1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2024 року

м. Київ

cправа № 910/10585/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Баранець О. М. - головуючий, Бакуліна С. В., Мамалуй О. О.,

за участю секретаря судового засідання Москалика О. В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу

Товариства з обмеженою відповідальністю "Далгакиран компресор Україна"

на постанову Північного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Євсікова О.О., Алданової С.О., Корсака В.А.,

від 08.04.2024 (повний текст складено 18.04.2024)

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Київський пекарний дім"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Далгакиран компресор Україна"

про стягнення 1 570 330 грн та зобов`язання вчинити дії,

за участю представників:

від позивача: Симбірцев Є.В.,

від відповідача: Мойсеєць Б.В.

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У червні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Київський пекарний дім" (далі - ТОВ "Київський пекарний дім") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовною заявою, у якій просило стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Далгакиран компресор Україна" (далі - ТОВ "Далгакиран компресор Україна") 1 570 330,00 грн та зобов`язати ТОВ "Далгакиран компресор Україна" протягом 5 робочих днів з дня набрання рішенням законної сили забрати (вивезти) за свій рахунок товар (Генератор дизельний HG 575 SD (в капоті), серійний номер 2101747) з території позивача.

На обґрунтування заявлених вимог зазначив, що у поставленого йому ТОВ "Далгакиран компресор Україна" генератора дизельного HG 575 SD (в капоті), пусконалагоджувальні роботи та введення в експлуатацію якого 23.11.2022 здійснював продавець (відповідач), вже 06.12.2022 виникла помилка, про що одразу було повідомлено ТОВ "Далгакиран компресор Україна". У подальшому ТОВ "Далгакиран компресор Україна", після визначення ним дефекту товару та повідомлення позивачу про те, що на об`єкті покупця усунути дефект у роботі генератора неможливо і у зв`язку з цим необхідно або організувати передачу генератора до сервісного центру продавця або оформити повернення товару з подальшим поверненням оплати за нього, залишило без реагування звернення позивача щодо організації вивезення генератора до сервісного центру.

Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

07.10.2022 ТОВ "Київський пекарний дім" (покупець) та ТОВ "Далгакиран компресор Україна" (продавець) уклали договір купівлі-продажу №ПК/2022-225 (далі - договір), за умовами п. 1.1 якого продавець зобов`язується передати у власність покупця в обумовлені строки товар, а покупець зобов`язується прийняти цей товар і сплатити його вартість.

Згідно з п. 1.2 договору асортимент, номенклатура, кількість та вартість, характеристики та комплектність товару, що підлягає передачі, визначаються сторонами у специфікаціях, які є невід`ємною частиною договору.

Передача товару здійснюється у строк та на умовах, що зазначаються в специфікаціях до договору. Датою передачі є дата підписання сторонами видаткової накладної на передачу товару (п. 2.1 договору).

Претензії щодо кількості та асортименту товару можуть бути заявлені покупцем в момент прийняття товару. У разі виявлення невідповідності за кількістю та / або асортиментом товару сторони роблять відповідну відмітку на товарно-супроводжуючих документах та складають відповідний акт, на підставі якого продавець повинен допоставити товар у строки, погоджені сторонами. Претензії щодо комплектності товару можуть бути заявлені протягом трьох робочих днів з моменту передачі товару (п. 2.5 договору).

Відповідно до п. 4.1 договору продавець разом з товаром передає покупцю документацію - видаткову накладну, інструкцію з експлуатації, паспорт, гарантійний талон.

Продавець гарантує, що товар повністю відповідає умовам цього договору за якістю, кількістю та комплектністю (п. 5.1 договору).

Згідно з п. 5.2 договору гарантія надається за наявності гарантійного талона в обсязі і на тих умовах, які вказані у гарантійному талоні.

Гарантія поширюється на усунення будь-якого дефекту, що виник з вини виробника, протягом строку, зазначеного у специфікації, за умови проведення планових робіт з технічного обслуговування товару авторизованим виробником сервісним центром відповідно до вимог стандартної інструкції з експлуатації, що надається продавцем (п. 5.3 договору).

За умовами п. 5.4 договору порядок встановлення причини виникнення дефекту зазначається в гарантійному талоні.

Датою початку експлуатації (якщо сторони визначили в специфікації необхідність введення товару в експлуатацію продавцем) є дата, зазначена представником продавця, що здійснив запуск обладнання в експлуатацію, за його підписом та штампом продавця на двосторонньому акті введення товару в експлуатацію (п. 5.5 договору).

У разі виявлення дефектів товару продавець направить в 10-денний термін фахівців для їх усунення на території України після одержання повідомлення поштою та електронною поштою або факсом (п. 5.6 договору).

За умовами п. 11.3 договору документи, відправлені електронною поштою, мають повну юридичну силу до моменту обміну оригіналами, породжують права та обов`язки для сторін, можуть бути подані до судових інстанцій в якості належних доказів і не можуть спростовуватись стороною, від імені якої вони були направлені.

У Специфікації №1 від 17.10.2022 (далі - Специфікація) до договору сторони погодили найменування (генератор дизельний HG575SD (в капоті)), кількість (1), ціну (1 570 330,00 грн з ПДВ) товару, умови передачі товару (DDP склад покупця, розташований за адресою: Київська обл., м. Бровари, вул. Металургів, 27) та строк гарантії (24 місяці з дати підписання акта введення товару в експлуатацію, але не більше 25 місяців з моменту передачі товару покупцеві або 500 мотогодин). Продавець зобов`язаний провести пуско-налагоджувальні роботи протягом 3 робочих днів з дня виконання покупцем підп. 5.7.1 п. 5.7 договору (товар встановлений відповідно до вимог інструкції з експлуатації).

10.11.2022 за видатковою накладною №7476 на виконання договору ТОВ "Далгакиран компресор Україна" передало ТОВ "Київський пекарний дім" генератор дизельний HG 575 SD (в капоті), серійний номер 2101747, вартістю 1 570 330,00 грн (з ПДВ).

Згідно з гарантійним талоном №2208 від 18.11.2022 гарантійні зобов`язання не розповсюджуються на несправності, які виникли в результаті: порушення користувачем умов інструкції зі встановлення та експлуатації обладнання; механічні чи електричні пошкодження, викликані зовнішнім впливом або неправильним електричним підключенням; використання обладнання не за призначенням; стихійного лиха; несприятливого зовнішнього впливу, такого як агресивне середовище; використання не рекомендованих виробником витратних матеріалів та запасних частин; потрапляння всередину обладнання сторонніх предметів; використання неналежного пального; експлуатації з перевантаженнями тощо. У разі неможливості усунення дефектів, що виникла з вини виробника, на місці встановлення обладнання, обладнання транспортується за рахунок покупця в сервісний центр за адресою: м. Київ, проспект Перемоги, 67, корп. Р.

22.11.2022 представник ТОВ "Далгакиран компресор Україна" в особі інженера з організації експлуатації та ремонту Гребенюка А.А. виконав пусконалагоджувальні роботи обладнання та ввів в експлуатацію Генератор дизельний HG575SD (в капоті), серійний номер 2101747, про що сторони склали та підписали акт введення в експлуатацію №102.

Згідно з цим актом передане обладнання сторонами перевірено на холостому ході, усі параметри в нормі.

ТОВ "Київський пекарний дім" стверджує, що 06.12.2022 під час роботи генератора виникла поломка, про що одразу було повідомлено фахівців ТОВ "Далгакиран компресор Україна" для виявлення та усунення дефектів.

07.12.2022 після проведеної діагностики спеціаліст сервісної служби ТОВ "Далгакиран компресор Україна" склав акт гарантійного обслуговування №3164 про те, що під час діагностики ДГУ виявлено, що механізм газорозподілу ДВЗ не працює (при прокрутці газорозподільчого валу ДВЗ не прокручується, коли колінчатий вал крутиться).

08.12.2022 ТОВ "Київський пекарний дім" звернулося до ТОВ "Далгакиран компресор Україна" з листом (вих. №219/22), у якому просило терміново забезпечити ТОВ "Київський пекарний дім" підмінним джерелом електроенергії - генератором на час виконання ремонтних робіт непрацюючого обладнання, або провести його заміну на відповідний за характеристиками.

Листом (вих. №370 від 09.12.2022) ТОВ "Далгакиран компресор Україна" повідомило ТОВ "Київський пекарний дім", що на об`єкті ТОВ "Київський пекарний дім" провести повну діагностику генератора дизельного HG575SD (в капоті), серійний номер 2101747, та усунення дефектів неможливо. У зв`язку з чим є необхідність організувати передачу генератора до сервісного центру ТОВ "Далгакиран компресор Україна". Враховуючи те, що ТОВ "Київський пекарний дім" можна віднести до критичної інфраструктури, ТОВ "Далгакиран компресор Україна" пропонувало не чекаючи на висновки діагностики оформити повернення генератора і за повернуті кошти мати змогу придбати інший генератор.

Листом (вих. №12-10/22 від 10.12.2022) ТОВ "Київський пекарний дім" повідомило ТОВ "Далгакиран компресор Україна", що зацікавлене у наявності працюючого генератора та наполягає на проведенні діагностики в межах гарантійного випадку та здійсненні гарантійного ремонту у найкоротші терміни. ТОВ "Київський пекарний дім" просило ТОВ "Далгакиран компресор Україна" направити представника для організації переміщення на детальну діагностику та подальший ремонт генератора в рамках гарантійного випадку; поінформувати про орієнтовні строки проведення ремонтних робіт за результатами такої діагностики; на період проведення ремонту безкоштовно надати інший генератор, який за технічними характеристиками максимально відповідає генератору дизельному HG 575 SD з серійним номером 2101747.

01.02.2023 ТОВ "Київський пекарний дім" направило ТОВ "Далгакиран компресор Україна" лист (вих. №01-31/23 від 31.01.2023), у якому наполягало на виконанні ТОВ "Далгакиран компресор Україна" взятих на себе зобов`язань в проведенні діагностики в межах гарантійного випадку та здійсненні гарантійного ремонту у найкоротші терміни. Повторно просило ТОВ "Далгакиран компресор Україна" направити представника та забрати генератор дизельний HG 575 SD на детальну діагностику та подальший ремонт в рамках гарантійного випадку або надати письмову відмову, проінформувати про орієнтовні строки проведення ремонтних робіт за результатами такої діагностики та на період проведення ремонту безкоштовно надати інший генератор, який за технічними характеристиками максимально відповідає генератору дизельному HG 575 SD з серійним номером 2101747.

Листом (вих. №310323/1 від 31.03.2023) ТОВ "Далгакиран компресор Україна" просило ТОВ "Київський пекарний дім" надати дизельний генератор для проведення ремонту в умовах сервісу на технічній базі продавця; транспортування ДГУ в обидва напрямки відповідач пообіцяв виконати за власні кошти. Всі пошкоджені деталі, вузли, механізми будуть замінені. Станцію перевірять під навантаженням в присутності представників ТОВ "Київський пекарний дім". ТОВ "Далгакиран компресор Україна" просило ТОВ "Київський пекарний дім" надати контакти відповідальної особи для зв`язку з логістом ТОВ "Далгакиран компресор Україна" для погодження вантажних робіт.

04.05.2023 ТОВ "Київський пекарний дім" листом (вих. №171/23) повідомило ТОВ "Далгакиран компресор Україна" про згоду на викладену продавцем у листі вих. №370 від 09.12.2022 пропозицію щодо повернення ТОВ "Далгакиран компресор Україна" генератора дизельного HG 575 SD (в капоті), серійний номер 2101747, та повернення ТОВ "Київський пекарний дім" сплачених за цей генератор коштів.

ТОВ "Київський пекарний дім" вважає, що ТОВ "Далгакиран компресор Україна" безпідставно не забрало генератор дизельний HG 575 SD (в капоті), серійний номер 2101747, та не повернуло ТОВ "Київський пекарний дім" 1 570 330,00 грн сплачених за нього коштів.

Заперечуючи проти заявлених до нього вимог, ТОВ "Далгакиран компресор Україна" вважає, що товар (генератор) до сервісного центру мав бути транспортований за рахунок покупця, який його туди не доставив; відповідач пропонував позивачу профінансувати витрати на доставку генератора до сервісного центра, але позивач залишив цю пропозицію без належного реагування; у позивача відсутні підстави для відмови від товару.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

Господарський суд міста Києва рішенням від 15.11.2023 у задоволенні позовних вимог відмовив повністю.

Рішення суду мотивовано тим, що позивачем не надано жодного документального доказу та не доведено належними засобами доказування обставин та факту передачі відповідачем товару із порушенням вимог щодо технічних характеристик у момент поставки, зокрема, факту поставки відповідачем необумовленого договором товару або товару, характеристика якого не відповідає умовам договору, відтак невідповідність поставленого товару, не є підставою для відповідальності відповідача відпоідно до частини 2 статті 678 Цивільного кодексу України, яка визначає правові наслідки передання товару неналежної якості. Матеріалами справи підтверджується, що в порушення вимог договору, позивач так і не доставив генератор у сервісний центр та не забезпечив доступність генератора для ремонту, що унеможливлює встановлення причини виходу його з ладу, а саме перевірки належної експлуатації позивачем генератора та відсутності обставин для відмови в проведенні гарантійного ремонту.

Північний апеляційний господарський суд постановою від 08.04.2024 рішення Господарського суду міста Києва від 15.11.2023 у справі №910/10585/23 скасував. Прийняв нове рішення, яким позов задовольнив. Стягнув з Товариства з обмеженою відповідальністю "Далгакиран компресор Україна" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Київський пекарний дім" 1 570 330,00 грн. Зобов`язав Товариство з обмеженою відповідальністю "Далгакиран компресор Україна" протягом 5 (п`яти) робочих днів з дня набрання рішенням законної сили забрати (вивезти) за свій рахунок товар (генератор дизельний HG 575 SD (в капоті) серійний номер 2101747) з території Товариства з обмеженою відповідальністю "Київський пекарний дім". Стягнув з Товариства з обмеженою відповідальністю "Далгакиран компресор Україна" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Київський пекарний дім" 26 238,95 грн судового збору за подання позовної заяви та 31 486,74 грн судового збору за подання апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що у цьому конкретному випадку після виявлення дефекту в роботі генератора відповідач добровільно взяв на себе зобов`язання (запропонував позивачу) повернути товар з поверненням сплачених за нього коштів та вивезення товару коштом та силами ТОВ "Далгакиран компресор Україна". Невиконання цих зобов`язань відповідачем встановлено під час розгляду цієї справи і відповідач цього не спростував.

Суд апеляційної інстанції також вказав про суперечливу поведінку ТОВ "Далгакиран компресор Україна", яке після проведення діагностики не повідомило ТОВ "Київський пекарний дім" про необхідність направлення генератора у сервісний центр і повідомило про таку необхідність лише через кілька днів окремим листом; запропонувавши ТОВ "Київський пекарний дім" у цьому ж листі оформити повернення товару, відповідач стверджує про відсутність у ТОВ "Київський пекарний дім" такого права; на згоду ТОВ "Київський пекарний дім" оформити повернення не вчиняє належних дій для виконання, стверджуючи про те, що саме позивач має доставити генератор до сервісного центру; ТОВ "Далгакиран компресор Україна" не заперечує факт обговорення сторонами вивезення непрацюючого генератора при доставці орендованого генератора, а також те, що у листі від 31.03.2023 Товариство повідомило про те, що виконає транспортування генератора в обидва напрямки за власні кошти.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справи

Товариство з обмеженою відповідальністю "Далгакиран компресор Україна" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Північного апеляційного господарського суду від 08.04.2024 у справі № 910/10585/23, у якій просило її скасувати, рішення Господарського суду м. Києва від 15.11.2023 залишити в силі.

Касаційна скарга подана на підставі пунктів 1, 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

В обґрунтування підстав касаційного оскарження зазначає, що судом апеляційної інстанції прийнято оскаржувану постанову із порушення норм матеріального права, а саме: статей 638-642 ЦК України, в частині трактування листів відповідача, як таких, що мають ознаки оферти та породжують зміну гарантійних умов договору; статей 678-679 ЦК України, з огляду на відсутність будь-яких належних та допустимих доказів наявності недоліків які б надали можливість покупцю відмовитись від договору і вимагати повернення сплаченої грошової суми, відсутність яких зумовлена протиправною поведінкою позивача та невиконання ним гарантійних умов обслуговування обладнання, визначених договором.

В обґрунтування підстав, передбачених пунктом 1 частини другої статті 287 ГПК України, відповідач зазначив про неврахування висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 19.01.2022 у справі №922/1246/21, згідно з якими намір юридичної особи, яка зробила пропозицію, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття, може виражатися лише у разі підписання проекту договору і направлення його іншій стороні. Без підписання такого паперового документу власноруч чи у разі складення електронного документу без накладення електронного підпису уповноваженою на укладення договорів посадовою особою юридичної особи, не можна вважати, що така юридична особа готова взяти на себе зобов`язання у разі прийняття пропозиції укласти договір іншим контрагентом.

В обґрунтування підстав, передбачених пунктом 3 частини другої статті 287 ГПК України відповідач зазначив про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування пункту 2 частини першої статті 678 ЦК України, щодо права покупця вимагати від продавця безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, в частині:

- визначення місця проведення гарантійного ремонту та обов`язку доведення необхідності транспортування товару для усунення недоліків;

- відсутності відповідальності продавця за недоліки якості товару, у разі ненадання покупцем останнього для огляду та діагностики.

Позивач у відзиві на касаційну скаргу просив у її задоволенні відмовити, постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції

Відповідно до частини першої статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

Спір виник з приводу наявності у позивача права відмовитися від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми за поставлений йому товар, який на його думку є неналежної якості.

Відповідно до частин першої-другої статті 712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

За договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму (частина перша статті 655 ЦК України).

Згідно зі статтею 662 ЦК України продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу. Продавець повинен одночасно з товаром передати покупцеві його приналежності та документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару і підлягають переданню разом із товаром відповідно до договору або актів цивільного законодавства.

Нормами статті 664 ЦК України визначено, що обов`язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент: вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов`язок продавця доставити товар; надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару. Товар вважається наданим у розпорядження покупця, якщо у строк, встановлений договором, він готовий до передання покупцеві у належному місці і покупець поінформований про це.

Відповідно до частини першої статті 675 ЦК України товар, який продавець передає або зобов`язаний передати покупцеві, має відповідати вимогам щодо його якості в момент його передання покупцеві, якщо інший момент визначення відповідності товару цим вимогам не встановлено договором купівлі-продажу.

Згідно зі статтею 689 ЦК України покупець зобов`язаний прийняти товар, крім випадків, коли він має право вимагати заміни товару або має право відмовитися від договору купівлі-продажу. Покупець зобов`язаний вчинити дії, які відповідно до вимог, що звичайно ставляться, необхідні з його боку для забезпечення передання та одержання товару, якщо інше не встановлено договором або актами цивільного законодавства.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 10.11.2022 на виконання умов договору № ПК/2022-225 від 17.10.2022 ТОВ "Далгакиран компресор Україна" було здійснено передачу генератора дизельного HG 575 SD (в капоті) серійний номер 2101747, що підтверджується видатковою накладною № 7476 від 10.11.2022.

23.11.2022 представником постачальника ТОВ "Далгакиран компресор Україна" в особі інженера з організації експлуатації та ремонту - Гребенюка А.А. були виконані пусконалагоджувальні роботи обладнання та введено в експлуатацію генератор дизельний № 575 SD (в капоті) серійний номер 2101747, про що було складено акт введення в експлуатацію № 102 від 23.11.2022.

Тобто товар був прийнятий покупцем без зауважень.

Згідно з п. 5.2 договору гарантія надається за наявності гарантійного талона в обсязі і на тих умовах, які вказані у гарантійному талоні.

Гарантія поширюється на усунення будь-якого дефекту, що виник з вини виробника, протягом строку, зазначеного у специфікації, за умови проведення планових робіт з технічного обслуговування товару авторизованим виробником сервісним центром відповідно до вимог стандартної інструкції з експлуатації, що надається продавцем (п. 5.3 договору).

За умовами п. 5.4 договору порядок встановлення причини виникнення дефекту зазначається в гарантійному талоні.

Датою початку експлуатації (якщо сторони визначили в специфікації необхідність введення товару в експлуатацію продавцем) є дата, зазначена представником продавця, що здійснив запуск обладнання в експлуатацію, за його підписом та штампом продавця на двосторонньому акті введення товару в експлуатацію (п. 5.5 договору).


................
Перейти до повного тексту