1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Окрема думка


ОКРЕМА ДУМКА

суддів Ткача І. В., Банаська О. О., Єленіної Ж. М., Ткачука О. С.

до постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2024 у справі № 917/1212/21 (провадження № 12-24гс23)

Велика Палата Верховного Суду постановою від 03.04.2024 у справі № 917/1212/21 задовольнила касаційну скаргу керівника Полтавської обласної прокуратури (далі - прокурор), скасувала рішення Господарського суду міста Києва від 18.07.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 23.11.2022 у цій справі, ухвалила нове рішення, яким позов задовольнила частково.

Витребувала у Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна компанія "Комфорт капітал" на користь держави в особі Кабінету Міністрів України нерухоме майно - виробничий корпус та блок обслуговуючих приміщень загальною площею 5 242,2 м2, що розташоване за адресою: м. Полтава, вул. Соборності, будинок 54.

У решті позову Велика Палата Верховного Суду відмовила.

Частково не погоджуємось із викладеним у мотивувальній та резолютивній частинах указаної вище постанови. Керуючись частиною третьою статті 34 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), висловлюємо окрему думку.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Надра України" (далі - ПАТ "НАК "Надра України", Компанія), правонаступником якого на цей час є НАК "Надра України", створене згідно з Указом Президента України № 802 від 14.06.2000 "Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр" та на підставі постанови Кабінету Міністрів України (далі також - КМУ) № 1128 від 14.07.2000 "Про утворення Національної акціонерної компанії "Надра України".

Пунктом 4 постанови КМУ № 1273 від 17.08.2000 "Питання Національної акціонерної компанії "Надра України" визначено передати до статутного фонду Національної акціонерної компанії "Надра України" майно Українського державного проектного інституту "Укрдіпрогеолбуд", м. Полтава, з наступним його перетворенням у дочірнє підприємство НАК "Надра України".

Спільним наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 27.04.2001 № 160 та ПАТ "НАК "Надра України" від 27.04.2001 № 16 "Про передачу УДПІ "Укрдіпрогеолбуд" до складу НАК "Надра України" та його майна до статутного фонду Компанії" затверджено акт приймання-передачі майна УДПІ "Укрдіпрогеолбуд" до статутного фонду НАК "Надра України".

Постановою КМУ від 22.05.2019 № 640 "Питання Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Надра України" змінено тип ПАТ "НАК "Надра України" з публічного на приватне та перейменовано його в Приватне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Надра України" (далі - ПрАТ "НАК "Надра України").

Відповідно до наказу Держгеонадр від 15.06.2020 № 224 "Про прийняття рішення про вчинення ПрАТ "Надра України" правочинів щодо відчуження майна Компанії, переданого до її статутного капіталу засновником", зокрема зобов`язано НАК "Надра України" вчинити правочин щодо відчуження спірного майна.

14.08.2020 між НАК "Надра України" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Газова компанія "Інвестсервіс" (далі - ТОВ "ГК "Інвестсервіс") укладено договір купівлі-продажу спірного нерухомого майна.

За актом приймання-передачі від 02.09.2020 майно передано до статутного капіталу ТОВ "ІК "Комфорт капітал". ТОВ "ГК "Інвестсервіс", передавши майно оціночною вартістю 42 148 836,00 грн, отримало частку (корпоративні права) в ТОВ "ІК "Комфорт капітал" на таку саме суму, і майно на час розгляду справи судами перебуває у власності останнього.

Стислий зміст постанови Великої Палати Верховного Суду

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 03.04.2024 у справі № 917/1212/21, зокрема, зауважила, що до моменту завершення процедури приватизації до створюваного акціонерного товариства в силу правонаступництва переходять права та обов`язки, які мало державне унітарне підприємство, у тому числі й обсяг майнових прав на державне майно. У цьому випадку на праві господарського відання. Вимоги про необхідність дотримання процедури приватизації при відчуженні майна господарських організацій з корпоративними правами держави понад 25 % їх статутного фонду закріплено і в Законі України "Про управління об`єктами державної власності" (пункти 109, 110).

Водночас корпоратизація державних унітарних підприємств через їх перетворення у господарські товариства є лише передумовою для подальшої приватизації майна, переданого державою до їх статутного фонду. Проведення корпоратизації державного унітарного підприємства в акціонерне товариство не є його приватизацією, а тому внесення майна до статутного фонду такого товариства не може розглядатися як підстава для зміни його форми власності. У зв`язку із цим державне майно, передане державою до статутного фонду державного унітарного підприємства, корпоратизованого в акціонерне товариство, 100 % акцій статутного фонду якого залишаються у власності держави, до моменту завершення процедури приватизації є державною власністю (пункти 112-114).

Держгеонадра (служба) не наділена законодавством та статутом Компанії повноваженнями вирішувати питання щодо відчуження державного майна. Єдиним власником спірного майна є держава в особі КМУ (пункти 125, 126).

Обмеження на відчуження державного майна, переданого до статутного фонду Компанії, закріплені в статутах, чинних на час реєстрації права приватної власності (24.10.2016), спірного наказу (15.06.2020) та укладення договору купівлі-продажу майна (14.08.2020). Статутами, затвердженими постановами КМУ від 31.08.2011 № 912 та від 22.05.2019 № 640, визначено, що майно, передане засновником до статутного капіталу Компанії, може відчужуватись у порядку, встановленому законодавством та цим статутом. При цьому державне майно, у тому числі нерухоме, передане Компанії відповідно до законодавства, закріплене за Компанією на праві господарського відання (пункти 130-132).

Зміна правового режиму майна суб`єкта господарювання здійснюється за рішенням власника у спосіб, передбачений Господарським кодексом України (далі - ГК України) та прийнятими відповідно до нього іншими законами, крім випадків, якщо така зміна забороняється законом (частина друга статті 145 ГК України). КМУ не приймав рішення про зміну режиму спірного майна, у зв`язку із цим зміна форми власності з державної на приватну не відбувалась. Отже, правовий режим майна ПАТ "НАК "Надра України", заснованого на державній власності, міг бути змінений тільки шляхом приватизації (пункти 135-137).

У пункті 255 постанови від 03.04.2024 у справі № 917/1212/21 Велика Палата Верховного Суду наголосила, що, ураховуючи встановлені у справі обставини, а саме відчуження спірного майна без волевиявлення власника - держави в особі КМУ, витребування такого майна у державну власність від останнього набувача є пропорційним втручанням у право власності Компанії, яке ґрунтується на законі, переслідує легітимну мету та є необхідним у демократичному суспільстві.

Стосовно позовної давності Велика Палата Верховного Суду зазначила, що Прокурор звернувся до суду з позовом у липні 2021 року в межах позовної давності, оскільки прокуратурі та позивачу - КМУ стало відомо про незаконне рішення Нотаріуса у квітні 2021 року під час розслідування кримінального провадження від 22.05.2020 № 42020170000000102 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 364 Кримінального кодексу України (далі - КК України) (пункт 267).

Підстави та мотиви для викладення окремої думки

Щодо правового статусу майна

Указом Президента України № 802/2000 від 14.06.2000 "Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр" (далі - Указ Президента України № 802/2000 від 14.06.2000), з метою підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр та поліпшення забезпечення потреб України в корисних копалинах постановлено Кабінету Міністрів України, зокрема:

- здійснити в установленому порядку заходи щодо створення у місячний строк НАК "Надра України"; затвердити статут Компанії;

- забезпечити формування статутного фонду Компанії. З цією метою, зокрема, визначити: відкриті акціонерні товариства, пакети акцій яких закріплено в установленому порядку в державній власності і які передаються до статутного фонду Компанії; державні та казенні підприємства, які підлягають перетворенню в державні акціонерні товариства, з наступною передачею акцій до статутного фонду Компанії;

- затвердити перелік державного майна, яке передається в користування Компанії для забезпечення її діяльності;

- вирішити в установленому порядку питання щодо закріплення у державній власності 100 відсотків акцій Компанії, а також недопущення відчуження цих акцій з державної власності, використання для формування статутних фондів будь-яких підприємств та передачі в управління будь-яким особам.

Тобто відповідно до Указу Президента України № 802/2000 від 14.06.2000, до статутного фонду НАК "Надра України" мали передаватись відповідні пакети акцій.

Цей Указ було прийнято з метою підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр та поліпшення забезпечення потреб України в корисних копалинах.

Із системного аналізу Указу Президента України № 802/2000 від 14.06.2000 слідує, що останній не містить інформації про передачу державного майна у приватну власність, натомість у ньому зазначено про затвердження переліку державного майна, яке необхідно передати у користування НАК "Надра України".

Кабінет Міністрів України постановою № 1128 від 14.07.2000 "Про утворення Національної акціонерної компанії "Надра України" на виконання Указу Президента України № 802/2000 від 14.06.2000, зокрема:

- утворив НАК "Надра України";

- постановив НАК "Надра України" разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади у місячний термін подати пропозиції щодо: проекту статуту Компанії; переліку відкритих акціонерних товариств, пакети акцій яких закріплено в установленому порядку в державній власності і які передаються до статутного фонду Компанії, а також державних і казенних підприємств, які підлягають перетворенню в державні акціонерні товариства з наступною передачею акцій до статутного фонду Компанії; переліку державного майна, яке передається в користування Компанії для забезпечення її діяльності.

Надалі Кабінет Міністрів України постановою № 1273 від 17.08.2000 "Питання Національної акціонерної компанії "Надра України"" на виконання Указу Президента України № 802/2000 від 14.06.2000, зокрема, постановив:

- Фонду державного майна передати у місячний термін до статутного фонду НАК "Надра України" 100 відсотків акцій Державної акціонерної холдингової компанії "Укргеолреммаш";

- передати до статутного фонду НАК "Надра України" майно підприємств згідно з додатком 3 з наступним їх перетворенням у дочірні підприємства Компанії. У додатку 3, зокрема, було зазначено Український державний проектний інститут "Укрдіпрогеолбуд" (м. Полтава).

У пункті 5 постанови КМУ № 1273 від 17.08.2000 "Питання Національної акціонерної компанії "Надра України"" встановлено, що 100 відсотків акцій НАК "Надра України" закріплюються у державній власності. Відчуження цих акцій з державної власності, використання для формування статутних фондів будь-яких підприємств та передача в заставу не допускається.

На виконання Указу Президента України № 802/2000 від 14.06.2000 Кабінет Міністрів України постановою № 1460 від 27.09.2000 року "Про затвердження статуту Національної акціонерної компанії "Надра України" затвердив першу редакцію статуту НАК "Надра України".

Відповідно до пункту 5.4 статуту НАК "Надра України", затвердженого постановою КМУ від 27.09.2000 № 1460, майно, що є державною власністю і передане Компанії в користування та/або управління, не підлягає відчуженню. Користування та/або управління майном Компанії здійснюється відповідно до законодавства України. Власником майна, переданого до статутного фонду НАК "Надра України", є держава в особі Кабінету Міністрів України.

У подальшому змінені редакції статуту НАК "Надра України" також містили обмеження щодо розпорядження майном.


................
Перейти до повного тексту