України таких громадян віднесено до відповідних категорій, вони потребують відновлення втраченого здоров`я, постійної медичної допомоги та соціального захисту з боку держави (пункт 4 мотивувальної частини).

28. У рішенні від 11 жовтня 2005 року №8-рп/2005 КСУ також зауважив, що Закон №796-ХІІ визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я, оскільки відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди (абзаци одинадцятий, чотирнадцятий пункту 5 мотивувальної частини).

29. Наведене дає підстави для висновку, що скасування пільг, компенсацій та гарантій, передбачених для осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, не відповідає викладеному у статті 16 Основного Закону України конституційному обов`язку держави, який полягає, зокрема, у здійсненні захисту прав, інтересів, гарантій, наданих особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

30. Так, статтею 46 Конституції України установлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

31. Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначає Закон №796-XII.


................
Перейти до повного тексту